Első benyomás (prédikáció, Vizkereszt ünnepe utáni 1. vasárnap, 2020.01.12.)
textus: Mk 1,9-11
„9Történt pedig azokban a napokban, hogy eljött Jézus a
galileai Názáretből, és megkeresztelte őt János a Jordánban.
10És amikor jött ki a vízből, látta, hogy megnyílik a menny, és
leszáll rá a Lélek, mint egy galamb; 11a mennyből pedig hang
hallatszott: Te vagy az én szeretett Fiam, benned gyönyörködöm.”
„Ne ítélj első látásra!”; „Ne ítéld meg a könyvet a borítója alapján!” - két olyan mondás, amelynek ugyanaz a jelentése. Nem minden olyan, mint amilyennek elsőre tűnik, elképzelhető, hogy nem tudjuk azonnal jól megítélni egy helyzet, egy személy, egy állapot milyenségét. Nem véletlenül alakultak ki és állandósultak ezek a mondások. Közhelyszerűek, de mégis igazi jelentéssel bírnak. Pontosan azért szoktuk ezeket a mondásokat használni, mert az ember első látásra szokott ítélni, és mert az első benyomás szinte mindig meghatározó egy-egy személlyel való kapcsolatban, vagy éppen egy helyzet megítélésében. Hányszor kezdünk úgy egy baráti vagy éppen szerelmi kapcsolat történetének elmesélését, hogy „emlékszem, amikor először találkoztunk...” Vajon miért nem emlékszünk a második vagy harmadik vagy a tizenhatodik találkozásra? Azért mert az első a legfontosabb. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindig jól ítélünk első látásra! Nyilván nem, csak azt mondom, hogy mindig fontos az első.
Izgalmas megnézni azt, hogy vajon Jézussal kapcsolatban mi a
helyzet. Úgy értem, hogy vajon mi az első esemény Jézussal, a
felnőtt Jézussal kapcsolatban az evangéliumokban. Mind a négy
evangélista a felnőtt, a szolgálatba állt Jézus első
„eseményének” a megkeresztelkedése történetét teszi. Az
első benyomás Jézusról: Keresztelő János megkereszteli őt a
Jordán vizében.
De miért volt erre szükség? Miért ez az első? Hiszen a
keresztség alapvetően azért volt (és van), hogy a bűnbocsánatot
közvetítse az embernek. Márk evangélista így ír erről
közvetlenül a szakaszunk előtt: „megjelent Keresztelő János
a pusztában, és hirdette a megtérés keresztségét a bűnök
bocsánatára. Akkor kiment hozzá Júdea egész vidéke és a
jeruzsálemiek is mind, és amikor megvallották bűneiket,
megkeresztelte őket a Jordán folyóban.” (Mk 1,4-5) És azt
is tudjuk János apostol írása nyomán, hogy „ő [ti.
Jézus] azért jelent meg, hogy elvegye a bűnöket, és
hogy őbenne nincsen bűn.” (1Jn 3,5). Szóval mi ez az egész?
Talán valami hamis, vagy kamu dolog van itt előttünk, első
benyomásként Jézusról? Ugyan dehogy! Bár
nem csak nekünk volt ezzel bajunk. Maga
keresztelő János is értetlenkedett. A mai szakaszunkban nincsen
benne, de Máté evangélista lejegyez egy párbeszédet is János és
Jézus között: „János azonban megpróbálta visszatartani őt:
Nekem volna szükségem arra, hogy megkeresztelj, és te jössz
hozzám? Jézus ezt válaszolta: Engedj most, mert így illik minden
igazságot betöltenünk.” (Mt 3,14-15). „De Jézus, inkább
te keresztelj meg engem!”- mondja János. És mégis, megtörténik
a dolog. De miért?
Jézus az igazságra hivatkozik, be kell tölteni az igazságot.
Természetesen itt nem jogilag értjük az igazságot, hanem az Isten
akaratát
értjük rajta. Az Isten akarata az, hogy a
mai történetünk megtörténjen, és elsőként
történjen meg. Jézus Krisztus magára vette az emberséget,
100%-ban. Ez azt jelenti, hogy ő nem egy ember testbe zárt Isten
volt, de nem is mondjunk félisten, hanem 100%-ban ember és 100%-ban
Isten egy személyben. Egyetlen egy kivétel volt: a bűn. Jézus nem
követett el bűnt, nem volt bűnös állapotban. Azonban rajta kívül
mindenki más igen. Ez az igazság. És ahhoz, hogy az ember
kapcsolatban lehessen Istennel, ahhoz ezzel az állapottal kezdeni
kell valamit. És az Isten kiutat kínál nekünk a bűnbocsánat
által. Azaz azzal, hogy eljuthatunk őhozzá, az Ő munkája nyomán.
Ebben az eljutásban, ebben a folyamatban pedig el kell jutnunk egy
bizonyos pontig, amikor magunk is belátjuk, hogy igen, nekünk
szükségünk van az Istenre pontosan azért, mert az életünk
hiányos, törött, bűnös alapjáraton. Amikor erre rádöbbenünk,
és belátjuk ezzel együtt mindazt a rosszat is amit tettünk, amik
ennek az Istentől eltávolodott állapotnak a tünetei, akkor
megrendülünk efölött, bűnbánatra jutunk. Ezek megvallása az
Isten előtt és az ő bűnbocsánatának jele a keresztség. Erre
mindannyiunknak szüksége van. (Ebből a szempontból a
sorrendiségtől nem számít. Az mindegy, hogy először
megkeresztelnek gyerekként, majd felnőttként fordulunk Isten felé,
vagy felnőttként Isten felé fordulunk és meg leszünk
keresztelve.) Ezért, bár Jézusnak nem volt szüksége rá, mégis
megkeresztelkedett példát adva, és tanítva bennünket. És nem
mellesleg, bár János keresztelte meg őt, mégis János volt az,
aki méltóságot kapott ez által. Hiszen Jézus megkeresztelése
legitimálta őt és a szolgálatát.
Mind emellett pedig, egy különleges eseménynek is tanúi
lehetünk, ebben a bizonyos első benyomásos történetben. Így
olvassuk: „És amikor jött ki a vízből, látta, hogy
megnyílik a menny, és leszáll rá a Lélek, mint egy galamb; a
mennyből pedig hang hallatszott: Te vagy az én szeretett Fiam,
benned gyönyörködöm.” Egy fantasztikus pillanat leírását
láthatjuk itt. Maga a Szentháromság jelenik meg ebben az egy
mondatban. Ez egy nagyon különleges pillanat, olyan, amilyenből
nincsen másik az evangéliumban. Ott van Jézus, a Szentlélek, akit
úgy látott Jézus, láttak az emberek akkor, mintha egy galamb
lenne, és ott az Atya, aki a megnyílt mennyből szólalt meg! Azért
ez egy olyan pillanat, amiből azt hiszem, kivételesen, ítélhetünk
első látásra! Hiszen itt, Jézus szolgálatának elején, a
Szentháromság másik két személye is leteszi a voksát amellett a
munka mellett, melynek vége az ember megváltása a bűnből és az
örök haláltól!
De ez mit jelent nekünk itt most? Mert persze a legnagyobb dolog,
hogy az Isten megmenekít, bennünket (leginkább) saját magunktól,
megvált a bűnből és örök életre visz, de ez praktikusan most
mit jelent nekünk? Ez a történet számtalan szálon kapcsolódik
más eseményekhez az üdvtörténetben, azaz abban az alternatív, a
világtörténelemmel párhuzamosan zajló, búvópatakkánt
fel-felbukkanó, események láncolatában, amely által az Isten az
idők teljességében Jézus által megmentett bennünket. Ezek közül
a kapcsolódások közül is talán a legnagyobb, az amikor a víz és
afölött az Isten Szentlelke szintén együtt van, úgy, ahogyan
itt? Van-e tippünk, hogy melyik ez a történet? […] A teremtés.
Ezt olvassuk a Biblia legeslegelső soraiban: „Kezdetben
teremtette Isten az eget és a földet. A föld még kietlen és
puszta volt, a mélység fölött sötétség volt, de Isten Lelke
lebegett a vizek fölött.” (1Móz 1,1-2). És ahogyan akkor a
világ hajnalán a föld kietlen és puszta volt, úgy ma az ember
élete Jézus nélkül, a világba, a fizikai valóságba belépő
Jézus nélkül, kietlen és puszta. De van reménységünk, hiszen
az Isten lelke nem csak a vizek fölött, de mifelettünk is ott
„lebeg”, és hitünk szerint ébreszti bennünk, a hitet, az
akarást, és követésre való képességet ad, Krisztus követésére.
Ez akkora jelentőségű, hogy csak a teremtéshez, a világ
keletkezéséhez fogható. Nem véletlenül írja Pál apostol:
„Ezért ha valaki Krisztusban van, új teremtés az: a régi
elmúlt, és íme: új jött létre.” (2Kor 5,17)
Kedves Testvérek! Ha megkeresztelt Krisztus követők vagyunk,
akkor új teremtés vagyunk, a Szentháromság által megálmodva és
megalkotva! Ez hatalmas kegyelem, méltóság és felelősség is. Ez
vezessen bennünket tovább a Vízkereszt utáni vasárnapok sorában
és egész életünkben is! Ámen
Ámen! :-) Nagyszerű prédikáció, nagyszerű gondolatokkal! :-)
VálaszTörlés