Bárhol, bármikor (prédikáció, Mennybemenetel ünnepe, 2019.06.02.)
textus:
Lk 24,50-53
Az evangélikusság mindig is különleges helyet foglalt el a keresztény felekezetek között, kiemelten pedig, a történelmi felekezetek között. Ez a különlegessége (részben) abból adódik, hogy nem lehet egy skatulyába beszorítani. Hányszor hallottam már, ahogy pozicionálni próbálnak minket: „Igen, azt tudom milyenek a reformátusok meg a katolikusok, de ti kik vagytok?”, vagy „Ti valahogyan a reformátusok, meg katolikusok között vagytok félúton, nem?”. Ráadásul Magyarországon kevesen is vagyunk, így mindig is voltak olyan hangok, hogy csatlakozni kellene valamelyik „nagytestvérhez”. Sokszor felmerült, hogy talán jobb lenne, ha a református egyházzal fuzionálnánk, ha nem is teljesen, de szervezeti szinten mindenképpen. Vagy a múltkor meg azt mondta egyik katolikus plébános barátom, hogy „Figyelj már! Stólát hordtok, mondjátok, hogy »Uram irgalmazz!«, majdnem ugyanaz a liturgiátok, most már igazán visszatérhetnétek a nyájba!” Én abszolút híve vagyok az ökumenének, a keresztény egyházak egységének, de örülök és büszke vagyok, hogy evangélikus lehetek! Maradjon is így!
„50Ezután kivitte őket Betániáig, felemelte a kezét, és
megáldotta őket. 51És miközben áldotta őket, eltávolodott
tőlük, és felvitetett a mennybe. 52Azok pedig leborulva imádták
őt, majd nagy örömmel visszatértek Jeruzsálembe; 53mindig a
templomban voltak, és áldották Istent.”
Az evangélikusság mindig is különleges helyet foglalt el a keresztény felekezetek között, kiemelten pedig, a történelmi felekezetek között. Ez a különlegessége (részben) abból adódik, hogy nem lehet egy skatulyába beszorítani. Hányszor hallottam már, ahogy pozicionálni próbálnak minket: „Igen, azt tudom milyenek a reformátusok meg a katolikusok, de ti kik vagytok?”, vagy „Ti valahogyan a reformátusok, meg katolikusok között vagytok félúton, nem?”. Ráadásul Magyarországon kevesen is vagyunk, így mindig is voltak olyan hangok, hogy csatlakozni kellene valamelyik „nagytestvérhez”. Sokszor felmerült, hogy talán jobb lenne, ha a református egyházzal fuzionálnánk, ha nem is teljesen, de szervezeti szinten mindenképpen. Vagy a múltkor meg azt mondta egyik katolikus plébános barátom, hogy „Figyelj már! Stólát hordtok, mondjátok, hogy »Uram irgalmazz!«, majdnem ugyanaz a liturgiátok, most már igazán visszatérhetnétek a nyájba!” Én abszolút híve vagyok az ökumenének, a keresztény egyházak egységének, de örülök és büszke vagyok, hogy evangélikus lehetek! Maradjon is így!
Ez
(a fent taglalt) helyzet (szerintem) azért alakult ki, mert az
evangélikusság nem valakivel vagy valakikkel szemben határozza meg
magát. Nem azt mondjuk, hogy „mi nem olyanok vagyunk mint ők vagy
amazok”, hanem mi mi vagyunk. Az Északi Evangélikus Egyházkerület jelmondata a következő: Conservando et
Renovando, azaz megőrzés és megújítás. Szerintem ez a két szó
kitűnően magyarázza azt mit jelent evangélikusnak lenni! Azt
jelenti, hogy ami jó azt tartsuk meg, ami rossz azt javítsuk meg,
vagy dobjuk ki. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a kereszténység
2000 éves hagyományából minden a miénk lehet, ami a jó, ami
hasznos, ami épít, ami a Szentírással összeegyeztethető!
Nincsen jelentősége annak, hogy arra az adott szokásra,
gondolatra, hagyományra, gyakorlatra milyen címkét aggatnak, hogy
az „református”, az „katolikus”, vagy bármi más. Ahogyan
Luther mondta, három feltétel szerint gondolkodunk: Szentírás,
józan ész, lelkiismeret. Krisztust követjük, a címkék nem
zavarnak bennünket.
De
persze azért van egy-két olyan határozott tanítás, amely csak
nálunk, csak a mi egyházunkban jelenik meg ebben a formában.
Például az ubiqitas tanítása, azaz annak a hite, hogy Krisztus
mindenütt jelen van. Jelen van a látható és a láthatatlan világ
minden pontján, akár itt a földön, akár a mennyben.
