Belsőleg és külsőleg (prédikáció, Szentháromság ünnepe utáni 1. vasárnap, 2019.06.23.)
textus:
1Kor 1,18-25
„18Mert a keresztről szóló beszéd bolondság ugyan azoknak,
akik elvesznek, de nekünk, akik üdvözülünk, Istennek ereje.
19Mert meg van írva: „Véget vetek a bölcsek bölcsességének,
és az értelmesek értelmét semmivé teszem.” 20Hol a bölcs? Hol
az írástudó? Hol e világ vitázója? Nem tette-e bolondsággá
Isten a világ bölcsességét? 21Mivel tehát a világ a saját
bölcsessége útján nem ismerte meg Istent a maga bölcsességében,
tetszett Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által üdvözítse
a hívőket. 22És miközben a zsidók jelet kívánnak,
a görögök pedig bölcsességet keresnek, 23mi a megfeszített
Krisztust hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan megütközés, a
pogányoknak pedig bolondság, 24de maguknak az elhívottaknak,
zsidóknak és görögöknek egyaránt az Isten ereje és az Isten
bölcsessége. 25Mert az Isten „bolondsága” bölcsebb az emberek
bölcsességénél, és az Isten „erőtlensége” erősebb az
emberek erejénél.”
Általános
iskolában nagyon nagy baráti társaságom volt és meg kell
mondjam, nagyon jól elvoltunk még a számítógép elterjedése
előtti időszakban is. Harmadikos koromtól szinte alig voltam
otthon, mindig bandáztunk a városban, a játszótereken, vagy a
Tisza partján. Fontos tagja voltam a csapatnak, hallgattak rám (bár
sokszor talán nem kellett volna). Egy valami azonban nem nagyon ment
nekem. Az pedig a lányok kérdése. Magas, nagydarab, kövér
kisgyerekként egész általános iskolában nem érdekeltem a
lányokat. Pedig én az a hősszerelmes típus voltam, mindent
megtettem volna egy kislányért… de sajnos nem jött össze.
Viszont azért próbálkoztam. Persze titokban, mert szerelmes lenni
nagyjából hetedikig nagyon ciki volt, főleg fiúknál. „Két
szerelemes pár, mindig együtt jár!”- skandáltuk, ha kialakultak
– így visszagondolva nagyon esetlen és cuki kis – párok az
osztályban. De, azt hiszem, nem én voltam az egyetlen, aki közben
azt gondolta, hogy mennyire jó lenne az ő helyükben lenni…!
Kompenzáltunk. Így, amikor nagyjából két három hetente másban
voltam „szerelmes”, akkor ezt nem osztottam másokkal. Igyekeztem
titokban közel kerülni szívem választottjához. Mellé kerülni,
ha csapatban beszélgettünk, neki adni igazat a vitákban,
előreengedni ebédnél a sorban, súgni feleléskor, levelezni a
legjobb barátnőjével (nyilván nem vele, mert akkor kiderült
volna a dolog). De a legfontosabb volt: megtudni hol lakik és úgy
intézni, hogy a csapattal azon a környéken bandázzunk. Hátha
összefutunk. Nem volt egyszerű, adott esetben, átcsábítani a
társaságot a város másik végébe, hiszen ők nem értették, nem
tudták a miértet, de el kell mondjam, többször sikerült, mint
nem.
A
mai igénk valami nagyon személyesről szól, valami nagyon központi
dologról. Pál úgy fogalmaz, hogy a „a keresztről szóló
beszéd”. Ez mindennek a közepe a kereszténységben. Az
origó, a vonatkoztatási pont, az alap. A kereszt. Még
szimbólumként is nagyon erős, hiszen a keresztben az ég és föld,
a vertikális, illetve a ember és ember, a horizontális összeér.
De hívő emberként számunkra ez még ennél is fontosabb, hiszen a
kereszt nem csak egy szimbólum, hanem a világtörténelem
legnagyobb eseményének jele, Jézus Krisztus Isten Fia
megváltásának záloga! Ennél nagyon és több nincsen ezen a
világon, és semelyik másikban sem!
Azonban
ez nem mindenkire igaz. „a keresztről szóló beszéd bolondság
ugyan azoknak, akik elvesznek, de nekünk, akik üdvözülünk,
Istennek ereje […]
mi a megfeszített Krisztust hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan
megütközés, a pogányoknak pedig bolondság, de maguknak az
elhívottaknak, […]
az Isten ereje és az Isten bölcsessége.” Botrány és
bolondság. És, ha belegondolunk, nincsen mit csodálkozni azon,
hogy a világ nagyobbik része mind a mai napig így tartja. Hit és
az Istenben való tapasztalat nélkül, a Szentlélek nélkül, csak
a száraz tények valóban botrányosak, vagy bolondságnak
tűnhetnek, esetleg mind a kettő. Mert sokaknak, akik hiszen egy
felsőbbrendű hatalom létében, elképzelhetetlen az, hogy ez a
felsőbbrendű hatalom emberré váljon, igazi emberré, és
meghaljon, főleg ilyen kínos körülmények között. Mások, akik
meg egyáltalán nem hisznek badarság az egész, kitaláció. De
nekünk „az Isten ereje és az Isten bölcsessége”.
Sajnos annak a kifejtése, hogy a kereszt miért az Isten ereje és
bölcsessége, szétfeszíti ennek a prédikációnak a kereteit.
Azonban akik Krisztusban élnek pontosan érzik miről van szó.
Az
egyház társadalmi szolgálata szinte minden korban megbecsülésnek
örvendett. Hiszen a társadalom nagy része értékelte, hogy milyen
fontos szolgálatot végez. Gondolhatunk itt az oktatásra, az
egyházi iskolák minden korban a legjobbak közé tartoztak.
Szeretetintézményeinkben idősekkel, fogyatékkal élőkkel,
bántalmazottakkal, hajléktalanokkal, szenvedélybetegekkel
foglalkozunk. És még sorolhatnám… De ne legyenek illúzióink!
Akármennyire is támogatja a társadalom, vagy az aktuális hatalom
az egyházi szolgálatot, magát az egyházat egyáltalán nem
becsüli meg! Persze megbecsüli a munkát, amit a társadalomban
végzünk. De lényeget, magát az Egyházat és az egyház közepét,
középpontját, a kereszten értünk önmagát adó Krisztust, vagy
az ő üzenetét…? Nos, azt egyáltalán nem! És miért? Mert
botrány és/vagy bolondság. Megbecsülik, adott esetben meg is
fizetik a munkát, de az eszmén titokban, a hátunk mögött
nevetnek. Olyan ez, mint az általános iskolai szerelem. „Két
szerelmes pár, mindig együtt jár.” „Ó, te tényleg hiszel
ebben…?!”
És
éppen ezért, sokszor úgy teszünk mint az általános iskolai
hősszerelmes: titkolózunk. Belül ott a lényeg, de kifelé nem
mutatjuk, mert ciki! Segítünk, önzetlenek vagyunk, a környezetünk
számára furcsán jó dolgokat teszünk rossz helyzetekben. (Igaz ez
nagy egyházi szinten és mi hétköznapjainkban is.) Minden
„körítés” megvan, ami a keresztényként jellemez bennünket,
de lényeg nincsen kimondva. Pedig Pál világosan felvázolja a
feladatot: „mi a megfeszített Krisztust hirdetjük”. Ez a
feladat, a többi csak ebből és ezután következhet!
De
miért is fontos ez? Miért fontos hirdetni a Krisztust az
embereknek? Pál erre is ad választ: „Mivel tehát a világ a
saját bölcsessége útján nem ismerte meg Istent a maga
bölcsességében, tetszett Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága
által üdvözítse a hívőket.” Azért mert az Isten evilági
szeretetéhez és üdvösséghez nem vezet más út, csakis Krisztus!
Az igehirdetésen át. Pontosabban a (nagybetűs) Ige (Jn1,1kk),
a Krisztus hirdetésén át! A mi feladatunk, az emberek megmentése.
Megmenekítés az Isten nélküli evilági és túlvilági léttől.
Ebbe a munkába kell, hogy beálljon minden hívő, hiszen ez
mindannyiunknak a feladata. Az Isten gyermekeinek, követőinek
hívott el bennünket, de egyben munkatársainak is ebben a nagy
világméretű munkában, küldetésben.
Így
hát döntést kell hoznunk. Olyanok leszünk-e mint egy szerelmes
általános iskolás: tesszük amit a szívünk diktál, de titokban,
talán mert úgy gondoljuk, hogy ciki, vagy azt hisszük, hogy
kevesek vagyunk hozzá. Vagy pedig felvállaljuk őszintén és
hitelesen azt, ami belül van, ami bennünk van, ami a miénk, és
hirdetjük a Megfeszített Krisztust! Rajtunk áll. A Szentlélek
indítson bennünket. Ámen.
Beállt a nyakam a folyamatos bólogatástól (tényleg), mert minden egyes szóval egyetértek. Remek prédikáció! :-)
VálaszTörlés