Ajándék útirány (prédikáció, Somlószőlős-Noszlop, Szentháromság ünnepe utáni 11. vasárnap, 2014.08.31.)
textus:
1Jn 2,1-2
„Gyermekeim, ezt azért írom nektek, hogy ne vétkezzetek; ha
pedig vétkezik valaki, van pártfogónk az Atyánál: az igaz Jézus
Krisztus, mert ő engesztelő áldozat a mi bűneinkért, de nem csak
a miénkért, hanem az egész világ bűnéért is.”
Élénken
él bennem egy gyermekkori emlék. Nem túl jó, de nagyon
tanulságos. Szolnokon nőttem fel, ami tudvalevőleg az Alföldön
van. Ennek megfelelően Szolnok és környéke meglehetősen lapos
vidék. Azt szoktuk mondani, hogy ha az ember feláll egy krumplis
zsákra, akkor tiszta időben ellát Debrecenig, pedig az még vagy
száz kilométer onnan. A legmagasabb pontok arra mifelénk a gátak.
Szolnok ugyanis a Tisza partján fekszik és amióta van
folyószabályozás, azóta szükség van gátakra, ami folyót
kordában tartják. Gyerekkoromban nagyon szerettünk a gátakon
csatangolni végig a város mentén de kívül a városon is. Egyszer
biciklivel mentem a gáton és elhagytam már a város belterületét.
Azon kívül már nincsen korlát a gáton. Nem is emlékszem igazán
miért, de nagyon néztem valamit és lelassítottam. Nem figyeltem
oda és rossz felé fordítottam a kerékpárt és legurultam,
lebucskáztam a gát oldalán. Ez nem csak azért volt komoly, mert
egy 5 méteres gáton gurultam le, hanem azért is, mert ki volt
kövezve végig. De csoda történt, mert semmi bajom sem
lett, és a biciklimnek sem!
Hogy
miért meséltem el ezt a történetet? Ezt írja az ige: „ne
vétkezzetek; ha pedig vétkezik valaki, van pártfogónk az Atyánál:
az igaz Jézus Krisztus” Manapság az ember nem nagyon tud mit
kezdeni a bűnnel a „bűn” fogalmával. „Én nem vagyok bűnös!”
- mondhatná mindenki - „nem loptam, nem gyilkoltam” stb. A mai
ember nem tudja átérezni már a bűn mibenlétét. Sőt ha már meghallja magát a szót: "bűn", akkor rögtön „lezár” és ezt mondja: „mit akar
már megint a pap rám erőltetni!”, vagy még inkább az „egyház
rám erőltetni!”. Én senkit sem akarok vádolni, és főleg az
egyház nem akar senkit sem vádolni, elítélni és bár sajnos sokszor megtette, de ez nem tartozik a feladati közé.
Talán úgy tudnánk
egy kicsit jobban megérteni azt, hogy mit is jelent a bűn, hogyha
megnézzük mit is jelent ez a szó valójában, nem jogi, hanem
bibliai értelemben. Ez a szó αμαρτια (hamartia) azt jelenti,
hogy „célt téveszteni”, „elvéteni a célt” és
„félrekormányozni”.
Kedves
Testvérek! Senki nem akar félrekormányozni, mert akkor abból nagy
baleset lehet. Ahogyan velem történt kerékpárral, de autóval még
nagyobb. Mert bizony az életünk és a Krisztus követése, olyan
mint egy gát. Nem túl széles. Nem hiába mondja azt az ige, hogy
az Isten útja keskeny út (Mt 7,14)! És bizony félre lehet
kormányozni a járművet, és akkor nagyot lehet esni. És ez a
félrekormányzás mindannyiunkkal előfordulhat, főleg akkor,
hogyha nem figyelünk oda arra, hogy mit mond Jézus, mit mond nekünk
az ige, ha nem vagyunk kapcsolatban az Istennel. Rá kell döbbennünk
arra, hogy egyedül, magunkban állva, nem tudunk csak a cél felé
tartani, félrekormányzás nélkül élni. Ezt az ember magától
nem tudhatja. (Róm 3,23) Ugyanis nincs az a spekuláció, nincs az
az önmegváltó technika, nincs az a tudás, nincs az a hatalom, ami
meg tudna bennünket a tévedésektől, a bűnöktől védeni! És
ezért mindannyian rá vagyunk szorulva az Istennek a kegyelmére, az
ő hatalmára, az megváltására!
„ne
vétkezzetek; ha pedig vétkezik valaki, van pártfogónk az Atyánál:
az igaz Jézus Krisztus” Az életben általában egy esélyünk
van. Sokszor egy rossz mondat, vagy egy nem helyes tett teljesen
tönkre tud tenni egy életet, vagy éppen egy emberi kapcsolatot,
egy családot, vagy egy barátságot. És biztosan van aki a
munkájában követett el hibát és ezért elküldték onnan, mert
nincsen második esély, mert ha te nem tudod tökéletesen végezni
a munkádat, akkor még tízen sorban állnak, akik szívesen
megpróbálnák.
Sokan
így gondolnak az Istenre, mint egy kegyetlen főnökre, vezetőőre,
aki sorban elpöccingeti az emberek, akik hibáznak, csak mert úgyis
van elég, akik még próbálkoznának. De ez nem igaz! Hiszen
pontosan ezért küldte el Jézus Krisztust a világba, az egész
emberiség, az egész világ üdvére. Bár ez is egy kicsit olyan
távoli, mint a bűnnek a fogalma volt. Az egész világért! Ezzel
nem nagyon tudunk mit kezdeni. Az ige azonban azt is írja, hogy nem csak
az egész világért, hanem a miértünk is. Jézus Krisztus ugyanis
az egész világ megváltója, de egyben személyes megváltónk is
lehet. A megváltás, Krisztus váltáságműve, általános a szónak
világméretű értelmében és személyes a szónak egyes emberre
szabott értelmében. Kapcsolatba kerülhetünk Vele és akkor ő
lesz a Pártfogónk az Atyánál. Ő pontosan azért dolgozik, hogy
kimentsen bennünket a bűnből és szorult helyzetekből.
Ez
persze nem azt jelenti, hogy azt teszünk, amit akarunk, mert Jézus
úgyis rendbe teszi a dolgainkat, de ha elesünk, akkor van második,
harmadik és sokadik esély is. Mindig van még egy lehetőség, mert
az Atya megbocsát. Gondoljunk csak bele, amikor János apostol, itt
a alapigében, a bűnről beszél, akkor is Atyának írja az Isten.
Olyan Istennek, akik Atyaként viselkedik az irányunkba, jó
szülőként, akkor is amikor azt mi nem érdemelnénk meg.
Mert
ez az ő akarata. Nem a mi munkánk, nem a mi érdemünk az, hogy az
Isten szeret bennünket, azt nem lehet kiérdemelni. Gondoljunk csak
bele: az Isten már akkor megmutatta a szeretetét, amikor még nem
is éltünk, és nem is érdemeltük (Róm 5,8).
Ezért
nagyon hálásak lehetünk! Isten teremtett bennünket, ő elfogad
bennünket és szeret bennünket függetlenül a teljesítményünktől
és függetlenül attól, hogy mikor, mennyiszer és mennyire
kormányzunk félre.
Itt be is fejezhetném a prédikációt, de nem mehetek el szótlanul
az oltár előtt felolvasott ige mellett sem, amely igencsak
kapcsolódik a témánkhoz. A sztori: a farizeus és a vámszedő
esete a templomban. (Lk 18,9-14) Két ember, egy farizeus, egy
vallási vezető, a „rendes ember” és egy vámszedő, aki együtt
működött az akkori, Izraelt elnyomó rendszerrel és behajtotta
nekik a pénzt, „a gonosz, áruló ember” elmentek a templomba
imádkozni. A farizeus, a „rendes ember” így imádkozott:
„Istenem, hálát adok neked, hogy nem vagyok olyan, mint a többi
ember: rabló, gonosz, parázna, vagy mint ez a vámszedő is.
Böjtölök kétszer egy héten, tizedet adok mindenből, amit
szerzek.” - hát igen, fizetem az egyházfenntartást, imádkozom, járok
temploma – mondanánk ma. A vámszedő pedig így
imádkozott: „Istenem, légy irgalmas nekem, bűnösnek!” Hát
igen, volt miért irgalomért esedezni a gonosz árulónak! Mégis
döbbenetes módon az ige azt mondja, hogy a vámszedő, a gonosz
ment haza igazként és a farizeus rendes ment haza hamisként. Hogy
van ez?
Nem
azzal van a probléma kedves testvérek, hogy valaki fizeti az
egyházfenntartást, jár templomba, korrektül és becsületesen
viselkedik. Sőt! Bárcsak minél több ember lenne, aki így tesz,
bárcsak minél többen lehetnénk! A baj azzal volt, hogy a farizeus nem
ismerte fel azt, hogy nem azáltal lesz jó az Istennél, ha ezeket
teszi, hanem azért mert kapcsolata van vele és felismerte, hogy nem
lehet más esélye egy teljes életre, mint az Istennek a bűnbocsátó
kegyelme! Nem azért valljuk meg a bűneinket imádságban minden
istentisztelet elején, mert rablógyilkosok vagyunk, hanem azért
mert a félrekormányzásunk ellenére az Isten kegyelme és
szeretete az, ami fenntartja mi életünket is, és az egész világot
és ezt ajándékba kaptuk.
Legyen
ez a mai vasárnap a feltétlen szeretet vasárnapja, amelyért
folyamatosan hálásak lehetünk az Istennek. Imádkozzunk azért,
hogy mindannyiunk megismerhesse személyes megváltójaként Jézus
Krisztust.
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése