Egyél valamit (prédikáció, Vízkereszt utáni 2. vasárnap, 2020.01.19.)
textus: Jn 4,31-38
„31Közben kérték őt a tanítványai: Mester, egyél! 32Ő
pedig azt mondta nekik: Nekem van mit ennem, amiről ti nem tudtok.
33A tanítványok egymást kérdezgették: Valaki talán hozott neki
enni? 34Jézus ezt mondta nekik: Az én eledelem az, hogy teljesítsem
annak akaratát, aki elküldött engem, és bevégezzem az ő
munkáját. 35Vajon nem ti magatok mondjátok-e, hogy még négy
hónap, és jön az aratás? Íme, mondom nektek: emeljétek fel a
szemeteket, és lássátok meg, hogy a mezők már fehérek az
aratásra. 36Az arató jutalmat kap, és begyűjti a termést az örök
életre, hogy együtt örüljön a vető és az arató. 37Mert abban
igaza van a mondásnak, hogy más a vető, és más az arató. 38Én
elküldtelek titeket, hogy azt arassátok, amiért nem ti fáradtatok:
mások fáradoztak érte, ti pedig az ő munkájukba álltatok be.”
Számtalan könyvben, filmben, de saját élettörténetünk
mesélése közben is, mindig van időugrás. Ezalatt azt értem,
hogy mindig van egy olyan rész, amikor
elhangzik, hogy pl. „2 óra múlva”, vagy „3
évvel később”. Átugorja az író, a rendező, vagy éppen mi
magunk a történet azon részeit, melyek vagy nem kapcsolódnak
szervesen az események fő sodrához, vagy nem tartják/tartjuk
olyan fontosnak, vagy éppen túl hosszú és sok lenne elmesélni,
így bele sem kezdenek, bele sem kezdünk. Persze ez egyfelől
érthető, hiszen egy film, egy könyv, vagy a mesélő sem mondhat
el minden részletet, nem oszthat meg minden pillanatot, hiszen akkor
az pont annyi időbe tellene, mint amennyi idő alatt az adott
események, maga a történet megtörtént. És főleg, a mai
(közhelyesen fogalmazva), rohanó világunkban nincsen
idő real time, azaz valós idejű történet mesélésre.
Ezzel együtt engem mindig a kihagyott részek érdekeltek jobban.
Lehet, hogy ez szimpla kíváncsiság, lehet, hogy csak az én
mániám, de nekem igenis fontos, hogy mi történt abban a bizonyos
2 órában, vagy 3 évben! Mert mi van akkor, ha a (számomra)
legfontosabb események
pont akkor történtek, vagy éppen a tanulsághoz nem ártott volna
tudnom azokat a kihagyott részleteket is… És ha nem tudom meg,
akkor az nagyon zavar és bizony mindig megpróbálom kitalálni mi
történhetett abban az időintervallumban, hogy
kitöltsem a hiányzó részeket, időket.
Hát a tanítványok is valami ilyesmit gondolhattak, érezhettek,
ilyen helyzetben lehettek
a mai textusunk szerint. Jelen fejezet elején olvassuk: „Tanítványai
ugyanis elmentek a városba, hogy ennivalót vegyenek.” (Jn
4,8) És miközben ők odavannak, történik egy s más, mire 19
verssel később visszaértnek. És teljesen jogos, ha érdeklik őket
az közben eltelt idő eseményei. Egészen konkrétan az evangélium
egyik (méltán) legnépszerűbb és leghíresebb beszélgetéséről
maradtak le. (Persze később Jézus biztosan elmesélte nekik,
hiszen ha nem tette volna, akkor János apostol nem tudta volna
beleírni az evangéliumba.)
De mi is volt ez a fontos beszélgetés? Jézus beszélgetett egy
samáriai asszonnyal, aki emiatt A SAMÁRIAI ASSZONYként vonult be
az egyháztörténetbe. És, többek között, azért annyira fontos
ez a beszélgetés az evangéliumban, mert Jézus jó pár (egészen
pontosan: három) határt átlép, amely határok átlépése aztán
alapvető iránymutatás lesz a követői számára.
1. Átlépi a faji határt, ugyanis egy samáriaival beszélget,
akiknél jobban senkit sem utáltak akkoriban a zsidók. Ugyanis a
samáriaiak, mint népcsoport (akik maguk is „egyfajta” zsidók
voltak) történelmi szükségszerűségtől vezérelve más vallási
elemeket is belekevertek a tiszta kultuszba, így árulókká lettek
a zsidók szemében. Jézus ezzel a határátlépéssel
kinyilvánítja, hogy még „jogos” érvek mentén sincsen helye
rasszizmusnak az ő követői között!
2. Átlépi a nemi sztereotípiák határát is, és nővel
beszélget. Ma már talán nem érezzük, de akkoriban hatalmas dolog
volt az, hogy egy tiszteletbeli tanító férfi egy „alsóbbrendű”
idegen nővel beszélget.
