A kedvenc sorozatod 1-2. (prédikáció, Pünkösd ünnepe, 2018.05.20-21.)
1. rész.
textus:
Apcsel 2,22-23.32-33
„22
Izráelita férfiak, halljátok meg ezeket az igéket! A názáreti
Jézust, azt a férfiút, akit az Isten igazolt előttetek erőkkel,
csodákkal és jelekkel, amelyeket általa tett az Isten közöttetek,
ahogyan magatok is tudjátok, 23 azt, aki az Isten elhatározott
döntése és terve szerint adatott oda, ti a bűnösök keze által
keresztre szögeztétek és megöltétek. […] 32 Ezt a
Jézust támasztotta fel az Isten, aminek mi valamennyien tanúi
vagyunk. 33 Miután tehát felemeltetett az Isten jobbjára, és
megkapta az Atyától a megígért Szentlelket, kitöltötte ezt,
amint látjátok is, halljátok is.”
Ki az aki szokott sorozatokat nézni? […] Bátran lehet jelentkezni nem szégyen az. Kutatások bizonyítják, hogy nők férfiak, fiatalok és idősek, mind a két nemben és minden korosztályban, egyre népszerűbb a sorozat, mint műfaj. Ennek okai igen szerteágazóak lehetnek. Például, hogy az ember nem „csak” egy másfél-két órás, hanem akár 100-200 órás történetet kap egy rendszeren belül. Másrészt azt is mondják, hogy felgyorsult világunkban (milyen közhelyes) egy 40-60 perces „falat” sokkal alkalmasabb a kikapcsolódásra, mint egy másfél-két-két és fél órás „egytálétel”. Persze az már sokkal differenciáltabb képet mutat, hogy milyen sorozatokat szeretünk nézni. Nyilván ez ízlés dolga, ebbe nem nagyon mennék bele.
Mi
a sorozat lényeg? Általában van egy történet, egy fő szála a
cselekménynek, amit epizódokon, részeken keresztül fejtenek ki.
Ha valaki nem egy régebbi sorozatot néz mondjuk az interneten,
hanem egy friss sorozat nyeri el a tetszését, vagy akár tévében
nézi, akkor bizony a sorozat részeire várni kell. Általában egy
hét telik el a részek között, de ha egy évadnak vége van, akkor
akár egy fél évet is várni kell a következő részre. De akár
egy hét, akár fél év – ha izgalmas és jó a sorozat – akkor
bizony az ember tűkön ül és alig várja, hogy jöjjön már a
következő rész, hogy tudjam, hogy mi fog történni.
Az
Isten világban való munkájának jeleit, állomásait, azokat a
pontokat, ahol nyilvánvalóan belenyúlt a világ folyásába és
úgy irányította az eseményeket, hogy azok az emberiség javát,
megváltását szolgálják, üdvtörténetnek nevezzük. Az
üdvtörténetet úgy is fel lehet fogni, mintha egy sorozat lenne. A
Nagy Sorozat. Vannak epizódok, mint pl. a világ teremtése,
emberek, próféták, királyok kiválasztása. Vannak jól
elkülöníthető évadok is. Az első: a teremtéstől Ábrahám
megszólításáig, a második Ábrahámtól a mózesi törvények, a
tízparancsolatig, aztán a harmadik innentől Krisztus keresztjéig
és feltámadásig.
Pünkösd
ünnepe – melynek ugyanúgy beleillik az Isten Nagy Sorozatába –
egy új évad kezdete. Egy olyan évadé, amely mind a mai napig
tart. Nem egy új történet, nem egy teljesen más koncepció, hanem
abszolút belesimul az előzményekbe. Húsvét ünnepével évadot
zártunk a Nagy Sorozatban. Jézus Krisztus elvezette az emberiséget
az Istenhez, abban az értelemben, hogy nem csupán utat mutatott, de
utat adott, készített Őhozzá. Az Istennel való kapcsolatfelvétel
és kapcsolattartás, sőt, szoros kapcsolat lehetséges, és nyitva
áll a számunkra. Az évadnak vége. Fel is tehetnénk a kérdést,
hogy ezek után mi jöhet még? Ez olyan happy end-nek tűnik, grand
finale-nek. Hova innen tovább?
Keressük
meg a választ egy újabb kérdéssel. A kérdés így hangzik: Miért
vagyunk itt? […] Miért vagyunk itt a templomban? Miért akar ma
valaki a huszonegyedik században valami „istenes” témában
tájékozódni? Miért van az, hogy a Bibliáról hallgat valami
beszédet, vagy éppen a neten olvassa? És most tekintsünk el a
nyilvánvaló és egyértelműnek tűnő logikus magyarázatoktól,
hogy pl. „így szokás”, „mindig szoktam jönni”, „így
illik”, „csak azért mert x vagy y elhívott”, vagy „a
rokonom konfirmál” stb., stb., stb.
