Oké, de mi a kérdés? (prédikáció, Padragkút-Ajka, Szentháromság ünnepe, 2018.05.27.)
textus:
Ef 1,3-14
Biztosan ismerjük a viccet, amely gyakorló keresztény körökben szokott időnként elhangozni. Amúgy nem kevés önkritika és önirónia van benne. A vicc így szól: „Igen, tudom a választ. A válasz: Jézus Krisztus… De,… mi is volt kérdés?” Nagyon jól mutatja ezt, hogy amikor, sok esetben, hittanórán kérdezek valami nem egyértelműt, és mindenki lelkesen jelentkezik, akkor a válaszok nagy többsége „Jézus”, „Isten”, és „hit” függetlenül a kérdéstől. Valóban, a kereszténységnek újra és újra meg kell tanulni kérdezni és nem csak válaszokat, főleg kész válaszokat adni. Nos, akkor kérdezzünk valamit.
„3
Áldott az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja, aki megáldott
minket mennyei világának minden lelki áldásával Krisztusban. 4
Mert őbenne kiválasztott minket magának már a világ teremtése
előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk előtte szeretetben.
5 Előre el is határozta, hogy fiaivá fogad minket Jézus Krisztus
által, akarata és tetszése szerint, 6 hogy magasztaljuk dicsőséges
kegyelmét, amellyel megajándékozott minket szeretett Fiában. 7
Őbenne van – az ő vére által – a mi megváltásunk, bűneink
bocsánata is; kegyelmének gazdagsága szerint, 8 amelyet
kiárasztott ránk teljes bölcsességgel és értelemmel. 9 Mert úgy
tetszett neki, hogy megismertesse velünk az ő akaratának titkát,
amelyet kijelentett őbenne 10 az idők teljességének arról a
rendjéről, hogy Krisztusban egybefoglal mindeneket, azt is, ami a
mennyben, és azt is, ami a földön van. 11 Őbenne lettünk
örököseivé is, mivel eleve elrendeltettünk erre annak
kijelentett végzése szerint, aki mindent saját akarata és
elhatározása szerint cselekszik; 12 hogy dicsőségének
magasztalására legyünk, mint akik előre reménykedünk
Krisztusban. 13 Őbenne pedig titeket is, akik hallottátok az
igazság igéjét, üdvösségetek evangéliumát, és hívőkké
lettetek, eljegyzett pecsétjével, a megígért Szentlélekkel, 14
örökségünk zálogával, hogy megváltsa tulajdon népét az ő
dicsőségének magasztalására.”
Biztosan ismerjük a viccet, amely gyakorló keresztény körökben szokott időnként elhangozni. Amúgy nem kevés önkritika és önirónia van benne. A vicc így szól: „Igen, tudom a választ. A válasz: Jézus Krisztus… De,… mi is volt kérdés?” Nagyon jól mutatja ezt, hogy amikor, sok esetben, hittanórán kérdezek valami nem egyértelműt, és mindenki lelkesen jelentkezik, akkor a válaszok nagy többsége „Jézus”, „Isten”, és „hit” függetlenül a kérdéstől. Valóban, a kereszténységnek újra és újra meg kell tanulni kérdezni és nem csak válaszokat, főleg kész válaszokat adni. Nos, akkor kérdezzünk valamit.
Az
itt jelenlévők szerint, melyik az emberiség legerősebb és
legkritikusabb kérdőszava? […] Nyilvánvalóan a „miért”.
Kislányom Zoé lassan négy éves és minden második szava ez
„miért”. Így tanulja, és próbálja értelmezni a világot
maga körül, felfedezni mindazt ami benne van. És persze nem tudok
rá kielégítően válaszolni, mert szinte minden „miért”-re
adott válaszomat egy újabb „miért” követi, egészen addig,
míg le nem zárom a dolgot vagy azzal, hogy „erre most nem tudok
válaszolni”, vagy – ha fáradt vagyok, ami nálam általában
ingerültséggel jár – akkor azzal, hogy „Mert csak!”!
