Hiszem, ha látom (prédikáció, Húsvét utáni 1. vasárnap, 2020.04.19.)
textus: Jn 20,24-29
„24Tamás pedig, egy a tizenkettő közül, akit Ikernek hívtak,
nem volt velük, amikor megjelent Jézus. 25A többi tanítvány így
szólt hozzá: Láttuk az Urat. Ő azonban ezt mondta nekik: Ha nem
látom a kezén a szegek helyét, és nem érintem meg ujjammal a
szegek helyét, és nem teszem a kezemet az oldalára, nem hiszem.
26Nyolc nap múlva ismét benn voltak a tanítványai, és Tamás
is velük. Bár az ajtók zárva voltak, bement Jézus, megállt
középen, és ezt mondta: Békesség nektek! 27Azután így szólt
Tamáshoz: Nyújtsd ide az ujjadat, és nézd meg a kezeimet, nyújtsd
ide a kezedet, és tedd az oldalamra, és ne légy hitetlen, hanem
hívő! 28Tamás pedig így felelt: Én Uram és én Istenem! 29Jézus
így szólt hozzá: Mivel látsz engem, hiszel: boldogok, akik nem
látnak, és hisznek.”
Van egy mondásunk, amelyet minden bizonnyal sokszor elmondtunk már,
talán mindannyian. Így szól: Hiszem, ha látom. Legtöbbször a
szkepszis, vagy éppen a rossz tapasztalatok mondatják ezt a
mondatot velünk. Az a biztos, amit látunk… amit ÉN láttam!
Egészen pontosan: amit ÉN A KÉT SZEMEMMEL LÁTTAM! Ez – adott
esetben – egy érthető hozzáállás. Ha valaki bizonytalan, vagy
már megélt bizalommal való visszaélést, illetve csapták már
be, mert jóhiszemű volt, akkor nagyon is helyénvaló tud lenni, ha
csak abban bízik, amit lát.
Csakhogy, amíg maga a magatartás, méltán bizalomhiányos
világunkban, az észszerű óvatosság bölcsessége, addig, ha szó
szerint nézzük ezt a mondatot: „hiszem, ha látom”, bizony nagy
tévedés! A mai történetünk pontosan ezt járja körbe. Nem
ismerem a fent idézett szólásunknak az eredetét, de nem
csodálkoznék, ha innen származna.
Jézust nagypénteken feszítették
keresztre. A tanítványok közül csupán János
volt ennek a tanúja, ő volt az egyetlen apostol a kereszt alatt (Jn19,25kk). A többiek szétszaladtak, mikor elfogták Jézust. És
János volt – aki amúgy az igehirdetési alapige szerzője is –
aki elsők között volt tanúja a feltámadásnak, pontosabban,
Jézus teste hiányának a sírboltban (Jn 20,1kk), három
nappal később.
Mindezek után pedig a tanítványok (Jánossal együtt)
pánikszerűen rejtőzködtek, mert attól féltek, hogy őket is
kivégzik, mint Jézust. Mi a furcsa ebben? „Hát” –
gondolhatnánk – „ha mi tanúi lettünk volna olyan dolgoknak,
mint ők, akkor biztos nem gubbasztottunk volt otthon.” (Ez utóbbi
momentum, a félelem motivált otthon gubbasztás, igen közel áll
most hozzánk. Bár, nyilván ez egy egészen más szituáció.)
Szóval a tanítványok rejtőzködtek, és egyszer csak megjelenik
nekik Jézus és beszélt velük. Azonban – és itt jön a történet
bonyodalma – Tamás, az egyik apostol nem volt
velük éppen akkor. Jelen helyzetünkben azt mondhatnánk, hogy
minden bizonnyal ő volt a „boltba menős” a csapatban… Mikor
visszaért a többiek újságolták neki: „Láttuk az Urat!”,
azaz Jézust. Erre Tamás: „Ha nem látom a kezén a szegek
helyét, és nem érintem meg ujjammal a szegek helyét, és nem
teszem a kezemet az oldalára, nem hiszem.” Magyarul: Hiszem,
ha látom… Most őszintén! El tudjuk marasztalni Tamást ezért a
viselkedésért? Én nem. Nyilván nem.
Csakhogy itt nem lehet vége a történetnek! Még úgy sem, hogy
tudjuk, Jézus következő megjelenésekor már ő is ott volt.
Ugyanis ma, bizonyos értelemben, mi mind „Tamások” vagyunk.
Miért? Mert nagyon keveseknek adatik az meg, hogy vizuálisan is
megjelenjen nekik a feltámadt Jézus. A Bibliában is mindössze bő
ötszáz embernek (1Kor 15,6) adatott meg ez a csoda. Tehát,
ha itt megállnánk, mármint, hogy Tamásnak igaza van és kész,
akkor nagy bajban lennénk, ugyanis, akkor nekünk sem lehetne
valódi, és főleg nem, élő hitünk!
Csakhogy, hála Istennek, nem kell
itt „megállni”! Ugyanis Tamás itt két
dolgot csúnyán összekevert: a hitet, és azt az állapotot, amit a
Biblia „színről színre”
látásnak nevez (1Kor 13,12). Ha
ugyanis mind látnánk a feltámadott Jézust,
úgy, ahogyan van, akkor abban már semmilyen szerepe nem lenne a
hitnek. Az már az abszolút bizonyosság, fizikai empíria,
tapasztalat lenne. És akkor most megkérdezhetnénk, hogy „Oké,
valóban, a hitnek addig van szerepe, amíg el nem jön a színről
színre látás ideje, de akkor a tanítványok miért láthatták
Jézust? Akkor az ő hitük nem igazi?” Dehogynem igazi! És,
ahogyan János írja, kicsit később: „Ezek pedig azért
írattak meg, hogy higgyétek: Jézus a Krisztus, az Isten Fia, és e
hitben életetek legyen az ő nevében.” (Jn 20,31) Nyilván
valahol el kellett kezdeni azt a hitbeli, apostoli láncolatot,
amiben mi is benne vagyunk. Le kellett írni ezt a találkozást is,
hogy mi értesülve erről, megragadva ezt, hihessünk!
„Nyolc nap múlva ismét benn voltak a tanítványai, és Tamás
is velük. Bár az ajtók zárva voltak, bement Jézus, megállt
középen, és ezt mondta: Békesség nektek! Azután így szólt
Tamáshoz: Nyújtsd ide az ujjadat, és nézd meg a kezeimet, nyújtsd
ide a kezedet, és tedd az oldalamra, és ne légy hitetlen, hanem
hívő! Tamás pedig így felelt: Én Uram és én Istenem!”
Mi az érdekes ebben? Az, hogy Tamás végül nem váltja be azt az
ultimátumot, amit kijelentett, nem tapizza meg Jézus sebeit.
Nincsen szükség rá, hiszen Jézus puszta jelenléte elegendő volt
mindenre. Jézus hitet teremt, amikor szól: „Ne légy
hitetlen, hanem hívő!”, és
érintés nélkül is működik a dolog! Olyannyira, hogy Tamás
leborult Jézus előtt: „Én Uram és én Istenem!”
Jézus ezt
válaszolta neki: „Mivel
látsz engem, hiszel: boldogok, akik nem látnak, és hisznek.”
„Boldogok, akik nem
látnak, és hisznek.” Erről
a mondatról nekem rögtön a Boldogmondások (Mt 5,1kk) jutottak eszembe,
amelyek közül az elsőt szerintem mindenki ismeri: „Boldogok
a lelki szegények, mert övék a mennyek országa.”
(Mt 5,3) A lelki szegénység az a pillanat, amikor az ember rádöbben
arra, hogy szüksége van az Istenre, szüksége van Jézusra. Hogy
nem csupán TÖBB
attól, hogy az Istennel kapcsolatban van, hanem KEVESEBB, szegényebb
attól, ha nem! Így a lelki szegénység az Isten folyamatos
jelenlétének vágyát, szükségét jelenti. „Boldogok,
akik nem látnak, és hisznek.”-
Miért? Mert akik így vannak, azokat színről színre látás
hiánya nem el-, hanem oda fordítja Jézus felé. Ők…, mi vagyunk
azok, akik rájöttek, hogy az Isten nélkül szegények vagyunk, és
ezt a hiányt az Isten a hitünkön, mintegy a fizikai érzékszerveken
túlmutató dimenzióval, a hittel tölti be!
Ma van a húsvét hetét lezáró
vasárnap, az un. Fehérvasárnap.
A bevezető ige (latin szavai) alapján ezt Quasi modo geniti („Mint
újszülött csecsemők”)
vasárnapjának is nevezzük. Így hangzott az istentiszteletünk
elején: „mint újszülött csecsemők a hamisítatlan
lelki tejet kívánjátok, hogy azon növekedjetek az üdvösségre”
(1Pét 2,2) Itt Péter apostol arról beszél, hogy a lelkünk
nevelése, táplálása ugyanolyan fontos, mint a testünkké. És
mindenekelőtt a „tejre” van szükségünk, a „a
hamisítatlan lelki tej”-re!
Arra az alaptanításra, amely növeli, táplálja lelkünket,
hitünket. Ez pedig nem más, mint (többek között) a feltámadás
üzenete! A feltámadás ténye, ugyanis nem generálja, hanem
feltételezi és növeli a hitünket. Ahol befogadásra talál, ott
az Jézus felé nyújtóztatja a tagjainkat. Gondoljunk Tamásra. Ő
„tanúja” volt a feltámadásnak, mégis először rejtőzködött
a többi tanítvánnyal együtt, majd maga sem akarta elfogadni a
többiek bizonyságtételét. De amikor felébredt benne a hit Jézus
szavára „Ne légy hitetlen, hanem hívő!”,
akkor már nem is vágyott a „további” fizikai kontaktusra, nem
akarta megtapintani a szegek helyét, hanem csak leborulni Jézus
előtt! „Én Uram és én Istenem!”
Nekünk is „csak” erre van szükségünk, Jézus jelenlétében
lenni! Ahol ki tudjuk Tamással együtt mondani: „Én
Uram és én Istenem!”! Ámen
Ámen! 10/10! :-)
VálaszTörlés