Lélekbarát üzemanyag (prédikáció, Víkereszt ünnepe, 2020.01.05.)
textus: Jn 9,1-7
„1Amikor Jézus továbbment, meglátott egy születése óta vak
embert. 2Tanítványai megkérdezték tőle: Mester, ki vétkezett?
Ez vagy a szülei, hogy vakon született? 3Jézus így válaszolt:
Nem ő vétkezett, nem is a szülei, hanem azért van ez így, hogy
nyilvánvalóvá legyenek rajta Isten cselekedetei. 4Nekünk, amíg
nappal van, annak a cselekedeteit kell végeznünk, aki elküldött
engem. Mert eljön az éjszaka, amikor senki sem munkálkodhat. 5Amíg
a világban vagyok, a világ világossága vagyok. 6Ezt mondta, és a
földre köpött, sarat csinált a nyállal, és rákente a sarat a
vakon született ember szemeire, 7majd így szólt hozzá: Menj el,
mosakodj meg a Siloám tavában – ami azt jelenti: küldött. Az
pedig elment, megmosakodott, és már látott, amikor visszatért.”
Az új évnek, 2020-nak az egyik első híre, vagy pontosabban, az egyik első konkrét történése, amely hatással volt, úgy kb. a társadalomnak az egészére, az az üzemanyag ügy. Bár általában az üzemanyag ára szokott lenni a viták és beszélgetések fókuszában, de most kivételesen nem. Ugyanis Magyarorszgon 2020. január 1-től (kb.) minden 95-ös ólmozatlan benzinnek tartalmaznia kell 10% bioetanolt. Ezt jelzi az a bizonyos „E10” matrica a kutakon. Ez alapvetően egy üdvözlendő dolog, hiszen keresztény ember minden „zöld” intézkedésnek örül. Emellett azonban óvatosnak is kell lenni, hiszen nem minden autó tud elmenni ezzel az üzemanyaggal, legalábbis módosítás nélkül. De persze, úgy általában, nem sem mindegy, hogy milyen üzemanyagot töltünk a járműveinkbe.
Azonban
nem csak a járműveknek, de az élőlényeknek
is szüksége van „üzemanyagra”. A mi testünk is csak úgy
működik, ha kap elegendő és megfelelő üzemanyagot. Különösen
is fontos ez manapság, amikor már szinte népbetegség az
ételallergia és különböző ételérzékenységek.
És akár hisszük, akár nem, a lelkünknek is szüksége van
táplálásra, megfelelő „üzemanyagra”! És most lélek alatt
nem mentális állapotunkat értem, az érzelmeinket, vagy az elménk
épségét – ezeknek is ugyanúgy szükségük van táplálásra,
de most nem erről lesz szó – hanem a spirituális szempontból
értett lélekről beszélünk. Annak a részünknek az épségéről,
amellyel kapcsolódni tudunk a transzcendenshez, kapcsolódni az
Istenhez. Mert a lélek épsége és teljessége nem magától megy.
Ez nem úgy működik, hogy megszólít bennünket az Isten, utána
pedig már minden oké, mindig
úgy hiszek, hogy csak na… Bárcsak így
lenne, de sajnos nem így van. Ahogyan a megtérés, a hitre jutás,
úgy az Istennel való kapcsolat és az Istenhez való közeledés, a
lelkünk fejlődése
és a hitünk növekedése is egy folyamat. És nem csak folyamat,
hanem út, zarándok út, amely egész életen át tart. Márpedig
egy egész életen át tartó utazáshoz nem kevés üzemanyagra van
szükség. Összefoglalva: a tanítványi lét, a Krisztus követés
nem a levegőbe lóg, nem megy minden nélkül, hanem igenis szüksége
van üzemanyagra, táplálékra útközben, hogy tovább tudjunk
menni. A mai igénk pedig gyönyörű választ ad arra, hogy mi is
tulajdonképpen ez az üzemanyag, és hogyan lehet hozzájutni.
A mai nap Vízkereszt ünnepét üljük meg. Vízkereszt a Krisztus nyilvánvalóságának az ünnepe. Karácsonykor a
Földre születést ünnepeljük, Vízkeresztkor pedig azt, hogy
nyilvánvalóvá válik, hogy kicsoda is Jézus. Ehhez az ünnephez
kapcsolódik a napkeleti bölcsek látogatásának története,
akik messze földről – a betlehemi csillag útmutatása nyomán –
megérkezve királyi ajándékokat hoznak Jézusnak. És ide tartozik
a Kánai menyegző története is, amely Jézus első csodáját
mutatja be, és végül de nem utolsósorban, ide tartozik Jézusmegkeresztelkedésének története, amelyben maga az Atyaisten
szólal meg, ott a Jordán folyónál: „Ez az én szeretett
Fiam, akiben gyönyörködöm.” (Mt 3,17). Mind-mind olyan
történetek, amelyek azt hirdetik, hogy kicsoda is Jézus.
