Győztesek és vesztesek (prédikáció, Padragkút-Ajka-Devecser, Húsét utáni 1. vasárnap, 2018.04.08.)
textus:
1Jn 5,4-10
„4
Mert aki Istentől született, az legyőzi a világot, és az a
győzelem, amely legyőzte a világot, a mi hitünk. 5 Ki az, aki
legyőzi a világot, ha nem az, aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?
6
Ő az a Jézus Krisztus, aki eljött víz és vér által: nemcsak a
víz által, hanem a víz és a vér által; a Lélek pedig
bizonyságot tesz róla, mert a Lélek az Igazság. 7 Mert hárman
vannak, akik bizonyságot tesznek: 8 a Lélek, a víz, a vér, és ez
a három egy. 9 Elfogadjuk ugyan az emberek bizonyságtételét, de
Isten bizonyságtétele nagyobb, mert Isten bizonyságtétele az,
amellyel Fiáról tesz bizonyságot. 10 És aki hisz Isten Fiában,
abban megvan ez a bizonyságtétel. Aki nem hisz Istennek, az hazuggá
teszi őt, mert nem hisz abban a bizonyságtételben, amellyel Isten
bizonyságot tesz Fiáról.”
Két
általános iskolai emlék él bennem nagyon erősen, egymás
mellett. Mind a kettő eszembe jutott, szinte rögtön, ahogyan
elolvastam ezt az igét. Az elsőt talán már meséltem is ebben a
körben. Általános iskolában rendszeresen kimentünk a szünetekben
az udvarra. Akkoriban egészen másképpen érzékeltük azt a 10
vagy 15 percet, ami a szünetben rendelkezésünkre állt.
Visszagondolva, olyan sok minden tudott történni annyi idő alatt.
Az egyik kedvenc játékunk a háborúskodás volt. Általában nem
sima katonák voltunk, hanem inkább szuperkatonák, és elképzelt
fegyvereinkkel lövöldöztünk egymásra. Persze a találatok,
úgymond, „becsületkasszások” voltak. Ez azt jelentette, hogy
ha láttam, hogy valaki rám céloz és „lő”, akkor illett
„megsebesülni”. De, ha nem is láttam, akkor sem volt baj, mert
a másik úgyis bekiabálta, hogy eltalált engem. Persze az ember
nem szívesen vallotta be, hogy találatot kapott, így ott
sumákoltunk, ahol tudtunk. Azonban, ha annyira nyilvánvaló volt a
találat, hogy azt megcáfolni nem lehetett, akkor is még mindig
maradt egy mentőöv: „Nekem minden lövést kivédő páncélom
van!” Persze ez még nem jelentett alapjában véve sikert, mert az
ellenfél rögtön rávágta: „Nekem meg minden lövést kivédő
páncélt is átlövő szuperfegyverem van!” És a licit
folytatódott a becsengetésig…
A
másik emlékem pedig a tesiórák legjobb része, a óra végi
kidobós játék. Itt mindig volt két csapatkapitány, ők
választottak felváltva az osztályból. Igyekeztek az elején
kiválasztani a legsportosabbakat, a „legjobbakat”, a végére
meg már „selejt” maradt. Simán le lehetett venni választásból
és az arcokból, hogy kit tartanak értékesnek mások, és kit nem.
Bár sokszor nem is kellett figyelni, mert simán szóvá is
tettük/tették. A gyerekek sokszor nagyon kegyetlenek tudnak lenni!
Mindkét
történetnek van egy közös tanulsága. Mindenki győzni akar! Már
gyerekkortól kezdve az az alapelv, hogy győzni kell! Csak két
lehetőség van: győzöl, vagy veszítesz! Ha győzöl, akkor jó
vagy, ha veszítesz, akkor neked annyi! Talpon kell maradni, sőt…
sikeresnek kell lenni, mert a teljesítményed az, ami alapján
kategorizálnak, ami meghatároz téged! Ennek persze meg van a jó
oldala is, mert egy tiszta versenyben az alkalmas személyek kerülnek
a megfelelő helyekre. De ez versenyhelyzet – főleg ha nem egy
kidobóról, hanem az életről van szó – jól meg tudja
nyomorítani az embert. Hatalmas terhet rak ránk, amely nem
mindenki, sőt a többség számára elhordozhatatlan! És a realitás
is ellenünk van: ugyanis nem lehet mindig győzni! Nem vagyunk
képesek az élet minden fontos területén, győzni és 100%-osan
helytállni!
Ennek
ellenére – látszólag – János apostol, a textusunk szerzője,
is beleáll ebbe a rendszerbe. „Mert aki Istentől született,
az legyőzi a világot, és az a győzelem, amely legyőzte a
világot, a mi hitünk. Ki az, aki legyőzi a világot, ha nem az,
aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?” Azonban, ha egy kicsit
jobban megvizsgáljuk az igét, akkor minden bizonnyal feltűnik
valami! Nos, mi tűnik fel ebben két mondatban? […] Az, hogy nem
mi győzünk, hanem hogyan fogalmaz János: „a mi hitünk”
győz! Nem „mi”, hanem a „mi hitünk”! Persze mondhatnánk,
hogy ez csak szőrszálhasogatás. Hiszen a hit hozzánk tartozik,
tehát valójában mi győzünk, nekünk kell győzni!
Látszólag
apró különbség van a két megfogalmazás között, de valójában
hatalmas! Ugyanis a hit az nem valami olyasmi, ami tulajdon, vagy
birtok lehet. Nem olyasmi, amiért én meg tudok dolgozni, amit én
ki tudok találni, vagy meg tudok kaparintani. A hit ajándék.
Mégpedig a Szentlélek ajándéka. János nem áll bele a világ
mainstream filozófiájába, miszerint csak
az egyén teljesítménye számít, és csakis az adja meg az
értékét, hogy győz e vagy sem! De nem is azt mondja, hogy a
teljesítmény nem számít, vagy hogy innentől ne csináljunk
semmit. Mert igen, a teljesítmény számít, és a sikeres
keresztény emberek előre viszik Isten országát, és öregbítik
az Egyház hírnevét. Ez rendben is van. De van olyan, amikor nem
megy, és van az a terület, ahol hiába kapaszkodnánk nem
győzhetnénk! Mégpedig az üdvösség, az Isten szeretetének
platformja. Mert az hitkérdés, ami pedig ajándék! Nem értéktelen,
hanem ajándék. Nem olcsó, hanem ingyen van!
És
ez átalakítja az embert! Az oltár előtti igében olvastuk:
„Újbort sem tölt senki régi tömlőbe, mert az újbor
szétrepesztené a tömlőt, és kiömlene, sőt a tömlő is
tönkremenne. Hanem újbort új tömlőbe kell tölteni.” (Lk
5, 37-38) – mondja Jézus. Akkoriban nem kannába, üvegbe, vagy
flakonba fejtették a bort, hanem bőrből készül tömlőbe. Ezek
tömlők pedig, egy idő után elhasználódtak, elértek. És ha már
ilyen állapotba kerültek, akkor nagyon kockázatos volt az új bort
beletölteni, mert könnyen lehet, hogy a megfáradt anyag elszakad,
és a tartalom, a bor odalesz. Jézus azt mondja, hogy aki „új
tartalmat” kapott, a hitet, amely az ő feltámadása által a
miénk lett, akkor az bizony megköveteli az „új tömlőt”, az
új életet, életformát. És ha a belső ajándék átformál
bennünket, akkor elkezdjük más „szemüvegen” keresztül nézni
a világot, az embereket. Akkor már nem a teljesítmény lesz a
kizárólagos fokmérő, hanem megláthatjuk, mind e mögött, az
embert! Magunkat is és másokat is.
Mert
nagyon könnyű kategorizálni az embereket jókra és rosszakra,
győztesekre és vesztesekre, szövetségesekre és ellenségekre.
Pedig valójában csak egyféle ember van, olyan ki rászorul az
Istennek a kegyelmére, a hitre, arra a bizonyos „új borra”! A
különbség csak annyiban van, hogy én már rájöttem, hogy
szükségem van erre, ő pedig még nem. Ez pedig arra kell, hogy
bátorítson bennünket, hogy megosszuk másokkal a jó hírt! Az
igazi győzelem kulcsa tehát nem mi vagyunk, hanem Jézus Krisztus
és a benne való hit!
Ámen
Minden szava igaz! :-)
VálaszTörlés