A Lélek újsága (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Szentháromság ünnepe utáni 14. vasárnap, 2014.09.21.)
textus:
Róm 7,4-6
„Ugyanígy ti is, testvéreim, meghaltatok a törvény számára
a Krisztus teste által, hogy másé legyetek: azé, aki feltámadt a
halottak közül, hogy gyümölcsöt teremjünk Istennek. Mert amíg
test szerint éltünk, a bűnök törvény által szított
szenvedélyei hatottak tagjainkban, hogy a halálnak teremjenek
gyümölcsöt. Most azonban, miután meghaltunk annak a számára,
ami fogva tartott minket, megszabadultunk a törvénytől, úgyhogy a
Lélek új rendjében szolgálunk, nem pedig a törvény betűjének
régi rendjében.”
Mi
jut eszünkbe először, ha ezt halljuk, hogy törvény? Hatalmas
könyvek? Érthetetlen jogszabályok? Ügyvédek? Bírósági
tárgyalás? Üres pénztárca? Végeláthatatlan papírmunka?…
Többször nem szeretjük a törvényeket, mint igen, tudniillik az emberek sohasem szerették, ha
megmondták nekik, hogy mit csináljanak és hogyan. Vannak törvények
és szabályok, ma, Magyarországon, amikkel nem értünk egyet, vagy éppen be sem tartjuk, mert mondjuk értelmetlennek tartjuk őket. Vannak
olyan törvények, amiről azt érezzük, hogy csak a pénzt húzzák
ki a zsebünkből. És persze mindig vannak olyanok is, amik jó
lenne ha lennének, de éppen nincsen olyan törvény. Másrészt,
ahogyan az egyetemet dr. Galli István az egyházjog tanárunk mondta:
„Kedves Kollégák! A jog nem igazságot szolgáltat, hanem jogot!” Mert bizony sokszor nem az igazság győz a jog mérlegén...
Törvények…
Mégis, azt kell mondanunk, hogy törvények nélkül nem lenne ma ez
az ország. De nem csak ez az ország, hanem egyik sem. Lehetnek jók
vagy rosszak a jogszabályok, de ezek nélkül káoszba fulladnánk.
Ha mindenki azt csinálna, amit akarna, akkor nekünk rövid úton
végünk lenne. Hiszen akkor mennyien lopnának, csalnának, ölnének,
stb., akik eddig nem tették, mert féltek a törvénytől erejétől és büntetésétől?!
Apropó,
tudtuk, hogy a mai törvények jobbik részének az alapját a Biblia
adja? Gondoljunk csak a 10 parancsolatra: tiszteld a feljebbvalókat,
ne lopj, ne ölj, ne tanúskodj hamisan, ne törj házasságot stb.
Mindezek a szabályok, törvények jók, és azt szolgálják, hogy
az emberek értelmesen tudjanak együtt élni anélkül, hogy
bántanák egymást. Ezek jó törvények, ez egy jó törvény,
hiszen minden becsületes munkát és mindannyiunkat véd. Amikor Pál
apostol törvényről beszél, akkor erről beszél. Nem a mai
jogszabályok kusza tömegéről, hanem erről. Arról a törvényről,
amit Isten Mózesnek adott, és aminek az összefoglalása a mindenki által ismert 10
parancsolat.
Mégis
Pál ezt írja: „megszabadultunk a törvénytől” Akkor ez
most mi? Megszabadultunk a törvénytől, már nem kell betartani
azokat? Ez azt jelenti, hogy a keresztény ember lenne az a kivétel,
aki azt csinál, amit akar, nem vonatkozik rá semmilyen szabály?
Akkor törvényt mégsem kell betartani? Sem az emberi jogszabályokat sem pedig az Isten törvényét? Ha ez így van, akkor oké, menjünk haza, és csináljon mindenki
azt, amihez kedve van, függetlenül attól, hogy ez kit bánt, vagy
kit nem!
De nem erről van szó. Pál sosem mondana ilyet és én
sem. Amikor az apostol azt írja, hogy „megszabadultunk a
törvénytől”, akkor azalatt nem azt érti, hogy nem kell
aszerint élni, hanem azt, hogy nem a törvény alapján leszünk
megítélve! És itt nem a földi bíróságokra gondolok, mert a
kereszténynek nincsen semmilyen előjoga másokkal szemben (sőt
néha hátránya van, ha becsületes akar maradni), hanem az Istennel
való kapcsolatunkra itt a lényeg! Ha az Isten egy napon azt felkelne és azt mondaná,
hogy „mi lenne, ha a törvény, alapján ítélném meg az
embereket, hogy kit fogadok be és kit nem!”, hát akkor nagyon nagy
pácban lennénk! Mert ki az, aki maradéktalanul be tudja tartani a
törvényt, a 10 parancsolatot? Vagy, feltehetem sokkal egyszerűbben
is ezt a kérdést: Ki az aki sohasem követettel el soha semmit ami abba ütközik?
Hát,
ilyen ember nem létezik. És éppen ezért van szükség valami
másra, ami által az Isten magához fogadja az embert. És ez nem
más, mint a kegyelem. Az Isten hatalmas szeretete az, ami befogadja, elfogadja az embert!
Már megint... Akkor még sincs szükség a törvényre? De szükség van rá, hiszen jó
életet nem lehet élni értelmes keretek, határok nélkül. Ezt a
keretet biztosítja nekünk a törvény, hogy harmonikus legyen a
többi emberrel és Istennek a kapcsolatunk. De tudnunk kell azt,
hogy nem ez lesz az, ami alapján az Isten elfogad bennünket. Az ő
saját szeretete az ok, ami megjelent Jézus Krisztusban és az ő
keresztjében, kereszthalálában!
Névnapomra
Ritától, feleségemtől kaptam egy könyvet, kipótolván hiányos kertészeti ismereteimet, aminek ez a címe:
Mulcsozás, Talajtakarás a kertben.
Gondolom, hogy kb. mindenki
tudja, hogy mi az a mulcsozás, de azért, már csak azért is, hogy én magam megjegyezzem elmondanám röviden. A mulcsozás az a művelet, amikor az ember,
kéregaprólékkal, kaszálékkal, avarral stb. betakarja a
ágyásokat, a haszonnövényeket, hogy védje őket, a gaztól,
megtartsa a vizet a talajban, (bár erre manapság nem nagyon van
szükség) és pluszban a mulcs-anyag pedig lebomolva-elpusztulva
táplálja a földet.
Kedves
Testvérek! Krisztus mikor meghalt a kereszten, akkor ő ezt azért
tette, hogy életünk legyen! Megvédjen a gaztól: a bűntől, a
kiszáradástól: a haláltól, és megtartsa bennünk az életet adó
élő vizet (János evangéliuma, 4. fejezet). Ő meghalt, de ez nekünk az életet jelenti! És
ő általa, mi is meghaltunk a törvénynek, mert most már nem
cselekvésünkért, vagy teljesítményünkért, hanem Krisztusért
fogad be és el minket az Isten!
Hogy aztán, Jézus védő takarásában, szabadon tehessük a jót (erről beszéltem a múlt héten), az ige úgy fogalmaz, „hogy
gyümölcsöt teremjünk Istennek”. Milyen aktuális ez aratási az időszakban. A gyümölcstermő élet. Hogy jó ízű,
színű, formájú gyümölcsök legyenek mindazok a tettek, mindazok,
a szavak, amiket teszünk vagy mondunk. Máté evangéliuma ezt így
fogalmazza meg: „Úgy ragyogjon a ti világosságotok az emberek
előtt, hogy lássák jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti
mennyei Atyátokat.” (Mt 5,16) Azért tesszük a jót, hogy az
Istent minél többen dicsérjék, és minél többen követhessék.
Innentől
kezdve pedig megfordul az életünk. Nem a test cselekedetei fognak
üdvösséget jelenteni számunkra, hanem az Istennek való
kapcsolatunk Jézus Krisztus által. És így nem igaz a mondás sem,
hogy „ép testben ép lélek”, mert mi tudjuk, hogy a lélek, ami
arra indít bennünket, hogy testünkkel, tetteinkkel foglalkozzunk.
Így inkább azt mondhatjuk, hogy „ép lélek körül ép test”.
Hát
ez az az állapot, amit Pál úgy ír le, hogy a „a Lélek új
rendje”. Nagy betűvel a Lélek, hiszen itt a Szentlélekről
van szó, aki dolgozik bennünk. Ez az az új rend, amiben a
keresztény ember él: 1. Istennel tartja a kapcsolatot, 2. tudja,
hogy Jézus Krisztus keresztjében üdvössége van, 3. szabadon
teszi a jót és odafigyel törvényre, nem jó pontokért, hanem
hálából az Isten szeretetéért és az értelmes együttélés
érdekében.
A
régebbi bibliafordítások ezt úgy írták, kicsit régiesen, nem
„a Lélek új rendje”, hanem a „Lélek újsága”!
Milyen kifejező a szó, egyrészt „új-ság” valami teljesen új
dolog, minden tekintetben, hiszen ilyen életet csak a keresztény
tud élni, aki megújul testestül-lelkestül a Lélek által,
másrészt pedig „újság”, mint folyóirat, mint egy napilap,
amelyik minden nap megjelenik. Hiszen nap mint kapjuk az új kegyelmet Istentől és nekünk is nap, mint nap párbeszédben kell lennünk az Úrral. Minden nap szükség van arra,
hogy Istenhez forduljunk, megszólítsuk őt, kérjük a segítségét
és hálát adjunk neki mindazért a jóért, amit eddig tett értünk!
Tegyük
most ezt együtt, imádkozzunk...
Megjegyzések
Megjegyzés küldése