A testmegmaradás törvénye (prédikáció, Szentháromság ünnepe utáni 2. vasárnap, 2019.06.30.)
textus:
1Kor 15,32-43
„32Ha
csak emberi módon küzdöttem a vadállatokkal Efezusban, mi hasznom
belőle? Ha a halottak nem támadnak fel, akkor „együnk és
igyunk, mert holnap úgyis meghalunk”. 33Ne tévelyegjetek: „A jó
erkölcsöt megrontja a rossz társaság!” 34Legyetek valóban
józanok, és ne vétkezzetek, mert némelyek nem ismerik Istent:
megszégyenítésetekre mondom ezt.
35De megkérdezhetné valaki: hogyan támadnak fel a halottak?
Milyen testben jelennek meg? 36Esztelen! Amit elvetsz, nem kel
életre, míg előbb meg nem hal, 37és amikor vetsz, nem a leendő
testet veted el, hanem csak a magot, talán búzáét vagy valami
másét. 38De Isten olyan testet ad annak, amilyet elhatározott,
mégpedig minden egyes magnak a neki megfelelő testet. 39Nem minden
test egyforma, hanem más az embereké, más az állatoké, más a
madaraké, és más a halaké. 40Vannak mennyei testek, és vannak
földi testek, de más a mennyeiek fényessége, és más a földieké.
41Más a nap fényessége, más a hold fényessége, és más a
csillagok fényessége: mert egyik csillag fényességben különbözik
a másik csillagtól. 42Így van a halottak feltámadása is.
Elvettetik romlandóságban, feltámasztatik romolhatatlanságban;
43elvettetik gyalázatban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik
erőtlenségben, feltámasztatik erőben.”
Antoine Laurent de Lavoisier. Esetleg mond-e valakinek valamit ez a név? […] Fizikából, illetve kémiából tanulhattunk róla anno. Az 1700-as évek végének nagy tudósa volt ő. 1781-ben kezdett kísérletei során felfedezte, hogy „Természetes vagy mesterséges eljárások során semmi sem teremtődik, axiómának tekinthetjük, hogy minden eljárásnál ugyanaz az anyagmennyiség van az eljárás előtt és az után.” (Az axióma pedig egy olyan kiindulási feltétel, amit adottnak veszünk.) Ez az axióma lett a tömeg vagy anyagmegmaradás törvénye. Magyarul, egy zárt rendszerbe ha beleteszünk valamit, akkor akármit is csinálunk vele az ugyanakkora tömegű marad. Nem lesz sem kevesebb, sem pedig több. Például, ha egy lezárt edénybe teszünk bizonyos mennyiségű vizet, lezárjuk az edényt légmentesen és felforraljuk, akkor az edényben keletkező gőz és forró víz ugyanakkora súlyú marad, mint a hideg víz előtte. Változhat küllemre, jellegre, alakra, de ugyanaz marad. Ez az egyik legfontosabb elve a fizikának és a kémiának egyaránt.
Mai
igénk egy kicsit bonyolultnak tűnhetett hallgatás/olvasás közben.
Furcsa indulatok, egymáshoz, első hallásra nem kapcsolódó
mondatok,… meg olyan hosszú is. Mégis érdemes megküzdeni vele,
mert egy olyan fontos témát taglal, amit nevezhetnénk akár a
Biblia „tömegmegmaradás” törvényének is.
Az
Egyházban, az évszázadok folyamán, látványosan alakult az
emberhez, mint olyanhoz való viszony, az hogy hogyan tekint az
egyház az emberre. És volt egy időszak, és talán még ma is
tartja magát sokakban az az elképzelés, miszerint az ember két
részből áll: testből és lélekből (ez eddig még rendben is
van), azonban e kettő szemben áll egymással. Márpedig ez utóbbi
állítás (hogy szemben áll egymással a test és a lélek)
egyszerűen nem igaz! Nem csak kereszténységben, de sok-sok
filozófiában és vallásban is ezt így tanították, tanítják.
Csúnya, rossz, gonosz test, amely nem más, mint börtön a lélek
számára. A cél az, hogy kibekkeljük valahogy ezt a pár évtizedet
testben és majd utána jó lesz, ha majd csak lelkek leszünk.
Végtelenül káros és hamis ez az állítás. Hiszen az Isten az
embert testnek és léleknek teremtette meg és azt mondta, hogy ez
így jó (1Móz 1,26kk). A test gondozása, a rá való
vigyázás teljesen természetes keresztény értéknek kell, hogy
legyen.
Azonban,
tudjuk jól, hogy az ember teste véges. Eljön majd egy pont
mindannyiunknak az életében, amikor a fizikai valóságból –
legalábbis ebben a formájában – biztosan ki kell lépnünk.
