Meghasad a világ (prédikáció, Nagypéntek, 2019.04.19.)
textus:
A passiótörténet Máté alapján (Mt 21,1-27,61)
Pont
tíz éve, 2009-ben, voltam tanulmányi ösztöndíjon Finnországban.
Joensuu-ban, az ország közép-keleti részén tanultam
egyetemen teológiát. Húsvétra felmentünk az ország északi
részébe Ylitornio-ba, ami nem messze van Sarkkörtől, a Tornio folyó partján, a svéd határon. Emlékszem,
mikor Nagypénteken (amely akkor április közepére esett)
természetesen elmentünk a templomba. Zuhogott a hó. Amúgy is volt
vagy egy méteres, de akkor még több leesett. Az udvaron álló
kocsit úgy kellett kiásni a hó alól. Házigazdáink – egy olyan
családnál töltöttük a húsvétot, ahol az egyik lány
Magyarországon tanult, innen volt az ismeretség – szóltak, hogy
siessünk, mert sokan lesznek. Ugyanis Finnországban a Nagypéntek,
ahogyan ott mondják Pitkäperjantai („pitkeperjántáj”), ami
szó szerint „Hosszú pénteket” jelent, sok helyen nagyobb
ünnep, mint maga Húsvét napja! És valóban, tényleg sokan voltak
a templomban.
De
miért gondolják ezt így a finnek? És ami még fontosabb: Mi mit
gondolunk, mi mit tartunk a nagypénteki eseményekről? És nem
egyszerű manapság odafigyelni a húsvétra, nagypéntekre. A nyuszi
ugyanis megpróbálja elvinni az ünnepet, sajnos. Sok helyen a
húsvét olyan, mint egy tavaszi karácsony, az ajándékozás
ünnepe. Nem az ajándékozással van a gond, az tök jó. És még
csak nem is a nyuszival, hanem azzal, hogy elfelejtkezünk arról,
hogy a Nagy Ajándékozóra is oda kellene figyelni a csokitojások
és sonkák nagy kavargásában!
És,
hogy úgy mondjam, a nagypénteki események, amelyeket hallhattunk
most az istentiszteleten, nagyon is alkalmasak arra, hogy felkeltsék
a figyelmünket, és odairányítsák az Úrra, a Nagy Ajándékozóra.
Mert Jézus Krisztusnak a keresztje egy olyan „óriásplakát”,
amely mellett nem lehet elmenni csak úgy! Vonzza a tekintetet és
minden korban megüti az ingerküszöböt. Sőt! Kiveri a
biztosítékot! Miért? Mert mi az már, hogy az Isten Fiát egy
emberi ítélőszék ítéli el, majd megkínozza és megöli!? Egy
sokak szemében botrány, mások gagyinak tartják, megint mások
pedig csupán kulturális terméknek, stb., de valahogyan viszonyulni
kell hozzá, mert olyan! Vagy így, vagy úgy. Ahogyan Pál írja:
„mi a megfeszített Krisztust hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan
megütközés, a pogányoknak pedig bolondság, de maguknak az
elhívottaknak […]
az Isten ereje és az Isten bölcsessége.” (1Kor 1,23-24)
A
kereszt botránya nekünk a megváltást jelenti. A látszólagos
vereség és pusztulás a győzelem eszközévé válik. Mennyi
rombolást-pusztítást jelző szó van ebben a történetben!
Irigység, vád, ítélet, kényszerítés, verés, megfeszítés…,
minden amit Jézus szenved el értünk! De nem csak Jézus, hanem
mintha az egész világ meghasadna. Azt olvassuk: Déli „Tizenkét
órától kezdve három óráig sötétség támadt az egész
földön.” (Mt 27,45); „a föld megrendült, és a sziklák
meghasadtak. A sírok megnyíltak, és sok elhunyt szentnek feltámadt
a teste.” (Mt 27,51b-52). Valami nagyon nagy, valami olyan
történt Jézus keresztjén, ami soha nem volt és nem is lesz! A
Nagy Ajándékozó saját magát ajándékozta értünk Jézus
Krisztusban! Nem csoda hát, ha a föld is megrendült ettől
csodától! […]
Ez
a nagy szeretet azonban nem maradhat kívül, csupán egy történelmi
eseményként, távol tőlünk térben és időben! Ennek bennünk
kell valósággá, személyes valósággá válnia! Mert Jézus
Krisztus keresztje nem a vég, hanem a kezdet! Azt olvassuk, hogy
amikor Jézus meghalt a kereszten, akkor „a templom kárpitja
felülről az aljáig kettéhasadt” (Mt 27,51). A legszentebb
helyet takaró, az ajtóként használt, kárpit, függöny
kettéhasadt, és nyitottá, nyilvánossá vált a jeruzsálemi
templom, az akkori egyedüli templom legszentebb helyisége, a
Szentek Szentje, ahova csak a főpap mehetett be évenként egyszer
áldozatot bemutatni az Istennek az egész nép bűneiért. Mit üzen
ez nekünk? Azt, hogy a kereszt által, Jézusnak a rajta végzett
szolgálat által, szabad „bejárásunk” lett, van az Isten színe
elé! És ehhez nem kellenek közbenjárók, nincsen hivatali út,
nem kell papokon, vagy másokon „átverekedni” magunkat, hanem
odamehetünk és az Isten elé és megszólíthatjuk őt, kérhetünk,
hálát adhatunk, vagy „csak” vele lehetünk!
A
nyuszi hadd hozza az ajándékot. Én is örülök a csokinak, de
főleg a sonkának, meg a tojásnak. Azonban emeljük fel a
tekintetünket néha az ajándékokról és tányérból és nézzünk
fel a nagy Ajándékozó Legnagyobb Ajándékára, a mi Urunk Jézus
Krisztusra! Ámen
Kiváló prédikáció! Minimum 10/11-es! Köszönöm szépen, hogy olvashattam! :-)
VálaszTörlés