Nélkülözhetetlen szükséglet (prédikáció, Ötvened vasárnap, 2019.03.03.)
textus:
Jak 1,5-8
„5
Ha pedig valakinek nincsen bölcsessége, kérjen Istentől, aki
készségesen és szemrehányás nélkül ad mindenkinek, és meg is
kapja. 6 De hittel kérje, semmit sem kételkedve, mert aki
kételkedik, az olyan, mint a tenger hulláma, amelyet a szél sodor
és ide-oda hajt. 7 Ne gondolja tehát az ilyen, hogy bármit is
kaphat az Úrtól, 8 a kétlelkű és minden útján állhatatlan
ember”
Az
utóbbi években sokszor központi helyet kap a médiában egy
dél-amerikai ország, Venezuela. Főleg az utóbbi hónapokban volt
napi szinten hír az ott történő események sorozata. Az ország
évek óta válsággal küzd. Ennek oka – nagyon leegyszerűsítve
– az, hogy a kormányzat hosszú évek óta nem fejlesztette a
gazdaságát, iparát, kereskedelmét, stb. hanem egyetlen egy
ágazatból szerezte a bevételeit. Ez az ágazat pedig az olaj.
Venezuela rendelkezik a világ legnagyobb olajtartalékával, mégis
most a szakadék mélyén van. Hiába (sajnos) az olaj jelen világunk
motorja (átvitt értelemben és szó szerint is), Venezuela mégsem
tud ezzel a sok vagyonnal mit kezdeni. Nagyon sérülékeny az az
ország, amelynek egész gazdasága egyetlen iparágra épül…
De
nem közgazdasági előadáson vagyunk, mindez csak azért került
elő, mert a gazdasági összeomlásból egyenesen következik a
humanitárius katasztrófa. Az emberek Venezuelában éheznek.
Nincsen élelmiszer, nincsen gyógyszer, nincsen semmi. Először
csak bizonyos termékek tűntek el a polcokról, aztán a dolog
hiánygazdasággá, majd valóságos pokollá fajult. Szinte minden
hiányzik az országból, nem csak az extra dolgok, hanem az alapvető
szükségletek kielégítésére szolgáló cikkek is.
De
nem kell Venezueláig utazni, hogy ilyet tapasztaljunk. Biztos sokan
vannak itt még olyanok, akik még emlékeznek arra, hogy mit jelent
az, hogy jegyrendszer, tudják mit jelent az, hogy beszolgáltatás,
padlássöprés. Akik tudják, hogy mit jelent órákat sorban állni
banánért, narancsért, vagy éveket várni egy autóra. De nem kell
még az időben sem utaznunk, visszaemlékeznünk, hogy hiányokkal
találkozzunk. A mai Magyarországon, talán a szomszédban is
tapasztaljuk milyen amikor hiányt szenvedünk. Talán mi magunk is…
Hogy milyen az, hogy nem lehet valami az enyém, amire szükségem
van, ami nélkülözhetetlen lenne az élethez, az emberhez méltó
élethez, de nincsen rávaló! Mert az értelemszerű és világos,
hogy a nélkülözhetetlen szükségleteket be kell tölteni. Az
éhezőnek kenyérre, a szomjazónak italra, a betegnek gyógyulásra,
a hajléktalannak otthonra, a munkanélkülinek értelmes(!) munkára,
a szomorkodónak, gyászolónak vigasztalásra van szüksége.
És
ez előbbi felsorolásból már látszik, hogy nem csak a testnek, de
léleknek is vannak alapvető és nélkülözhetetlen szükségletei,
amely pontosan ugyanolyan elengedhetetlenek, mint a testi
szükségletek. Nem biorobotok, vagy biomasszák vagyunk, hanem olyan
teremtmények, akik a test és lélek egységében élnek. És –
szerintem – azzal sem árulok el új dolgot, hogy ma, a lelki
szükségletek tekintetében, sok szempontból „hiánygazdaságban”
élünk. Szeretet, szolidaritás, irgalom, odafordulás, befogadás,
bátorítás, vigasztalás… mind-mind olyan lelki szükségletek,
amelyekben igenis hiányt szenved ez a világ.
Arra
természetesen nincsen keret, hogy itt mindről szót ejtsünk, de a
mai igénk egy olyan nélkülözhetetlen szükségletet hoz elénk,
amely (vagy annak hiánya) alapvetően határoz nagyon sok mindent a
világban. Ez pedig nem más, mint a bölcsesség. „Ha pedig
valakinek nincsen bölcsessége, kérjen Istentől, aki készségesen
és szemrehányás nélkül ad mindenkinek, és meg is kapja.”-
írja Jakab apostol. És valóban, mekkora nagy szükség lenne
sokkal, de sokkal több bölcsességre ebben a világban! Nagyon sok
az okos ember, és nagyon sok az okos eszköz is már körülöttünk,
amivel – önmagában – nincs is semmi baj. Én is, ez a
prédikációt is az okostelefonommal rögzítem és teszem fel az
internetre. Milyen jó, hogy van erre lehetőségem! Csakhogy a sok
okosság mellett nagyon kevés a bölcsesség. Csak egy példát
mondok: Ma, itt a Föld bolygón, több embernek van hozzáférése okostelefonhoz, mint tiszta ivóvízhez! Ízlelgessük egy kicsit
ezt a mondatot… Több embernek van hozzáférése okostelefonhoz,
mint tiszta ivóvízhez! […] Nagyon-nagyon kevés bölcsesség…
Azonban,
ahogyan Jakab apostol, mi sem állunk meg csupán a
helyzetértékelésnél, vagy ha úgy tetszik, diagnózisnál, hanem
„gyógymódot” is kell keresnünk. „Ha pedig valakinek
nincsen bölcsessége, kérjen Istentől, aki készségesen
és szemrehányás nélkül ad mindenkinek, és meg is kapja.”
