A postáson innen és túl (prédikáció, Rigács-Somlószőlős-Karakószörcsök, Szentháromság ünnepe utáni 10. vasárnap, 2015.08.09.)
textus: Ex [2Móz] 19,1-8
"Két
hónappal azután, hogy Izráel fiai kijöttek Egyiptomból,
ugyanazon a napon megérkeztek a Sínai-pusztába. 2 Refídímből
útnak indulva megérkeztek a Sínai-pusztába, és tábort ütöttek
a pusztában. Ott táborozott Izráel a heggyel szemben. 3 Mózes
fölment Istenhez, az Úr pedig így kiáltott hozzá a hegyről: Így
szólj Jákób házához, és ezt hirdesd Izráel fiainak: 4 Ti
láttátok, mit cselekedtem Egyiptommal, hogyan hordoztalak
benneteket sasszárnyakon, és hogyan hoztalak ide benneteket. 5 Most
azért, ha engedelmesen hallgattok szavamra, és megtartjátok
szövetségemet, akkor, bár enyém az egész föld, valamennyi nép
közül ti lesztek az én tulajdonom. 6 Papok királysága és szent
népem lesztek. Ezeket az igéket kell elmondanod Izráel fiainak. 7
Ezután lejött Mózes, összehívta a nép véneit, és átadta
nekik mindazokat az igéket, amelyeket rábízott az Úr. 8 Az egész
nép egy akarattal felelte: Megtesszük mindazt, amit az Úr mondott.
Mózes elvitte a nép válaszát az Úrnak."
Ha
valami fontos történik egy fontos emberrel, vagy egy fontos esemény
következik be, akkor mindig felmerül a kérdés: Na, de mi volt
előtte? Mindenki szereti tudni, hogy mi volt előtte. Az ember
sokszor nincsen megelégedve a jelennel, a jövőbe nem lát, ezért beletekinteni akar a múltba. Ha fellapozzuk/nézünk/hallgatunk bármilyen sajtóterméket (kiváltképpen a bulvármédiát), akkor mindegyikben találunk legalább egy olyan cikket/hírt, amely valamelyik híresség vagy esemény (vélt vagy valós) múltját fejtegeti. Mert az oké, hogy most
híres, de mi volt előtte, amikor még olyan volt, amint a többi
"halandó"? Ugyanez a helyzet a politikusoknál is.
Mindenki kíváncsi, hogy mit csinált az adott személy, mielőtt
pozícióba került, főleg ha az a mielőtt a múlt rendszerben
volt. De ugyanez a vágy fogalmazódik meg a előzmény filmekben és
könyvekben is. Manapság nagy divat előzményeket forgatni és
írni, híres filmek, könyvek elé. Mert mindenkit érdekel, hogy mi
volt előtte!
A
mai igeszakaszunkban egy előzményt olvashatunk. Nem kisebb dolog
közvetlen előtörténetét, mint a 10 parancsolatét. Pontosan a 10
parancsolatot megelőző fejezetben vagyunk a Bibliában. Vajon mi
előzhette meg a világ egyik legfontosabb eseményét. Hiszen, ha
valaki ott volt és emlékszik még konfirmációs vizsgára, akkor
ott elhangzott, hogy a 10 parancsolat az össze nyugati típusú
demokrácia alapja. Mi lehet ennek az előzménye?
