Belső világítás (prédikáció, Somlószőlős-Noszlop, Szentháromság ünnepe utáni 8. vasárnap, 2015.07.26.)
textus: Ézs
2,1-5
"Ezt
az igét kapta látomásban Ézsaiás, Ámóc fia Júdáról és
Jeruzsálemről: 2 Az utolsó napokban szilárdan fog állni az Úr
házának hegye a többi hegy fölött, és kimagaslik majd a halmok
közül. Özönlik majd hozzá valamennyi nép. 3 Eljön a sok nép,
és ezt mondják: Jöjjetek, menjünk föl az Úr hegyére, Jákób
Istenének házához! Tanítson minket útjaira, hogy az ő ösvényein
járjunk. Mert a Sionról jön a tanítás, és az Úr igéje
Jeruzsálemből. 4 Igazságot szolgáltat a nemzetek között,
ítéletet hoz minden nép ügyében. Kardjaikból ezért kapákat
kovácsolnak, lándzsáikból pedig metszőkéseket; nép a népre
kardot nem emel, hadakozást többé nem tanul. 5 Jákób háza,
jöjjetek, járjunk az Úr világosságában!"
Ma már az
egyik legegyértelműbb dolog a világosság. Megnyomunk egy gombot,
vagy felkapcsolunk egy kapcsolót, és a nap bármely szakában,
legyen bármekkora a sötétség, világosság lesz. Egész iparág
épül ma már a világítástechnikára. Csillárok lámpák, izzók,
takarékos és ledes égők, különböző méretben, formában és
erősséggel. Bármikor dolgozhatunk otthon, vagy mehetünk bárhova
autóval, hiszen nem csak az otthonok, de az autók és más
közlekedési eszközök és fel vannak szerelve világítással. Ma
már az a természetes, hogy valami világít és az a furcsa ha nem.
De nem
volt ez mindig így. Talán vannak még, akik emlékeznek arra az
időre, amikor az elektromosság nem volt magától értődő, amikor
gyertya, mécses, petróleum, vagy olajlámpa jelentette azt a
félhomályt, amiben tájékozódni lehetett a sötétben. Abban az
időben az ember - ha akarta ha nem, ha jó volt ha nem - együtt
mozgott a napszakokkal és együtt élt velük. Ha világos volt,
akkor dolgozott, ha sötét akkor pihent aludt. Ma azonban örök
világosság van az ember lakta helyeken. Sőt, ma már olyanról is
beszélnek, hogy fényszennyezés. Azaz, hogy az ember ezzel az örök
világossággal, rossz hatással van a környezetére a természetre.
Viszonylag sokat, 10 évet, éltem Budapesten. Ennyi idő alatt
szinte elfelejtettem milyen is a sötétség. Budapesten tudniillik,
soha nincsen teljesen sötét. Ha az ember éjjel, mondjuk megnézi a
Gellért hegyről a várost, olyan mintha nem is lámpák és izzók
milliói lennének a városban, hanem maga a város világítana,
egyetlen nagy fényforrásként.
A fény
természetes és egyértelmű a számunkra, a fény, mi kívül
világít. Azonban a mai napon az ige, bár a világosság témáját
hozza elénk, de nem a külső világosságét. Nem egy elektronikai
leírást kaptunk ma, hanem egy üzenetet Isten igéjéből. A belső
világosság üzenetét. "jöjjetek,
járjunk az Úr világosságában!"
- ezek a szavak zárják, és hogy így mondjam, össze is foglalják
az egész igeszakaszunkat. Miről beszél itt az ige? Nyilván, hogy
nem valamiféle külső fényforrásról, lámpáról, hanem az Isten
akaratáról és tervéről. Mert erről szól ez a szakasz, az Isten
akaratának és tervének megnyilvánulása ez a világosság.
Mégpedig első renden, hiszen mit teremtett meg először az Úr? A
világosságot (Gen [1Móz] 1,3). És ez a világosság - szerintem - nem egy külső csak világosság, hanem - első sorban - egy belső világosság, vagy ha úgy tetszik:
belső fény. De vigyázzunk, ne essünk tévedésbe, ez a belső
fény nem a mi fényünk, nem a mi bocsátjuk ki, nem mi okozzuk,
vagy csináljuk, hanem az Isten adja nekünk. Mert legalább annyira
fontos, hogy bent tudjunk tájékozódni, mint az, hogy kint. Bent
magunkban s ugyanúgy vannak buktatók, küszöbök, akadályok,
amiket látnunk kell, ahhoz, hogy boldogulhassunk.
És ez az
Isten által adott világosság nem valami elvont, megfoghatatlan
dolog, szép gondolat - és főleg nem - ezoterikus blabla, hanem az
Úr munkája az életünkben. És az igénk leírja, hogy miben is
áll ez.
1.
