Az abszolút pásztor (prédikáció, Húsvét utáni 2. vasárnap, 2020.04.26.)
textus: Apcsel 20,25-31
„25És most tudom, hogy közületek, akik között jártam, az
Isten országát hirdetve, többé nem látja arcomat senki. 26Ezért
bizonyságot teszek előttetek a mai napon, hogy én mindenki vérétől
tiszta vagyok. 27Mert nem vonakodtam attól, hogy hirdessem nektek az
Isten teljes akaratát. 28Viseljetek gondot tehát magatokra és az
egész nyájra, amelynek őrizőivé tett titeket a Szentlélek, hogy
legeltessétek az Isten egyházát, amelyet tulajdon vérével
szerzett. 29Tudom, hogy távozásom után ragadozó farkasok jönnek
közétek, akik nem kímélik a nyájat, 30sőt közületek is
támadnak majd férfiak, akik hazugságokat beszélnek, hogy magukhoz
vonzzák a tanítványokat. 31Vigyázzatok azért, és emlékezzetek
arra, hogy három évig éjjel és nappal szüntelenül könnyek
között intettelek mindnyájatokat.”
A teljes istentisztelet a YouTube-on:
Van egy fogalom, amit feleségemmel szoktunk használni az online tevékenységeink kapcsán. Ez a fogalom pedig a „szubjektív internet”. De mit jelent ez? Minden közösségi média platform, minden keresőprogram legfőbbin célja az, hogy kattintsunk, és időt töltsünk el ott. Ennek érdekében igyekeznek személyre szabni a tartalmakat, amik elénk kerülnek. Tehát ha én sok macskás-videót néznék, akkor a közösségi oldalak, meg a keresőmotorok is első találatként macskás videókat, macskaeledelt, macskaalmot és mindenfajta macskás cuccot raknának elém. Másoknak meg mondjuk kutyásat, barkácsosat, horgászosat, zenéset, stb., kinek-kinek ízlése szerint. (Erről bővebben a virágvasárnapi prédikációban beszéltem.) Így azonban az internet tulajdonképpen már nem is egy „darab” internet, hanem sok-sok szubjektív, személyre szabott internet csoportja. Szóval, az én szubjektív internetem – nem meglepő módon – nagyon sok vallási-egyházi tartalmat hoz elém, ahol egy különböző felekezetekhez tartozó emberek, papok, lelkészek, hívők, influenszerek, ésatöbbik azt tárgyalják, arról beszélnek és vitáznak, hogy vajon mi köze az Istennek ehhez a mostai világjárványhoz… Vagy tulajdonképpen bármelyikhez, csak a többi annyira nem érdekel bennünket, mert ez a mostani a miénk. És ezen belül is az a kérdés szokott felmerülni rendszeresen, hogy „hogyan engedheti meg az Isten, hogy ez megtörténjen?” (Erről a témáról is beszéltünk már tavaly nyáron, csak más vonatkozásban.)
Nos, ennek kapcsán találkoztam nagyon meredek kijelentésekkel
is!
1. Hallottam ilyet
pl., hogy „hívő ember nem betegedhet meg,
mert az Isten nagyobb, mint a vírus”! És amíg a mondat második
fele igaz, addig az első fele teljes marhaság! Még, hogy nem
betegedhet meg keresztény ember?!
2. Aztán, hallottam olyat is, hogy „Ez a vírus Isten büntetése,
a bűneink miatt!” Most komolyan? Én nem mondom, hogy nem
érdemeljük meg (úgy generálisan, mint emberiség) ezt a járványt
a sok disznóság miatt, amit műveltünk magunkkal, egymással, vagy
éppen a természettel,… de az, hogy az egyes
beteg ember ágyához odamenjünk és azt mondjuk, hogy „Ez a te
hibád!”, nos, ez nagyon durva és ráadásul nem is igaz!
3. És olyat is hallottam, hogy a vírus egyes embercsoportok miatt
jött ránk, akiknek más a bőrszíne, más a nemi identitása, más
a vallása, más az akármije… Ez is nagy badarság!
De miért tudom legalább annyira határozottan állítani, hogy
ezek – a különböző egyházi vagy annak tűnő személyektől
származó kijelentések – mind hamis és hazug dolgok, azokkal
együtt, amiket az előbb felsoroltam? Onnan, mivel
egyszerűen nem tehetünk Istentől származó állítást a
járvánnyal kapcsolatban, azon egyszerű oknál fogva mert nem
tudunk ilyenről! Aki azt mondja, hogy ő tudja, hogy milyen
isteni indokból van a járvány az egyszerűen hazudik! Mert,
hogy minden valószínűség szerint nincsen semmilyen isteni indoka,
vagy ha van is, azt nem tudjuk és nem is tudhatjuk!
A mai igénk az Apostolok Cselekedeteinek könyvéből van. Annak is
szinte a végéről. Csodálatos már magában a könyv is, hiszen az
egyház születésének történetét írja le. Az apostolok (főleg
Péter és Pál) nagyon kalandos körülmények között vitték az
Isten szeretetének üzenetét és a Jézusról szóló evangéliumot
szerte az első századi Római Birodalomban. Ahol ma, mi
bekapcsolódunk a történetbe az már a könyvnek a vége felé van.
Pál apostol búcsúzkodik az egyik gyülekezetben, amit ő maga
alapított. Azért kell búcsúznia, mert az a feladata, hogy Rómába
menjen és ott a császár előtt hirdesse az evangéliumot, de
tudja, hogy ennek (minden bizonnyal) az lesz következménye, hogy őt
is elítélik, és jó eséllyel meg is ölik. (Ez utóbbi szomorú
esemény már nincsen benne a Bibliában,
de az egyházi hagyomány szerint Pált tényleg kivégezték
Rómában.)
Szóval, Pál búcsúzkodik és hagy, egyfajta testamentumként,
egy-két magvas gondolatot, rendelkezést, biztatás, figyelmeztetést
a gyülekezet vezetőinek. „Tudom, hogy távozásom után
ragadozó farkasok jönnek közétek, akik nem kímélik a nyájat,
sőt közületek is támadnak majd férfiak, akik hazugságokat
beszélnek, hogy magukhoz vonzzák a tanítványokat.” Súlyos
szavak ezek. Pál arra figyelmeztet, hogy nem csak kívülről
próbálják majd meg egyesek, vagy egyes csoportok, aláásni az
egyház munkáját, ellehetetleníteni, vagy éppen kiirtani azt,
hanem belülről is jöhetnek problémák. Úgy fogalmaz: „közületek
is támadnak majd férfiak, akik hazugságokat beszélnek, hogy
magukhoz vonzzák a tanítványokat” Mennyire durva, hogy ilyen
aktuális ez az üzenet ma is! Mennyien vannak, akik ilyen vagy olyan
indokkal, de a siker, a népszerűség, vagy más (legtöbbször
anyagi) okok miatt, de olyan állításokat tesznek az Isten, Jézus,
vagy éppen a kereszténység neve alatt, nevében, amelynek a célja,
hogy „magukhoz vonzzák a tanítványokat”! Mindig is
voltak ilyenek, nem csak a múltban, de vannak a jelenben is a
járvány kapcsán is! És nem csak a járvány kapcsán! Hogy az
„Isten így…, a kereszténység úgy…” mindezt pedig minden
igei, bibliai alapot nélkülözve, sőt sokszor azzal szembemenve!
Elkeserítő…
No, de ha azt állítjuk, hogy járvány isteni, Istentől származó
okai kapcsán nem tudunk állítást tenni, akkor viszont mit az,
amit tudunk mondani, állítani? Az oltár előtti olvasmány, a
lekció János evangéliumának 10. fejezetéből volt. „Én
vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja a juhokért. Aki
béres és nem pásztor, akinek a juhok nem tulajdonai, az látva,
hogy jön a farkas, elhagyja a juhokat, és elfut, a farkas pedig
elragadja és szétkergeti őket.” (Jn 10,11-12) Jézus nem egy
olyan fizetett alkalmazott (béres), akinek a lojalitása hamar
elillan, ha valami baj történik, hanem ő pásztor. És ezen belül
is nem csak ilyen-olyan pásztor, hanem JÓ pásztor. Jó abban az
értelemben, hogy jó gazda, jó „szakmailag”, jól vezeti a
nyáját, és jó abban az abszolút értelemben is, hogy ő az
abszolút jóság. Márpedig az abszolút jóság nem hagyja el az
övéit. És Jézus bizony ilyen. Velünk van. Ez valahogy olyan
triviálisnak, vagy blődnek hathat, de Ő tényleg VELÜNK VAN!
Most, ebben a helyzetben is. Ott van azokkal, akik be vannak
zárkózva, azokkal, akiknek meg muszáj menni dolgozni. Ott van
azokkal, akik az egészségügyben küzdenek. És persze ott van
azokkal is, akik az egészségüggyel „küzdenek”, mert egyéb
más betegségeikre nem kapnak ellátást a vírus-helyzet, vagy az
erre adott, át nem gondolt reakciók miatt. Ő pontosan tudja, hogy
mi milyen helyzetben vagyunk, legyünk bármilyenben is. Hiszen Jézus
emberré lett, emberként élt, szenvedett, és úgy, ahogyan más
sohasem lett volna képes! Magyarul: az az Isten, aki Jézus
Krisztusban emberré lett, az az Isten a szenvedő Krisztusban
mutatta meg leginkább a kegyelmét. Abban a Krisztusban, aki a
pásztor, a jó pásztor, népének vezetője és főpapja is, aki
nem olyan – ahogyan a Bibliában olvassuk – mint „aki ne
tudna megindulni erőtlenségeinken” (Zsid 4,15).
Igen, Isten hagyta, hagyja, hogy megtörténjen ez az állapot! Ez
biztos, hiszen megtörténik, és semmi sem történhet úgy, hogy
azt az Isten (valamilyen oknál) fogva ne engedné meg. Emellett
viszont egyszülött Fiát is odaadta, hogy velünk legyen, hogy jó
pásztorunk legyen, a legnehezebb pillanatokban is! Ebbe az élő
reménységbe kapaszkodjunk mindannyian! Ez mindennél erősebb! Ámen
Ámen! Nagyon szép prédikáció! :-)
VálaszTörlés