Dicsérő ember (prédikáció, Padragkút-Ajka, Húsvét utáni 4. vasárnap, 2018.04.29.)
textus:
Ézs 42,8-12
„8
Én vagyok az Úr, ez a nevem, nem adom dicsőségemet másnak, sem
dicséretemet a bálványoknak. 9 A régebbiek már beteljesedtek,
most újakat mondok. Még mielőtt kibontakoznak, tudatom veletek. 10
Énekeljetek az Úrnak új éneket, dicséretet a föld határáig,
akik tengerre szálltok, és ami a tengert betölti, a szigetek és
lakóik! 11 Zengjen a puszta és városai, a falvak, amelyekben Kédár
lakik! Ujjongjanak a kősziklákon lakók, a hegytetőkön is
kiáltozzanak! 12 Dicsőítsék az Urat, hirdessék dicséretét a
szigeteken!”
Már egészen kicsi koromtól mindig művészek vettek körül. Zenészek, festők, szobrászok, képzőművészek. Ennek az volt az oka, hogy mind a két szülőm kapcsolatban volt művészekkel, sőt maguk is gyakorolták valamilyen formáját a művészetnek. Édesapám zenész volt és dekoratőr, anyám pedig sokáig múzeumban dolgozott restaurátorként. Így egészen egyértelmű volt a művész-környezet. Rendszeresen jártunk koncertekre, kiállításokra.
Egy
idő után észrevettem, hogy vannak olyan műalkotások és zenék,
amelyeket szépnek tartok, de valami oknál fogva mégsem tetszenek.
Gyerekkoromban nem tudtam megfejteni ezt a rejtélyt. Kamaszkoromban
meg voltam győződve arról, hogy ez ízlés kérdése csupán.
Egyszerűen én, mint befogadó, ilyen vagyok, nekem ez vagy az
tetszik, amaz meg nem. Felnőttként pedig rájöttem, hogy korán
sem ilyen egyszerű, fekete-fehér a dolog, mert nem csupán ízlés
dolga a művészet. Ha az emberben benne van egyfajta érzékenység,
akkor túl tud lépni a még saját ízlése keretein is. De azt is
megfigyeltem magamon, hogy ezen túl is vannak olyan művek, amelyek
még talán ízlés tekintetében is rendben vannak, de mégsem
tetszenek. Nem mintha műértő, vagy éppen szakértő lennék, de
azt hiszem megtaláltam a megfejtést.
Egyszer
néztem egy festményt és nem tudtam eldönteni, hogy miért nem
tetszik, mi a bajom vele. Jók voltak a színek, az üzenet átjött,
stílusa profi… Aztán egy idő után, a művész többi képét,
nézve leesett a dolog! Nem a festménnyel volt a gond, hanem a
festővel. Nem a képpel volt a baj, hanem azzal, ami mögötte
volt,… pontosabban nem volt! Egyre világosabb lett számomra, hogy
– érzésem szerint – a művész ezt a képet fejből, „agyból”
festette, és nem volt benne a szíve! Minden rendben volt mégis
hiányzott valami, a lélek, az igazi belső világ! Igen, mert a
művészet akkor jó, ha őszinte, ha belülről fakad, ha a lélek
van benne!
Amikor
két személy kommunikál egymással valamilyen formában, akik
érzelmileg is kapcsolatban vannak, akkor is az a lényeg, hogy
belülről fakadjon a beszéd, a tett. Ha nem őszinte a dolog, ha
csak „fejből” beszélünk, kommunikálunk, akkor az elhidegít.
Ilyenkor szokták azt mondani, hogy „Hagyd már a sablon dumát!
Mondd ki, ami igazán benned van!” Mert hiába szép a szó, az
írás, a tett, ha nincsen mögött a lélek! Ezt megérezzük: „jó,
jó, oké… de valami nem stimmel!” Akkor az igazi, ha lélekből,
őszintén tesszük! Ez különösen is fontos akkor, ha olyannal
kommunikálunk, akit szeretünk, akit közel akarunk tudni magunkhoz.
Az ilyen személlyel nem tehetjük meg, hogy őszintétlenek, vagy
érzelemmentesek vagyunk, hiszen akkor egyértelműen rosszat tennénk
vele, pedig elvileg szeretjük. Meg, nem mellesleg, a kapcsolat
bánná! És a szeretett személlyel való beszéd is lehet művészi!
Hiszen, ha lelkünkből jönnek a szavak, vagy akár a tettek, ha
igazán magunkat adjuk, akkor valami nagyon művészit adnunk a
másiknak, ami a legértékesebb egy kapcsolatban, túl minden más
ajándékon. Mert ennél többet nem adhatunk, mint magunkat, úgy
igazán!
