Tükörben (prédikáció, Somlószőlős-Kerta, Húsvét ünnepe utáni 5. vasárnap, 2016.05.01.)
textus:
Jak 1,22-25
„22
Legyetek az igének cselekvői, ne csupán hallgatói, hogy be ne
csapjátok magatokat. 23 Mert ha valaki csak hallgatója az igének,
de nem cselekszi, olyan, mint az az ember, aki a tükörben nézi meg
az arcát. 24 Megnézi ugyan magát, de elmegy, és nyomban el is
felejti, hogy milyen volt. 25 De aki a szabadság tökéletes
törvényébe tekint bele, és megmarad mellette, úgyhogy nem
feledékeny hallgatója, hanem tevékeny megvalósítója: azt
boldoggá teszi cselekedete.”
Jakab
apostol levele újabb adag "aprópénzt" szór a lelki
"zsebünkbe". Egyházunk újra folytatólagos igét, azaz
lectio continuát hoz ma elénk. Jakab ott folytatja, ahol abbahagyta
a múlt héten. A gyakorlatba ülteti a hívő életet és az
evangéliumból származó praktikus dolgokkal foglalkozik. Mit is
jelent nekem ma a Krisztus követés? Ez itt a nagy kérdés.
Jakab
ebben a szakaszban egy olyan témát hoz elő, ami mindannyiunk
érint, így vagy úgy. Ez pedig nem más, mint a hitelesség
kérdése. Ez nem azt jelenti, hogy ki az, aki hitelt tud adni, mert
ez a szakasz sem pénzügyi, ahogyan a múlt heti sem volt, hanem azt
boncolgatja, hogy hogyan tudok hiteles lenni a Krisztus követésemben.
Ez két okból is nagyon fontos. Az első ok a befelé irányultság:
ha magam előtt nem vagyok hiteles, akkor a hitem nem ér semmit,
hiszen maximum becsaphatom magam. Nekem a magam számára is
hitelesnek kell lennem. A második egy külső ok. Ugyanis, ha
komolyan veszem az evangélium szavát, akkor nekem közvetíteni
kell azt a környezetem az emberek felé, hogy minél többen
megismerhessék az Isten szeretetét rajtam keresztül (is). És
bizony, ha nem vagyok hiteles, akkor ez nem fog menni, sőt inkább
ártok az ügynek.
De
mit is mond ezzel kapcsolatban Jakab? "Legyetek
az igének cselekvői, ne csupán hallgatói"
Ezzel természetesen Jakab nem az igehallgatás ellen beszél! Már
önmagában az is fantasztikus, hogy így együtt tudunk lenni és
hallgatni az igét! És óriási kegyelem, hogy az ige szól hozzánk
ma is, és az Isten folyamatosan üzen, közvetíti akaratát felénk.
De látnunk kell azt is - és ez Jakab központi témája - hogy ha
az ige "csak" bennünk marad, s nem válik életté, megélt
valósággá, akkor az nem éri el a célját. Mert Krisztus az
életet hozta el nekünk a húsvéti szolgálatával, így élnünk
kell vele, benne, általa. Ez a hit és a hitelesség kulcsa: élni
az igét lélekben és testben, szóban és tettben! Ez így teljes
és így kerek.
Jakab
a tükör példáján keresztül akarja bennünk elmélyíteni az
üzenetet. Azt írja: "Mert
ha valaki csak hallgatója az igének, de nem cselekszi, olyan mint
az az ember, aki a tükörben nézi az arcát. Megnézi ugyan magát,
de elmegy, és nyomban el is felejti, hogy milyen volt."
Nem tudom, hogy ki hogyan van vele, de én csak úgy tudok fogat
mosni, ha nézem magam a tükörben. Furcsa és kicsit bohókás a
példa, de szerintem nem vagyok egyedül vele... Hiába tudom, hogy
hol a szám, és hogyan kell fogat mosni, de akkor sem megy, ha nem
használok tükröt. Szükség van a tükörre. Hát még milyen
szükség van akkor, ha nem fogmosásról, hanem az életünkről, a
hitelességünkről van szó! Újra és újra bele kell tekinteni
abba a bizonyos tükörbe, mert az ember nagyon hajlamos elfelejteni,
hogy mit látott benne. Olyan ez, mintha a tükörnek csak a keretét
nézegetnénk, de magunkat nem látnánk meg benne, vagy ha meg is
látnánk, de nem jegyeznénk meg. Micsoda nonszensz!