Tanítás: Mert az Isten mindig ugyanaz, de az embernek sorsa és
feladata a fejlődés a változás. Az Isten ennek nem akadálya,
hanem teremtője és fő mozgatója. Nem elnyomni, tudatlanságban
tartani akar minket, (ahogyan az egyház sajnos sokszor tette) hanem
azt akarja, hogy minél többet tudjunk, minél többet ismerjünk
meg Belőle és a világból, s ez által mind közelebb jussunk
hozzá.
2.
Igazság: Az Isten igazságos, és a belső világosság azt jelenti,
hogy az Isten igazsága bennünk is érvényesül. Luther a
Kiskátéban, a Miatyánk magyarázatában így ír, a "legyen
meg a te akaratod" kapcsán: "Isten jó és kegyelmes
akarata meg lesz imádságunk nélkül is, mégis azt kérjük ebben
az imádságban, hogy bennünk is meglegyen." Hát valami
ilyesmi van itt is. Az alapige így ír: "Igazságot
szolgáltat a nemzetek között"
- ez tény. De milyen jó lenne, ha az Úr világosságában mi is
megtapasztalnánk ezt! Sőt! Eszközök is lehetnénk Isten
igazságosságában! Adná az Úr!
3. Ítélet:
Az igazsághoz szervesen hozzátartozik a következetesség, az, hogy
mindennek következménye és okozata van. Erről már
többször beszéltem. A belső isteni, világosság fényében az
ember megmérettetik. Aki befogadja, be akarja fogadni az Úr fényét,
annak (főleg) számolnia kell azzal, hogy nem kerülheti el
tetteinek, bűneinek, de jó és Isten szerint való szolgálatának
következményeit sem. De, aki az Úr fényében él, az nem is
akarja elkerülni, mert tudja, hogy élete, lelke és üdvössége az
Úrnál az ő kezében van a legjobb helyen.
Mind a
három (tanítás, igazság, ítélet) egy egészen különleges
képbe van beleágyazva az alapigében. "Kardjaikból
ezért kapákat kovácsolnak, lándzsáikból pedig metszőkéseket;
nép a népre kardot nem emel, hadakozást többé nem tanul."
Valami egészen különleges, szinte gyermekien naiv idilli képet
fest elénk Ézsaiás. Egy olyan világot az Isten világosságában,
amit a béke tesz teljessé. Extrém békesség van az Úr
világosságában.
Nem tudom
tudjuk e, de ezen a héten szerdán (júl. 22.) volt a 1456-os nándorfehérvári diadal évfordulója. Ezt a győzelmet, hogy ti.
Hunyadi János megállította a sokszoros túlerőben lévő török
sereget jelzi, ill. a szabadságra irányítja a figyelmet azóta a
déli haragszó. Nagyon viharvert és háborús időszaka volt az a
magyar történelemnek. Abban az időben, még dúltak - a bátran
mondom - eltévelyedett keresztes hadjáratok is, melyek kezdetben a
Szentföldet visszafoglalni indultak, majd a törököt megállítani
hivatottak. Akkoriban a keresztesek nagy része nem lovag volt, hanem
parasztok, kézművesek és más polgári foglalkozást űzők
alkották a seregek derékhadát. És bizony sokszor ezek a seregek
nem voltak valami jól felszerelkezve. Abból készítettek fegyvert
amiből tudtak, kapából, kaszából, stb. csakúgy mint a pl. a
Dózsa-féle parasztháborúban. Pedig, ha valaki az Isten
világosságában jár, akkor pont az ellenkezőjét kellene tennie:
a kardokból és lándzsákból kellene sarlót és kapát készíteni! Nem ítélem el a hősiességüket, nem vonom kétségbe a haza iránt végzett munkájukat, harcukat, de érdemes végiggondolni (ennek az ézsaiási szakasznak a fényében), hogy az Isten végső világosságában az egymás elleni harc
helyett az Úr igéjét és tanítását átható béke a fejlődés
és gyarapodás záloga.
Ezért
mondja ezt a Jézus a János írása szerinti evangéliumban:
"Békességet
hagyok nektek, az én békességemet adom nektek, de nem úgy adom
nektek, ahogyan a világ adja. Ne nyugtalankodjék a ti szívetek, ne
is csüggedjen! Békességet hagyok nektek, az én békességemet
adom nektek, de nem úgy adom nektek, ahogyan a világ adja. Ne
nyugtalankodjék a ti szívetek, ne is csüggedjen!"
(Jn 14,27)
Kedves
Testvérek! Az Isten világosságában békességre, fejlődésre és
gyarapodásra kaptunk elhívást. Ez a természetes közege a
keresztény embernek. Adja Isten, hogy olyan természetes legyen ez a
belső, Isten által teremtett világosság nekünk, mint a külső,
amely egy kapcsolásra eloszlatja a legnagyobb sötétséget is.
Ámen.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése