Boldognak lenni nem lehetetlen (prédikáció, Ajka-Nemeshany-Pusztamiske, Szentháromság ünnepe utáni 16. vasárnap, 2018.09.16.)
textus:
2Kor 1,3-7
„3
Áldott az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja, az irgalom Atyja
és minden vigasztalás Istene, 4 aki megvigasztal minket minden
nyomorúságunkban, hogy mi is megvigasztalhassunk másokat minden
nyomorúságban azzal a vigasztalással, amellyel Isten vigasztal
minket. 5 Mert amilyen bőséggel részünk van Krisztus
szenvedéseiben, olyan bőséges Krisztus által a mi vigasztalásunk
is. 6 Ha szorongattatunk, ez a ti vigasztalásotokért és
üdvösségetekért van, ha vigasztaltatunk, az a ti
vigasztalásotokért van, amely elég erős ugyanazoknak a
szenvedéseknek az elhordozására, amelyeket mi is szenvedünk. 7 A
mi reménységünk bizonyos felőletek, mert tudjuk, hogy amiképpen
részestársak vagytok a szenvedésekben, ugyanúgy a vigasztalásban
is.”
Mi az, amit minden ember állandóan keres? […] A telefont, a szemüveget, a kulcsot és a tárcát nem számítva. […] A boldogságot. A Maeterlinck Kék Madarától a legújabb dizájner drogokig minden arról szól, hogy az ember a boldogságot keresi. S bár maga a keresés minden emberben ott van, de az, hogy mi is a boldogság…? Szerintem szinte minden ember mást mondana, de legalábbis nem pont ugyanúgy.
De
akárhogyan is gondolkodjunk a boldogság mibenlétéről, annak
elérése módszere szerint, két jól elhatárolható csoportra
lehet osztani az emberiséget. Az egyik – és ez a lényegesen
nagyobb csoport, szerintem kb. 90% - az, aki azt mondja, hogy a
boldogság az nem más, mint a szenvedés hiánya, azaz ha nincs
bajom, akkor boldog vagyok. És ezzel talán még egyet is tudunk
érteni, nem? Sőt, egyértelmű, hogy teszünk is érte, hogy
elkerüljük a rosszat, a szenvedést. Ez – így elsőre – jó
tervnek tűnik. Próbáljuk meg kizárni a szenvedést, a rosszat, a
borút az életünkből, és akkor boldogok leszünk. Hogy őszinte
legyek, van is benne valami.
Csakhogy!
Van ezzel egy kis probléma. Mégpedig az, hogy ez nem fog menni.
Legalábbis maradéktalanul biztosan nem! Jó, rendben. Oké, hogy
nem tudom maradéktalanul és tökéletesen kiszorítani az életemből
a rosszat, de azért egy jó szintet el lehet érni, amikor már azt
mondhatom, hogy boldog vagyok, nem? De. Lehet. A kérdés csak az,
hogy hol van az a bizonyos szint. Mert lehet, hogy az a szint, amit
én el tudok érni, az például nem az a szint, mint a szomszédé,
vagy a barátomé, vagy az anyámé, vagy a feleségemé… És akkor
mi van? Akkor ő boldogabb, mint én? Vagy az is lehet, hogy én már
nem is számítok boldognak? Lehetek egyáltalán boldog? És innen
egy lépés az az elégedetlenség, ami már önmagában kizárja azt
a mindenkori „boldogság szintet”, amit kitűzök magamnak,
legyen az akármilyen „alacsonyan”, vagy „magasan”. És innen
már csak még egy lépés, hogy mivel nem tudom elérni a kívánt
szintet, ezért inkább a másik szintjét „nyomom le” a
sajátoméra. Mert, ugye dögöljön meg a szomszéd tehene is…
Nagyon
izgalmas, hogy Pál apostol mai sorai igen hasonlítanak a múlt hetiekhez. Legalábbis abban, hogy egy levél részét képezik,
s amíg a múlt heti ige a búcsúzás szavai közé ékelődik be,
addig a mostani a levél eleji üdvözlések sorában kap helyet.
Valami olyasmiről van itt szó, amit jó az elején tisztázni. Pál
apostol azzal kezdi levelét, hogy „Áldott az Isten, a mi Urunk
Jézus Krisztus Atyja” aki… És e félbehagyott mondat
folytatásaként igen komoly és pozitív dologra várunk. Valami
olyasmire, hogy „micsoda fantasztikusan sok mindent adott nekünk”,
„vagy olyan jó életet adott”, vagy valami ilyesmit. Ehelyett ez
következik: „Áldott az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztus
Atyja, az irgalom Atyja és minden vigasztalás Istene, aki
megvigasztal minket minden nyomorúságunkban”. Nem azt írja,
hogy „áldott az Isten, aki mindig jót ad”, és is nem azt, hogy
„áldott az Isten, aki nem engedi, hogy szenvedjek”, hanem valami
egészen mást.
Pál
úgy gondolta, hogy a boldogság nem lehet egy bukott ügy. Márpedig
az a fajta gondolkodás, miszerint a boldogság a szenvedés hiánya,
az zsákutca. Pál rájött arra, hogy a boldogságnak a kulcsa nem
(csupán) az, hogy elkerüljem a szenvedést, hanem az, hogy hogyan
viszonyulok hozzá. Mert a szenvedést nem kerülheti el senki, a
kérdés csak az, hogy amikor bekövetkezik, akkor mit kezdek vele.
Az apostol azt írja, hogy nyomorúságban vannak. Azt is írja, hogy
„bőséggel részünk van Krisztus szenvedéseiben”. Azt
is írja, hogy szorult helyzetben is vannak. Mégis azzal kezdi
mondanivalóját, hogy „Áldott az Isten, a mi Urunk Jézus
Krisztus Atyja”. Hogy van ez? Szorult helyzet, nyomorúság,
szenvedés, és mégis áldja az Istent, mégis az egész szakaszból
árad valami olyasféle pozitív hangulat, amit simán lehetne
boldogságnak nevezni!
Úgy
tűnik, hogy Pál apostolnak, aki teljesen egyértelművé tette
munkásságában, hogy az Isten a boldogságának kulcsa, valami
egészen más fogalma van erről a boldogságról, mint az emberek
90%-nak, akik azt gondolják, hogy a boldogság az, ha minél
kevesebb szenvedésem van. Nem is akarja eltagadni, hogy az élet
lehet nagyon durva is. Nem akarja eltagadni – miért is tenné –
hogy még az is lehet, hogy számszakilag több a rossz, mint a jó
az életben! De azt viszont állítja, hogy az Istennek minderre meg
van a maga válasza. „Áldott az Isten, a mi Urunk Jézus
Krisztus Atyja, az irgalom Atyja és minden vigasztalás Istene”
Ott a nyomorúság? Igen ott van. Isten válasza erre: az irgalom, az
együtt érző cselekvő szeretet. Ott a szenvedés? Ott van bizony.
Isten válasza erre: vigasztalás. Pál számára – és
nyilvánvaló, hogy bennünket is erre biztat – nem az a boldogság,
ha elkerülöm, kivédem az összes rosszat és szenvedést, hanem
az, hogy megtalálom az értelmet bennük! Ha megpróbálok még
azokból is profitálni. Sőt! Még az Istennel való kapcsolatom
szempontjából is fontosak, hiszen ha jön a szenvedés, akkor
megtapasztalhatom az Isten vigasztalását, jön a nyomorúság,
akkor pedig az Isten irgalmát! Így, gyakorlatilag, a szenvedés is
áldássá válhat, hiszen az Isten jelenlétét tapasztalhatom meg
ezáltal!
De
félreértés ne essék! Pál nem arra biztat, hogy keressem a
szenvedést. Nem kell a nyomorúságban lubickolni. Nyilvánvaló,
hogy ezek nem jó dolgok. Azonban nem is elkerülhetők, és az Isten
nem hagy magunkra benne. Ahogyan a 23. zsoltár is írja: „Ha a
halál árnyéka völgyében járok is, nem félek semmi bajtól,
mert te velem vagy” Nem ígérte az Isten, hogy minden mindig
jó lesz. Azt sem ígérte, hogy nem lesz a halál árnyékának
völgye! De azt ígérte, hogy ő ott is ott lesz velünk. És az ő
jelenlétében mindez vigasztalássá, irgalommá, áldássá válhat.
Ámen
Remek prédikáció, tanítani való!
VálaszTörlés"Pál rájött arra, hogy a boldogságnak a kulcsa nem (csupán) az, hogy elkerüljem a szenvedést, hanem az, hogy hogyan viszonyulok hozzá. Mert a szenvedést nem kerülheti el senki, a kérdés csak az, hogy amikor bekövetkezik, akkor mit kezdek vele." - ez a mondat + az utolsó két bekezdés minden egyes szava aranyat ér!