De
hát mi ez a tükör, amibe bele kell néznünk újra és újra és
jól megjegyeznünk, amit látunk benne? Jakab így írja le ezt a
"tükröt": "a
szabadság tökéletes törvénye".
Mintha ellentmondást éreznénk ebben a kifejezésben, "a
szabadság tökéletes törvénye"...
Szabadság és törvény? Hogy jön ez a kettő össze. Nem régen
egy hittanórán megkérdeztem, hogy mi jut eszükbe erre a szóról,
hogy törvény. A gyerekek ilyeneket mondtak: muszáj, nem akarom,
meg kell csinálni, szabályok, kényszerítés... És amikor
megkérdeztem, hogy ez a szó alapvetően pozitív vagy negatív a
szemükben, akkor egyértelműen ezt mondták: negatív. És ehhez
nem kell gyereknek lenni. Szerintem, amikor törvényről beszélünk
(persze akinek nem inge ne vegye magára), nekünk is inkább negatív
dolgok jutnak eszünkbe, olyan szabályok, melyeket nem jó, nem
lehet, vagy fölösleges betartani. Éppen ezért valahogyan az
gondolat fogalmazódik meg oly sokszor, hogy a törvény nélküliség
lehet a szabadság kulcsa. Ennek oka, hogy a világi törvénykezésnek
jócskán vannak árnyoldalai... De nekünk itt Jakab nem erről
beszél.
Lehet,
hogy sokan fognak elítélnek érte - főleg a férfiak - de én nem
szeretem az autóversenyeket, és főleg nem a Forma1-et! Számomra
nem izgalmasak és nem kötnek le. De jelen esetben nagyon jó példát
szolgáltathatnak nekünk. Eddig a törvényről beszéltünk, de
most nézzük meg Jakab különös fogalmának ("a
szabadság tökéletes törvénye")
a másik oldalát a szabadságot. Szerintünk mit mondana egy
Forma1-es versenyző, ha megkérdeznénk tőle egy interjúban, hogy
mit jelent számára a szabadság? Azt mondaná, hogy az, amikor
felbőg a motor alatta, gázt ad, száguld ki tudja hány kilométer
per órával a pályán, verseny közben. Mi pedig bólogatunk és
fel sem tűnik, hogy tulajdonképpen ugyanarról a helyzetről
beszél, mint Jakab. Mert a szabadság a pályán száguldva
versenyezni? Pedig a pályának vannak határai, a versenynek pedig
szabályai, ahol a versenyző nem tehet meg azt, amit akar, hanem úgy
kell célba érnie, hogy ezeket betartja. Mert mi lenne, ha minden
versenyző azt csinálna amit akarna? Az nem szabadság lenne, hanem
káosz! És így van ez testvérek az életünkkel is. Nem akkor
leszünk szabadok, ha a törvényt legyen az világi, vagy Isten
törvénye (Jakab, amúgy ez utóbbiról beszél) negligáljuk,
kihajítjuk az életünkből. Sőt, akkor leszünk leszünk szabadok.
Akkor tudunk majd értelmes keretek között élni, akkor tudjuk
magunkat biztonságban érezni, ha odafigyelünk az Úr törvényére.
Félreértés
ne essék, az ige nem arról beszél, hogy az Ószövetségben
olvasható összes mózesi törvényt maradéktalanul be kell
tartani, minden tisztasági és étkezési szabállyal együtt, amit
Isten Izraelnek adott! Nem, dehogyis erről van szó. Jakab itt arra
biztat bennünket, hogy tekintsünk arra, akit az Úr küldött el
értünk, Krisztusra, aki megadta nekünk az Isten törvényének
végső értelmét, a szeretetet. Hiszen amikor megkérdezték tőle:
Mi a leglényegesebb a törvényben, akkor Jézus ezt mondta: Szeresd
a te Uradat Istenedet és a felebarátodat, mint magadat. Jézus nem
eltörölni jött a törvényt, ahogyan azt sokan gondolták róla,
hanem betölteni, s ezzel a szabadság, az értelmes élet kereteivé
tenni.
Ez
az a tükör, az Isten iránti és embertársunk iránti szeretet,
amibe mint egy tükörbe, bele kell néznünk újra és újra. És ha
ebben olyannak látjuk magunkat, amilyennek lennünk kell, akkor
rendben vagyunk. Hitelességünk záloga és magunk és mások felé
való őszinteségünk eszköze ez a tükör! Ne féljünk belenézni
és ne felejtsük el, amit látunk benne, mert ezen keresztül formál
bennünket az Úr, szeretettel! Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése