Valóban feltámadt? 1-2. (prédikációk, Húsvét ünnepe, 2018.04.01.-02.)
1. rész
textus:
Mt 28,1-8
„1 Szombat elmúltával, a hét első napjának hajnalán,
elment a magdalai Mária és a másik Mária, hogy megnézzék a
sírt. 2 És íme, nagy földrengés támadt, mert az Úr angyala
leszállt a mennyből, és odalépve elhengerítette a követ, és
leült rá. 3 Tekintete olyan volt, mint a villámlás, és ruhája
fehér, mint a hó. 4 Az őrök a tőle való félelem miatt
megrettentek, és szinte holtra váltak. 5 Az asszonyokat pedig így
szólította meg az angyal: Ti ne féljetek! Mert tudom, hogy a
megfeszített Jézust keresitek. 6 Nincsen itt, mert feltámadt,
amint megmondta. Jöjjetek, nézzétek meg azt a helyet, ahol feküdt.
7 És menjetek el gyorsan, mondjátok meg a tanítványainak, hogy
feltámadt a halottak közül, és előttetek megy Galileába: ott
meglátjátok őt. Íme, megmondtam nektek. 8 Az asszonyok gyorsan
eltávoztak a sírtól, félelemmel és nagy örömmel futottak, hogy
megvigyék a hírt tanítványainak.”
Biztosan a legtöbbünk szokott filmeket nézni, ez közös szerintem mindannyiunkban. Abban azonban már biztosan különbözünk, hogy milyen filmeket nézünk, milyen fajta filmeket szeretünk. Vannak akik vígjáték pártiak, vannak, akik a kosztümös filmeket, mások a krimit, vagy a sci-fit szeretik. És van egy jó nagy csoportja a filmkedvelőknek, akik pedig a horrorért, vagy a thrillerért rajonganak. Azok, akik nem szeretik az ilyen típusú filmeket, nem értik, hogy hogyan lehet megnézni olyan filmet, amiről biztosan tudja az ember, hogy lesz benne legalább egy olyan jelenet, amitől meg fog ijedni! És mindezt pedig nem kényszer hatása alatt, hanem önként és dalolva. Én a horrort alapvetően nem szeretem, számomra túlságosan önmagáért való a félelemkeltés benne, de ha van egy jó thriller, amiben a cselekmény megkívánja a félelmetes részeket, akkor én is vevő vagyok rá.
A
modern pszichológia kikutatta, hogy miért van ez, hogy miért
szeretik az emberek a félelmetes filmeket, vagy éppen a félelmetes
cselekvéseket, mint pl. az extrém sportokat. Furcsának hathat, de
valójában – nagyrészt – nem is a félelem miatt szeretik az
emberek a borzongást, hanem a megkönnyebbülés érzése miatt!
Ugyanis, a megkönnyebbülés kapcsán, az agyban és a vesében
lezajlódó kémiai folyamatok, pontosan ugyanolyanok a valós
félelem utáni megkönnyebbüléskor, mint a valótlan félelem
utáni megkönnyebbülés kapcsán! Praktikusan ez azt jelenti,
hogyha egy filmben a gonosz lopakodik a főhős után, a feszültség
egyre nő, majd hirtelen ráront a sötétben, akkor megijedünk, de
ugyanakkor eszünkbe is jut, hogy ez csak egy film, és
megkönnyebbülünk, akkor ugyanaz a folyamat megy végbe a
szervezetünkben, mintha a valóságban, velünk történne a dolog.
De ettől még maga félelem egyáltalán nem kellemes dolog! Főleg
ha valós…
Mai
igénk a kereszténység központi üzenetét hordozza. És bár
örömüzenetről van szó, hiszen a jó hír maga az, hogy Jézus
feltámadt, mégis azt látjuk, hogy egy igen félelmetes eseménnyel
kerül ez a bizonyos hír a világba.
Húsvét
hajnalán asszonyok mennek, gyásztól lesújtva, Jézus sírjához.