De
nem kell négy évesnek lenni ahhoz, hogy az ember rájöjjön a
„miért” kérdőszó súlyosságára. Azt hiszem, hogy
küszöbhelyzetekben, olyan pontokon az életünkben, ahol nagy
váltás történik, akár pozitív, akár negatív módon, szinte
kivétel nélkül, minden esetben előkerül a kérdés „miért”.
Így van ez a szomorú pillanatokban, veszteség idején: „Miért
történt ez? Miért így? Miért most?”. De ott vannak az örömteli
pillanatokban is! Például, szinte minden esküvőn, vagy az arra
való készülésben, a szerelmesek felteszik maguknak a kérdést:
„Hogyan érdemeltem ki én ezt a boldogságot? Miért lehet ő az
enyém?”. És még sorolhatnánk a példákat…
Látnunk
kell azonban, hogy a „miért” nem csak egy súlyos, önkéntelen,
az életünkhöz szervesen hozzátartozó valami, hanem egy olyan
kérdés is, amelyre legalább olyan sokszor nem kapunk választ,
mind amennyiszer igen. És itt nyilván már nem a négy évesek
„miértjeire” gondolok. Talán éppen ezért a legsúlyosabb.
Mert ugyan elidegeníthetetlenül hozzátartozik az ember életének
nagy pillanataihoz (legyenek azok pozitívak, vagy negatívak), és
mégsem kapunk rá mindig választ!
Azonban
az ember nem élhet állandóan kétségek között a miértjeit
tekintve sem. Ha az ember soha nem kap választ a kérdéseire, akkor
egy idő után talajtalanná válik az élete, nem tudja
végiggondolni megtervezni a mindennapjait, és a szomorú
veszteségek, meg a boldog ünnepek is értelmüket veszítik. Nem is
gondolnánk, hogy milyen sokan vannak ebben az állapotban a világon,
akik megválaszolatlan miértjeik miatt nem tudnak mit kezdeni nagy
pillanatokkal, ünnepekkel, veszteségekkel, változásokkal! Talán
mi is így vagyunk ezzel… És valahogyan védekezni kell ezzel az
állapottal szemben. Sokan a felejtésbe menekülnek, mások
felépítenek maguk számára egy belső, alternatív világot,
melyben mindenre van válasz.
Az
Isten nem véletlenül alkotta meg a világot olyannak, amilyenek, és
benne az embert úgyszintén. Lehetőséget adott a megismerésre
bizonyos terülteken, másokon pedig nem. Éppen ezért mindig
érdemes odafigyelni azokra a miértekre, amelyekre van válasz.
Mert, hogy a legnagyobb miértre, arra, hogy vajon „Miért jó
nekem hinnem?”, „Miért tartozzak az Istenhez?”, ezekre választ
kapunk. És az ezekre adott válaszok talán nem csak hit miértjeire,
de az életem fordulópontjaihoz tartozó miértekre is válaszok
lehetnek. Majd meglátjuk…
Biztosan
ismerjük azt a helyzetet, amikor a bőbeszédű ismerős már tíz
perce beszél, de még mindig nem világos, hogy miről. Ekkor
szokott elhangozni a következő, kissé ingerült felszólítás:
„Jó, rendben, de kérlek, foglald össze gyorsan a dolgot egy
mondatban!” Nos, Pál apostol csúcsra járatta ezt az egy
mondatos választ, mint műfajt. Ugyanis az Újszövetségben, annak görög eredetiében, a
mai igehirdetési alapigénk egy darab mondat! A magyar fordításban (és
minden más nyelvben is) szétvágták mondatokra, hogy jobban meg
tudjuk érteni, de az eredetiben ez egy kétszázkét (202) szavas
mondat! Nem mellesleg, az Újszövetség leghosszabb mondatáról van
szó. Ez, a már önmagában is impozáns teljesítmény, hozzáad
annak az ténynek a fontosságához, hogy ebben a mondatban választ
kaphatunk a hit miértjére.