Azonban nehogy azt gondoljuk, hogy csak ezekben a bibliai
történetekben válik nyilvánvalóvá a Krisztus. Nem. Hanem
egészen konkrétan, a mi életünkben is. Nincsen olyan hívő
ember, aki nem tudna legalább egy olyan történetet mesélni,
amikor egészen konkrétan megtapasztalta azt, hogy az Isten vele van
és/vagy a Krisztus mellette áll. Vagy ahogyan kicsit régies
szóhasználattal szoktuk mondani: „megsegített az Isten”.
Mindannyiunknak az életében vannak gyógyulások, szabadulások,
továbblendülések, döntések, véletlennek látszó események,
szerencsésnek tűnő pillanatok, vagy éppen nagy rádöbbenések,
sírva leborulások, amikor nyilvánvalóvá vált az Istennek a
jelenléte, munkája cselekedete. Nos, azt hiszem ezek az élmények,
az Isten jelenlétének, ezek a „kézzel”, vagy inkább lélekkel
fogható jelei dobogósak a tanítványi lét üzemanyagai között.
Sőt, talán első helyen is vannak…
A mai igénk pedig szépen elmondja, hogy mindez hogyan lehetséges.
Előre bocsátom azért, hogy itt nem egzakt receptről van szó,
hanem iránymutatásról, amely úton Krisztus dönti el, hogy
megmutatja-e magát vagy sem.
A mai textusban Jézus meggyógyít egy születésétől fogva vak
embert. A tanítványok kérdezik, hogy mi az oka annak, hogy ilyen
fogyatéka van. Talán ő ilyen bűnös, vagy a szülei, hogy
megérdemli? Nem. Jézus Isten dicsőségét mutatja meg rajta. „a
világ világossága vagyok”- mondja Jézus, és bizony ezt
nyilvánvalóvá is teszi, hogy ő az, aki a sötétségben
világosságot tud hozni. És nem csak átvitt, lelki értelemben,
hanem nagyon is konkrétan. Visszaadja
ennek a vak emberek a látását, de valami nagyon extrém módon.
Így olvassuk: „a földre köpött, sarat
csinált a nyállal, és rákente a sarat a vakon született ember
szemeire, majd így szólt hozzá: Menj el, mosakodj meg a Siloám
tavában” Hát ez meglehetősen gusztustalan! Nyálas sárral
bekenni valakit… Ez még akkor sem túl
étvégygerjesztő, ha hozzátesszük azt, hogy
abban az időben a nyálnak gyógyító erőt tulajdonítottak, és
sok „gyógyító” használta eszközként, medicinaként. Miután
pedig ezt tette, Jézus elküldi a vakot (még vakon), hogy menjen el
mosakodjon meg Siloám tavában, amely az akkori városfalon kívül
volt. Majd mire visszaért ez a vak ember Jézushoz, meggyógyult.
Azt hiszem, hogy ez a (már nem vak) ember egész életére elegendő
lelki üzemanyagot kapott ebben az élményben Jézustól! De ez a
történet megmutatja azt is, hogy a Krisztus-követő hogyan
találkozhat a Krisztussal a hétköznapokban, és meríthet erőt a
további úthoz.
Ahhoz, hogy megértsük a dolgot visszafelé kell gondolkodnunk. Mit
tett, vagy mi történt ezzel a vak emberrel a történet vége
felől, gyógyulása (avagy lelki tankolása) előtt? Ha vége felől
nézzük akkor az első momentum az engedelmesség. Azt
mondta neki Jézus, hogy menjen és mosakodjon meg, és ő megtette.
A második lépcső az elfogadás. Jézus nyálával
kevert porból sarat csinált és azt rákente. A vakon született
ember pedig elfogadta, hogy ezt kapja Jézustól, legyen ez bármilyen
bizarr. És a harmadik pedig az, hogy hagyta, hogy Jézus
rátaláljon. Nem ő próbálta meg elérni Jézust, hanem
„hagyta”, hogy jöjjön! (Persze ez nem azt jelenti, hogy ne
lehetne kérni Jézustól, sőt nem csak lehet, de kell is, azonban
most nem ez a témánk.) Engedelmesség, elfogadás, és szabad út
Jézusnak. Ezeknek kell engem is jellemeznie ahhoz, hogy megtörténjen
az esemény, Jézus jelenléte nyilvánvaló legyen az én életemben
is, és felöltődjek lelki üzemanyaggal az út következő
szakaszára.
Ha ez esetleg túl passzívnak, hovatovább tétlennek tűnik, akkor egyfelől igazunk van, másfelől azonban nem. Ugyanis a keresztény ember
nagyon sokat tehet, és kell is tennie (tehát nem passzív, nem is lehet az), de Krisztust cselekvésre
késztetni vagy megvásárlással
irányítani nem lehet! Ne várjunk tetteinkért
„cserébe” dolgokat, válaszokat! Ez nem így működik. A tanítvány
pontosan tudja, hogy sok mindent tehet, de mindaz, amit üzemanyagként (is) kap, ajándék.
Felfedezésre, kibontásra, felhasználásra váró ajándék!
Adjon nekünk a Krisztus ilyen üzemanyagokban gazdag esztendőt!
Ámen
*
Tényleg csak ezt tudom én is mondani: ámen! :-)
VálaszTörlés