Szeretnének végtisztességet adni a Mesternek, aki bár nagyon nagy
reménység volt, de meghalt. Arra talán nem is gondoltak, vagy
gyászukban nem is tudatosították, hogy képtelenek lesznek
végtisztességet tenni Jézusnak, két ok miatt is. Az egyik, hogy
ott vannak az őrök, akiket a zsidó főpapok rendeltek ki Jézus
sírjához, hogy őrizzék azt, nehogy a tanítványok ellopják a
testét, és azt hazudják, hogy feltámadt. De még ha az őrök oda
is engednék őket, akkor sem tudnak bemenni Jézus barlangsírjába,
mert egy hatalmas kő van a bejárat elé hengerítve, a kor szokása
szerint. Főleg a vadállatok és a sírrablók miatt. Csak, hogy
érzékeljük, egy kisebb sír esetében is ezeknek a köveknek
akkora súlyuk volt, hogy minimum egy tucat férfi kellett hozzá,
hogy megmozdítsák! Ehhez képest itt van három asszony…
Eleve
gyásztól sújtva mennek a sírhoz, ott pedig a következő
történik, amint odaérnek: „íme, nagy földrengés támadt,
mert az Úr angyala leszállt a mennyből, és odalépve
elhengerítette a követ, és leült rá. Tekintete olyan volt, mint
a villámlás, és ruhája fehér, mint a hó.” El tudom
képzelni, hogy micsoda félelem lehetett bennük. Hát ez nem egy
filmes borzongás, az biztos. A földrengés, villámlás, mennyből
leszálló angyal, aki egy tucat férfi erejével rendelkezik. Ilyen
események és erő láttán méltán megijedtek az asszonyok. Meg
persze az ott lévő, a sírt őrző katonák is. Az angyal így
szólt az asszonyokhoz: „Ti ne féljetek!” Igen,
félelmetes dolog történt, az Isten hatalma lett nyilvánvaló egy
angyal megjelenésével, de nincsen ok a további félelemre, nincs
baj! Miért? Mert a félelmetes megjelenés nem valami borzalmas
dolgot előlegez meg, hanem a legjobbat, ami történhetett az
emberrel, az emberiséggel: Krisztus feltámadt! „tudom, hogy a
megfeszített Jézust keresitek. Nincsen itt, mert feltámadt, amint
megmondta. Jöjjetek, nézzétek meg azt a helyet, ahol feküdt.”-
mondja az angyal.
Micsoda
hatalmas kontraszt van a húsvét hajnali események szemtanúi
között! Ott vannak a sírt őrző katonák, akik szintén tanúi a
dolognak. Így ír az ige róluk: „Az őrök a tőle való
félelem miatt megrettentek, és szinte holtra váltak.”
Annyira féltek az angyaltól, annyira rettegtek, hogy olyanok lettek
mint a holtak. Rettegtek és cselekvésképtelenné, feladatuk
ellátására alkalmatlanná váltak. Ezzel szemben az asszonyok,
akik minden emberi számítás szerint nem lettek volna képesek
Jézushoz bejutni (a kő és az őrök miatt), az Isten angyala által
alkalmassá lettek arra, hogy bemenjenek a sírba. Sőt! Arra is,
hogy elsőként vigyék el az örömhírt: Krisztus feltámadt!
Ugyanis
miután tanúi lettek a világ legnagyobb eseményének, feladatot
kapnak. „menjetek el gyorsan, mondjátok meg a tanítványainak,
hogy feltámadt [ti.
Jézus] a halottak közül, és előttetek megy Galileába:
ott meglátjátok őt.” Azt a feladatot kapják, hogy vigyék
el a hírt, Krisztus feltámadt, azaz minden igaz, amit Jézus
mondott. Pál apostol ezt írja: „Hiszen ha nem támadnak fel a
halottak, akkor Krisztus sem támadt fel. Ha pedig Krisztus nem
támadt fel, akkor hiábavaló a mi igehirdetésünk, de hiábavaló
a ti hitetek is.[…] Ámde
Krisztus feltámadt a halottak közül,…” (1Kor 15,13-14.20)
És pedig, ha legnagyobb dolog, ami csak történhet, a feltámadás
igaz, akkor minden más is! Hiszen az Atya Isten soha nem tenné le
senki mellé a voksát a feltámadással, ha az illető nem lenne
maradéktalanul igaz!
Az
asszonyok mindezt néhány percbe sűrítve élték át húsvét
hajnalán. Talán még annál is kevesebb idő alatt, mint ahogyan én
most elmondtam. Majd „eltávoztak a sírtól, félelemmel
és nagy örömmel futottak, hogy megvigyék a hírt
tanítványainak.” De ennek a félelemnek más semmi köze
sincsen ahhoz a félelemhez, melyet akár az asszonyok, akár az őrök
megéltek egy pár perccel ezelőtt! Mert ez már inkább az örömhír
hatalmasságának, és az hírvivés felelőssége fölötti érzésre
utal! „Igen, nekünk kell vinnünk a világ legfontosabb
információját, hogy átadjuk a címzetteknek.” A címzettek,
akik akkor a tanítványok voltak, és most pedig mi itt a 21. század
Egyházában.
