Jézus, a dömper és az ítélőszék (prédikáció, Böjt 5. vasárnapja, 2019.04.07.)
textus: Mt 27,15-26
„15Ünnepenként a helytartó szabadon szokott bocsátani a
sokaságnak egy foglyot, akit ők kívántak. 16Volt pedig akkor egy
nevezetes foglyuk, akit Barabbásnak hívtak. 17Amikor tehát
összegyűltek, Pilátus ezt kérdezte tőlük: Mit akartok, melyiket
bocsássam nektek szabadon: Barabbást vagy Jézust, akit Krisztusnak
mondanak? 18Tudta ugyanis, hogy Jézust irigységből szolgáltatták
ki neki.
19Mikor pedig a bírói székben ült, felesége ezt üzente
neki: Ne avatkozz ennek az igaz embernek a dolgába, mert sokat
szenvedtem ma álmomban miatta. 20A főpapok és a vének azonban
rávették a sokaságot, hogy Barabbást kérjék ki, Jézust pedig
veszítsék el. 21A helytartó újra megkérdezte őket: Mit
kívántok, a kettő közül melyiket bocsássam nektek szabadon?
Azok ezt mondták: Barabbást. 22Pilátus így szólt hozzájuk: Mit
tegyek akkor Jézussal, akit Krisztusnak mondanak? Mindnyájan azt
kiáltották: Keresztre vele! 23Azután ezt kérdezte: De mi rosszat
tett? Azok pedig még hangosabban kiáltoztak: Keresztre vele!
24Amikor Pilátus látta, hogy nem ér el semmit, sőt a zavargás
még nagyobb lesz, vizet hozatott, a sokaság előtt megmosta a
kezét, és így szólt: Ártatlan vagyok ennek az igaz embernek a
vérétől. A ti dolgotok! 25Az egész nép így kiáltott: Az ő
vére mirajtunk és a mi gyermekeinken! 26Akkor szabadon bocsátotta
nekik Barabbást, Jézust pedig megostoroztatta, és átadta őt,
hogy megfeszítsék.”
Hárman vagyunk testvérek. Nekem, mint legnagyobb testvérnek kellett megküzdeni azzal, egyszer, majd másodjára is, hogy van egy kisebb a családban. És tudjuk jól, hogy mindig a kicsi a cuki. Nyilván – ezt szerintem a (leg)idősebb testvérek meg tudják erősíteni – hogy sok előnye van annak, hogy valaki a legnagyobb, de bizony sok hátránya…, vagyis inkább nehézsége, küzdelme is van. Az egyik ilyen nagy küzdelem a magántulajdon kérdése a testvérek között. Melyik kié? Mert még a ruha az hagyján. Én kinőttem, hadd hordja a testvérem. Bár őszintén megmondom, így sem volt könnyű egy-két szívemhez nőtt ruhadarabot a húgomon, vagy az öcsémen látni. Másrészt pedig a játékok… Nos, ez már lényegesen súlyosabb helyzet. A legnagyobb – mint első gyerek – (sok esetben) megkap mindent, de legalábbis sokat. A második, pláne a harmadik gyereknél már nem így van, mert „jó lesz majd az, ami már meg van”. De az a helyzet, hogy azt a dömpert én kaptam! Az a labda az enyém. És erre a jön a klasszikus szülői válasz: „Ne irigykedj! Hadd játsszon vele ő is!” Persze ilyenkor az úgynevezett „irigység” meg sem fordul a gyerekek lelkében, csak az a fájdalom, hogy már nem ő legcukibb, már nem ő mindenkinek a mindene, hanem más (is), és a sértettség, hogy azt én kaptam, én akarok vele rendelkezni. […] És bár irigység, mint olyan, felnőtt korra sok változáson megy át, ám a gyökere ugyanaz/ugyanez marad. […]
Sokféleképpen
fogalmazták már meg, hogy Jézusnak miért kellett meghalnia. Abban
azonban meg kell egyeznünk, hogy minden, de minden, ami Jézussal
történt, beleértve a szenvedést és a kereszthalált is, azért
történhetett meg, mert ő is úgy akarta! Jézus áldozat, de nem
abban az értelemben, hogy tehetetlen szemlélőként volt jelen
saját szenvedéstörténetében, hanem áldozat abban nagyon nemes
értelemben, hogy önmagát adta, váltságul értünk! A nagypénteki
történetnek egy szeletét kaptuk ma igehirdetési alapigeként,
mintegy „belekóstolva” a másfél hét múlva esedékes nagyheti
eseményekbe.
Amikor
olvastam ezt a szakaszt, valami nagyon „megütött”. A 18. vers
így szól: Pilátus „Tudta ugyanis, hogy Jézust irigységből
szolgáltatták ki neki.” Pilátus, okos ember lévén,
pontosan tudta, és a szentíró teljesen egyetért vele, hogy Jézust
a főpapok, a szidó vallási tanács, a szellemi elit, azért adta
át ítéletre neki, mert irigyek voltak rá! Eddig még nem is tűnt
föl ez! Gyorsan megnéztem, maga fogalom csupán kétszer fordul elő
a négy evangéliumban, itt, és Márk 15,10-ben, ugyanennél az
eseménynél.