A
pusztai, azaz sivatagi vándorlás elején vagyunk, amikor is Izrael
népe elhagyta Egyiptomot, ahol rabszolgaként éltek és elindultak
az ígéret földje felé, amit az Isten akar nekik adni. Erről már volt szó az utóbbi hetekben. És most, két hónapi vándorlás
után, megérkeznek egy fontos helyre, arra a helyre, ahol megkapják
Istentől a 10 parancsolatot, a Sínai hegyhez. Ennek a hegynek a
tövében vernek tábort. Mózes pedig, mint a nép vezetője,
felmegy a hegyre, hogy beszéljen Istennel. Mózes érezte, hogy
különleges a hely és valahogyan "közelebb" akart lenni
az Istenhez, ezért ment fel a hegyre. Mózesnek akkoriban az egyik
legfontosabb feladata, vezetőként, az volt, hogy üzeneteket,
igéket, hozzon vigyen Isten és a nép között. Közvetítő volt,
nem csak világi vezető, de Isten akaratának közvetítője és a
nép válaszának hírvivője is. ha úgy tetszik Mózes volt a postás a
nép és Isten között. És most fölment a hegyre, hogy megkaphassa
a következő üzenetet. Így szólt:
"ezt hirdesd Izráel fiainak: Ti láttátok, mit cselekedtem Egyiptommal, hogyan hordoztalak benneteket sasszárnyakon, és hogyan hoztalak ide benneteket. "
"ezt hirdesd Izráel fiainak: Ti láttátok, mit cselekedtem Egyiptommal, hogyan hordoztalak benneteket sasszárnyakon, és hogyan hoztalak ide benneteket. "
Az első, amit Isten elmond Mózesnek a nyilvánvaló: "Én
hoztalak ide benneteket csodálatos módon, hiszen láttátok"
No, ezt nem azért mondja, mintha feltételezné, hogy az emberek
ezt nem tudják, hiszen maguk is tapasztalták. És nem is azért mondja,
mert szereti magát ismételni, vagy hallgatni a saját hangját fölöslegesen,
hanem azért mert ez az alapja mindennek, ami velük történt,
történik és történni fog: Isten cselekvő-szabadító szeretete!
"Ti
láttátok"
- mondja az Úr, "most erre figyeljetek".
Hogyan
folytatja? "Most
azért, ha engedelmesen hallgattok szavamra, és megtartjátok
szövetségemet, akkor, bár enyém az egész föld, valamennyi nép
közül ti lesztek az én tulajdonom. Papok királysága és szent
népem lesztek."
Döbbenetesen fontos ez a kijelentés. De ami még fontosabb, az az
alapja: Isten cselekvő és szabadító szeretete. Különleges
helyzetben volt/van Izrael népe, ezen nincsen mit vitatkozni. De ez
nem az ő érdemük! Ez a kijelentés, nem az ő tetteikkel, nem
"kiválóságukkal", csakis Isten kiválasztó szeretetével
van összefüggésben. Csak és kizárólag. Ezt erősíti az a tény,
hogy a legtöbb esetben, amikor szövetségkötésről van szó Isten
és ember között, akkor nem azt olvassuk, hogy Isten és ember
szövetséget köt, hanem azt, hogy az Úr ezt mondja: "szövetséget
kötök". Bizony, mert itt maga az Isten köt szövetséget a
néppel és ennek a szövetségnek a záloga a 10 parancsolat. Nem
véletlen, hogy a kiválasztottságban való megmaradás kulcsa ennek
a törvénynek a betartása volt: "ha
[...] megtartjátok
szövetségemet, akkor,
[...] ti
lesztek az én tulajdonom."
Az Isten volt az aki kiválasztotta a népet, de az ebben a
kiválasztottságban való megmaradásért nekik meg kell is küzdeni.
S bár a nép vállalja ezt: "Az
egész nép egy akarattal felelte: Megtesszük mindazt, amit az Úr
mondott."
és Mózes újra elindult a hegyre "Mózes
elvitte a nép válaszát az Úrnak."
De
miért fontos ez nekünk? Miért fontosak számunkra, Istennek
Izraelhez intézett szavai? Hogy ki vannak választva? Hogy neki
elkülönített nemzet lesznek, hogy tulajdonai lesznek, papok
királysága? Az Isten akarata változatlan, ha ő kijelent valamit,
akkor az úgy van. Azt megmásítani és megváltoztatni nem lehet.
Isten kiválasztotta Izraelt? Akkor ők ki vannak választva,
függetlenül minden mástól, legyen az a mi nézőpontunk,
akaratunk, szimpátiánk, ideológiánk. Ők ki vannak választva.
Ilyenek, olyan, amolyanok? Bizony az Ószövetség is tele van a
hűtlenségükkel. De, mint említettem: Isten kiválasztása
szuverén és szereteten és szabadításon alapul nem pedig az
illető ember, vagy csoport milyenségén! Ezt el kell fogadni.
Annál
is inkább, mert ez vonatkozik, nem csak Izraelre, hanem ránk is.
Péter apostol az Újszövetségben ezt írja: "ti
magatok is mint élő kövek épüljetek fel lelki házzá, szent
papsággá, hogy lelki áldozatokat ajánljatok fel, amelyek kedvesek
Istennek Jézus Krisztus által.
[...] Ti
azonban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet
vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy tetteit
annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára
hívott el titeket;" (1Pét 2,5.9) Ismerős? Szinte megismétli Péter, azt, amit Isten mondott
Mózesnek. És mit mond? Hogy ugyanez vonatkozik Isten népére, Krisztusban miránk! Ugyanez. Az Isten kiválasztott bennünket. Azt
hisszük, hogy jobbak vagyunk, mint a zsidók? Nem igazán. Nézzünk
magunkba, nézzük magunkat... Nem, nem vagyunk jobbak, de nem is
ezen múlik. Mert minden csak Isten akaratán, szeretetén és
kiválasztásán múlik, ugyanúgy mint akkor. És ez csodálatos
hír, mert mi nem érdemelnénk ezt: "királyi papság",
"szent nemzet", de kiérdemelni nem is lehet, csak
elfogadni.
És
ugyanúgy mi is, mint Istenhez tartozók, meg kell, hogy tartsuk az ő
szövetségét. Minden az Isten kegyelmén, Krisztusban bűnbocsátó
irgalmán múlik, de nekünk is tennünk kell. Mert nincs ránk erőltetve
a szövetség, a Krisztusban való új szövetség sem. De testvérek,
hát nem ez a legjobb, ami csak történhet velünk?
Van
azonban kettő nagy eltérés a krisztusi szövetség és az előbb
taglaltak között. Az első az, hogy Krisztusban az Istent nem
érdeklik az előzmények. Talán arra gondolunk, hogy mit tettünk,
vagy mit nem tettünk, amit kellett volna. Talán arra, hogy túl
szép, hogy igaz legyen, hogy az Isten kiválaszt és elfogad
bennünket. De az Isten nem a bulvármédia, és nincsen meg benne az
emberi kíváncsiság, s bár tökéletesen ismer mindannyiunkat
mégsem ez alapján ítél. Nem érdekli őt, hogy milyenek voltunk,
mert Krisztusra és az ő áldozatára néz, csakis ez számít, csak
a Krisztus munkája számít, amiben mindannyian kiválasztottak
vagyunk!
A
másik nagy különbség pedig az, hogy ma már nincsen szükség
"Mózesekre", nincsen szükség közvetítőkre és
"postásokra" (itt természetesen nem a levél és csomag
kézbesítőkre gondolok, hanem Isten és ember közötti
közvetítőre). Mert Krisztus után már szabad az út az Istenhez.
Közvetlenül megszólíthatjuk őt. Nem kell "hegyre menni",
nem kell valakit küldeni, hanem csak meg kell szólítanunk őt és
akkor ő ott van és - reménység szerint - válaszolni is fog.
Különleges
és értékes dolog az Isten kiválasztása, legyünk ennek
tudatában, figyeljünk rá és jegyezzük meg jól, hogy az Isten
szeretete munkálta ezt ki és ez az a szeretet, ami összeköt vele
és ez az a szeretet, ami által beszélhetünk vele, megszólíthatjuk
őt, minden sallang, protokoll és kétség nélkül. Tegyük ezt
most mindannyian, imádkozzunk...
Megjegyzések
Megjegyzés küldése