A jó juhász (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Reménység vasárnap, 2014.11.16.)
textus:
Ez 34,17-22
„17De
köztetek is igazságot teszek, juhaim - így szól az én Uram, az
ÚR -, bárány és bárány között, kosok és bakok között 18Nem
elég nektek, hogy a legjobb legelőn legeltek? Miért tapossátok
össze lábatokkal a többi legelőt? Tiszta vizet isztok. Miért
zavarjátok föl lábatokkal, amit ott hagytok? 19Azt
legeljék az én juhaim, amit a ti lábatok összetaposott, és azt
igyák, amit a ti lábatok fölzavart? 20Ezért
így szól az én Uram, az ÚR: Majd én igazságot teszek kövér
bárány és sovány bárány között. 21Oldalatokkal
és vállatokkal taszigáljátok, és szarvaitokkal öklelitek félre
a gyöngéket, míg csak ki nem szorítjátok őket. 22De
én megszabadítom juhaimat, és nem esnek többé zsákmányul, mert
igazságot teszek bárány és bárány között!”
Az
egyházi év utolsó előtti vasárnapja a mai, hiszen advent első
vasárnapjától számítjuk az új egyházi évet. Az utolsó három
vasárnapja az egyházi évnek egységet képez. A múlt héten az
ítélet, ezen a héten a reménység, jövő héten pedig az örök
élet lesz a téma. Mind a három vasárnap, rímelve az egyházi év
végére, a végső dolgokkal foglalkozik, azzal, hogy az idők
végéről, vagy éppen az élet végéről mit tart a Szentírás,
milyen üzeneteket akar nekünk átadni. Hiszen ahogyan óév napján,
a polgári év végén akaratlanul is áttekintjük, hogy milyen volt
az előző év, milyen események történtek velünk, úgy az
egyházi év végén jó végigtekinteni azon, hogy lelkileg, az
Istennel való kapcsolatunkban hogyan állunk. Mik történtek, vagy
éppen nem történtek meg, minek kellene, vagy kellett volna
megtörténnie.
Ezzel
kapcsolatban pedig – legalábbis én – valami igen lelki dolgot
vártam volna. Valami elmélkedőset, valami olyat, ami „befelé”
fordítja a figyelmet. Ehhez képest meglehetősen „külső”
praktikus dolgok kerülnek elő ebben az igében.
Abban
az időben, amikor Ezékiel ezeket a sorokat írta, Izrael népe,
akihez ő is tartozott fogságban volt. Egészen konkrétan a nép
nagy részét deportálták, kitelepítették. Nem új találmány ez
a módszer. A Babiloni Birodalom, amely abban az időben meghatározta
a Közel-Kelet történelmét, már alkalmazta a kitelepítés
módszerét. Ez azt jelentette, hogy az elfoglalt ország
lakosságának nagy hányadát – jelen esetben Izraelét –
kitelepítették a hatalmas területen fekvő birodalom átellenes
zugába, onnan pedig az ott élőket áttelepítették az előzőek
helyére. Ennek az volt az oka, hogy így mindenki gyökértelenné
vált és ezáltal a babiloniak létre hozhattak egy homogén, azaz
egysíkú-egyarcú birodalmat, ahol mindenkinek eltűnnek a nemzeti
érzelmei, identitása és ezért nem lázad, nem elégedetlenkedik
az elnyomás ellen. Borzasztóan hatásos módszer!
Így
Ezékiel, együtt sok ezer más izraelivel a birodalom egy távoli
zugába volt kénytelen költözni. És ekkor azt várná az ember,
hogy a nép összetart, mert rádöbben, hogy csak így maradhat
életben. De nem! Az új helyen (is) gáncsoskodnak egymás ellen, a
gazdagabbak kihasználják és még nyomorultabbá teszik a szegények
életét, farkastörvények uralkodnak. Senki sincs tekintettel a
másikra, mindenkit csak a maga boldogulása érdekel, még ha ez más
kárára történik is. Mindezt egy nagyon szemléletes képpel, egy
nyáj képével ábrázolja, ahol a nyáj tagjai nem összetartanak,
hanem mindig keresztbe tesznek egymásnak, bántják egymást és
nincsenek tekintettel a másikra.
Döbbenetes
hozzáállás! És bizony az ember nem változik. Ma ugyanez a módi.
Az ország nincs valami jó helyzetben, akárki akármit mond is,
mindenki érzi a „bőrén”, hogy ez nem a "kánaán". Akinek van
munkája az örül neki, hogy van, de még annak sem megy úgy,
ahogyan kellene! De sokaknak még ez sem adatik meg. De ha van is
munkája, akkor is nagyon szűk réteg az, aki tisztességesen,
kényszerűségek nélkül meg tud élni! De ha még meg is tud, az
sem jelent garanciát a boldogságra, mert nagyon nagy a békétlenség
az emberek között, a családokban és az egész társadalomban is.
És
ebben a nehéz helyzetben nem azt tapasztaljuk, hogy összefogna a
nemzet, a társadalom, hanem egyre nagyobb a széthúzás és az
ellenségeskedés. És ez nem a politikáról és főleg nem
pártpolitikáról szól, hanem arról, hogy az emberek nincsenek
tekintettel egymásra, hanem inkább egymást taposva akarnak az
amúgy is vékony szeletből minél többet megszerezni. Mert
nyomorultak között úrnak lenni tompítja kicsit az érzést, hogy
valójában a nagy egésszel, a lelkülettel és a hozzáállással
van a probléma, mert egy csónakban evez mindenki, ha tetszik ha
nem.
