Publikus? (prédikáció, Somlószőlős-Noszlop, Advent első vasárnapja, 2014.11.30.)
textus:
Mt 21,1-9
„1Amikor
közeledtek Jeruzsálemhez, és Betfagéba, az Olajfák hegyéhez
értek, Jézus elküldött két tanítványt, 2és
ezt mondta nekik: „Menjetek az előttetek fekvő faluba, és ott
mindjárt találtok egy megkötött szamarat a csikójával együtt:
oldjátok el, és vezessétek hozzám. 3Ha
valaki szól nektek valamit, mondjátok meg, hogy az Úrnak van
szüksége rájuk, és azonnal elengedi azokat.” 4Mindez
pedig azért történt, hogy beteljesedjék a próféta mondása:
5„Mondjátok
meg Sion leányának: Íme, királyod jön hozzád, szelíden és
szamáron ülve, igavonó állat csikóján.” 6A
tanítványok elmentek, és úgy cselekedtek, ahogy Jézus
parancsolta nekik: 7odavezették
a szamarat a csikójával együtt, ráterítették felsőruhájukat,
Jézus pedig ráült. 8A
sokaság legnagyobb része az útra terítette felsőruháját, mások
ágakat vagdaltak a fákról, és az útra szórták. 9Az
előtte és utána menő sokaság pedig ezt kiáltotta: „Hozsánna
a Dávid Fiának! Áldott, aki jön az Úr nevében! Hozsánna a
magasságban.””
Ezen
a helyen is szeretettel köszöntöm a gyülekezetet az egyházi újév
napján! BUÉK! Boldog új évet kívánok, vagy ahogyan keresztény
körökben az utóbbi időben elterjedt a „BUÉK” betűszó egy
új jelentése: Bízd újra életed Krisztusra! Újra, hiszen a
Krisztusban való lét, az őbenne való élet az nem egy pontszerű
dolog, hanem a mindennapok harca és tapasztalata.
„Újra”
- De most, az egyházi év kezdete kapcsán különleges aktualitást
kap az „újra”. Lehetőségünk van arra, hogy a soha be nem
tartott új évi fogadalmak helyett, most újra rábízzuk életünket
Krisztusra!
Mert
bizony megint eltelt egy év, eltelt egy egyházi esztendő a maga
ünnepeivel és hétköznapi vasárnapjaival. Már látom, hogy
többen sóhajtottak egyet. Igen, ez alapvető reakciónk, válaszunk
az idő ilyen nyilvánvaló múlására. Hányszor hallottam már
ilyen mondatokat: „mennyire rohan az idő!”; „hogy eltelt
megint egy év!”; vagy „majd figyelje csak meg tisztelendő úr,
hogy milyen gyorsan felnőnek a gyerekek” stb., stb.
És
persze, ez valahol természetes dolog, hiszen ha valami új kezdődik,
mondjuk egy egyházi év, akkor az új kezdettel egyben le is zárunk
valamit. Esetünkben egy egyházi évet. És a lezárással
kapcsolatban az ember szembesül az élet telésével, múlásával
és ezzel együtt a végességével. És ez minél többször éljük
meg, minél, minél több év van már mögöttünk, annál zavaróbb
és borúsabb tud lenni.
Érdekes
azonban, hogy még soha senkitől nem hallottam ilyen mondatokat:
„milyen jó, hogy megint lezártunk egy évet!”, vagy „milyen
jó, hogy kaptunk még egy évet, hogy belekezdhetünk egy új
évbe!”; vagy „de jó, hogy még élünk és itt lehetünk az új
egyházi évben!”
Nem
elég, hogy nem szoktam ilyen mondatokat hallani, de lehet, hogy
valakinek még a fülét is bántják ezek a mondatok. „Hogyan
lehet ilyet mondani!”; „Miért örülnénk annak, hogy telik az
idő, hogy múlnak az évek?!”
Különös
ez a mai ige. No, nem mintha nem hallhattuk volna már Jézus
Jeruzsálembe való bevonulásának történetét, de nem itt és nem
ilyenkor. Hagyományosan Jézus bevonulása Jeruzsálembe a
virágvasárnapnak a története és nem advent első vasárnapjáé.
Ezzel az igével kapcsolatban inkább a barka, az aranyeső, a Húsvét
közeledte, a tavasz ugrik be és nem az advent.
És
jó oka van annak, hogy ma ezt az igét kaptuk. Mégpedig arra akar
nekünk rávilágítani az ige, hogy van létjogosultsága, lehet oka
pozitív, örömmel teli mondatoknak egy új év, egy új egyházi év
kezdésekor! Mert keresztény emberként van, olyan emberként, aki
az életét rábízta Krisztusra, tud örülni is az idő múlásának,
nem csak sopánkodni felette. Miért? Mert minden lezárás, egy
évnek a lezárása is az új kezdetet hordozza magában. És ez az
új kezdet, a Krisztusban lévő kezdet mindig jó kezdet!
Milyen
jó kedves testvérek ez az ige, amit az új kezdethez kaptunk! Ebben
az igében ugyanis nem kényszerű elindulásról van szó, nem egy
kötelező teljesíteni való feladatot kapunk, nem is egy újabb
szintet, egy újabb lécet kell megugranunk, hanem maga Jézus jön
el hozzánk! Még ebben az egyházi évben nem tettünk le semmit az
asztalra, hiszen csak most kezdődött, de már Jézus jön! Jön,
bevonul! És most elsősorban nem Jeruzsálembe, hanem ide közénk
érkezik meg. Az advent várakozást jelent, és ez az ige azt
mutatja meg nekünk, hogy nem hiába várakozunk. Nem hiába várjuk
a karácsonyt, a Megváltó születése ünnepét, nem hiába várjuk
Jézust, mert eljön. Ahogyan Jeruzsálembe egykor, kétezer éve,
úgy ma ide közénk is!
És
nem is akárhogyan! Megtehetné, hogy haraggal, mennydörgéssel,
ítélettel, hatalommal, hanem alázattal, szamárháton! Ma már nem
nagyon szoktak szamárháton közlekedni az emberek, de mindannyian
tudjuk, hogy a szamár jóval kisebb, mint egy ló. Ha valaki lóhátra
ül, akkor az jóval a többi ember fölé magasodik, ha viszont
szamárhátra ül, akkor alig magasabb mint egy álló ember. Erre
rímelve fülünkben csenghet Petőfi verse is:
„Megy a juhász szamáron,
Földig ér a lába”
Jézus teljhatalmú úrként jött és jön el, de nem úgy viselkedik, ahogyan egy teljhatalmú embertől elvárnánk. Megtehetné, hogy földbe
döngöl bennünket, megtehetné, hogy elítél bennünket, de nem
teszi. Mert kedves testvérek, ez egy jó új kezdet! Az Isten Fia
embernek született és emberré vált, azért, hogy az ember
megértse őt, megérinthesse őt, követhesse őt, tanulhasson tőle!
És nem utolsósorban, bátran rábízhassa az új egyházi
esztendőben is az életét!
Furcsa
módon az adventben egyszerre olyasvalamire várunk, ami már
megtörtént. Hiszen Jézus már eljött, itt élt a földön és
elvégezte mindazt, amire szükség volt ahhoz, hogy az embernek örök
élete lehessen. Akkor most ez tulajdonképpen mit is jelent? Nyilván
nem azt várjuk, hogy Jézus megszülessen, hiszen ez már
megtörtént. Azt várjuk, hogy bennünk, a mi életünkben,
lelkünkben, gondolatainkban, érzéseinkben, egész lényünkben
megszülethessen! Ez az advent lényege, hogy bennünk is
megszülessen a Megváltó, hogy belülről változtasson meg
bennünket!
Mert
kedves testvérek, a mai nappal Jézus publikussá vált. Ahogyan
szamárháton bevonult Jeruzsálembe, alig de kimagasodva a tömegből,
úgy a mai nappal nyilvánvaló lett, nyilvánvalóvá vált,
publikussá, köztudomásúvá vált! Hiszen ma mindenki az egész
világon, de legalábbis a keresztény-zsidó kultúrkörben
meggyújtotta, meggyújtja az a bizonyos első gyertyát a négyből!
Minden bolt már a karácsonyt hirdeti, minden tettünk,
készülődésünk, disznóvágásunk, családi tervezgetésünk.
Mindezek arra mutatnak, hogy valami történni fog, valami, valaki
közel van! És ha máskor nem is, de most ott van Jézus alakja
mindenki előtt, ott fénylik Jézus minden gyertyalángban, minden
karácsonyi akcióban és leárazásban, készülődésben,
szervezkedő telefonálásban, akár hiszünk benne, akár nem! Nem mondhatja senki, hogy én nem tudtam Róla én nem tudom ki
Ő! Mert Jézus megjött és itt van!
Most
már csak egy kérdés van. Hogy mi mit lépünk? Hogyan fogadjuk őt?
Kicsoda ő nekünk? Elmegyünk mellette, mert sokkal csillogóbb
dolgok is vannak mint egy szamárháton közlekedő Megváltó?
Vagy
meghallgatjuk Őt? Meghallgatjuk az Ő történetét? És elfogadjuk
az Ő ajándékát?
Ámen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése