A Mennyei Befektető (prédikáció, Reménység vasárnapja, 2019.11.17.)
textus:
LK 19,11-13.15-26
„11
Amikor pedig ezeket hallották, mondott egy példázatot is, mert
közel volt Jeruzsálemhez, és azt gondolták, hogy azonnal meg fog
jelenni az Isten országa. 12 Így szólt tehát: Egy előkelő ember
távoli országba utazott, hogy királyi méltóságot szerezzen
magának, és úgy térjen vissza. 13 Hívatta tíz szolgáját,
átadott nekik tíz minát, és azt mondta nekik: Kereskedjetek, amíg
vissza nem jövök. […] 15
Amikor pedig megszerezte a királyi méltóságot és visszatért,
magához hívatta azokat a szolgákat, akiknek a pénzt adta, hogy
megtudja, ki hogyan kereskedett. 16 Jött az első, és azt mondta:
Uram, a minád tíz minát nyert. 17 Az erre így szólt: Jól van,
jó szolgám, mivel hű voltál a kevésen, legyen hatalmad tíz
város fölött! 18 Aztán jött a második, és jelentette: Uram, a
minád öt minát nyert. 19 Ehhez pedig így szólt: Uralkodj te is
öt városon! 20 Jött a harmadik is, aki így beszélt: Uram, itt a
minád. Egy kendőbe kötve őriztem. 21 Féltem ugyanis tőled,
mivel könyörtelen ember vagy: azt is behajtod, amit nem fektettél
be, és learatod azt is, amit nem vetettél el. 22 Ekkor az így
szólt hozzá: A saját szavaid alapján ítéllek meg, gonosz
szolga! Tudtad, hogy én könyörtelen ember vagyok, hogy behajtom
azt is, amit nem fektettem be, és hogy learatom azt is, amit nem
vetettem el? 23 Miért nem tetted hát a pénzemet a pénzváltók
asztalára, hogy amikor megjövök, kamatostul kapjam meg? 24 Az ott
állóknak pedig ezt mondta: Vegyétek el tőle a minát, és adjátok
annak, akinek tíz minája van! 25 Mire ezt mondták neki: Uram,
annak tíz minája van! 26 De ő így válaszolt: Mondom nektek, hogy
akinek van, annak adatik, akinek pedig nincs, attól még az is
elvétetik, amije van.”
Mostanában
nagyon sokat van szó a sajtóban a magyar háztartások anyagi
helyzetéről. Ezzel kapcsolatban pedig nem csak az aktuális
helyzetről hanem a jövőbe tekintve, a megtakarításokról,
előtakarékosságról is. Ez, amennyire én látom, többek között
azért van, mert – úgy tűnik – nem számíthatunk sem az állam,
sem pedig senki más gondoskodására, ha lakást, nyugdíjat, vagy
éppen időben és megfelelő orvosi ellátást szeretnénk. És még
ide sorolhatjuk a felsőoktatásban való részvételt is, amely már
inkább fizetős, mint nem.
Ennek
kapcsán azt olvastam, hogy egy átlag magyar, ha bármi
történne, annyi pénzeszközzel rendelkezik, hogy 6 hónapot tudna
belőle finanszírozni. De ez az átlag szám úgy jön össze, hogy
a magyarok 40%-nak egyáltalán nincsen megtakarítása. Ebből
láthatjuk, hogy többségünk nem sokáig húzná, ha az aktuális
bevételei megszűnnének.
Csakhogy!
Nem azért nincsen a magyarok nagy részének értékelhető
tartaléka, mert buta vagy nemtörődöm (olyan is van persze), hanem
azért, mert nincsen miből! Addig nagyon nehéz jövőre gondolni,
ameddig a magyar átlagfizetés 70% elmegy a rezsire. (Ez nyugatabbra
olyan 30% és 50% között mozog…) Így az ember vagy túlmunkát
vállal, ha tud, hogy legyen egy kicsivel több, vagy elvonja a
„kevésbé fontos” területekről a pénzt, vagy egyszerűen nem
tesz félre.
Illetve
van még egy lehetőség, ha valahonnan kívülről tud pénzt
szerezni. És, hogy őszinte legyek, ma már igen nehéz külső
segítség nélkül elindulni az életben, vagy éppen a jövőről
gondoskodni. Ez a külső forrás lehet a szülő, nagyszülő, vagy
éppen valamilyen örökség. Vagy mondjuk vállalkozás esetében,
egy befektető, aki (úgymond) megfinanszírozza a jövőt.
A
mai igénkben pontosan egy ilyen külső befektetőt,
„megfinanszírozót” látunk. „Egy előkelő ember távoli
országba utazott, […] Hívatta
tíz szolgáját, átadott nekik tíz minát, és azt mondta nekik:
Kereskedjetek, amíg vissza nem jövök.” A mina egy akkori
görög pénzérme volt, kb. 100 nap munkabér összege. Ez azért
elég korrekt kis összeg. Több mint három hónapnyi megtakarítás
összege. Ezzel ez az „előkelő ember” a magyar háztartások
felső 50%-ba juttatta volna ezeket a szolgákat, legalábbis a
tartalékok tekintetében. A feladat pedig adott volt: kereskedjetek
a minával, fektessétek be.
Egy
idő után visszatért ez az úr és rákérdezett, hogy mi a helyzet
a pénzével. Az első egy minából tízet csinált, a második
ötöt. Ezeket megjutalmazta az időközben királyi hatalmat
szerzett befektető. A tíz szolgából hétről nem tudunk semmit.
Az utolsóként említett szolga ezt mondta: „Uram, itt a minád.
Egy kendőbe kötve őriztem. Féltem ugyanis tőled, mivel
könyörtelen ember vagy: azt is behajtod, amit nem fektettél be, és
learatod azt is, amit nem vetettél el.” Azt mondhatjuk, és
úgy tűnik, hogy ez egy bölcs megfontolás volt. Lehet, hogy a
szolga nem értett a kereskedelemhez, lehet, hogy rosszak voltak a
gazdasági viszonyok, lehet, hogy „jobb ma egy veréb, mint holnap
egy túzok”, nem tudjuk. De amit kapott azt vissza is adta. (Ebben
különben, ez a harmadik szolga, igen hasonlít az átlag magyarra,
mert pénzügyi szempontból mi is kockázatkerülők vagyunk.)
Azonban ilyen válasz érkezett az úrtól: „A saját szavaid
alapján ítéllek meg, gonosz szolga! Tudtad, hogy én könyörtelen
ember vagyok, hogy behajtom azt is, amit nem fektettem be, és hogy
learatom azt is, amit nem vetettem el? Miért nem tetted hát a
pénzemet a pénzváltók asztalára, hogy amikor megjövök,
kamatostul kapjam meg? Az ott állóknak pedig ezt mondta: Vegyétek
el tőle a minát, és adjátok annak, akinek tíz minája van! Mire
ezt mondták neki: Uram, annak tíz minája van! De ő így
válaszolt: Mondom nektek, hogy akinek van, annak adatik, akinek
pedig nincs, attól még az is elvétetik, amije van.” Nos, ez
azért kemény. Olyan, mintha a befektető uzsoraként kezelte volna
azt, amit adott. Elég súlyos ez a végkifejlet!
A
mai igénk egy példázat. Jézus mondja, az őt körülvevő
tömegnek. És mint minden példázat, ez is ugyanarról szól: Isten
országának működéséről, Isten és ember kapcsolatáról.
Pontosabban, Jézus és az ember kapcsolatáról, ugyanis bár Jézus
példázataiban az „úr” szereplő legtöbbször az Atyát
jelképezi, de itt magát Jézust. Ezt onnan tudjuk, hogy ezt mondja:
„Egy előkelő ember távoli országba utazott, hogy királyi
méltóságot szerezzen magának, és úgy térjen vissza. […]
Amikor pedig megszerezte a királyi méltóságot és
visszatért”. Ez pedig annak fényében, hogy a példázatot
követő történet Jézus bevonulása Jeruzsálembe, ahol királyként
fogadják, biztosan Jézusra utal, aki most emberi testben itt van a
tömeg közepén és tanít, de feltámadása után, az idők végén
újra megjelenik majd, mint király.
