Csak semmi matek (prédikáció, Somlószőlős, Szentháromság ünnepe, 2015.05.31.)
textus:
Róm 11,33-26
„33 Ó,
Isten gazdagságának, bölcsességének és ismeretének mélysége!
Mily megfoghatatlanok az ő ítéletei, és mily kikutathatatlanok az
ő útjai! 34 Mert
„ki értette meg az Úr szándékát, vagy ki lett az ő
tanácsadója? 35 Vagy
ki előlegezett neki, hogy vissza kellene fizetnie?” 36 Bizony,
őtőle, őáltala és őreá nézve van minden: övé a dicsőség
mindörökké. Ámen.”
Pál apostol személye,
írásai és főleg a Római levél nagyon fontos nekünk minden
keresztény embernek, de leginkább az evangélikusoknak. Ez azért
van mert Pál e levele ébresztette rá Luthert arra, hogy milyen is
az Isten. Miért milyen? - kérdezhetnénk. Szeretet. Az Isten egy
szerető Isten! Erre talált rá Luther, akinek végtelen kínokat
okozott, hogy próbált megfelelni egy "haragvó és kegyetlen
Istennek". És végül rádöbbent arra, hogy nem a teljesítményével
volt gond, hanem a megfeleléskényszerével. Pont az Istentől való
félelem miatt nem „láthatta meg”, hogy milyen is az Isten!
Alapvetően a Római
levél egy nagyon dogmatikus írás. Ez azt jelenti, hogy sok hitigazság
és hittétel van benne megírva. Pál – gyakorlatilag – a
teológiáját foglalta össze ebben a levélben. Nem a legegyszerűbb
szöveg, de ha az ember elkapja a fonalat (és ehhez bátran kérjük a Szentlélek segítségét), akkor az egyik legnagyobb kincset
fedezi fel az Újszövetségben. Igazi „kemény eledel” (1Kor3,2; Zsid 5,12-14 stb.) ez, amely a hitben növekedni akarók lelki
tápláléka kell, hogy legyen.
A mai szakaszunk pedig mint egy gyöngyszem, úgy ékelődik be a
Római levélbe. Nem más ez, mint egy önkéntelen kifakadása
Pálnak. Írja, írja – pontosabban diktálja, diktálja –
levelét, és ahogyan a fenséges Isten dolgairól ír, egyszer csak
kifakad: „33 Ó,
Isten gazdagságának, bölcsességének és ismeretének mélysége!
Mily megfoghatatlanok az ő ítéletei, és mily kikutathatatlanok az
ő útjai! 34 Mert
„ki értette meg az Úr szándékát, vagy ki lett az ő
tanácsadója? 35 Vagy
ki előlegezett neki, hogy vissza kellene fizetnie?” 36 Bizony,
őtőle, őáltala és őreá nézve van minden: övé a dicsőség
mindörökké. Ámen.” - Igen. Mert a sok dogmatika, a sok
hittétel nem ér semmit, hogyha nincs mellette a szeretet. Ahogyan
máshol írja: „szeretet pedig nincs bennem: semmi vagyok”
(1Kor 13,2) Szeretet az emberek iránt és szeretet az Isten iránt!
Sokszor gondolunk
mindenféle összefüggésben Istenre, de oly kevésszer gondolunk
bele abba, hogy az ami leginkább összeköt (vagy legalábbis össze
kéne kössön bennünket) az a szeretet. Oda-vissza. Mert – kedves
testvérek – az Isten szeretete adott, ott van művében, a
teremtésben, ott van Fiában, Jézus Krisztusban, akit miértünk
adott oda, és ott van a Szentlélekben, aki ébreszti a hitet és,
aki által mindezt megérezhetjük, megtapasztalhatjuk... És nagyon
jól tudjuk, hogy csak akkor teljes egy kapcsolat (legyen az
bármilyen), ha oda-vissza működik. Pál kifakad és minden
szeretetét és tiszteletét önti bele ebbe a pár mondatba! Mert
„bizony, őtőle, őáltala és őreá nézve van minden”.
Ha az ember rádöbben
újra és újra az Isten nagyságára és szeretetére, akkor
önkéntelenül is Isten dicsérete buggyan ki belőle. Mert
beszélhetünk az egyházban, a gyülekezetben bármiről:
toleranciáról, elfogadásról, békéről, hitről, igazságról,
kegyelemről, befogadásról, életről, halálról, bármiről, ezek
mind csak okozatok, mind csak folyományok, mind csak másodlagosak!
Mert a középpontban csak egy valami, pontosabban, valaki lehet: az
Úr! Hiszen „őtőle, őáltala és őreá nézve van minden”.
Főleg az egyházban és főleg az egyház.
Ma Szentháromság
ünnepe van. A kereszténység egyik legalapvetőbb és
legkikutathatatlanabb misztériuma van előttünk: a Szentháromság.
Beszélhetnénk sokat hittételekről, amelyek megpróbálják
valahogyan „megértetni” velünk a Szentháromság lényegét, de
mind-mind csak kíséreltek a lehetetlenre. Erre mondta azt
egykor teológiai professzorom, az első közös óránkon,
mikor friss teológusként az első heteket éltük az egyetemen: „Az
Istenről beszélni lehetetlen, de kell!” És milyen igaza van,
mennyire lehetetlen sokszor megfogalmazni Isten fenséges dolgait, de
legfőképpen a fenséges Istent. De ha már beszélni kell, akkor
tegyük azt úgy, hogy annak legyen létjogosultsága. És Pál is
ezt teszi. Amikor minden hittétel, tény, és elmélkedés elfogy,
akkor érkezünk meg az Isten ismeretének és a vele való kapcsolat
a csúcsához: a szeretethez és dicsérethez! Ahol véget ér a
tudomány, ott kezdődik a kapcsolat. Mind a kettőre szükség van,
de tudniuk kell saját korlátaikat.
Mert, kedves testvérek,
az Isten méltó a dicséretre! Méltó az Atya, aki teremtette és
fenntartja a világot. Méltó a Fiú, aki áldozatával
bűnbocsánatot és örök életet szerzett nekünk. Méltó a
Szentlélek, aki gyűjti és megszenteli az egyházat. És Ők hárman Egyek. Ez nem matematika, hanem hit kérdése. Így mutatkozott meg
számunkra az Isten. Nem másként hanem így. Ennek oka és célja
van, amit mi sem felfogni, sem megérteni nem tudunk! De a hit, amely
képes ezt az „információt” is „feldolgozni”.
Ámen – mondja Pál a
szakasz végén, bár még tovább folytatja utána levelét. Mert bár
sokszor dolgok végén mondjuk „ámen”, maga a szó mégsem a
mondatvégi pont hosszabb verziója, hanem azt jelenti, „úgy
legyen”.
Legyen ez így az életünkben, legyen ez így az Istennel
való kapcsolatunkban. Legyen hit, és legyen legfőképpen szeretet, mert ez a kulcsa mindennek. Ámen! Így legyen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése