Kihozni belőle a legtöbbet (prédikáció, Húsvét ünnepe, 2020.04.12.)
textus: Jób 19,25-26
„25Mert én tudom, hogy az én megváltóm él, és utoljára
megáll a por fölött, 26és ha ez a bőröm szertefoszlik is,
testem nélkül is meglátom az Istent.”
A teljes istenisztelet videója:
A prédikció audió formátumban:
A prédikció audió formátumban:
Különös ünnepünk van. Abban a helyzetben, amiben mindannyian
vagyunk, még az is kérdés, hogy vajon ünnep-e ez egyáltalán !
Az ünnepben megszoktuk, hogy az mindig valami közösségi dolog,
legalábbis az esetek túlnyomó többségében. Összejön a család,
a barátok, és együtt üljük meg az ünnepet. Eszünk, iszunk,
találkozunk, beszélgetünk, megosztjuk egymással gondolatainkat,
érzéseinket, emlékeinket, élményeinket. Ilyenkor gondolunk
azokra is talán, akikre az év ünneptelen időszakaiban nem is
szoktunk. Ehhez képest, most ott ülünk a képernyők előtt, talán
még egyedül is vagyunk, és nem sok minden emlékezet egy
„szokványos” ünnepre…
Divatos ma azt mondani, hogy „találjuk meg ebben a
pozitívumokat!” vagy „hozzuk ki a helyzetből a legtöbbet!”
És igen, szép dolog megpróbálni kihozni ebből a
„karanténünnepből” a legtöbbet. Tegyük is meg! Találjunk
akár pozitívumokat! De ne felejtsünk el közben valamit! Mégpedig
azt, hogy tulajdonképpen miről is szól ez az ünnep, kiről is
szól ez az ünnep. Mert ez a legnagyobb ünnepe a kereszténységnek
(nem a karácsony). És most, hogy ilyen
ingerszegény szociálisan az ünnep talán
sikerülhet odafigyelnünk a lényegre: hogy tulajdonképpen, az
Isten hozta és hozza ki a legtöbbet ebből az ünnepből!
A kereszténység első századaiban csak titokban lehetett megülni
a húsvétot. Nagyon durva keresztényüldözések, sőt
keresztény-irtások voltak azokban az időkben. A fordulat 313-ban
következett be, amikor Konstantinusz császár legálissá
tette a kereszténységet.
Abban az időben, a friss és szabad kereszténység egyik
meghatározó püspöke, Athanáziusz püspök volt. (Neki
köszönhetjük, különben, hogy akkor van a húsvét ünnepe,
amikor van.) Ő ezt írta a húsvétról. „Egyébként
szeretteim, ugyanaz az Isten engedte meg, hogy évenként megüljük
ezt a napot, aki kezdetben meghatározta ezt az ünnepet. Ő maga,
aki üdvösségünkért halálra adta a Fiát, üdvösségünkért
adta nekünk ezt az ünnepet, amelyet minden évben megtartunk. Ez az
ünnep útmutató számunkra a világban ránk zúduló
viszontagságok között. […] Lélekben mindenkit mindenütt
összeköt, és most lehetővé teszi, hogy közösen imádkozzunk,
és együttesen adjunk hálát, hiszen így kell megülni az ünnepet.
[…] összegyűjti erre az ünnepre a távollevőket, s akik testben
távol voltak, azokat a hit egységében testvérként fűzi össze.”
Gyönyörű sorok… Egyébként Athanáziusz nem is sejtette, hogy
mennyire igazak lesznek a sorai, így cirka, ezerhatszáz évvel a
megírásuk után is. Ő nem tudhatta, hogy majd lehetséges lesz
egykoron, hogy akik amúgy fizikailag, testben távol vannak
egymástól mégis „összegyűljenek” közösségbe, hogy együtt
legyenek, együttesen adjanak hálát az Istennek! De jó, hogy
legalább így…
„No de, várjunk csak…! Mégis miért adjak én hálát az
Istennek, amikor egy ilyen áldatlan helyzetbe kényszerültem!
Amikor emberek egészsége, sőt élete is veszélyben van! Amikor
emberek ezreinek egzisztenciája függ egy hajszálon… vagy akár
már össze is omlott! És az ünnep is olyan gyér így távol
egymástól!”- ha ilyen, és hasonló gondolatok vannak bennünk,
akkor az jó! Nagyon jó! Mert, amíg kérdéseink vannak, addig –
minden valószínűség szerint – a hitünk is életben van!
A mai igénk Jób könyvéből van. Ez egy olyan könyv, amit
leginkább egy nagy kérdőjelként tudnék leírni, jellemezni. A
könyv (egyébként tanmese jellegű) története szerint Jób egy
igaz ember volt, akire még az Isten is igen büszke volt. De aztán
az ördög azonban elment az Istenhez és egy „játékot”
ajánlott neki. Ő mindennel megveri Jóbot, ami a csövön kifér,…
és akkor majd kiderül, hogy tényleg olyan hívő-e, mind amilyen
„békeidőben”. Így is lett, és Jób mindent elvesztett az
ördög mesterkedése nyomán: vagyont, egzisztenciát, családot. A
csupasz élete maradt, de őt magát is szörnyű betegséggel
gyötörte az ördög. Erre eljöttek a „barátai” és
bizonygatni kezdték neki, hogy ideje magába néznie, mert az Isten
senkivel nem tesz ilyet, csak abban
az esetben, ha valami nagyon gonosz dolgot
művelt. Jób pedig folyamatosan állítja, ő semmi rosszat sem
tett. És valóban… Ő semmi rosszat nem tett. Jób életet, tettei
tekintetében nincsenek releváns ok-okozati összefüggések, hanem
egyszerűen csak megtörtént a dolog.
És Jób ebben a helyzetben ezt mondja: „Mert én tudom, hogy
az én megváltóm él, és utoljára megáll a por fölött, és ha
ez a bőröm szertefoszlik is, testem nélkül is meglátom az
Istent.” Döbbenetes mondat… Jób „barátai” nyomták a
dumát: „Az Isten ilyen… az Isten olyan… az Isten nem lehet
ilyen… az Isten nem lehet olyan…” És erre Jób, a nyomorúsága
közepette, a halál kapujában, mit tesz? Keresi az Istennel való
kapcsolatot! Jób vádló „barátai” folyamatosan az Istenről
beszélnek, de Jób az egyetlen, aki az Istennel
akar beszélni! És mi, most ezt tudjuk megtanulni Jóbtól!
Ebben az évben nem tudtunk ott lenni nagyhéten a templomban, a
keresztény testvérekkel sem tudtunk találkozni. Nélkülöznünk
kellett és kell az olyan helyeket, ahol az Istenről beszélnek!
Akkor itt az idő, hogy, ebben a nyomorúságban, Jóbról vegyünk
példát. Ha nem tudunk olyan helyre menni, ahol az Istenről
beszélnek, akkor legyünk mi az a „hely”, ahol beszélgetés
történik
az Istennel! De, akkor még mindig nem tudjuk, hogy miért
kellene hálát adni! Mert ez mégiscsak egy (nem pozitív)
különleges helyzet, nem szokványos, és semmiképpen sem
természetes…!
Az oltár előtti olvasmány (a lekció) a húsvéti történet volt
(Mk 16,1-8). Arról olvastunk/hallottunk, hogy Jézus
feltámadt, arról, hogy megtörtént a világ legnagyobb eseménye,
minden idők középpontja, origója. Az ember legnagyobb ellensége
a halál, és ezt győzte le Jézus azzal, hogy bűntelen lévén,
feltámadt, és ezzel „megépítette” az utat számunkra is, hogy
eljuthassunk az Istenhez. Amikor Jób szavait olvassuk („Mert én
tudom, hogy az én megváltóm él, és utoljára megáll a por
fölött, és ha ez a bőröm szertefoszlik is, testem nélkül is
meglátom az Istent.”), akkor ne csak Jób nyomorúságára,
vagy a jelen helyzetben, a sajátunkra gondoljunk, hanem Jézuséra
is. Ő értünk tette, amit tett. Miértünk! Értünk vállalta
az emberlétet, bár nem lett volna muszáj, értünk vette fel a
keresztet, és bár a kereszt tartotta őt, mégis mindannyiunk
búját, baját, bűnét, betegségét, ő hordozta a kereszten!
Vajon a kereszten lévő Jézusban, a mérhetetlen szenvedés
közepette, meglátjuk-e az Istent? Mert ő van ott a kereszten! Ő
szenved ott a kereszten Jézusban! Értünk! És bár Jézus – úgy
tűnik – vesztes áldozat Nagypénteken, mégis kiderül húsvétkor,
hogy Ő győzött! És nekünk pedig utat nyitott az Istenhez,
azáltal, hogy bűneink terhét magára vette! „Nincsen igaz
ember egy sem” (Róm 3,10) - írja Pál. Nincsen olyan ember,
aki megfelelhetne azoknak a kritériumoknak, amely az Isten szemében
igaznak, jónak, „megfelelőnek” számítanánk. De nem is kell!
„Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát
adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete
legyen.” (Jn 3,16). Hát ez, szerintem, ma is ok a hálaadásra!
Eddig arról beszéltünk, hogy a jelen helyzetben az ünnep egészen
más jelleget kap. De ezt a cseppet sem természetes helyzetet
felhasználhatjuk arra, hogy bár sokkal kevesebbet hallunk az
Istenről, annál többet beszélhetünk az Istennel. És van miért
most is hálásnak lenni, hálát adni az Istennek, mert ő jót akar
nekünk, és ezt onnan tudjuk, hogy a legtöbbet és legnagyobbat már
odaadta értünk, születésünk, létezésünk előtt,… saját
magát Krisztusban.
Amiről azonban még nem beszéltünk az az, hogy milyen különleges
szót használ Jób ebben a szakaszban. „Mert én tudom, hogy az
én megváltóm él, és utoljára megáll a por fölött, és ha ez
a bőröm szertefoszlik is, testem nélkül is meglátom az Istent.”
„Megváltó”. Különös íze van ennek a szónak, hiszen a Jézus
előtti időkben hangzott el. „Megváltónak” Jézust szoktuk
nevezni. Gyakorlott Biblia olvasók, veterán templombajáról,
hittanosok már rögtön mondhatnák is, hogy itt a „megváltó”
biztos a „messiás” szó, hiszen
héberül, az Ószövetség nyelvén, így mondjuk azt, hogy
Krisztus. De itt nem ez a szó szerepel. Hanem egy másik a „gó´él”.
Ez a szót pedig a legközelebbi rokonokra használták akkoriban.
Azokra, kikre mindig lehet számítani, akik kezeskedtek,
gondoskodnak. Akik, ha kellett, az pl. az adósrabszolgaságba
került
szerettüket kiváltották, „megváltották”. De még mielőtt
kétségbe esnénk, hogy ez itt most nem szól Jézusról (is),
azelőtt elmondom, hogy de! Sőt! Ez még mélyebbé teszi a dolgot,
hiszen azt mutatja meg, hogy amikor Jézusról, mint megváltóról
gondolkodunk, akkor ne valami távoli személytelen esemény legyen
jelenjen
meg előttünk, hanem egy személyes
megváltó, akik legközelebbi családtagként viszonyul hozzánk, és
nincsen az a helyzet, nincsen az a járvány, aminek közepén őrá
ne lehetne számítani! Nos, szerintem ezért a kapcsolatért,
pontosabban ennek a kapcsolatnak a lehetőségéért (Jézuson nem
múlik…) is hálát lehet adni!
Vegyünk példát Jóbról! Legyünk és/vagy maradjunk hívők
ebben a helyzetben is. Mert az ünnep belseje a miénk akkor is, ha
külső jelei és ízei igencsak elsorvadtak!
Figyeljünk az ünnep szerzőjére, és táplálkozzunk belőle ne
csak az ünnepen, de minden nap. Ámen
Nagyszerű prédikáció, és tényleg minden benne van, ami számít!
VálaszTörlésÁldott Húsvéti Ünnepeket kívánok Lelkész úrnak, családjának és gyülekezetének egyaránt! :-)