Virágvasárnapi big data (prédikáció, Virágvasárnap, 2020.04.05.)
textus: Jn 12,12-19
„12Másnap, amikor az ünnepre érkező nagy sokaság
meghallotta, hogy Jézus Jeruzsálembe jön, 13pálmaágakat fogtak,
kivonultak a fogadására, és így kiáltottak: Hozsánna! Áldott,
aki jön az Úr nevében, Izráel Királya!
14Jézus pedig egy szamárcsikóra találva, felült rá, ahogyan
meg van írva: 15„Ne félj, Sion leánya, íme, királyod jön,
szamárcsikón ülve.”
16Tanítványai először nem értették mindezt, de miután Jézus
megdicsőült, visszaemlékeztek arra, hogy az történt vele, ami
meg volt írva róla. 17Bizonyságot tett mellette a sokaság, amely
vele volt, amikor Lázárt kihívta a sírból, és feltámasztotta a
halálból. 18Ezért is vonult ki elé a sokaság, mert hallották,
hogy ezt a jelt tette. 19A farizeusok pedig így szóltak egymáshoz:
Látjátok, hogy semmit sem tudtok elérni: íme, a világ őt
követi!”
Egy cégnek, egy vállalatnak a növekedése, egy termék vagy éppen
egy politikai párt népszerűsége ma már leginkább a
kommunikáción múlik. A telekommunikáció (azaz a rádió és TV)
előtt a „Jó munkának nem kell cégér” mondása volt a
„marketing” stratégia. Ha jól végezted a dolgod, akkor a
munkád minősége, mint információ, szájról szájra terjedt, és
ment a szekér. Utána – és erre az időszakra már én is
emlékszem – azt mondták, hogy nem elég jó „terméket”
gyártani, hanem be is kell tudni „csomagolni”, hogy eladható
legyen. Magyarul a jó terméket meg kell támogatni reklámmal,
marketinggel is. Ma pedig az a helyzet, hogy a tartalom egyre kevésbé
számít, csak az kell, hogy jó legyen a „duma” hozzá, és
akkor viszik, mint a cukrot. Mire kiderül, hogy az adott fizikai,
szellemi, vagy éppen politikai termék gagyi vagy egyenesen
kártékony, addigra már a „gyártó” megszedte annyira magát
rajta, hogy neki tök mindegy legyen!
Ennek, az utóbbi, 21. századi, megoldásnak a „szent grálja”
pedig a „big data”, azaz a nagy adat. De mit jelent ez a fogalom:
big data, avagy nagy adat? A közösségi média, amelyen keresztül
például ez az istentisztelet is megvalósulhat, nincsen ingyen. Azt
hisszük, hogy mert nem adunk érte pénzt, ingyen van. Pedig
fizetünk érte, csak nem pénzzel, hanem adattal,… (de persze
végül, áttételesen, pénzzel is, csak nagyon másképpen!).
Megadjuk az adatainkat, sok millió másik emberrel együtt, közben
pedig ezek a platformok naplózzák, hogy mire keresünk rá, mi az
ami érdekel, mire kattintunk, mit olvasunk, nézünk és hallgatunk,
stb. Így a lehető legmegkapóbb tartalmakat, reklámokat, videókat,
programokat „tolják” elénk az online térben. A minap az egyik
vásárlós oldalon rákerestem a „könyvtartó” szóra, mert
hogy a gondoltam, veszek egy könyvtartót, aminek a segítségével
az asztalra tett könyvet is tudom olvasni. Böngésztem egy kicsit
és kb. öt perc múlva már az összes közösségi médiabeli
oldalamon könyvtartók kezdtek sorjázni. Azóta le se tudom vakarni
őket… Így néz ki ez kicsiben, de ha ez több millió, vagy akár
milliárd emberre vetítve csinálják, akkor a tömegek szándékát,
vágyait, igényeit, félelmeit, örömeit, haragjának tárgyait
begyűjtve, ezzel a módszerrel, választásokat lehet nyerni és
világ kerekének mozgását megváltoztatni! Ez a „big data”,
avagy a „nagy adat”, amely „okosabb” tud lenni a legnagyobb
koponyáknál, szakértőknél is.
Ma Virágvasárnap van. Együtt vagyunk a nagyhét nyitányában.
Jézus bevonul Jeruzsálembe és nagy tömeg veszi őt körül.
Éljenzik, kiabálnak neki dolgokat, éltetik, örülnek neki.
Pálmaágakat lengetnek neki, ahogy beszamaragol a szent városba.
Itt most minden nüansznak jelentősége van.
1. A pálmaág sokrétű jelkép. Jelképezi a hatalmat, a
királyságot, és konkrétabban Júda (Izrael déli része)
királyságát, amelynek – ha úgy tetszik – címernövénye volt
a pálmaág. Ezzel a tömeg azt fejezi ki, hogy királyi méltóságú
személyt fogad.
2. És nyilván nincsenek csendben sem, hanem kiabálnak éljeneznek:
„Hozsánna! Áldott, aki jön az Úr nevében” Ezzel a
tömeg akaratlanul is kimondja, hogy Jézus az Isten küldötte.
3. Szamáron jön, nem lovon (pláne nem fehéren!), azért, hogy az
róla szóló jövendölés beteljesedjen: „Ne félj, Sion
leánya, íme, királyod jön, szamárcsikón ülve.” Sion
leánya a
biblikus szóhasználatban Jeruzsálem népét
jelenti. Jézus, tehát, királyként érkezik mégis alázattal,
hiszen – ne feledjük – Virágvasárnap Nagypéntek, azaz a
kereszt felé tart!
Mindez, a tömeg részéről, valahogyan önkéntelenül történt
meg. Nem volt ebben semmi tudatosság. Azt olvassuk: „Tanítványai
először nem értették mindezt”. Nos, ha a Jézussal együtt
élő tanítványok nem értették a hozsannát, a pálmaágat, meg a
szamarat, akkor az idegen tömeg hogyan foghatta volna fel ennek a
momentumnak a teljes jelentőségét?! Elárulom: sehogyan. A tömeg
tulajdonképpen, itt ebben a történetben, big datakét, azaz nagy
adatként viselkedik. A sok-sok ember minden érzése, vágya, dühe
kavarog most Jeruzsálem kapujában.
Nagyon sokszínű ez a Jézus fogadó tömeg. Itt vannak azok, akik
Jézussal már valamilyen kapcsolatba kerültek, akik egyfajta
guruként, vagy influenszerként tekintenek rá. Itt vannak azok is,
akiket a szenzáció hozott ide. Történetünk előtt Jézus (talán)
a legnagyobb csodáját viszi végbe: feltámaszt egy embert, név
szerint, Lázárt (Jn 11,1kk). Nos, ennek aztán volt híre,
Jézus igazi „celeb” lett tőle. Aztán itt vannak azok, akik a
forradalmárt, a szabadságharcost látják Jézusban, aki királyként
(azaz politikai szereplőként) majd jól kiebrudalja a rómaiakat.
És valószínűleg még van egy pár konkrét kategória ezeken túl
is…, plusz a bámészkodók.
És, végeredményben, a tömeg önmaga big datájává, nagy
adatává válik, rávetítve Jézusra mindazt, a mire vágyik,
amiért harcol, amit akar, akit gyűlöl, stb. És ez baj. Nagy baj!
Ugyanis ahogyan a big datával sem szoktak
(a szó nemes értelmében) konstruktívnak
lenni, hanem inkább hatalmat gyakorolni a tömegek vágyainak
kiszolgálása által, úgy ez a mai jelenet sem más. Csak éppen
nem Jézus szolgálja ki a tömegek vágyait, hanem a tömeg maga
teszi ezt meg önmagával!
És mivel Jézus nem kiszolgálni jött a tömeget, hanem az egész
emberiségért jött, „hogy ő
szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért”
(Mk 10,45) Így ez az ábrándkép csak ideig óráig „működik”,
„működött”. A
virágvasárnapi tömeg big datája már önmagában hordozta Jézus
elítélését és kereszthalálát, tekintve, hogy nagyon gyorsan
kiderült: Jézus nem az, akinek őt várták, és nem azért és nem
úgy tesz, ahogyan ők várnák!
Azonban nagyon izgalmas így, nagy adatként, mégis rájöttek egy
csomó mindenre, amit még a tanítványok sem értettek meg. Hogy
Jézus király, az Isten küldötte és az Ószövetség által, már
évszázadokkal ezelőtt megígért Messiás. Kimondott a tömeg egy
csomó mindent, csak éppen, igazából maga
sem értette.
Csak egy nagyon áttételes részletet emelnék ki ezek
közül a „rájövések” közül, ami engem
nagyon megérintett. Azt olvassuk, hogy ezekkel a szavakkal fogadta
Jézus a tömeg: „Áldott, aki jön az Úr nevében” Ez a
sor egy idézet a 118. zsoltárból, amelyet több száz évvel Jézus
előtt írtak (Zsoltárok 118,26). Gyönyörű kép, hogy az
ezt megelőző (117.) zsoltár a legrövidebb, az ezutáni (119.) a
leghosszabb fejezet a Bibliában, és az idézett (118.) zsoltár
pedig a Biblia mértani közepe! Milyen fantasztikus, hogy egy
évszázadokkal Jézus előtt keletkezett zsoltár,
és egy kb. 200-250 évvel Jézus után összeállított teljes
Biblia mai magyar fordításának nyomdai formája
is arról beszél, hogy mindennek a közepe Jézus! A Bibliának, az
egyháznak, a világnak, az időnek,… és milyen jó lenne, ha ez
rólunk is elmondható lenne!
A mai ige bennünket is megszólít. Arra hívja fel a figyelmet,
hogy Jézus fel kell fedezni! A tömeg saját vágyait vetítette
Jézusra ezért nem tudta megismerni őt, a maga valójában. Azt
mondják, az iszonyatosan féltékeny, farizeusok, akik tanúi voltak
Jézus bevonulásának: „íme, a világ őt követi!” És
ők is (tudtukon kívül) hatalmas igazságot mondtak ki. Itt ugyanis
nem úgy kell érteni a követést, hogy „követője lenni
valakinek” (az eredeti, görög szövegben: „akolutheó” –
pl. 1Pét2,21),
hanem abban az értelemben követők, hogy „ő utána menők” (az
eredeti görög szövegben: „opiszó autu apélthen”). A tömeg
Jézus után ment, hogy kielégíttesse a vágyait, szükségeit,
látványosságot és szenzációt várva. De nem voltak az ő valódi
követői!
Ha
keresztények vagyunk, akkor mi nem Jézus után megyünk, hanem
valódi követői vagyunk, együtt megyünk vele. Itt ez, a nagyhét
nyitányában, különösen is aktuális. Nem Jézus után kell
kullogni, egyfajta katasztrófaturistaként, hogy „na mi történik
itt, kérem szépen?”, hanem követni kell őt! Pál apostol azt
írja: „Ha
ugyanis eggyé lettünk vele halálának hasonlóságában, még
inkább eggyé leszünk vele feltámadásának hasonlóságában is.
Hiszen tudjuk, hogy a mi óemberünk megfeszíttetett vele, hogy
megerőtlenüljön a bűn hatalmában álló test, hogy többé ne
szolgáljunk a bűnnek. Mert aki meghalt, az megszabadult a bűntől.
Ha pedig meghaltunk Krisztussal, hisszük, hogy vele együtt élni is
fogunk.”
(Róm 6,5-8) Az a küldetésünk, hogy Jézussal együtt eltemessük
az „óember”-t, a régi énünket, és megváltozott – sőt
inkább úgy mondom – megváltott, új emberré válhassunk! És ez
a megújulás, amely csak a Krisztust valóságosan követő, belé
vetett hit által lehetséges. Ő pedig, ezen a földön,
újjászületést, az Isten mennyei országában pedig örök életet
ad a számunkra! Így legyen! Ámen.
Nagyszerű prédikáció, nagyon jó volt olvasni! Köszönöm szépen! :-)
VálaszTörlés