„Jézust támasztotta fel az Isten, aminek mi valamennyien
tanúi vagyunk. Miután tehát felemeltetett az Isten jobbjára, és
megkapta az Atyától a megígért Szentlelket, kitöltötte ezt,
amint látjátok is, halljátok is.”- prédikálja Péter
apostol pünkösdkor. Pontosan azért vagyunk itt, azért van még
mindig ereje a evangéliumnak, olyan ereje, amely sohasem csorbult
valójában, azért adott számunkra az Isten szeretete ma is, azért
van még Egyház, mert az Isten Szentlelke élővé teszi bennünk a
hitet! Így vagy úgy, de az ő munkája miatt vagyunk ma itt! Nem
hiába szokták pünkösdöt, a Szentlélek eljövetelének ünnepét
az egyház születésnapjának mondani! Isten éltesse sokáig!
A
pünkösd az egyház születésnapja, de emellett még az egységnek
az ünnep is. Amikor leszámolunk az ember és ember közötti
harccal, akár ilyen, vagy akár olyan okból történik is. Mert a
Szentlélek munkája az egyetlen olyan lehetőség, amely egy ilyen
közösséget tud teremteni. Nézzünk csak körül nyugodtan. […]
Komolyan mondom, nézzen mindenki körül. És ne csak a közvetlen
szomszédságban (mert mellettünk általában rokonok, barátok
ülnek), hanem kicsit távolabb is. […] Nagyon különbözünk,
nagyon mások vagyunk. Lehet, hogy templomon kívül sohasem
találkoznánk, az is lehet, hogy még bajunk is van egymással…
De most itt, a Szentlélek munkája nyomán egy közösség vagyunk.
Nem csupán közönség, hanem közösség. És ezt az élményt el
fogjuk vinni, mint a Szentlélek nyilvánvaló munkáját az
életünkben. Ahogyan Péter apostol mondja: „amint látjátok
is”
És
most már mi is szereplői vagyunk a Nagy Sorozatnak. Mert, hogy bár
az első pünkösd óta évadváltás nem történt, de újabb és
újabb epizódok és szereplők jöttek és jönnek az évezredek
folyamán.
Nem
jobb lenne, ha egy kicsit tudatosabban, konkrétabban is részt
vehetnénk a cselekményekben, esetlen azok alakításában is? Nem
jobb lenne, kicsit még jobban belefolyni a dolgokba? Sőt, akár
saját epizódot is kapni a Nagy Sorozatban? Szerintem nagyon jó
lenne. Erre hív most bennünket a Szentlélek. Szerintem fogadjuk
el. Én biztosan elfogadom. Ámen
***
2. rész
textus:
1Kor 2,11-12.16b
„11 Mert ki ismerheti meg az emberek közül azt, ami az
emberben van? Egyedül az emberi lélek, amely benne lakik. Ugyanígy
azt sem ismerheti senki, ami Istenben van, csak Isten Lelke. 12 Mi
pedig nem a világ lelkét kaptuk, hanem az Istenből való Lelket,
hogy megismerjük mindazt, amit Isten ajándékozott nekünk. […]
Bennünk pedig Krisztus értelme van.”
Mindenki
szereti a meséket. Lehet az ember gyerek, kamasz, felnőtt, fiatal
vagy idős, de a mese az örök. Persze itt nem csupán
Csipkerózsikára, vagy Fehér ló fiára kell gondolni, hanem minden
kornak és minden életkornak meg vannak a maga meséi. Regények,
filmek, történetek, melyek kicsit túlmutatnak a valóságon és
talán egy másik világba repítenek bennünket.
De
amennyire változatosak tudnak lenni a mesék, témáikat és
eszköztárukat tekintve annyira egységesek is egyben. Gondoljunk
csak rá, hogy szinte minden mesében van egy, vagy több főhős,
akinek mindenki szurkol. Aztán van egy konfliktus, vagy akadály,
amit le kell győznie. Aztán van általában, egy főgonosz, aki ezt
akarja megakadályozni. És nagyon sokszor a főhős különleges
képességgel bír, vagy különleges képességet, eszközt szerez,
vagy kap a céljai elérése érdekében. Ez utóbbi tekintetében,
nagyon széles a paletta a terülj, terülj asztalkámtól,
Pókemberig.
Ha
ilyen különleges, vagy szuper képességekre gondolunk, akkor
meseolvasmányaink, vagy mesenézési tapasztalatunk alapján biztos
vagyok benne, hogy fel tudnánk sorolni három-négy olyan
különleges, varázslatos képességet, amivel ezek a bizonyos
mesehősök rendelkez(het)nek. […] Ilyen például a szupererő, a
láthatatlanság, a repülés, vagy a gondolatolvasás. Hányszor
elképzeltem már (és szerintem nem csak én), hogy milyen jó lenne
ilyen képességek birtokában lenni! Milyen jó lenne, ha ezek közül
a képességek közül, akár csak egy is az enyém lehetne!
