Boldogok a sorban állók (prédikáció, Ajka-Öcs, Szentháromság ünnepe utáni 14. vasárnap, 2018.09.02.)
textus:
Ef 2,4-10
„4
De Isten, gazdag lévén irgalomban, az ő nagy szeretetéért,
amellyel minket szeretett, 5 hogy minket is, akik halottak voltunk a
vétkek miatt, életre keltett Krisztussal együtt – kegyelemből
van üdvösségetek! – 6 és vele együtt feltámasztott, és a
mennyei világba ültetett Krisztus Jézusban, 7 hogy megmutassa az
eljövendő világban kegyelmének mérhetetlen gazdagságát
irántunk való jóságából Krisztus Jézusban. 8 Hiszen
kegyelemből van üdvösségetek hit által, és ez nem tőletek van:
Isten ajándéka; 9 nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék.
10 Mert az ő alkotása vagyunk, akiket Krisztus Jézusban jó
cselekedetekre teremtett, amelyeket előre elkészített Isten, hogy
azok szerint éljünk.”
Nem olyan régen voltunk személyigazolványt csináltatni. Hála Istennek, az ügyfélkapun keresztül kaptam emailt, hogy lassan le fog járni, úgyhogy nem merült feledésbe, hanem sikerült intézkedni az ügyben. Emlékszem még arra az időszakra, az okmányirodák tekintetében, amikor bemondásra lehetett menni a pultokhoz. Mint az orvosi rendelőkben, az ügyfél (azaz én), mikor megérkeztem, köszönés után hangosan megkérdeztem „Ki az utolsó?”, akkor az illető szólt, és így csak őt kellett megjegyezni, utána következtem. Aztán emlékszem arra is, amikor kis papírkártyák voltak rendszeresítve, amit egy falon lévő dobozból kellett húzni. Nem sokáig tartották fenn ezt a rendszert, mert mindig összekeveredtek a kártyák, meg el is tűntek… De jó ideje az automatás rendszer van, beütöm a képernyőn, hogy miért jöttem és kapok hozzá egy sorszámot. Jó kis rendszer, működik, funkcióját betölti.
Ez
fontos dolog, hiszen a sorrend igen lényeges a mindennapokban. Semmi
sincs olyan zavaró, mintha valaki beelőz az amúgy is fárasztó
ügyintézés közben, vagy akár az orvosi rendelőben. És nem csak
káoszt előzi meg a jó sorrend, hanem azért is jó, mert tudom
mikor jöhetek, hova kell mennem.
De
nem csak a hivatali életben van a sorrendiségnek döntő szerepe,
hanem pl. a főzésben, a sportversenyek alkalmával és még ezer
másik szituációban is. Ezt, azt hiszem, nem kell ecsetelni.
Az
emberi életben, annak folyásában is komoly szerepe van a
sorrendiségnek. Az ember ember megfogan és biológiai léte lesz,
majd egészen misztikus és titkos módon lelket az Istentől, így
lelki léte is lesz, majd ezáltal megszületve, lehetősége van
kapcsolódni Teremtőjéhez, így spirituális léte is lesz, ami
aztán reménységünk szerint, a fizikai létünk végével, az
üdvösségben teljesedik ki. Ez egy sorrend, amin semmit sem lehet
kihagyni, vagy megcserélni. De jól is van ez így.
Mindezek
ellenére az ember – a világtörténelemben olyan sokszor, s az
egyéni életutakban is számtalanszor – megpróbálta kijátszani
a „rendszert”. Nem csak a hivatalit a protekcióval, vagy az
orvosit a tülekedéssel, hanem az Isten jó rendjét is. Nem, a fent
felsorolt szinteket (biológiai, lelki, spirituális lét és az
üdvösség) nem lehet megspórolni, vagy felcserélni. Ennek
ellenére az ember mindig megpróbálkozott a maga számára
előnyösebb módon kijátszani az egyik szintről a másikra lépést.
Különös tekintettel az utolsó kettőre. Hiszen, „ha megismertem
az Istent, hiszek benne, akkor hogyan lehet üdvösségem? Hogyan
tudok oda eljutni?” Bizony ez az élet egyik legnagyobb kérdése,…
ha nem a legnagyobb!