Ez
a példázat arra akar nekünk rávilágítani, hogy nem csak az
anyagi biztonság a fontos. Bár maga a példázat is egy a gazdasági
életből vett képpel dolgozik, de mégsem arról szól. Mert, ha az
ember megtakarít, befektet azért, hogy legyen lakása, nyugdíja,
orvosi ellátása, a mamának megfelelő ápolása, az unokának jó
iskolája, stb., akkor hatványozott figyelmet kell fordítani arra,
hogy mi történik a bensőnkkel, a lelkünkkel! Mert nagyon fontosak
az anyagiak, ezt nem is akarom kétségbe vonni, de mind e mellett
iszonyatos horderővel bír a lélek kérdése is! Hiszen nagyon nem
mindegy, hogy mondjuk a fizikai valóságot elhagyva, hol és miként
fogom eltölteni az örökkévalóságot!
Az
egyházi év utolsó három vasárnapja az élet és a világ végére
irányítja a figyelmünket. A múlt héten volt ítélet vasárnapja, a jövő héten lesz
örök élet vasárnapja,… most pedig reménység vasárnapja van.
Nos, ebben a szakaszban, főleg a végén, így első blikkre, nem
sok reményt látunk… Sőt, az utolsó jézusi mondatot olvasva
(„Mondom nektek, hogy akinek van, annak adatik, akinek pedig
nincs, attól még az is elvétetik, amije van.”) inkább a
korrupció definícióját vélhetjük felfedezi.
De,
hála Istennek, ez csak első látszatra van így!
Nem
tudom, hogy megfigyeltük-e, de azok közül a szolgák közül, akik
befektettek, akik „kereskedtek”, ahogyan azt az úr mondta, azok
közül egyik sem vesztett! Az egyiknek egyből tíz, a másiknak
egyből öt minája lett. És itt van egy nagy különbség a
megtakarításos-befektetős példánk és a lelki „befektetés”,
a lelki élet Krisztusra való rábízása között! Amíg a pénzügyi
megtakarításaimat ezerféleképpen elbukhatom, addig, a Jézusra
bízott élet csak nyerhet! Ez persze nem azt jelenti, hogy ha valaki
Krisztusban bízik, akkor annak minden okés lesz az életében!
Dehogyis! De azt mindig tudhatja, hogy vele ott van a Krisztus és a
végén magához fogja fogadni az örök országba.
Egy
a második századba élt ismeretlen prédikátor írja: „Ne
zavarja meg gondolkodásunkat, ha azt látjuk, hogy a bűnösök
gazdagok, Isten szolgái pedig viszontagságoknak vannak kitéve. […]
Egyetlenegy hite szerint élő ember sem kapja meg azonnal jutalmát,
hanem várakoznia kell. Ha ugyanis Isten azonnal fizetne minden
jóságért, akkor nem valódi vallásosság, hanem azonnal adásvétel
lenne az élet […] és csak
a hasznot keresnénk” És itt a második különbség. Bár
gazdasági példa, de itt nem adásvételről van szó, hanem
ajándékozásról, amellyel – ahogyan említettük – nem lehet
veszíteni.
De
mégis, mindezek mellett, mi volt a baj a harmadik szolgával? Az,
hogy nem Ura parancsa, hanem a félelem irányította őt! Aki,
ugyanis Krisztusban van, az ő ajándékait kapja naponta, és aki
hiszi, hogy a legnagyobb ajándékot már meg is kapta, hiszen
üdvösségünk van Krisztusban való hit által, annak nem
irányíthatja a félelem az életét. „Mert nem a
félelem lelkét adta nekünk Isten, hanem az erő, a szeretet és a
józanság lelkét.”- írja
Pál apostol (2Tim 1,7) És itt az erő, a szeret és a józanság,
már azok között a „minák” között van, amit kaptunk és amit
forgatnunk kell nap, mint nap.
De,
még kérdezhetnénk végül, mégis hol van ebben az egészben a
reménység? Az előkelőből lett királyban, Krisztusban. Aki nem
másként lett király, mint úgy, hogy elindult Jeruzsálembe, és
vállalta értünk a keresztet. Az adományozó, a lelki életünkbe,
sőt az üdvösségünkbe befektető király ugyanaz a személy, mint
akit megfeszítettek és aki magára vette bűneink, betegségeink,
szenvedéseink terhét, és elhordozta azokat, hogy így, a hívő
emberként kapott „minákkal”, ne vallhassunk kudarcot, sem ebben
az életben, sem pedig az örökben, amelyet elkészített a
számunkra. Ámen
"Amíg a pénzügyi megtakarításaimat ezerféleképpen elbukhatom, addig, a Jézusra bízott élet csak nyerhet!" - a kiváló prédikáció (egyik) erős mondata! :-)
VálaszTörlés