Na, ez azért már túlzás! (prédikáció, Ajka-Öcs, Szentháromság ünnepe utáni 23. vasárnap, 2018.11.04.)
textus:
Lk 17,1-6
„1 Jézus így szólt a tanítványaihoz: Lehetetlen, hogy
botránkozások ne essenek; de jaj annak, aki által esnek. 2 Jobb
annak, ha malomkövet kötnek a nyakába, és a tengerbe vetik,
mintsem egyet is megbotránkoztasson e kicsinyek közül. 3
Vigyázzatok magatokra! Ha vétkezik ellened a testvéred,
figyelmeztesd, és ha megbánja, bocsáss meg neki! 4 És ha naponta
hétszer vétkezik ellened, és hétszer visszatér hozzád ezt
mondva: Megbántam – akkor is bocsáss meg neki! 5 Az apostolok így
szóltak az Úrhoz: Növeld a hitünket! 6 Az Úr ezt válaszolta: Ha
akkora hitetek volna, mint egy mustármag, és így szólnátok ehhez
a vadfügefához: Szakadj ki gyökerestől, és gyökerezz meg a
tengerben – az engedelmeskedne nektek.”
Amikor
valamilyen alkalom vagy ünnep kapcsán szélesebb körű
asztaltársaság összejön, akkor nagyon jól meg lehet
különböztetni egyes karaktereket az asztalnál, annak
tekintetében, hogy ki hogyan viselkedik. Vannak, akik a középpontban
szeretnek lenni, viszik a beszélgetést, irányítják az
eseményeket. Vannak akik visszahúzódók, nem beszélnek sokat,
háttérben maradnak. És mindig van olyan, aki túlzásba viszi.
Túlzásba viszi a vicceket, a történeteket, a sztorizást, vagy
olyat mond, ami a társaságot igencsak meghökkenti. „Na, ez azért
már túlzás!”- szokott a mondat elhangozni.
A
közbeszédben, társadalmunk „asztaltársaságában” is mindig
van olyan, vannak olyanok, akik szeretnek túlzásba esni, nagyot
vagy félelmeteset mondani, mert az hatással van az emberekre. „Itt
ekkora a baj, ott akkora veszély, itt ilyen jók a mutatók…” A
túlzás sokszor nagyon hasznos tud lenni, ha meg akarunk nyerni
embereket.
Mai
igénkben is van túlzás. Sőt, túlzások! Mindjárt három is!
Mert bármilyen hihetetlen, de Jézus is túlzott néha. No, persze
nem azért, mert a terített asztal mellett így jobban ütött a
sztori, és még csak nem is tört politikusi babérokra, hogy holmi
olcsó, de nagyon hatékony manipulatív eszközöket használjon,
hanem egészen más okból.
Jézus
szeretik alapvetően nagyon aranyos-kedves-békés karakternek
leírni. És ezek a jelzők mind igazak is rá. Azonban ő nem
csak ilyen volt! A szónak legnemesebb értelmében radikális
volt! A radikális szeretet küldötte, amely bizony nem csak
aranyos-kedves-békés tud lenni, hanem nagyon kemény is, gondoljunk
csak magára a keresztre… Jézus azért használ túlzásokat, mert
ezzel megóv bennünket. Ugyanis
Jézus nem túlzásba esik, hanem direkt túloz, és nem a maga
érdekében teszi, hanem a miénkben!
De
mitől akar megóvni? Két dologtól: a figyelmünk lankadásától,
hiszen egy meghökkentő túlzásra mindenki felkapja a fejét,
illetve pontosan ezzel nem ad esélyt annak, hogy elkenhessük a
lényeget, a valódi üzenetet!
Jézus
ebben a hat versben három nagyon komoly témát is felvet.
Önmagukban is prédikációk tucatjainak adhatnának témát (volt
amiről már esett is szó), ezért nem vállalkoznék arra, hogy
most ezeket kifejtsem. A botránkozás, a megbocsátás, a hit
növekedése/növelése, mind-mind hatalmas témák. Azonban
megnéznénk az ehhez a három témához kapcsolt jézusi túlzásokat,
amelyek már önmagukban is hasznosak, és aprópénzre válthatóak
a mindennapokban.
Az
első a botránkozással kapcsolatos: „Lehetetlen, hogy
botránkozások ne essenek; de jaj annak, aki által esnek. Jobb
annak, ha malomkövet kötnek a nyakába, és a tengerbe vetik,
mintsem egyet is megbotránkoztasson e kicsinyek közül.” De
mit is jelent a botránkozás? A Magyar Értelmező Kéziszótár
szerint: „(Erkölcsileg) nagyon megütközik valamin.” Nem
biztos, hogy a téma erkölcsi, de lehet – jelzi nekünk a zárójel.