Olyan
ez, kedves testvérek, mintha a focista a meccsen direkt az
ellenfélnek passzolná a labdát. Teljes képtelenség így
játszani, és főleg, nyerni.
És
a mai igénk arra világít rá, hogy ez így nem jó! Ahogyan,
akkor, Ezékiel idejében sem működött úgy ma sem működhet.
Bármennyire is úgy érezzük, hogy a másikon átgázolva vezet az
út az eredményesség és siker felé, bármennyire is ez tűnik
biztosnak, és bármennyire azt látjuk, hogy „igen, ez valóban
működik!”, ez nem egy járható út! Legalábbis hosszútávon
nem. Abban a viszonylatban, amire az igénk rá akar világítani,
biztosan nem.
Mert
amikor a végső dolgokról van szó, amikor mindennek és
mindenkinek a végéről, a földi lét határáról van szó, akkor
ez a módszer nem. Azt az üzenetet kapjuk, hogy nem csak, hogy a
végső dolgokban nem farkastörvények uralkodnak, hanem azt is,
hogy az, amit ebben az életben teszünk, ahogyan ebben az életben
élünk, ahogyan a jelent megéljük, az hatással lesz a jövőnkre
és nem csak a fizikai létben, hanem azon túl is. Bizony
összefüggés van a jelen, a most és a jövő között!
Nem
olyan régen olvastam egy internetes újságban egy számomra
meghökkentő hírt. Mégpedig azt, hogy juhészképzés indul a
debreceni, a kaposvári és a szegedi egyetemen! Azért én nem
egyetemi keretek között képzeltem el a juhászok képződését,
de elolvasva a cikket igazat kellett adnom az ötletgazdának.
Ugyanis manapság a juhászság már nem arról szól, hogy a
pusztában támaszkodik a botjára és furulyázik, hanem komoly
szakmai, üzleti és jogi ismeretekre is van szükség ahhoz, hogy ha
valaki korszerűen és eredményesen akar, nagy tömegben, állatot
tartani. Ma körülbelül 6000 juhász dolgozik Magyarországon, de
még legalább 500-ra szükség lenne. És a meglévő hatezerre is
ráférne egy kis továbbképzés. Szükség van ugyanis olyan
személyekre, aki nagy szakértelemmel, porfin művelik a
gazdálkodásnak ezt az ágát. Ilyen szakmailag is jól képzett és
elhivatott személyek nélkül nem lehet komolyabban foglalkozni a
dologgal. Mert különben a nyájak nem lesznek jól gondozva,
szétszélednek, betegségek, tolvajok támadhatják meg, el is
tűnhetnek.
Nem
véletlen, hogy Ezékiel is a nyáj példáját hozza, hiszen a nyáj
nagyon jól modellezi, nagyon jól leképezi az emberi társadalmat
is. Ha egy csoport, egy közösség, vagy éppen egy nép nem tud
egységként, egységben cselekedni, akkor annak vége van. Ha a
bárányok között farkastörvény uralkodik, akkor annak soha sincs
jó vége.
De
ehhez bizony szükség van a pásztorra, aki mindezt kezében tartja,
aki gondoskodik a nyájról és megvédi azt. Jézus mondja: „Én
vagyok a jó pásztor.” (Jn 10,11) Nem csak Ezékiel használta
a nyáj képét illusztrációnak Izrael népére és nem csak én
használtam a mai társadalomra, hanem Jézus is használta az
Egyház, a Gyülekezet kapcsán. És azt mondja, hogy ő lesz az aki
majd össze tudja fogni úgy az embereket, hogy azok egy hajóban
evezve, hogy azok egymást segítve, hogy azok egy élhető életet
élve tudjanak együtt élni, együtt cselekedni! Ő lesz majd az, aki az
utolsó napon, a végső dolgok idején is ott lesz majd. Ő lesz
majd ott akkor is, amikor eljön az Úr, hogy igazságot
szolgáltasson ennek az egész világnak, amikor majd megítéli ezt
a világot.
És
ő lesz majd a szabadítás is számunkra. Ugyanis ez a mondat „Én
vagyok a jó pásztor.” így folytatódik: „A jó pásztor
életét adja a juhokért.” Jézus nem olyan Úr és nem olyan
vezető, aki átgázol másokon, aki zsarnokoskodik, hanem olyan, aki
a végsőkig kitart a nyája mellett, az őbenne hívők mellett. Ez
történt a kereszt tragédiájában is. De Jézust még ez sem
állíthatta meg, hanem feltámadt és mind a mai napig él és ott
lehet az életünkben, mint pásztor, mint megváltó, mint olyan
személy, akire az életünket és közösségeinket is bátran
rábízhatjuk! És nem csak ebben a fizikai életben, hanem az
„odaát” tekintetében is!
Hát
ezért reménység a mai vasárnapnak a neve! Mert bárhogyan is
látszik ez a világ, bárhogyan is azt látjuk, hogy a farkasok
érvényesülnek, végső soron, a végső helyzetekben a bárányok
fognak győzni!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése