Adventi tükör (prédikáció, Somlószőlős-Karakószörcsök-Rigács, Advent harmadik vasárnapja, 2014.12.14.)
textus:
Mt 11,2-10
„2Amikor
pedig János a börtönben hallott Krisztus cselekedeteiről, ezt
üzente neki tanítványaival: 3„Te
vagy-e az Eljövendő, vagy mást várjunk?” 4Jézus
így válaszolt nekik: „Menjetek, és mondjátok el Jánosnak,
amiket hallotok és láttok: 5vakok
látnak, és bénák járnak, leprások tisztulnak meg, és süketek
hallanak, halottak támadnak fel, és szegényeknek hirdettetik az
evangélium, 6és
boldog, aki nem botránkozik meg énbennem.” 7Amikor
azok elmenőben voltak, elkezdett Jézus beszélni a sokaságnak
Jánosról: „Miért mentetek ki a pusztába? Szélingatta nádszálat
látni? 8Ugyan
miért mentetek ki? Puha ruhákba öltözött embert látni? Hiszen
akik puha ruhákat viselnek, a királyok palotáiban vannak. 9De
hát miért mentetek ki? Prófétát látni? Azt láttatok, sőt -
mondom néktek -, prófétánál is nagyobbat. 10Ő
az, akiről meg van írva: Íme, én elküldöm előtted követemet,
aki elkészíti előtted az utat.”
Úgy vettem észre, nagy
az igény manapság az emberekben, hogy megismerjék, úgy igazán
megtudják, hogy kicsodák is valójában. Most ezt nem úgy, nagy
általánosságban értem, hanem egészen konkrétan.
Mindannyian
nagyon szeretnénk megismerni magunkat, hogy kik is vagyunk
valójában. Mindig is nagy szerepe volt az egyéniségnek az emberek
életében, de a mai Magyarországon különösen is. 25 éve
megtörtént a rendszerváltás, miután a sokszor erőltetett és
következetlen közösségi jellegről az egyénre került a
hangsúly. Kicsoda vagyok én? Mik az én igényeim, mik az én
elvárásaim? Mi az én érdekem? Mi az én hasznom az egészből? Ennek persze meg van a maga előnye és hátránya, most kivételesem nézzük az előnyeit.
Igen, alapjában
véve nincs is ezzel semmi baj, hiszen az egyéniség talán a
legsajátabb tulajdona minden egyes embernek. Nagyon fontos tényezője
az életünknek az, hogy mi, vagy ki, mik, vagy kik alakítják a
személyiségünket, énképünket. Ezen felül a ránk bízottak
felé is felelősséget érzünk. Igyekszünk a gyermekeink,
unokáink, de pl. más családtagjaink, barátaink személyiségét
is óvni, figyelni, nehogy elcsússzanak, nehogy rossz irányba
menjenek.
Ha
a személyiséget tekintjük és feltesszük a kérdést, „ki
vagyok én?”, akkor alapvetően két csoportra oszlanak a
vélemények. Az egyik csoport az emberen kívülről, a másik
magából az emberből eredezteti a választ. Van aki azt hirdeti, hogy
„amim van, az vagyok én. Igen, mert a kocsi, a szép ház, az
anyagi javak, a birtokaim határoznak meg engem, hiszen ezt látják az
emberek”. Ennek a csoportnak igen nagy hátszele van manapság.
Minden reklám, és az egész társadalom – legalábbis a világnak
ezen a felén – azt sugallja, hogy „ezt vedd meg és akkor igazi
egyéniséged lesz”, „ezt szerezd be, mert akkor mindenki
tisztelni és szeretni fog, és látni fogja, hogy milyen nagy ember
vagy te”, „fogyassz-fogyassz-fogyassz”! Persze nem azt mondom,
hogy ennek a csoportnak, amely az emberen kívülre teszi a
"ki vagyok én?" kérdés válaszának kulcsát, egyáltalán nincsen igaza. Részben igaza
van, hiszen a ruha igenis teszi az embert ha tetszik ha nem, igenis
számít az a mai világban, hogy kinek mennyi pénze és anyagi java van.
De mégiscsak féligazság ez, mert valóban változtatja a
személyiséget a tulajdon, de az alapjait nem határozza meg, csak
ráerősít már meglévő személyiségjegyekre.
Aztán
ott a második csoport, amely az emberbe, belülre veti minden
bizalmát. „Igen, mert az ember a legfőbb érték, az emberi élet
a legnagyobb kincs.”, vagy „Minden misztérium ott lapul az
emberben.”, vagy „Az ember a mércéje mindennek, hiszen ő van a
legmagasabb szinten.” Ebben is van igazság. Az emberi élet
tényleg kincs, és hihetetlen dolgokra képes, és az emberi
méltóság a legelidegeníthetetlenebb joga az embernek. Ezt senki
sem kérdőjelezheti meg! A probléma csak az, hogy nincs olyan, hogy
„az ember”. Mert pontosan a különlegessége miatt minden egyes
ember más, más értékekkel, más érdekekkel, más erényekkel és
bűnökkel. Beszélhetünk általánosságban az emberről, de nem
sok értelme van, legalábbis a személyiségjegyek, a „ki vagyok
én?” kapcsán. Akkor hát hol találjuk meg a választ?
Az
igehirdetési alapigében egy üzenetváltásra lehetünk figyelmesek
Keresztelő János és Jézus között. Nem beszélgetésre, mert a
két beszélgető fél nincsen egymás mellett. Keresztelő János a
börtönből üzen Jézusnak. No, nem azért van börtönben, mert
valami köztörvényes bűnt követett el, hanem azért, mert az
igazságot hirdette. Kikelt az uralkodó ellen, aki elhagyva
feleségét, a testvére feleségével élt együtt. Ezért kellett börtönbe
mennie és onnan üzen Jézusnak: „Te vagy-e az Eljövendő, vagy
mást várjunk?”, azaz „Te vagy-e a Megváltó, a Messiás, a
Krisztus vagy pedig még várnunk kell rá?”, egyszerűen és magyarul: „Ki vagy
te?” Keresztelő János feltette a nagy kérdést. Vajon Jézus mit
válaszol rá? Figyeljünk oda, mert mi is
ott találjuk meg a választ a saját kérdésünkre! Jézus ezt
válaszolta azoknak, akik János üzenetét hozták: „Menjetek,
és mondjátok el Jánosnak, amiket hallotok és láttok: vakok
látnak, és bénák járnak, leprások tisztulnak meg, és süketek
hallanak, halottak támadnak fel, és szegényeknek hirdettetik az
evangélium” - Jézus nem mondja meg, hogy kicsoda ő, hagyja,
hogy a tettei beszéljenek helyette, mindazok a cselekedetek, amiket
ő tesz, azok a jelek, amelyek a szolgálatát kísérik. Tettek,
amelyek megváltották a világot, tettek amelyek simogattak és
gyógyítottak, tettek, amelyek helyreállítottak és legyőzték a
halált!
De
Jézus nem ezzel fejezte be a mondanivalóját. „Miért mentetek
ki a pusztába? Szélingatta nádszálat látni? Ugyan miért
mentetek ki? Puha ruhákba öltözött embert látni? Hiszen akik
puha ruhákat viselnek, a királyok palotáiban vannak. De hát miért
mentetek ki? Prófétát látni? Azt láttatok, sőt - mondom néktek
-, prófétánál is nagyobbat. Ő az, akiről meg van írva: Íme,
én elküldöm előtted követemet, aki elkészíti előtted az
utat.” Miután magáról beszélt, azonnal Jánosról kezd el
beszélni, arról, aki feltette neki a kérdést.
Mi
ennek az üzenete? Az, kedves testvérek, hogy Jézus nem akar szánkba
rágni semmit. Ő nem mondja meg, hogy kinek tartsuk őt, ő nem
akarja magát ránk erőltetni, hogy „Igen, én vagyok a Megváltó
és neked ezt kell hinned!” Nem. Mert erre a kérdésre, hogy
„kicsoda Jézus?”, csakis mi tudjuk megadni a választ. Mert
hogyan nem beszélhetünk arról, hogy „az ember”, úgy
általánosságban, úgy Jézus Krisztusról sem beszélhetünk
csupán objektívan, szárazon, szótár szerűen! Jelen helyzetben
csakis az számít, hogy mi kinek tartjuk őt. Hogy az ő tettei,
munkája, szolgálata milyen nyomot hagyott bennünk, ha hagyott
egyáltalán. Úgyhogy ez a helyes kérdés: „Kicsoda nekem
Jézus?”.
És amint meg tudom erre adni a választ, és a válaszom
ez: Jézus Krisztus az én személyes megváltóm”, abban a
pillanatban, amikor eljut hozzánk Jézus
tetteinek, szolgálatának híre és eltalálja a szívünket, abban
a pillanatban... Ő rólunk kezd el beszélni! Ahogyan Keresztelő János esetében tette. Mert igazán Jézus
Krisztuson keresztül, fogjuk megtudni, hogy kik is vagyunk
valójában.
Nincsen
igaza egyik – a prédikáció elején említett – csoportnak sem.
Mert sem az emberek kívül, az anyagiakban, a birtoklásban, sem
pedig belül magában az emberben sincs benne arra kérdésre a
válasz, hogy „Ki vagyok valójában én?”, mert egyedül Jézus
Krisztusban és az ő munkájában, a megváltottságunkban jöhetünk
rá arra, hogy kik is vagyunk valójában!
Ez, testvérek, Jézus tükre, az
advent tükre. Mert az fog bennünket meghatározni, hogy hogyan és
miként várjuk Jézust. Hogy az ő földre születésében egyedül
csak „Kisjézust”, a „szeretet ünnepét”, a karácsonyfát
látjuk, vagy pedig észrevesszük azt a hatalmas megváltó munkát
is, amit ő elvégzett! Előttünk vannak-e az ő tettei, az örömhír,
hogy van út az Istenhez, van út az örök életre? Megragadjuk-e az
Istennek a hatalmas szeretetét?
Lehet,
hogy hangulatrombolónak hatok most, de higgyük el és tapasztaljuk
csak meg, hogy az igazi hangulata az adventnek és a karácsonynak
akkor lesz, ha mindezek a szemünk előtt és szívünkben vannak! És ha ez így
van, akkor sem lesz ízetlenebb a bejgli, vagy csúnyább a fa, hanem "csak" a központ, a középpont helyeződik át, a külsőségekről és magunkból oda, ahol lennie kell, ahol mindig is a helyén van: Jézus
Krisztusnál, aki által lehetünk azok, akik lennünk kell és aki
az igazi szabadító!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése