Adventi centi (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Advent második vasárnapja, 2014.12.07.)
textus:
Lk 21,25-35
„25És
akkor jelek lesznek a napban, a holdban és a csillagokban, a földön
pedig a tenger zúgása és háborgása miatt kétségbeesnek a népek
tanácstalanságukban. 26Az
emberek megdermednek a félelemtől és annak sejtésétől, ami az
egész földre vár, mert az egek tartóerői megrendülnek. 27És
akkor meglátják az Emberfiát eljönni a felhőben nagy hatalommal
és dicsőséggel. 28Amikor
pedig ezek elkezdődnek, egyenesedjetek fel, és emeljétek fel a
fejeteket, mert közeledik a megváltásotok.” 29Mondott
nekik egy példázatot is: „Nézzétek meg a fügefát és a fákat
mind: 30amikor
látjátok, hogy kihajtanak, már magatoktól is tudjátok, hogy
közel van a nyár. 31Így
ti is, amikor látjátok, hogy mindezek bekövetkeznek, tudjátok
meg: közel van az Isten országa. 32Bizony,
mondom néktek: nem múlik el ez a nemzedék addig, amíg mindez meg
nem lesz. 33Az
ég és a föld elmúlik, de az én beszédeim nem múlnak el.”
34„Vigyázzatok
magatokra, nehogy szívetek elnehezedjék mámortól, részegségtől
vagy a megélhetés gondjaitól; és hirtelen lepjen meg titeket az a
nap, 35mint
valami csapda, mert úgy fog rátörni mindazokra, akik a föld
színén laknak. 36Legyetek
tehát éberek és szüntelen könyörögjetek, hogy
kimenekülhessetek mindazokból, amik történni fognak, és hogy
megállhassatok az Emberfia előtt.”
Advent
második vasárnapja van. Ezen a napon sok helyen – így itt a
gyülekezeti termünkben is – meggyújtjuk az adventi koszorún a
második gyertyát. Ilyenkor mindig eszembe jut, hogy mindegyik
adventi vasárnapnak más-más jelentése van. Így ez a vasárnap is
nem csupán a második az adventi időszakban. Tudnunk kell azt, hogy
az adventi vasárnapok egymásutánisága nem csupán egy
visszaszámolás, nem csupán a centi vágásának egy esztétikus
formája. Hogy visszaszámolunk négytől: 4-3-2-1-rajt: bejgli,
ajándék, karácsonyfa! Nem, az adventnek, mint a várakozás
időszakának meg van önmagában is a jelentősége, nem csupán egy
átmenet, amit valahogyan el kell tölteni, „túl kell élni”,
hanem nagyon sok van benne és mögötte.
És
ráadásul a mai vasárnapunk nem csupán az advent fényét és
rangját akarja visszaállítani, hanem egy kicsit az adventi időszak
végén elhelyezkedő karácsony mögé is szeretne nézni. Az ünnep
és ami mögötte van!
Teszi
ezt úgy, hogy az az ige, ami felolvastam nem éppen egy karácsonyi
hangulatot árasztó szakasz. Nem érezzük rajta a karácsony
meghittségét, melegét, illatát. De, hogy őszinte legyek nem is
ez a célja. Ezek a bibliai igék arra akarnak rávilágítani advent
második vasárnapján, hogy valójában kettő advent van.
Az
elsőt mindannyian ismerjük, hiszen abban vagyunk most. Ez az az
időszak, amely karácsonyra akar bennünket felkészíteni.
Karácsonykor Jézus születését ünnepeljük, azt, hogy az Isten
emberré lett az emberért, azt, hogy megmutassa a szeretetét és
hogy elhozza az üdvösség, az örök élet lehetőségét minden
egyes ember számára. Ez leng körül most bennünket, ennek a
jeleit látjuk most mindenütt, ez van benne az adventi koszorú
gyertyáiban, annak meggyújtásában és a lázas karácsonyi
készülődésben is. (Erről a múlt héten beszéltem.)
De
van egy másik, van egy párhuzamos advent, ami nem függ az évek
folyásától, hogy éppen karácsony előtt vagyunk vagy sem. Az
„advent” várakozást jelent, a karácsonyi előtti időszakban
is várakozunk, de ebben a mások, ebben a különleges adventben is
a várakozásra kerül a hangsúly. Ebben a második adventben
szintén egy eljövetelre várunk, csakúgy mint az elsőben. És
ráadásul ugyanúgy Jézus eljövetelére várunk, mint az elsőben.
Csakhogy van egy nagy különbség a két eljövetel között, bár a
személy akire várunk ugyanaz. Amíg az elsőben az Isten hatalmas
szeretete alázatban nyilvánult meg, abban, hogy a saját fiát
elküldte értünk, akinek egy lószagú istállóban kellett
megszületnie, mert nem volt számára máshol hely. Amíg 2000 éve
az Isten emberré lett, aki úgy élt és halt mint ember, hogy
hozzánk emberekhez eljuttathassa, addig ez a második eljövetel
nagyon más lesz.
Mert
igen Jézus nem csupán egyszer jött el, hanem még egyszer el fog
jönni az idők végén hozzánk emberekhez. De ameddig az első
eljövetel az alázat és a lehetőség eljövetele volt, addig a
második egy dicsőséges és hatalommal teli eljövetel lesz.
Döbbenetes,
hogy mit tett értünk Jézus, hogy mit, milyen áldozatot vállalt
érünk, amíg itt a földön járt. A legkisebb lett értünk, hogy
megérthessük az üzenetet amit hozott nekünk, hogy megmutathassa
az utat az Atyához. De bizony egyszer vissza fog jönni, hogy
úgymond „kiértékelje” a hatást, hogy megnézze, talál-e
hitet a földön, talál-e olyan embereket, akikben meggyökerezett
az üzenet, akik elfogadták Őt, Jézust megváltójuknak,
krisztusuknak. És ez nem másként történik, mint hogy meg kell
majd állnunk Őelőtte. Ez alól semelyikünk sem bújhat el.
Ahogyan
az egyre több adventi gyertya meggyújtott fénye jelzi, hogy
közeleg a karácsony, az emlékezés Jézus első eljövetelére,
úgy vannak jelei, fényei annak is, hogy Jézus második eljövetele
is közeleg. Szerintem abban mindannyian egyetérthetünk, hogy a
világ mai állása és folyása szerint egyre közelebbinek érezzük
a végét! Nem úgy tűnik, hogy az emberiség azon fáradozna, hogy
egy jobb minőségű életet teremtsen magának és mindezt
hosszútávon tegye. Nem akarok sablonos lenni, de a környezetünk,
a természet is pusztul a ember ténykedése nyomán, és a világban
lévő konfliktusok sem azt mutatják, hogy a kánaán felé
száguldanánk! Én, a magam részéről, inkább leszálló ágban
lévőnek látom az emberiséget, mint felszállóban.
De,
ahogyan a szinte közhelyszerű mondás tartja: „Ahol a legnagyobb
a sötétség, ott a legközelebb a sötétség.” és egy másik:
„Mindig pirkadat, mindig hajnal előtt a legnagyobb a sötétség.”
- Mint minden közhelyben ezekben is van igazság, nem véletlenül
váltak közhellyé. Jézus visszajövetele az ítélet napja, az
utolsó nap, ugyan megrettenthet minket, hiszen előszelét ma is
érezzük bőrünkön, de tudnunk kell azt, hogy ez számunkra az
életet jelentheti. Had' fordítsam meg most azt kijelentésemet,
amit a prédikáció elején tettem. Ne felejtsük el, hogy a
jászolban fekvő Jézuska, nem csupán egy kisgyermek, hanem Úr,
aki emberré lett, meghalt és feltámadt és majd egyszer vissza fog
jönni ítélni. De azt se felejtsük el, hogy az a Jézus, aki
hatalommal fog eljönni, aki elé mindannyiunknak oda kell állnunk,
aki előtt el kell majd számolnunk életünkkel, az ugyanaz a Jézus,
aki a jászolban feküdt. Ugyanaz a Jézus, aki értünk született.
Nem
véletlen az, hogy az igénk a végső idők, Jézus
visszajövetelének jelei szimbólumaként, szemléltető képként a
gyümölcsfák rügyezést hozza fel, így ír: „Nézzétek meg
a fügefát és a fákat mind: amikor látjátok, hogy kihajtanak,
már magatoktól is tudjátok, hogy közel van a nyár. Így ti is,
amikor látjátok, hogy mindezek bekövetkeznek, tudjátok meg: közel
van az Isten országa.” Jézus visszajövetele ugyan ítélet
is lesz majd, de életet is jelent a számunkra. Nem félelemmel kell
tekintenünk a jövőbe, hanem reménységgel, hogy Jézus
eljövetelével helyreáll majd minden a világban. És ahogyan a
gyógyulás is sokszor fájdalommal jár, úgy Jézus visszajövetele
és az azt megelőző idő is járhat azzal, de de gyógyulást, sőt
új teremtést hoz magával.
De
most még a kegyelem ideje van, az Isten még várja, hogy hozzá
gyűljenek mindazok, akik meghallották Jézus üzenetét az
evangéliumot, az örömhírt. Lassan közeledik a karácsony és
most az Isten ölelő szeretete kell, hogy legyen a középpontban. A
mai igénk eszköz lehet abban, hogy ebben a szeretetben ne felejtsük
el, hogy Jézus mindannyiunké, de ez nem azt jelenti, hogy mi
rendelkezünk vele, mi irányítjuk őt, használhatjuk őt, ahogyan
azt a jászolbeli csecsemő sugallná, hanem inkább nekünk kell
követnünk Őt, hallgatnunk a szavára, olvasni az Ő igéjét,
amely az egyetlen út számunkra!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése