A jézusi hároméves terv (prédikáció, Vízkereszt utáni 3. vasárnap, 2020.01.26.)
textus: Mt 4,23-25
„23Azután bejárta egész Galileát, tanított a
zsinagógáikban, hirdette a mennyek országának evangéliumát, és
gyógyított mindenféle betegséget és erőtlenséget a nép
körében. 24El is terjedt a híre egész Szíriában, és hozzá
vitték a sokféle betegségtől és kíntól gyötört szenvedőket,
a megszállottakat, holdkórosokat és bénákat, és meggyógyította
őket. 25Nagy sokaság követte Galileából, a Tízvárosból,
Jeruzsálemből, Júdeából és a Jordánon túlról.”
Most már több mint 30 éve megtörtént az az esemény, amelyet
rendszerváltásnak nevezünk. Sokan vannak, akik ünneplik az
eseményt, sokan nem teszik, sokak szerint pedig nem történt meg
(mind máig) a rendszerváltás, mindössze „módszerváltásról”
lehet beszélni… De akárhogyan is értékeljük ezt a (minimum)
kétarcú történelmi eseményt, az biztos, hogy nagy váltást
hozott. Lehet, hogy csak a módszerben és nem a rendszerben, de
nekem nincs kompetenciám és nem is tisztem (főleg nem szószékről)
értékelni a nyolcvankilenc előtti korszakot,
főleg úgy nem, hogy mindössze szűk öt évet éltem le abban az
időszakban, amelyet ma Kádár-rendszernek neveznek.
Ezalatt a harminc év alatt, amióta ez a bizonyos váltás
megtörtént, nem csak a társadalmi, gondolkodásbeni, stb.
változások mentek végbe, hanem kikoptak, vagy legalábbis
határozottan kezdenek kikopni olyan fogalmak és azoknak a
jelentései, melyek előtte a múltban a hétköznapok közbeszédében
teljesen
természetesek voltak. Bár azt hiszem
sokan vannak még itt, akik tudják, hogy mi a SZOT üdülő,
az SZTK, vagy a felszabadulás ünnepe, de sokaknak,
főleg a fiatalok közül, már valószínűleg fogalmuk sincsen
róla, hogy mit jelentenek. Ami talán nem is baj…
De, ami miatt az egészet felhoztam, az egy olyan fogalom, amely
igencsak kapcsolódni fog a mai igénkhez, de ma már, a 21.
században, maximum régi iratokban, vagy történelmi témájú
tankönyvekben fordul elő. Ez a fogalom pedig a tervgazdálkodás.
Ki az aki tudja mi a tervgazdálkodás? […] Nos, a múlt
rendszerben (nevezzük így), ez volt a vezérlő gazdasági elv. Ma
a piacgazdaság, akkoriban a tervgazdálkodás. Nem vagyok
közgazdász, sem gazdasághoz értő ember, de ahogyan én
megértettem, (nagyon leegyszerűsítve) mind a tervgazdálkodás,
mind pedig a piacgazdaság három kérdésre ad karakteresen
különböző választ. Ezek a kérdések pedig: 1. Mit termeljünk?
2. Kinek termeljük? 3. Hogyan termeljünk? És mind a két rendszer
ezekre a kérdésekre egy-egy vezérelv alapján próbál válaszolni.
A piacgazdaság (amelyben ma élünk)
a piacot, az igényeket, keresletet és kínálatot helyezi előtérbe,
ezek matematikai szükségszerűségei mentén ad válaszokat. A
tervgazdaságot pedig egy felsőbb szerv (egy kormány, egy
minisztérium, az
állam, stb.) irányítja és mondja meg, hogy miből, mennyit és
hogyan. Ez utóbbit pedig előre évekre kidolgozták vagy három
vagy öt éves tervek formájában. Bár ma a világon (kevés
kivételtől eltekintve) a piacgazdaság uralkodik, de tudnunk kell,
hogy nincsen tiszta gazdasági rendszer a világon. Egyfelől, anno a
tervgazdálkodásban is figyelembe vették, hogy az adott piacon,
országban mire lenne kereslet, és másfelől pedig ma már senki
sem hisz a piac mindenhatóságában, hanem a szakemberek tudják
azt, hogy itt-ott be kell avatkozni, el kell dönteni kérdéseket,
folyamatokat.
Talán meghökkentő lehet, de a mai igénk azonban – legalábbis
szemléletmódjában – szembe megy minden piaci
érvvel
és egy jézusi három éves tervet vázol fel. Persze nem gazdasági
értelemben, hanem inkább lelki értelemben. Azt olvassuk, hogy
Jézus „tanított […],
hirdette a mennyek országának evangéliumát, és gyógyított
mindenféle betegséget és erőtlenséget a nép körében.”
Tanított, hirdette az evangéliumot, az Isten szeretetéről szóló
örömhírt és gyógyított. Ez a pár mondat akár lehetne a Jézus
történet tartalomjegyzéke, vagy inkább összefoglalása, vagy
akár a jézusi három éves terv. Hiszen Jézus földi szolgálata
pont három
évig tartott, és itt kezdődik (nagyjából) ezekben a sorokban.
De miért is használom ezt a provokatívnak tűnő fogalmat Jézus
szolgálatának leírására, a mai igénk alapján, hogy „három
éves terv”? Jézus szolgálata és az ő munkája ugyanis nem a
„piaci szükségszerűség” terméke! Mert, bár – ahogyan
korábban említettem – a piacgazdaságban a kereslet-kínálat,
illetve az igények határozzák meg, hogy mi történik. És ha ezt
a lelki dolgokra le akarjuk fordítani, akkor eszünkbe juthatnak Pál
apostol szavai: „mindenki vétkezett, és nélkülözi Isten
dicsőségét” (Róm 3,23), azaz mindenki rászorul az Istenre,
aki Jézusban közénk lépett leginkább. De ez a közénk lépés
nem azért történt, mert NEKÜNK, embereknek igényünk volt rá,
hanem azért mert ISTEN így akarta, ez volt a terve! Nehogy azt
higgyük, hogy bármi vagy bárki is kényszerítő erővel lehet az
Istenre, mint pl. a piac a gazdaságra. Nem! Ami történik, az azért
történik, mert az Isten úgy akarja, függetlenül attól, hogy
van-e igénye rá az embereknek vagy nincsen.
Nem mellesleg az, hogy kinek mi az igénye és a szükséglete, az
két nagyon különböző dolog. Bár minden embernek szüksége
van az Istenre, akit Krisztuson keresztül (és csakis rajta
keresztül) lehet elérni, de ez nem jelenti azt, hogy igénye is van
rá! Láthatjuk, hogy Jézust saját korában is mennyien
visszautasították,… sőt, elítélték és megölték. És ma is,
mennyi embernek nincs igénye rá! De Jézus nem igény és ízlés
szerint van, mint a fűszerek az ételben, hanem azért, mert Ő
akarja, mert Ő
velünk kapcsolatba akar kerülni! És ez nagyon jó hír, mert ez
azt jelenti, hogy nem tőlünk, nem tőlem függ az, hogy ő ott van,
itt van-e vagy sem, hanem kizárólagosan az ő akaratától. Az ő
akarata pedig így hangzik, ahogyan ő
mondta tanítványinak: „én veletek vagyok minden napon a világ
végezetéig” (Mt 28,20)
És miben
valósul meg ez a „velünk levés”. Hát abban a három dologban,
amit a mai szakaszunk felsorol: tanít, hirdeti az evangéliumot és
gyógyít. Olyan megváltó ő, aki így akar mellettünk lenni.
Tanítani, hogy jobban megértsük magunkat, a körülöttünk lévő
világot és az Isten magát is. Ő maga az evangélium, az örömhír,
hogy Isten közénk lépett és ő maga tesz ezt az üzenetet élővé
pont azáltal, hogy meghalt, feltámadt és ma is közöttünk van!
És gyógyít. Gyógyulásra mindannyiunknak szüksége van és nem
csak fizikaira, hanem lelkire is. Bár tudjuk jól, hogy Jézus nem
gyógyít meg mindig, mindenkit, de azt tudjuk, hogy ő olyan, aki
nem akar rosszat az embernek, látszódjon bármi más is a vélt
vagy valós tényekből, hiszen pont ezért
értünk
adta önmagát.
Ez töltsön el bennünket reménységgel a legnehezebb helyzetben
is!
Azt mondtam, még jóval előbb, a piacgazdaság és a tervgazdaság
összehasonlításában, hogy soha nem volt vegytiszta
ilyen vagy olyan rendszer. Így van ez Isten
tervével,
terveivel kapcsolatban is. Ugyanis Isten nem
egy rideg szabályrendszer, amely végrehajtja terveit és nem vesz
figyelembe senkit és semmit. Nem! Jézus ezt mondja: „Kérjetek,
és adatik nektek, keressetek, és találtok, zörgessetek, és
megnyittatik nektek.” (Mt 7,7).
Merjünk kérni, higgyünk abban, hogy az
Úr meghallgat bennünket és kérjük azt is, hogy a mi kéréseink,
vágyaink, vagy akár igényeink is illjenek bele abba a tervbe,
amelyet ő eltervezett. Hiszen az
ember
semmi sem lehet harmonikusabb, mint Isten akaratába belehelyezkedni,
belesimulni, abban biztonságot, békét és önazonosságot nyerni.
Ámen
Milyen igaz! Ámen! Köszönöm, hogy olvashattam!
VálaszTörlés