Ha
egy filmes hasonlattal, vagy inkább példával éltem a prédikáció
elején, akkor hadd zárjam egy másikkal. Mert, hogy arra kérdésre,
hogy hogyan hat ez a hír ránk, és mit jelent ez a
mindennapjainkban, holnap fogjuk megkeresni – és reménység
szerint – meg is találni a választ, a mai történetünk
folytatása alapján. Úgyhogy folytatása következik, a holnapi
részben, húsvét másnapján! Ámen
***
2. rész
textus:
Mt 28,8-15
„8
Az asszonyok gyorsan eltávoztak a sírtól, félelemmel és nagy
örömmel futottak, hogy megvigyék a hírt tanítványainak. 9 És
íme, Jézus szembejött velük, és ezt mondta: Legyetek üdvözölve!
Ők pedig odamentek hozzá, megragadták a lábát, és leborultak
előtte. 10 Ekkor Jézus így szólt hozzájuk: Ne féljetek!
Menjetek el, adjátok hírül testvéreimnek, hogy menjenek
Galileába, és ott meglátnak engem.
11
Amikor az asszonyok eltávoztak, íme, néhányan az őrségből
bementek a városba, és jelentették a főpapoknak mindazt, ami
történt. 12 Azok pedig összegyűltek a vénekkel, és úgy
határoztak, hogy sok ezüstpénzt adnak a katonáknak, 13 és így
szóltak: Ezt mondjátok: Tanítványai éjjel odajöttek, és
ellopták őt, amíg mi aludtunk. 14 És ha a helytartó meghallja
ezt, majd mi meggyőzzük őt, és kimentünk benneteket a bajból.
15 Azok elfogadták a pénzt, és úgy tettek, ahogyan kioktatták
őket. El is terjedt ez a szóbeszéd a zsidók között mind a mai
napig.”
Az emberiséget vizsgáló, pszichológiával, a lélek és az elme tudományával foglalkozó tudósok arra állapították meg, hogy az emberiség nagyon sokat változott az elmúlt tíz-tizenöt éveben. Biztosan hallottuk már azt a fogalmat, hogy individualizmus. Sokszor hangoztatjuk ugyanis azt, hogy az ember már mennyire nem szoros közösségekben, vagy éppen a másikra való tekintettel éli az életét, hanem csak a maga javára törekszik. És bizony – sajnos, vagy nem sajnos – de ez így van. Azonban nagyot tévednénk, hogyha ezt individualizmusnak neveznénk. Ugyanis az individualizmus azt jelenti, hogy én el akarok érni egy célt, (ezt vagy azt akarom, ilyen vagy olyan akarok lenni, ezzé vagy azzá válni, stb.) és ennek a célnak az elérése érdekében nem (feltétlenül) vagyok tekintettel másokra, de legalábbis magamat teszem a „legmagasabbra” ezen az úton. És ez igaz is volt, akár még tíz-tizenöt évvel ezelőtt is. Azonban a ma embere (és akinek nem inge…), már nem egy célt akar elérni, hanem élményekre vágyik önmagával és a világgal kapcsolatban. Élményről élményre „szörfözik”, akár a való, akár a virtuális világban. Ez pedig nem individualizmus, hanem szubjektivizmus. Mondhatjuk, hogy ez rossz, mondhatjuk, hogy jó, de tény az biztos. És sokan mondják azt is, hogy kereszténység és annak üzenete egy letűnt kor maradványa, ma már, ebben a „felvilágosult” korban, nem hordoz értéket, nem hordoz igazi élményt! Reméljük ma kiderül, hogy ez egyáltalán nincsen így.
Tegnap
ott fejeztük be, az asszonyok, akik Jézus sírjához mentek,
(a sírt őrző katonákkal együtt) tanúi voltak egy angyal
megjelenésének, aki azt a feladatot bízta rájuk, hogy vigyék el
a feltámadásnak az örömhírét Jézus tanítványainak. Az
asszonyok sietve el is indultak a tanítványokhoz.
Csakhogy
ekkor történt valami. Megjelenik a Feltámadott Jézus! „És
íme, Jézus szembejött velük”- írja Máté. Semmi
körmönfontság, semmi kerülőút, vagy éppen titkos találkozás.
Egyszerűen szembejött velük. És ez az első élmény, amit mai
igénk ad az asszonyoknak, és amiben nekünk is reménységünk
lehet: a megpillantás élménye. Mert Jézus olyan megváltó,
akit meg lehet pillantani. Nem csupán egy eszmény, vagy egy
történet hasábjain megjelenő figura, hanem valóság.
Az
asszonyok pedig azonnal leborulnak leborulnak előtte. Nem
viselkednek úgy, mint Tamás apostol, aki nem akart hinni még a
szemének sem (Jn 20,24kk).
Az asszonyok nem kutatnak bizonyítékok után, nem akarják
megtapogatni őt, de még a szemüket sem dörzsölik meg, hogy
biztosan jól látják-e. Nem. Hanem egyszerűen leborulnak előtte.
Miért? Mert hittek. Sokan abba úgy gondolják, hogy a hitnek
előfeltétele a bizonyíték. A „hiszem, ha látom” mondás is
ezt sugallja. Azonban az ige és tapasztalat azt mondja és mutatja,
hogy ez (a legtöbb esetben) pontosan fordítva van! A hitet fogják
követni a bizonyító erejű tapasztalatok.
Gondoljunk
az őrségre. Egy pár igeverssel ezelőtt azt olvasható, hogy Jézus
sírja elé őröket állítottak a főpapok azért, hogy a
tanítványok nehogy ellopják Jézusnak a testét, aztán azt
híreszteljék, hogy feltámadt. Így az őrség végig ott állt
miközben megtörtént a csoda, megjelent az angyal (földrengés és
villám kíséretében), aki kijelentette az asszonyoknak, hogy Jézus
feltámadt. Nem nagyon lehetett nem észrevenni a dolgot. Ők is
tanúi voltak az eseményeknek. De hiába… Ott volt a minden
kétséget kizáró bizonyíték előttük, a „bőrükön”
tapasztalhatták az örömhírt, mégsem hittek! Sőt, azt olvassuk
az igeszakaszunk végén, hogy jó pénzért még arra is hajlandóak
voltak, hogy azt terjesszék hazugságként, amely hazugság
ellenében álltak őrségben! Tudniillik, hogy a tanítványok
ellopták Jézus testét. Pont azért küldték őket oda a főpapok,
akik aztán fizettek nekik, hogy ezt a pletykát híreszteljék!
Döbbenetes!
De
ezek az viszont asszonyok hittek. Hitték, hogy igaz, és megélték
a csodát: leborulhattak Jézus lába elé és megérinthették Őt!
Ez a második, a megérintés élménye. Jézus nem távollévő
megváltó, hanem olyan, aki egészen közel van. S bár ma nincsen
testben közöttünk, de mégis megérinthető, hittel. Biztosan nem
én vagyok az egyetlen, aki már érezte Jézus érintését az
életében! Törődését, oltalmát, vagy éppen külső, vagy belső
békességet teremtő erejét…
Ugyanis
ez a harmadik élmény: a békesség élménye.
„Ne féljetek! ”-mondja
Jézus. „Nincs okotok a félelemre.” Mert ő nem egy kísértet,
vagy szellem, nem egy hallucináció, vagy fantázia terméke, nem. Ő
élő személy, aki újra közöttük, s közöttünk van!
Ha
össze akarnánk foglalni az eddig elhangzottakat, akkor azt
mondhatnánk, hogy ez a történet nem másról szól, mint a
valódi találkozás élményéről. Megpillantás,
megérintés és megérintettség, és békesség. Ezt kapjuk a
Jézussal való találkozásban. Ez nem semmi! Ezek azt hiszem olyan
élmények, amelyekért még a 21. században is érdemes nyitottnak
lenni!
És
ezek az élmények át fognak formálni bennünket. Az élet
életszerűbb lesz, a kapcsolataink kapcsolat-szerűbbek, teljesebb
lesz minden. És ekkor már nem is az élmény fog már számítani,
nem a 21. század élményről élményre szörfölése. De még csak
nem is individualista leszek, a magam érdekében mindenki átgázoló
céltudatos ember. Hanem pont olyan leszek, amilyennek lennem kell!
Nem varázsütésre, de a hiten alapuló, élő Krisztus kapcsolat
nyomán, lépésről lépésre.
De
jó lenne, ha mindezt mindannyian megélhetnénk! Ámen
Ámen! :-)
VálaszTörlésAzt hiszem, rá kellene szoknom arra is, hogy meg is hallgassam a prédikációkat - de olvasva is 10/10-es mindkettő! :-)
És ha így a végén is, de szeretnék áldott húsvétot kívánni Önnek, kedves családjának és gyülekezetének egyaránt!