Jézus neve és az erő (prédikáció, Újév napja, 2020.01.01.)
textus: Apcsel 4,5-12
„5Másnap összegyűltek Jeruzsálemben a vezetők, a vének és
az írástudók; 6Annás, a főpap, Kajafás, Jóannész, Alexandrosz
és a főpapi család valamennyi tagja. 7Középre állították és
vallatták őket [ti.
az apostolokat]: Milyen hatalommal vagy kinek a nevében
tettétek ti ezt? 8Ekkor Péter, megtelve Szentlélekkel, így szólt
hozzájuk: Népünk vezetői, Izráel vénei! 9Ha minket ma azért
vallattok, mert egy beteg emberrel jót tettünk, és azt kérdezitek,
hogyan gyógyult meg, 10tudjátok meg valamennyien, Izráel egész
népével együtt, hogy a názáreti Jézus Krisztus neve által,
akit ti megfeszítettetek, akit Isten feltámasztott a halálból:
őáltala áll előttetek ez az ember egészségesen. 11Ez lett a
sarokkő, amelyet ti, az építők megvetettetek, 12és nincsen
üdvösség senki másban, mert nem is adatott az embereknek az ég
alatt más név, amely által üdvözülhetnénk.”
Az emberi gondolkodás történetében nagyon jól meg lehet
figyelni bizonyos korszakokat.
Vannak korszakok, amikor adott irányzatok népszerűek, vagy éppen
egyeduralkodóak. De hogy kicsit konkretizáljam is, hogy mire
gondolok. A célok, szándékok és eszközök tekintetében is
megfigyelhetünk határozott paradigmákat. Hadd hozzak egy példát.
Ma is nagyon népszerű franchise a Star Wars, azaz a Csillagok
háborúja. 1977-ben indult útjára a történet, melynek most
vetítik a kilencedik befejező részét a mozikban. Legalábbis a
történet fősodrának a utolsó
részét. Ezekben a filmekben főszerepet
játszik az „erő”, egyfajta kozmikus energia, amely különleges
képességeket tud adni az arra fogékonyaknak. Azonban ezt az erőt
kétféleképpen is lehet használni, van az erőnek jó és van
sötét oldala is. És bizony azokat, akik nem jó szándékkal, vagy
óvatlanul használják, azokat meghódítja az erő sötét oldala.
Ezekben a kultikus filmekben is látszik az a gondolati séma,
amely az utóbbi időkig, a legújabb korban, jellemezte az emberi
gondolkodást: nem az eszköz számít, hanem az, hogy hogyan
használod. Ugyanazt a tudást, eszközt, információt lehet jóra
és rosszra is használni. De nem kell feltétlenül filmes példát
hozni, gondolhatunk itt például egy botra is. Egy nagy bottal ki
lehet pl. piszkálni az autó alá gurult labdát, de agyon is lehet
vele csapni valakit.
Ma azonban már nem a legújabb korban, hanem a posztmodernben
élünk. És ez a gondolati
séme átalakulóban van, sőt azt kell
mondanom, már át is formálódott. Ma már nem az eszköz számít,
nem a „hogyan”! Ma – főleg a közbeszédben, és különösen
is, a politikai közéletben – csak az számít, hogy ki mondja, ki
teszi! És ez a fajta gondolkodás megfertőzi a hétköznapokat is.
Mindegy, hogy egy dolog, vagy esemény jó, ha az ellenfél, vagy a
másik oldal csinálja, akkor az csak rossz lehet, meg kell
szüntetni, el kell törölni. Ha viszont a „mi oldalunk” tesz
bármilyen rosszat, az maradhat, mert a mi
kutyánk kölyke. Az odafigyelés, az
értékelés, az objektivitás, a pártatlanság eltűnőben van, és
vesztésre áll a mindent elborító információ dömpinggel
szemben. Ne csodálkozzunk, ha
a forrás milyenségét tekintjük mércének, ez egy önvédelmi
reakció (is), hiszen annyi minden történik, annyi az „eszköz”
ami hatással van, hogy azt már belátni lehetetlen. Éppen ezért
egy módszer marad: a forrást azonosítani és aszerint besorolni
fekete-fehérre, jókra és rosszakra a világot.
Nagyon izgalmas, hogy a mai igénk mennyire hasonlít a jelen kor
eme paradigmaváltására, amelyet az előbb taglaltam. És ez egy
mondatban, kérdésben csúcsosodik ki: „Milyen hatalommal vagy
kinek a nevében tettétek ti ezt?”- kérdezik a főpapok Péter
apostoltól.
De mi is történt itt? Mai szakaszunk idején Jézus feltámadása
és mennybe menetele után vagyunk. A tanítványok –
engedelmeskedve Jézus akaratának – elindulnak, hogy hirdessék az
örömhírt. Közben pedig, ahogyan Jézus megígérte, csodás jelek
követik őket. Nem sokkal a mai igénk előtt Péter apostol csodát
tesz, meggyógyít egy mozgáskorlátozott férfit, aki Jeruzsálem
egyik városkapujánál koldult, mivel sérültsége miatt nem tudott
dolgozni. Nyilván ennek döbbenetes hírértéke volt, úgyhogy
összefutott a tömeg, hogy kiderítsék mi történt. Péter pedig
kiállt és személyes hitvallás, azaz bizonyságot tett Jézusról,
aki által meggyógyulhatott az
a beteg ember. Mert nyilván nem Péter „varázsereje”
gyógyította meg, hanem feltámadott Krisztus tette
az apostolon keresztül.
Ekkor értek oda a papok és a templomőrség, és elfogták
Péteréket. Másnap pedig a papi nagytanács elé állították
őket, hogy számoljanak be arról, ami történt. Ekkor tette fel
valamelyik főpap, a már fent említett, kérdést az apostolnak:
„Milyen hatalommal vagy kinek a nevében tettétek ti ezt?”
(mármint a gyógyítást). Ne felejtsük el, hogy ez a papi tanács
ugyanaz a papi tanács, amelyik Jézust elítélte! És alig két
hónappal vagyunk a feltámadás után! Nem mellesleg, a papok
pontosan tudták, hogy kinek a nevében és kinek a hatalma által
tették ezt az apostolok, hiszen a gyógyítás után Péter
bizonyságtételét
mindenki hallotta. A papoknak csak az számított, hogy Péter
beismerje, hogy egy istenkáromlóként elítélt „bűnöző”
nevében gyógyított. Nem érdekelte őket, hogy mi történt. Nem
érdekelte őket, hogy egy beteg és (szó szerint) koldusbotra
jutott ember élete változott meg, gyógyulása által! Nem! Miért?
Mert csak az számít, hogy kinek a nevében tették, hogy melyik
„oldalon” állnak Péterék. Letaglózó a hasonlóság a főpapok
és a
mai közgondolkodás között!
Péter pedig előttük sem rejtette véka alá a dolgot, hanem
bátran beszélt, és nem csupán a „kinek a nevében” kérdésre,
de a hogyanra is válaszol: „Népünk vezetői, Izráel vénei!
Ha minket ma azért vallattok, mert egy beteg emberrel jót tettünk,
és azt kérdezitek, hogyan gyógyult meg, tudjátok meg
valamennyien, Izráel egész népével együtt, hogy a názáreti
Jézus Krisztus neve által, akit ti megfeszítettetek, akit Isten
feltámasztott a halálból: őáltala áll előttetek ez az ember
egészségesen. Ez lett a sarokkő, amelyet ti, az építők
megvetettetek, és nincsen üdvösség senki másban, mert nem is
adatott az embereknek az ég alatt más név, amely által
üdvözülhetnénk.” Az apostol, a Szentlélek által
bátorságot kapva, nem titkolja, hogy „igen, mi annak a Jézusnak
a követei vagyunk, akit ti megöltetek, de ő feltámadt és az ő
hatalma gyógyította meg ezt az embert”. Nem mellesleg ott volt a
helyszínen a meggyógyult ember is ékes bizonyítékként. Erre
persze nem lehetett mit mondani. Annyira nyilvánvaló volt a csoda,
hogy ezt a főpapok sem tagadhatták, meg aztán a összegyűlt
tömegnek se lehetett beadni, hogy micsoda gonoszság történt,
mikor nyilvánvalóan nem. Ezért „csak” megfenyegették őket,
hogy többet „egyáltalán ne beszéljenek és ne tanítsanak
Jézus nevében” (4,18). Persze erre fittyet hánytak az
apostolok, és tovább hirdették a Krisztust. És milyen jól
tették, hiszen ennek nyomán vagyunk mi is ma itt…
De mielőtt befejeznénk még egy dologról szót kell ejtenünk.
Tegnap arról beszéltünk, hogy keresztény embernek sokkal szélesebb perspektívája van, hiszen tudja honnan jön, és hová –az örök életbe – tart.
Arra azonban nem volt alkalmunk, hogy beszéljünk arról, hogy ez a
bizonyos „hova tartás” hogyan valósul meg, hogy hogyan tudom
elérni ezt a
szélesebb, magasabb
perspektívát. Péter apostol, a Szentlélek által, ezt is elmondja
ma nekünk: Jézus Krisztus nevén kívül „nem
is adatott az embereknek az ég alatt más név, amely által
üdvözülhetnénk”.
A számtalan kegyelem közül, ami Krisztus személye,
és az ő feltámadása
által lehet a miénk, az egyik különleges, hogy használhatjuk a
nevét! Az ő nevében imádkozhatunk, kérhetünk, cselekedhetünk,
élhetünk. De ami a legfontosabb, hogy az ő nevében, az ő neve
által, az ő nevének a „használata” lehet üdvösségünk!
Mert őt kérve kaphatunk majd bebocsátást az örök országba:
„egy a közbenjáró
is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus”
(1Tim 2,5). Az a csodálatos reménységünk van, hogy amikor
befejezzük földi pályafutásunkat, akkor megállva az Isten előtt
Jézus ezt fogja mondani: Ő az én nevemben élt és halt, neki
elkészített helye van. (Jn 14,1-4)
Kitűnő évindítás - remélem, hogy sokakhoz eljutnak majd a fenti szavak!
VálaszTörlés