3. És végül Jézus átlépi a lélek, az emberi benső és a
titkok határát is. Olyan dolgokat mond el az asszonyról, az
asszonynak, amiket titokban akart tartani és ami miatt mélységes
szégyent érzett. Elmondta, de mindezt nem azért, hogy
felhánytorgassa, vagy ezek alapján ítéletet mondjon, hanem puszta
tényközlésként azért, hogy az asszony végre rádöbbenjen, hogy
kivel is van dolga, aki ezeknek a titkos bűnöknek a tudása
ellenére is vele akar beszélni, vele akar lenni.
Ekkor érkeznek meg a tanítványok, akik „csodálkoztak azon,
hogy asszonnyal beszél, mégsem mondta egyikük sem: Mit akarsz
tőle? Miért beszélgetsz vele?” (Jn 4,27) Hátha még
(biztosan) tudták volna, hogy samáriai, sőt, hogy micsoda sötét
titkai vannak...! Szóban nem reagáltak, hanem ennyit mondtak csak:
„Mester, egyél!” Micsoda elegye ez a rövid mondat annak
a bizonytalanságnak, ami bennük volt! „Mester” – azaz
„tisztelünk téged Jézus”, de „egyél!” – azaz
„itt valami difi van, de mivel nem értjük, hogy mi, ezért
egyfajta erőltetett gondoskodással próbáljuk
kompenzálni a bizonytalanságunkat”. Sose
felejtem el: óvodás koromban mindig nagymamámék ráckevei, a Duna
partján lévő nyaralójában töltöttem minimum egy hónapot a
nyári szünetben. Egyszer beleestem a stégünkről a Dunába. A
dolgot bonyolítja, hogy még mem tudtam még úszni. Nagy kegyelem
volt, hogy mamám pont látta a kertből, odarohant és kihúzott a
vízből. Olyan gyorsan történt a dolog, hogy időm sem volt
rendesen megijedni. Persze mamám az infarktus határán volt. Pár
perc alatt nyilvánvalóvá vált, hogy semmi bajom sem származott a
dologból. De mivel mamám jobban meg volt ijedve mint én, ezért
ezt kompenzálva, muszáj volt tennie kellett valamit velem, hogy ő
megnyugodjon. Két dolgot tett, lefektetett a kanapéra, hogy
pihenjek, és adott valamit enni. Mert abból baj nem lehet. Hát a
tanítványok is enni adnak Jézusnak, mivel nem nagyon tudnak mit
kezdeni a tapasztaltakkal: egy vélhetően samáriai nővel
beszélget!
Jézus azonban nem eszik, bár minden bizonnyal éhes volt, hiszen a
tanítványok nem véletlenül mentek el a faluba élelemért. Hanem
ezt mondta nekik: „Nekem van mit ennem,
amiről ti nem tudtok. A tanítványok egymást kérdezgették:
Valaki talán hozott neki enni? Jézus ezt mondta nekik: Az én
eledelem az, hogy teljesítsem annak akaratát, aki elküldött
engem, és bevégezzem az ő munkáját.” Nos, itt Jézus nem a
földi „hívságok”, mint pl. az evés ellen beszélt, hogy „nem
kell enni, elég ha lelkizünk!” Nem. Nyilvánvalóan fontos,hogy megfelelő mennyiségű és minőségű táplálékot vegyünk magunkhoz. Itt Jézus a tanítványok reakciójára reagált. „Ne
gyertek itt nekem az evéssel! Most egy hatalmas dolog tanúi
lehettetek, csak még nem értitek!” „Az én eledelem az, hogy
teljesítsem annak akaratát, aki elküldött engem, és bevégezzem
az ő munkáját.” - mondja Jézus. Isten akarata és munkája.
Nem többes számban, munkája, hanem A NAGYBETŰS MUNKA, azaz a
megváltás műve, munkája. Mekkora csoda, hogy Megváltónk átlép
minden határt az emberért, az emberiségért! Nem csupán egy jól
körülhatárolható részéért, akik valamilyen
kritériumrendszernek megfelelnek, hanem mindenkiért! Lerombolja a
rasszizmus, a hátrányos megkülönböztetés, a titkok és bűnök
falait és belép, hogy világosság legyen! Ez aztán az „étel”
(„eledel”) a világ számára!
Most már csak az a kérdés, hogy mi, ma, mire vagyunk éhesek?
Éhesek vagyunk-e erre a Jézusi eledelre? Sőt éhesek vagyunk-e
magára a Krisztusra, aki azt mondja magáról: „Én vagyok az
élet kenyere.” (Jn 6,48)? Átlátunk-e hamis vágyaink,
előítéleteink, elvárásaink, korán hozott ítéleteink, zsigeri
válaszaink, reflexszerű visszavágásaink függönyén, hogy
kiderüljön mi is az..., pontosabban ki is az, akire valóban
szükségünk van, akire valóban éhesek vagyunk?
Jézus kenyér. Nem tejszínhab torta tetején, amitől még jobb,
még szebb, még pozitívabb, vagy éppen elviselhetőbb, kevésbé
nyomasztó lesz az élet, hanem „alapélelmiszer”, a lényeg, A
NAGYBETŰS TÁPLÁLÉK. Ő a Megváltónk, kezeljük is őt úgy,
Megváltóként! Erre segítsen bennünket a Szentlélek! Ámen
Mi mást lehet mondani erre a 10/10-es prédikációra, mint azt, hogy "Ámen"?! :-)
VálaszTörlés