De
talán, ami a leginkább foglalkoztatott, felnőttként, ezek közül,
az a gondolatolvasás. Szerintem az emberek többsége már
eljátszott a gondolattal, hogy milyen jó lenne belelátni másoknak
a gondolataiba.
De
miért szeretnénk egyáltalán belelátni mások fejébe? Egyrészt
azért, mert nagyon sokszor jó lenne megtudni, hogy mit is gondolnak
az emberek valójában? Vajon ugyanazt mondja, mint amit gondol? Mit
gondol valójában rólam? Tetszem neki? Szeret? Utál? Az emberi
kapcsolataink teljesen átíródnának, ha gondolatot tudnánk
olvasni. Vagy gondoljunk csak az üzleti életre. Tudnánk, hogy egy
üzletkötés, egy szerződés, vagy egy egyszerű vásárlás mögött
van valamilyen svindli. Bíróságokra se lenne szükségünk, hiszen
nyomban kiderülne, hogy ki mit követett el! Stb.
Azonban,
tudjuk nagyon jól, hogy ha valaki ilyen képességre tenne szert,
akkor azt nem csak jóra, de rosszra is lehetne használni. Éppen
ezért, a mesékben a jóknak sokszor azért van szükségük
különleges képességekre, hogy egálban legyenek a különleges
képességű rosszakkal.
De
– hála Istennek – senki sem tud gondolatot olvasni. Ahogyan Pál
írja: „Mert ki ismerheti meg az emberek közül azt, ami az
emberben van? Egyedül az emberi lélek, amely benne lakik.” És
ez jól is van így. Csakhogy! A keresztény ember számára nem csak
a fontos, hogy másik emberben mi van, mit gondol, hanem az is
központi szerepet játszik, hogy Isten mit mond, vagy mit gondol.
Ugyan rendelkezésünkre áll egy olyan eszköz, amely a legnagyobb
segítségünk ebben, ez a Biblia, de érezzük, hogy azért
önmagában a Biblia, mint egy könyv, nem elég. Hogyan lesz a
Biblia betűiből ÜZENET a számomra? Hogyan ismerhetném meg az
Isten akaratát és gondolatait, főleg azokat, amelyeket nekem szán?
„Mert
ki ismerheti meg az emberek közül azt, ami az emberben van? Egyedül
az emberi lélek, amely benne lakik.”-
írja Pál, és így folytatja: „Ugyanígy azt sem
ismerheti senki, ami Istenben van, csak Isten Lelke. Mi pedig nem a
világ lelkét kaptuk, hanem az Istenből való Lelket, hogy
megismerjük mindazt, amit Isten ajándékozott nekünk.” Sokat
beszéltünk az utóbbi időben a Szentlélektől, hogy kicsoda is ő,
és mit jelent a számunkra. De talán az egyik legfontosabb, ami a
miénk lehet a Szentlélek által, az az Isten megismerésének a
lehetősége. Az, hogy belepillanthatunk az Isten akaratába és
rálelhetünk mindazokra az ajándékokra, amiket elkészített
nekünk. A Szentlélek megadja nekünk, hogy „beleláthassunk”,
még ha töredékesen, homályosan, mint egy kulcslyukon keresztül,
az Isten gondolataiba. Hogy megismerhessük mindazt belőle, amire
NEKÜNK szükségünk van. A Szentlélek nem egy böngésző, amivel
keresgélhetünk az Isten „fejében”, hanem kegyelem, mert
nélküle fogalmunk sem lenne arról, hogy mit akar az Isten velünk!
Sok
minden nyilvánvalóvá válhat a Szentlélek fényében, de legelső
és leglényegesebb, amire rámutat az Krisztus. „Bennünk pedig
Krisztus értelme van.” - fejezi be Pál. A Szentlélek az, aki
el tud vezetni bennünket a Krisztushoz. Hogy ne csupán történetileg
közelítsük meg őt, ne csupán a történeteket, vagy eseményeket
lássuk, hanem higgyünk! Mert ez egészen más dimenzió, mint tudni
valamit. Hiába tudunk ugyanis dolgokat, életformáló ereje csak
akkor lesz az evangéliumnak, ha hiszünk.
Erre
vezet bennünket a Szentlélek. Legyünk nyitottak az ő munkájára,
sőt kérjük, hogy lépjen be az életünkbe és adja meg nekünk az
Isten ismeretét és a Krisztusban való hitet. Ámen
Azt hiszem, hogy ehhez csak annyit tudok hozzátenni: áldott pünkösdöt kívánok!
VálaszTörlés