Általában mindenki kerüli a botrányokat, mert nem túl
kellemesek. Vannak persze olyanok, botrányhősöknek nevezzük őket,
akik viszont kifejezetten kedvelik a botrányt. Bár Jézus nem volt
botrányhős, de nem is kerülte a botrányt. Az élete tele volt a
kor és kultúrája számára botrányos dolgokkal,
figyelemfelkeltés, vagy egy-egy áldatlan helyzetre való rámutatás
céljából. De ezzel a malomköves, szinte gengszteres „követ
kötni rá és bele a tengerbe”- túlzással mi volt a célja?
Jézus ebben a szakaszban nem úgy általában a botránkoztatásról
beszél, hanem a hit elé (malomkő)akadályként gördített
botránkozásról. És ennek a mondatnak az üzenete az, hogy ha
valaki úgy botránkoztat, hogy azzal a hitet akarja akadályozni,
megingatni, akkor a botránynak a „malomköve” bizony őellene
fog fordulni!
A
második téma a megbocsátás. (A megbocsátással kapcsolatban itt lehet bővebben olvasni. Érdemes, mert nem olyan egyértelmű az, hogy mit jelent a megbocsátás.)
Jézus azt mondja: Ha a keresztény testvér (!) „naponta
hétszer vétkezik ellened, és hétszer visszatér hozzád ezt
mondva: Megbántam – akkor is bocsáss meg neki!” Hogyan
nevezzük azt, aki még hat támadás/mulasztás/károkozás/csalódás
okozás/stb. után hetedszerre is megbocsát valakinek, pedig
(majdnem biztosan) tudja, hogy újra baj lesz? […] Jobb esetben
naivnak, rosszabbikban baleknak. Jézus azt akarná, hogy balekok
legyünk?! Nyilván nem akarja. Úgy szoktam mondani, hogy
keresztényként bárányok vagyunk, de nem birkák! De akkor mégis
mire akarja felhívni a figyelmet? Arra, hogy őt követőként egyik
legnagyobb kincsünk – ami megkülönböztet bennünket a többi
embertől és nyilvánvalóvá teszi a Jézushoz tartozásunkat – a
megbocsátás! A megbocsátás, ami az ember kapcsolatok és
széthullott társadalmunk egyik legnagyobb gyógyírja (lehetne).
A
harmadik téma pedig a hit. „Növeld a hitünket! ”- kérik
az apostolok. Jézus így válaszol nekik: „Ha akkora hitetek
volna, mint egy mustármag, és így szólnátok ehhez a
vadfügefához: Szakadj ki gyökerestől, és gyökerezz meg a
tengerben – az engedelmeskedne nektek.” Milyen erős ez a
kép! A vadfügefa, vagy más néven szikomorfa hatalmas méretűre
meg tud nőni. Ráadásul – bár nagyon nehéz megállapítani –
de a tudósok szerint, akár ezer éveket is élhet. Jerikóban áll egy szikomorfa, amely egyes (tudományos) vélemények szerint, már Jézus korában is ott állt. Nos, egy ilyen hatalmas és
állandó dolog is megmozdulhat, sőt, még a vízbe is gyökeret
verhet, egy mustármagnyi hit által. Mi itt a lényeg? Hát nem, a
Jézus által túlzásnak szánt, faátültető „bűvészmutatvány”!
A hit – még ha képes is rá – soha nem tenne ilyet. Mert a hit
nem varázslat, vagy bűvészkedés. Egyszerűen nem olyan, nem erre
való! A túlzás lényege a viszonyszámokban rejlik. Egy mustármag
átmérője kb. 1mm, az előbb említett jerikói szikomorfa 18m
magas és törzsének átmérője 2,1m. Mit akar ezzel mondani Jézus?
Azt, hogy a hit tűnjön bármilyen aprónak, jelentéktelennek, de
sokkal erősebb és sokkal többet ér, mint bármi más, amit
szembeállítanak vele, vagy amit alternatívaként felajánlanak
helyette, legyen akármilyen nagy, erős, óriás, csillivilli és
kívánatos a számunkra!
És
pontosan ez – a hit – kell ahhoz, hogy a jézusi túlzások
hallatán ne félmosollyal az arcunkon mondjuk: „Na, ez azért már
túlzás!”, hanem mindezek élettel teljenek meg és hozzánk
szóljanak. Ahogyan Jézus mondja: Botránkozás? „Vigyázzatok
magatokra!”; Megbocsátás? Igen „bocsáss meg neki!”
És
honnan ez a hit? Lukács kétségtelenül ráérzett a lényegre
írásában. Az egész szakaszban úgy utal Jézusra, hogy „Jézus”.
Azonban itt a hitről való párbeszédben így utal rá: „Úr”
(„az Úr ezt
válaszolta”). Igen, mert a hitet, ezt a hitet csak Tőle
kaphatjuk meg. Mert ő nem csupán egy kedves-aranyos-békés tanító,
de nem is botrányhős, hanem Úr! Úr a mennyben, a Földön, az
egész Univerzumban! Legyen ez így a mi életünkben is! Ámen
Így van, ámen!
VálaszTörlésSőt: ha mindenki csak annyit és azért túlozna, ahogyan és amiért a mi Urunk tette... Nos, ez a földi világ alsó hangon is sokkal jobb hely lenne!