Nagyon-nagyon
dinamikus ez a szakasz, olyan sok minden van benne, hogy évekig
lehetne csak ebből szemezgetni. Mégis kiviláglanak belőle a
tények, tettek, amiket az Isten tett és tesz az emberért. És
bizony ezek mind-mind a hit miértjére adott válaszok. Nézzük
ezeket sorban:
1.
„kiválasztott” (4. vers): Milyen csoda az, hogy az Isten
foglalkozik velünk, sőt ki is választ magának, hogy az övéi
legyünk. Nem kell küzdeni a szeretetéért, mert az adott
számunkra.
2.
„bűneink bocsánata” (7.v.): És ez a kiválasztás nem
csupán valami távoli dolog, mint amikor a munkaadó kiválasztja a
munkásokat az adott feladatra, hogy „te, meg te, meg te
csináljátok meg, menjetek!”, hanem a bűnt, a köztünk és közte
való távolságot, hidalta át, hogy vele lehessünk.
3.
„lettünk örököseivé is” (11.v.): Olyan közel
kerülhetünk hozzá, hogy gyermekei is lehetünk. Hiszen mi mást
jelenthetne az, hogy örökösei vagyunk, mint az, hogy a
legközelebbi hozzátartozói.
4.
„eljegyzett pecsétjével, a megígért Szentlélekkel”
(13.v.): Pál még az előzőtől is tovább megy és azt mondja, az
Istennel való kapcsolat nem „csak” olyan tud lenni, mint egy
szülő-gyermek kapcsolat, de olyan szoros is mint egy (jó)
házasság. És ennek záloga, pecsétje, vagy ha úgy tetszik
gyűrűje: a Szentlélek. (erről bővebben
itt és itt lehet olvasni)
Pál
apostol – főleg ez utóbbi két állításával – családi
kapcsolatokat hozva példának, kinyilvánítja, hogy itt valami
nagyon különleges dologról van szó. Hiszen ezek az állítások
(kiválasztott; bűneink bocsánata; lettünk örököseivé is;
eljegyzett pecsétjével, a megígért Szentlélekkel)
mind. Mind válaszok arra kérdésre, hogy miért jó az Istenhez
tartozni! Szerintem ez több, mint elégséges indok kell, hogy
legyen!
És
akkor már csak egy kérdésre kell választ adnunk, mégpedig arra,
hogy „Hogyan lehetnek mindezek az enyémek? Hogyan lehetek, ilyen
módon is, az Istenhez tartozó?”
Az
igénkben, az eddig elemzett kijelentéseket mind-mind egyetlen szó
fogja össze, amelyik mindegyik előtt szerepel, mégpedig az a szó,
hogy „őbenne”.
„Őbenne kiválasztott”; „Őbenne
van bűneink bocsánata”;
„Őbenne lettünk örököseivé is”;
„Őbenne eljegyzett pecsétjével, a megígért
Szentlélekkel” Hát ki ez az
„őbenne”? És a válasz – mint tudjuk – Jézus Krisztus. De
ez most nem egy megmosolyogtatós, vicces válasz, mert már van
igazi kérdésünk is hozzá! Talán a legigazibb! „Miért? Miért
higgyek? Jó, van okom, hiszen kiválasztott, bűneim bocsánatát,
adta, gyermekévé tett… De hogyan lehet ez az enyém?” Csak és
kizárólag Jézus Krisztus által. Csak akkor tartozhatok az
Istenhez, csak akkor lehetünk igazi kapcsolatban, ha mindez Jézus
Krisztusban történik meg! Akkor, hogy ha hiszem, hogy Jézus
Krisztust az Atya küldte a világba, és az Atya küldte hozzám
személyesen is, hogy megváltson és elvezessen hozzá!
Ha
erre figyelek, ha ebbe kapaszkodom, ha ez az életem vezérfonala és
iránytűje, akkor a többi miértem is kitisztul majd. És miértjeim
nagy része nem marad kérdés csupán, hanem az életemet
könnyebbítő, sőt kiteljesítő válasz válik belőle! Ámen
Ámen! 10/10. :-)
VálaszTörlés