Irigység,
mint motiváló erő Jézussal szemben! Döbbenetes! De végiggondolva
nagyon is logikus. Mert mi is az irigység folyamata? 1. Adott egy
másik személy, aki nem én vagyok, akinek (vélten vagy valósan)
magasabb pozíciója, jobb eredményei, több dolga stb. vannak, mint
nekem. 2. Aztán megszületik bennem a vágy, hogy milyen jó lenne
nekem is az, ami annak a bizonyos másiknak van. És ezzel
párhuzamosan annak is a vágya, hogy neki, a másiknak ne legyen
meg! 3. Ennek gyökere pedig ugyanaz, mint gyermekkorban, a dömper
esetében: a fájdalom. Annak a fájdalma, hogy „nem én vagyok
ott”, „nem enyém az”! És igen, a zsidó vallási vezetők
iszonyatosan irigyek voltak Jézusra és az ő „pozíciójára”,
mert már nem ők voltak a viszonyítási pont! Egyértelműen
kiderült, hogy Jézus jobban tudja, őneki hatalma van, és a
virágvasárnapi eseményekből, a Jeruzsálembe való bevonulásból
tudjuk, hogy tömeg szerette Jézust. Ez adhatott okot az irigységre,
ami gyűlöletbe fordulva azt eredményezte, hogy ezek a vallási
vezetők Jézus halálát kívánták. Rosszat nem tudtak ellene
felhozni, csak a pozícióvesztés fájdalma motiválta őket.
De
miért kell, hogy foglalkoztasson ez minket? Mert az nyilvánvaló,
hogy csupán a korabeli főpapokat szidni nem egy előremutató cél
egy istentiszteleten. Azért kell, hogy foglalkoztasson, mert ma, nem
egyszer és nem kétszer, pontosan ugyanez történik meg. Hányszor
van az, hogy az ember irigy az Istenre, Jézusra! Hányszor van az,
hogy az ember Istent akar játszani mások élete felett! Hányszor
történik meg, hogy az ember elítéli embertársát, mert úgy
gondolja, hogy korlátlan hatalma van fölötte! És hányszor
megtörténik az, hogy mikor nem úgy alakulnak a dolgok, ahogyan én
elképzelem, amikor megtapasztalom azt, hogy az Isten másképpen
gondolkodik, cselekszik mint ahogy én el tudom képzelni, akkor
„ítélkezem” Őfelette! Gondoljunk csak bele, micsoda abszurd
dolog az a mai szakaszban, hogy Jézus Krisztust az Isten Fiát, a
Megváltót emberi ítélőszék elé hurcolják! Hiszen egy
csettintéssel véget vethetett volna a dolognak… De nem tette. És
ma is, hányszor és hányszor „kell” Jézusnak a mi ítélőszékünk
elé állnia?! Miközben egy csettintéssel elintézhetné ma is
dolgot… De nem teszi. Hanem még ebben a helyzetben is miértünk
dolgozik, jelenlétével, érthetetlen és döbbenetes alázatával!
Igen,
ebben a bibliai szakaszban érhetjük tette leginkább azt, hogy mit
jelent az, hogy Jézus Krisztus emberré lett, hogy a végtelen a
végesbe, a korlátlan testbe öltözött értünk!
Ne
kövessük el azt a hibát, amit a főpapok és a vallási vezetők
követtek el. Ne irigykedünk az Isten helyére, pozíciójára. Ott
nincsen helyünk. És ez nem az bizonyos tiltott gyümölcs, ami
mindennél édesebb, mert soha nem lehet elérni! És nem is lenne
jó. Sajnos, ma sokan választják, hogy önmaguk lesznek a maguk
„istenei”. Rettentően magányos választás ez… El sem tudom
képzelni, hogy milyen lehet az Isten nélkül élni, hogy minden
döntésemben, minden hullámvölgyben, minden eseményben csak
magamra számíthatok… Van egy nagyon jó mondás: Isten azért
némul meg néha az életünkben, azért nem válaszol, hogy
megtapasztalhassuk, hogy milyen nélküle, az ő vezetése és
kegyelme nélkül élni. És így még komolyabban vegyük a
küldetést, hogy az Ő szeretete elérjen az emberekhez. Mert
mennyivel áldottabb és biztosabb állapot az, hogy hiszem és
tudom, hogy az Úr ott van mellettem, sőt tevékenyen dolgozik
értem! Hogy odafordulhatok hozzá, és nem csak a bajban, hanem
„csupán” azért is mert van! Mert nekem mint teremtménynek jó
kapcsolódni a forráshoz a Teremtőhöz! És nekem mint Isten
gyermekének jó odafordulni Jézushoz a Megváltómhoz! Ahhoz a
megváltóhoz, aki alázattal viselte értem, még legmegalázóbb,
legabszurdabb helyzetet is! Aki hajlandó az én ítélőszékemre is
odaülni, amikor Őt vádolom, csak azért, hogy megmutassa a
szeretetét és ezzel vonzzon oda magához!
Erre
más választ nem lehet adni, mint leborulni ez előtt nagy kegyelem
előtt! Leborulni – és böjti időszakhoz méltón –
önvizsgálatot tartani. Mert egy nap eljön majd az a pillanat,
amikor többé nem tudom Jézus a vádlottak padjára citálni, mert
nekem kell majd megállnom az Ő ítélőszéke előtt! Ez így lesz!
Ámen
Nagyszerű prédikáció!
VálaszTörlésKét dolgot emelnék most ki:
1) Az Isten nélküli élet?! Nie wieder! (ahogyan a német mondja)
2) "Aki hajlandó az én ítélőszékemre is odaülni, amikor Őt vádolom, csak azért, hogy megmutassa a szeretetét és ezzel vonzzon oda magához!" -Igaz!