Jakab azt is leírja, hogy az ember hol találhat bölcsességre.
Igazi bölcsességre, amely túlmutat még az „okosság+tapasztalat”
evilági bölcsességén is. „Kérjen Istentől”- biztat a
szentíró. Milyen csodálatos az, hogy Isten nem akar bennünket
butának és oktalannak, hanem az az alap, hogy kérhetünk tőle
bölcsességet. És ő ezt meg is adja! Évszázadokig élt egy olyan
kép az egyházról, a kereszténységről (amiben magának az
egyháznak van a legnagyobb bűnrészessége), hogy az (ti. az
egyház) egy olyan „hely”, ahol nem kell, sőt, nem is szabad
gondolkodni! Be kell nyelni mindent, amit mondanak, aztán kész!
Pedig a Bibliából egyértelműen kitűnik, hogy a gondolkodás és
a bölcsesség egy olyan erény, amire nem „csupán” a világnak
van szüksége, de az Istentől származik és ő boldogan adja,
szemrehányás nélkül mindenkinek, akik kéri!
Azonban
az ige nem árul zsákbamacskát, hanem azt is elénk tárja, hogy az
Isten szívesen adja a bölcsességet, de az nagyon nem mindegy, hogy
hogyan kérjük: „Ha pedig valakinek nincsen bölcsessége,
kérjen Istentől, aki készségesen és szemrehányás nélkül ad
mindenkinek, és meg is kapja. [eddig
erről beszéltünk, majd Jakab így folytatja] De hittel
kérje, semmit sem kételkedve, mert aki kételkedik, az olyan, mint
a tenger hulláma, amelyet a szél sodor és ide-oda hajt. Ne
gondolja tehát az ilyen, hogy bármit is kaphat az Úrtól”
Isten nem olyan, mint az irigy gyerek, aki a felnőttek határozott
fellépése után úgy osztja meg a játékát a másik gyerekkel,
hogy „na jó, ha ennyire akarod, akkor odaadom a játékomat, egy
kicsit játszhatsz vele!”. Nem, Ő szívesen adja. Viszont nekünk
sem szabad úgy kérnünk (és nem csak bölcsességet, hanem akármi
mást sem), hogy „Na jó, ha Isten vagy, akkor adjál nekem. Majd
meglátjuk mi sül ki belőle.” Nem, ez így nem működik. Nekem
van nélkülözhetetlen szükségletem és az Isten az, aki ezt be
tudja tölteni! Csak és kizárólag hit által kérhetek bármit is
az Istentől! Nem csak abban a tekintetben hittel, hogy elfogadom,
vagy feltételezem azt, hogy Ő létezik, hanem úgy, hogy hiszek
abban, hogy Ő él, dolgozik, ad, kapcsolatban van velem! Nem lehetek
„kétlelkű”, ahogyan Jakab fogalmaz. Vagy hogy kicsit
másképpen fordítjuk itt, az eredeti görög szövegben lévő
fogalmat; „kettős/megosztott lelkű”! Nem lehet úgy
kérni, hogy van is szükséglet, vágyom is annak betöltésére,
kérem is az Istentől, de közben meg nem hiszem el, hogy meg tudja
nekem adni!
És
ez csakis imádságban, az által lehetséges. A jövő héten
kezdődik a nagyböjt időszaka. Krisztus Urunk áldozatára és
feltámadására, azaz a húsvét csodájára készülünk hat héten
keresztül. Bármikor, de ebben az időszakban különösen is
fontos, hogy az Ő szavára figyeljünk. Abban igazán bölcsesség
van. És legjobban imádságban tudunk Őrá figyelni. Mert az ima
nem „csupán” az, hogy én mondok dolgokat az Istennek (amit
amúgy is tud), hanem az is, hogy jelenlétében tartózkodok,
figyelek rá, hogy Ő mit akar mondani nekem. Vezessenek bennünket a
böjtben Jézus szavai: „Kérjetek, és adatik nektek,
keressetek, és találtok, zörgessetek, és megnyittatik nektek.”
(Mt 7,7) és „Adjatok, és adatik nektek: jó, megnyomott,
megrázott, megtetézett mértékkel adnak öletekbe. Mert amilyen
mértékkel ti mértek, olyan mértékkel mérnek viszonzásul
nektek.” (Lk 6,38)
Zseniális, remek prédikáció. Minden szava aranyat ér. Az elején elkapja az ember gyomrát, aztán az elméjébe hatol, végül azonban felszabadítja a lelket. Köszönöm szépen, hogy olvashattam! :-)
VálaszTörlés/Jöhet a böjt...! :-)/