A mai igénk a mennybemenetel története Lukács tollából.
„Ezután kivitte őket Betániáig, felemelte a kezét, és
megáldotta őket. És miközben áldotta őket, eltávolodott tőlük,
és felvitetett a mennybe.” Ma ezt ünnepeljük, Krisztus
mennybemenetelét. Ha kicsit jobban belegondolunk, akkor feltehetjük
a kérdést, hogy vajon miért ünnepeljük ezt? Mi ünnepelni való
van abban, hogy Jézus elmegy? Nem jobb lett volna, ha marad? Micsoda
csoda lett volna, ha feltámadása után itt marad a földön és
tovább tanít! Meg amúgy is, a búcsú valakitől, akik közel áll
hozzánk, sohasem jó dolog, de főleg nem ünnepelni való! És, ha
ez nem lenne elég ott van az a feszültség, ami Jézus ígérete és
tette között feszül. Máté evangéliuma végén azt ígérte:
„veletek vagyok minden napon a világ végezetéig” (Mt
28,20), Lukács evangéliumának végén meg felmegy a mennybe?! Na,
akkor ez most hogyan van? Lehet, hogy ez a „veletek vagyok”,
csak egy szimbolikus kijelentés, nem szó szerint kell érteni?
Erkölcsi támogatás csupán?
Nem.
Krisztus valóságos jelenléte velünk van, de a mennyben is ott van
egyaránt. Mert ő mindenütt jelen van, őt nem akadályozzák
helyek, idők, semmi sem. Ott van mindenütt! Evangélikusként ebbe
a hitbe vessük a reménységünket! Tegyük bátran!
De
arra kérdésre még nem válaszoltunk, hogy akkor tulajdonképpen
akkor miért ünnepeljük mi a mennybemenetelt. Azért, mert az
üdvtörténet ezzel az ünnepel ér körbe. Krisztus a megígért
messiás megérkezik a földre, él, tanít, meghal értünk. Majd
feltámad, megjelenik a tanítványainak és visszatér a mennybe,
ahonnan jött. „Ott ül a Mindenható Atyaisten jobbján.”-
ahogyan az apostoli hitvallásban mondjuk.
Jó
eséllyel én vagyok az egyetlen ebben az országban, aki nem szereti
az István a királyt musicalt. Objektíven elismerem a erényeit a
darabnak, de nekem egyszerűen nem tetszik. Mégis most nagyon
idekívánkozik egy sor István dalából: „Oly távol vagy
tőlem, és mégis közel”. Nos, valami ilyesmi történik most,
mennybemenetel ünnepén. Krisztus a mennybe megy, de mégis itt van
közöttünk, bennünk.
És
ez jól is van így. Van még egy érdekes momentum ugyanis, amiről
még szót kell ejtenünk. „Ezután kivitte őket Betániáig,
felemelte a kezét, és megáldotta őket. És miközben áldotta
őket, eltávolodott tőlük, és felvitetett a mennybe.” Nem
tudom, hogy megfigyeltük-e már, de Jézus nagyon ritkán áld.
Egészen pontosan két alkalommal egész szolgálata alatt. Egyszer a
gyermeket áldja meg, mikor a tanítványok nem akarják őket
odaengedni, de Jézus rájuk szól és megáldja a gyerekeket (Mk10,13-16), másodszor pedig itt a mennybemenetel közben. Jézus
sokat beszél az áldásról, mint az Isten áldásáról, de saját
jogán mindössze kétszer áld, s az egyik itt van most előttünk.
Miért?
Számos oka lehet, de amit most a mi számunkra fontos az az, hogy
Jézus távozásában áldás van. Miért? Mert amíg a „földi”
Jézus egy adott idő, egy adott pontján, egy adott helyen végezte
el a megváltás munkáját, addig a feltámadott és mennybe ment
Krisztus, az egész világon és minden időben munkálkodik és
hatóvá teszi számunkra a megváltást. Most, itt is.
Végül
pedig azt olvassuk: a tanítványok „pedig leborulva imádták
őt, majd nagy örömmel visszatértek Jeruzsálembe; mindig a
templomban voltak, és áldották Istent.” Az áldásból áldás
és hála fakadt. Mi sem tehetünk mást, mint hálát adni! Tegyük
ezt, imádkozzunk…
Három dolog jutott eszembe e remek prédikáció kapcsán:
VálaszTörlés1) Mi, evangélikusok vagyunk, akik vagyunk. We are who we are!
2) Visszatérni a nyájba!? Eddig is ott voltunk, most is ott vagyunk, és ott is maradunk...!
3) Soli deo gloria!