Akkor mégsem volt igazam és mégiscsak a lélek a jobb, a nagyobb,
a maradandóbb…? A Biblia állítása így szól: „az ÚR
terve örökké megmarad, szívének szándéka nemzedékről
nemzedékre” (Zsolt 33,11) és „de az ÚR beszéde
megmarad örökké” (1Pét 1,25) – márpedig tudjuk jól,
hogy az Isten a szavával teremtette a világot és az volt a terve,
hogy az ember, test és lélek egységégben legyen, és mégis… a
fizikai testünk tényleg elenyészik majd.
Pál
apostol gyönyörű példát hoz elénk e feszültség feloldása
érdekében, egy olyat, amit a mezőgazdaságból kölcsönzött.
„Amit elvetsz, nem kel életre, míg előbb meg nem hal, és
amikor vetsz, nem a leendő testet veted el, hanem csak a magot,
talán búzáét vagy valami másét. De Isten olyan testet ad annak,
amilyet elhatározott, mégpedig minden egyes magnak a neki megfelelő
testet. […] Vannak
mennyei testek, és vannak földi testek, de más a mennyeiek
fényessége, és más a földieké.” Nem tudom kinek van olyan
kertje, ahol kertészkedik is. Nekünk van. Fantasztikus látni azt,
hogy micsoda pici magokat, hagymákat elvetünk és micsoda szép
növények lesznek belőle, amelyek a legtöbb esetben
köszönőviszonyban sincsenek a magok formájával és alakjával.
Pál ezt az analógiát hozza a testre is. Ez a fizikai (vagy ahogyan
ő fogalmaz: földi) test él, ameddig él, és egységet képez a
lélekkel. És amikor ennek a testnek lejár az ideje, akkor akkor a
feltámadásban, az örök életben új testet kapunk, olyat, amelyet
az Isten meghatározott. Azaz, Pál nem kevesebbet állít, mint hogy
a örökkévalóságban, a mennyben is testben leszünk. Nem
olyanban, mint a mostani, de testben. Miért? Azért, mert az Isten
így látta jónak: test és lélek egysége! Ez a Biblia
tömegmegmaradás törvénye. Vagy inkább adjunk neki új nevet: a
testmegmaradás törvénye. Más lesz, mint volt, mint ma van, de
lesz!
Sok
nyomorúságot tapasztalunk meg ebben az életben, ebben a testben.
Ez kétségtelen. Azonban Pál bátorít bennünket: „Elvettetik
romlandóságban, feltámasztatik romolhatatlanságban; elvettetik
gyalázatban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik
erőtlenségben, feltámasztatik erőben.” Igen, nem
tagadhatjuk, hogy az élet nem egyszerű, sokszor nagyon is nehéz,
de az a reménységünk, hogy az eljövendő életben már nem ez
lesz a tapasztaltunk, az nem ilyen lesz!
Az
örök élettel, a mennyországgal való vigasztalás megint egy
olyan dolog, amit sokszor rosszul „használtak” az
egyháztörténelem során. Hányszor hangzott el egyházi emberek
szájából, válaszul a nyomorúságra, hogy „nem baj, hogy itt
szenvedsz, tűrjed csak, majd odaát jó lesz”. Egész nemzedékeket
tartottak így passzivitásban, nehogy fellázadjanak azok ellen a
társadalmi igazságtalanságok ellen, amelyekben nem egyszer magának
az egyháznak is komoly szerepe volt! Ez katasztrófa, mert azt
eredményezte, hogy az emberek számára egy idő után – és így
van ez ma is – semmilyen vigaszt, semmilyen reményt nem ad az örök
élet lehetősége! Sőt a legtöbbek nem is veszik komolyan, csak
mosolyognak rajta! „Örök élet?! Ugyan már!”
Pedig
az örök élet, az Isten megújító és újrateremtő szeretetének
a helye, illetve annak a tudata, hogy ránk is vár ott egy hely, a
legfontosabb remény, amink lehet! Küzdünk itt, ebben az életben
is, hatalmas érték ez az életünk is, hiszen ebben a formában
csak egyszer élünk. De mégis, a teljességet odaát fogjuk elérni.
Miért-jeinkre válasz, bajainkra orvosság, könnyeink felszárítása…
ilyen ígéretet kaptunk!
És
hogyan lehet ez a miénk? Csak és kizárólag hit által! Azáltal,
hogy Jézus Krisztusba kapaszkodunk, aki ezt megadja nekünk! Így
legyen. Ámen
Ámen!
VálaszTörlésRemélem, hogy sokakhoz eljut ez a remek prédikáció, főleg azokhoz, akikről a (nevezzük így) "kritikus részekben" szó van...!