És
meg kell vallanunk, sokszor az egyház sem kezelte ezt a dolgot a
helyén. Számtalan példát tudnánk mondani arra, mikor az egyház
eme utolsó szintlépés elvesztésének lehetőségével
fenyegetett, rendszabályozott. Volt, hogy „megtagadta” (bár
erre sem mandátuma, sem képessége nincsen), volt hogy kiárusította
(erre sincsen)… De egyházon kívül is, tanítók, mesterek,
politikai vezetők, celebek, gyógyítók és még kitudja kik
harsogták és harsogják fennen, hogy náluk van az üdvösségnek,
a megváltásnak a kulcsa, értsenek akármit is alatta…
Pál
teljes mértékben tisztában volt azzal, hogy micsoda érték az
üdvösség és a felőle való bizonyosság. Ennek a levélnek,
melyet az Efézus városában lévő gyülekezethez írt, központi
témája ez: mit jelent az üdvösség és hogyan érhetem el. Erre
bizony egyetlen válasz létezik: sehogyan sem. De még mielőtt
kétsége esnénk, nézzük meg jobban, hogy valójában miért jó
hír ez nekünk, ma!
„Hiszen
kegyelemből van üdvösségetek hit által, és ez nem tőletek van:
Isten ajándéka; nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék.”-
írja Pál. Pál az üdvösség tekintetében is sorrendet állít
fel. Pontosabban, nyilván nem ő állítja fel a sorrendet, hanem az
Úr. Pál „csak” leírja. Szóval egy sorrendet látunk itt.
Tehát még egyszer az ige: „Hiszen kegyelemből van
üdvösségetek hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka;
nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék.”
A
sorrend a következő: kegyelem → hit → üdvösség. Igen, ki
kell mondanunk, hogy az üdvösséget nem lehet elérni… ajándékba
kapjuk! Az Isten végtelen kegyelmével ajándékba adja az biológiai
életet, a lelki életet, a kapcsolatot Ővele, azaz a spirituális
életet és az élet teljességét, az üdvösséget, Jézus Krisztus
által. „De Isten, gazdag lévén irgalomban, az ő nagy
szeretetéért, amellyel minket szeretett, hogy minket is, akik
halottak voltunk a vétkek miatt, életre keltett Krisztussal együtt
– kegyelemből van üdvösségetek! – és vele együtt
feltámasztott, és a mennyei világba ültetett Krisztus Jézusban,
hogy megmutassa az eljövendő világban kegyelmének mérhetetlen
gazdagságát irántunk való jóságából Krisztus Jézusban.”
Igen, írja Pál, Krisztus mindennek a jó sorrendiségnek, de főleg
annak kiteljesedésének a kulcsa, tengelye, motorja, kinek hogy
tetszik. Isten szeretete, jósága, irgalma, „kegyelmének
mérhetetlen gazdagsága” Krisztusban teljesedett ki! És mi,
ha hiszünk benne, és az Ő megváltó, üdvözítő munkájában,
akkor keresztények, azaz „krisztusiak” vagyunk, Őhozzá
tartozunk!
„De akkor hol vagyok benne én?” - kérdezhetnénk. „Ha minden
ajándék, akkor én minek vagyok? Akkor mivégre tegyem a jót? Meg
úgy egyáltalán…!” Ehhez ki kell egészítenünk a már
elhangzott sorrendet: kegyelem → hit → üdvösség; és hozzá
kell tenni még egy dolgot, így: kegyelem → hit → üdvösség →
jó cselekedetek. Hogyan írja Pál: „Mert az ő alkotása
vagyunk, akiket Krisztus Jézusban jó cselekedetekre teremtett,
amelyeket előre elkészített Isten, hogy azok szerint éljünk.”-
ezzel fejezi be a gondolatot. Igen, van helye a jó cselekvésének,
a „jónak levésnek” az Isten által megszabott jó sorrendben.
De nem azért, hogy elérjem vele az Istent, nem azért, hogy
megvásároljam vele az üdvösségemet, nem azért mert jó
cselekedeteken „szörfölhetek be” a mennyországba. Nem, nem ez
a szerepe. A jó cselekvése nem oka az üdvösségemnek, hanem
okozata, eredménye, folyománya, következménye. Azaz, ha
megismertem az Istent, elfogadtam a lét különböző (biológiai,
lelki, spirituális) szintjeit mint az ő ajándékait, és
elfogadtam, hogy őtőle kapom Krisztusban az üdvösséget (és
tudom, hogy már az enyém, most, itt), nos, akkor utána van
helye a jó cselekvésének. Ugyanis, ha megismertem az Istent,
megbízom benne, akkor abban is bízom, hogy amit ő akar nekem, hogy
úgy éljek, akkor az nekem jó lesz. És bizony az Isten bennünket
„jó cselekedetekre teremtett, amelyeket előre elkészített
Isten, hogy azok szerint éljünk.”.
Áldott
ez a sorrend! Mert nem rak elviselhetetlen terhet az emberre, nem ad
megugorhatatlan szinteket, nem terhel kifizethetetlen adósságokkal,
hanem szabaddá tesz! Szabaddá a belső békességre és jóra
cselekvésére! Jól van ez így! Ámen
Ámen! Jól van ez így. És maradjon is így!
VálaszTörlés