Ég és föld (prédikáció, Húsvét ünnepe, 2019.04.21.)
textus:
1Kor 15,45-53
„45Így
is van megírva: „Az első ember, Ádám, élőlénnyé lett”, az
utolsó Ádám pedig megelevenítő Lélekké. 46De nem a lelki az
első, hanem a földi, azután a lelki. 47Az első ember a föld
porából való, a második ember mennyből való. 48Amilyen a
földből való, olyanok a földiek is, és amilyen a mennyből való,
olyanok a mennyeiek is. 49És amint viseltük a földinek a képét,
úgy fogjuk viselni a mennyeinek a képét is.
50Azt
mondom, testvéreim, hogy test és vér nem örökölheti Isten
országát, a romlandóság nem örökli a romolhatatlanságot.
51Íme, titkot mondok nektek: nem fogunk ugyan mindnyájan meghalni,
de mindnyájan el fogunk változni. 52Hirtelen egy szempillantás
alatt, az utolsó harsonaszóra; mert meg fog szólalni a harsona, és
a halottak feltámadnak romolhatatlanságban, mi pedig elváltozunk.
53Mert e romlandó testnek romolhatatlanságba kell öltöznie, és e
halandónak halhatatlanságba.”
Végig
egyetemista koromban, de mind a mai napig, amikor vizsgahelyzetben
voltam/vagyok, akkor mindig az elején szeretek bemenni vizsgázni.
Ha lehet, akkor elsőként. Sokan pont az ellenkezőjét részesítik
előnyben, a végén szeretnek bemenni. Vagy gyorsan túl lenni
rajta, vagy még az utolsó pillanatig is olvasni a tételeket. De
olyat nagyon keveset hallottam, hogy valaki a közepén akarna
bemenni. Ez idő tájt, amikor az éppen aktuális zenekaraimmal
„rendszeresen” részt vettünk tehetségkutató versenyeken. És,
mint minden matematikailag nem mérhető versenyen, az elején vagy a
végén volt érdemes lenni, mert arra emlékszik a zsűri legjobban.
Kutatások
azt is kimutatták, hogy egy beszédben is, a legfontosabb rész az
eleje és a vége. Mert ha az elején felfigyel a hallgatóság,
akkor van esély arra, hogy amit végén mond a beszélő, azt
megjegyzik.
Valahogyan
azt látjuk, hogy a dolgok, helyzetek, események, történesek,
beszédek, stb. eleje és vége a leglényegesebb, de legalábbis ott
érdemes először a lényeg után kutatni…
A
mai, ünnepi, bibliai szakaszban és valaminek az eleje és a vége
van előttünk: „Az első ember, Ádám, élőlénnyé lett”,
az utolsó Ádám pedig megelevenítő Lélekké. […]
Az első ember a föld porából való, a második (utolsó)
ember mennyből való.” De ki ez a két Ádám? Mert elsőről
még csak-csak tudunk a teremtéstörténetből (ugye Ádám és
Éva), de a második kicsoda? Pál apostol itt egy nagyon szemléletes
példaként, párhuzamként állít be két személyt. Az egyik (az
első) Ádám, az ember teremtettségének, földi, töredékes
létének a jelképe, a második „Ádám” pedig Krisztus, aki
Isten országát, és az Istenhez való tartozás szabadságát hozta
el a számunkra. Az eleje, ahol el lett szúrva valami az ember
által, és a vége, ahol helyre lett állítva, sőt újjá lett
teremtve (2Kor 5,17) Krisztus által.
Teológus
hallgató koromban volt egy geológus hallgató (A földtan
tudományával foglalkozó elméleti és gyakorlati szakemberek.)
barátom. Mindketten Szolnokiak voltunk Pesten tanultunk és a
Nyugati Pályaudvaron futottunk össze péntek délután hazafelé
menet. Rettentően örültem a találkozásnak, mert elsüthettem azt
a viccet, amit már olyan régen akartam. Így hangzik: Mi a
különbség a teológus és geológus között? […] Ég és föld.
Nagyon nagyot nevettünk ezen ott, egy tavaszi péntek délután, a
Nyugatiban…
Most
ugyanez a vicc tér vissza, de már igazából nem is vicc. Mert az
ige azt mondja: „Amilyen a földből való, olyanok a földiek
is, és amilyen a mennyből való, olyanok a mennyeiek is.”.
Pál nem kevesebbet állít, mint azt, hogy aki Krisztushoz tartozik,
azé lesz a mennyek országa, és aki nem tartozik hozzá, azé nem
lesz! (És most elnézést az esetleges geológus
hallgatóktól/olvasóktól, ne vegyék magukra.) De vagy
„geológus-emberek” leszünk, akik porból lettünk porrá
leszünk, és úgy is maradunk; vagy pedig „teológus-emberek”,
akiké az Isten országa! Nincsen középút. A „geológus-embert”
a föld köve-pora határozza meg, a „teológus-embert” azonban
nem. A „teológia” szó ugyanis azt jelenti: „Istenről való
beszéd”. A „teológus-ember” szintén porból lett és porrá
lesz, de ő nem „ragad le” itt, mert benne az Úr beszéde él,
és ezáltal szabad eljutása van az Istenhez!
Hogyan
lehet ez? Ezt a második „Ádám”, azaz Krisztus mutatta meg, sőt
nem csak, hogy megmutatta, de meg is tette, és az ő tettei,
keresztje és feltámadása, tette lehetővé velünk is
megtörténjen. Ez már olvastuk: „Amilyen a földből való,
olyanok a földiek is, és amilyen a mennyből való, olyanok a
mennyeiek is.” És így
folytatja az apostol: „És amint viseltük a földinek a
képét, úgy fogjuk viselni a mennyeinek a képét is.”
Jézus
Krisztus azt mondja magáról: „Én vagyok az út, az igazság
és az élet; senki sem mehet az Atyához, csak énáltalam.”
(Jn 14,6) És milyen jó, hogy ez így is van! Nem mi készítjük az
utat, nem a birtokoljuk az igazságot és egyszer az életünk is
véget ér! De Krisztusnál ott van mindez, és ő várja azt, hogy
hozzá forduljunk, elfogadjuk őt Urunknak, és ő odaadja nekünk
mindez, hiszen a legnagyobbat már oda is adta értünk: saját
magát! És ennél nagyobbat már nem adhat! Ámen
Ámen! És még: #teológusember! :)
VálaszTörlésÁldott ünnepet kívánok Lelkész úrnak, családjának és gyülekezetének egyaránt!