Az
Isten és ember közötti kapcsolat sokban hasonlít az ember és
ember közötti kapcsolathoz. Nem véletlen, hiszen mindannyiunkat az
Isten a maga képére formált, teremtett. Azonban vannak egészen
speciális tulajdonságai, jellemzői, színei a vele való
kapcsolatnak.
„Én
vagyok az Úr, ez a nevem, nem adom dicsőségemet másnak, sem
dicséretemet a bálványoknak. A régebbiek már beteljesedtek, most
újakat mondok. Még mielőtt kibontakoznak, tudatom veletek.
Énekeljetek az Úrnak új éneket, dicséretet a föld határáig”-
írja a mai igénk. Ebben az igében pedig elsősorban az Isten és
ember közötti kommunikációról van szó. A legfontosabb fogalom
ebben a szakaszban a „dicséret”. Sokszor énekeljük, mondjuk,
istentiszteleteken, hogy „dicséret”, „dicsőítjük az
Istent”, „dicsőség neked Istenünk”, stb. De belegondoltunk
már abba, hogy ez mit jelent? Miért dicsérjük egyáltalán az
Istent?
Ha
minket dicsérnek meg, akkor az jól esik. Sőt, sokszor szükségünk
is van rá, hogy megerősödjünk abban a tudatban, hogy jól
csináljuk a dolgokat, rendben vagyunk! Vajon az Istennek is azért
van erre szüksége, mert jól esik neki, vagy mért biztatni kell?
Nyilvánvalóan nem, de akkor miért?
Azt
mondtuk, hogy akkor igazi beszéd, a kapcsolat két személy között,
ha az őszinte is belülről fakad, lélekből! Hát, ha Isten és
ember kapcsolatát kommunikációját nézzük, akkor ennek a
legtökéletesebb formája a Isten-dicséret! Miért? Mert az igazán
belülről fakad. Nincsenek benne kérések, nincsen benne
kívánságok, nincsenek benne a körülmények, nincsen benne
történet, vagy cél… hanem tisztán az, ami én vagyok! És
mindez nem azért, vagy azért, hanem „csupán” azért mert a
kapcsolatot akarom ápolni! Nem kérek, nem hálát adok, hanem
dicsérlek Uram. Miért? Azért, aki vagy és mert velem vagy! Az
Istennel való kapcsolat koronája az, ha az ember érdek nélkül,
lélekből tudja dicsérni az Urat!
De
persze a beszéd, a kommunikáció akkor az igazi, ha kölcsönös.
Vajon számíthatok arra, hogy az Isten is őszinte lesz, és igazán
szól hozzám? „Én vagyok az Úr, ez a nevem, nem adom
dicsőségemet másnak, sem dicséretemet a bálványoknak. A
régebbiek már beteljesedtek, most újakat mondok. Még mielőtt
kibontakoznak, tudatom veletek.”- mondja az Úr. Igen, mert
neki – ha kapcsolatban akarunk vele lenni, akkor – jár a
dicséret! Ahogyan szerelmet sem adhatunk többeknek egyszerre, mert
abból maximum az egyik lehet őszinte és igazi, úgy nem adhatjuk
másnak isten-dicséretet csak az Úrnak! De ő sem tesz másképpen.
Azt mondtuk, hogy akkor igazi a kommunikáció, ha önmagunkat adjuk
benne. Hát az Isten megtette, Jézus Krisztusban eljött ebbe a
világba és önmagát adta értünk! Ahogyan a nagyon jól ismert
ige mondja: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy
egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem
örök élete legyen.” (Jn 3,16) Önmagát! Nem valami
felszínes sablondumát, valamit aminek nincsen értéke, hanem
önmagát adta. Ennél nagyobbat nem adhat!
És
ez az üzenet, ma is adott nekünk! Bármikor odafordulhatunk lelki
„füleinkkel”, hogy meghalljuk: Utad van az Istenhez, hiszen ő
maga építette azt, azzal, hogy önmagát adta értünk! És erre az
őszinte, önátadó tettre és beszédre mi lehetne a
„legmegfelelőbb” válasz? A dicséret! Hogy micsoda hatalmas
dolgot tett az Isten, micsoda hatalmas szeretet ez!
Tegyük
most ezt, imádkozzunk!
Én apró adalékként csak két dolgot tennék hozzá ehhez a remek prédikációhoz:
VálaszTörlés1) Szerintem azért is kell nekünk az Urat dicsérnünk, hogy ezzel is tudatosuljon bennünk, hogy Ő a mi Urunk, mi pedig az Ő teremtményei vagyunk - tehát kisebbek Nála!
2) Egyik ismerősöm telefonos értékesítőként dolgozik. Nem kezdőként került a céghez, és többek között ezért is tudta kikönyökölni magának, hogy időnként eltudjon térni a szkripttől. Eredmény: a rosszabb napjain is általában hozza az előírt mennyiséget. Miért? Mert a szívét adja bele, és ez átüt a telefonkagylón.