Szupplikációs igehirdetés (prédikáció, Somlószőlős-Somlóvecse; Örökélet vasárnapja, 2014.11.13.)
(Szarka Tibor, IV. éves teológus hallgató igehirdetése)
Dán 12,1-4
"Nyomorúságos idő lesz az, amilyen nem volt, mióta népek vannak,
addig az időig. De abban az időben megmenekül néped, mindaz, aki
be lesz írva a könyvbe. Azok közül, akik alusznak a föld
porában, sokan felébrednek majd: némelyek örök életre, némelyek
gyalázatra és örök utálatra. Az okosok fényleni fognak, mint a
fénylő égbolt, és akik sokakat igazságra vezettek, mint a
csillagok, mindörökké. Te pedig, Dániel, zárd be ezeket az
igéket, és pecsételd le ezt a könyvet a végső időkig. Sokan
tévelyegnek majd, de az ismeret gyarapodik."
„Nyomorúságos idő lesz az, amilyen nem volt, mióta népek
vannak” A végső időkről mondja a próféta. De nem mondható-e
el ez a mi korunkról is? Hiszen tele van a világ éhezéssel,
nyomorúsággal és panasszal. A világ egyes részein mai napig is
háborúk zajlanak, és noha a tudomány soha nem látott módon
fejlődik, ennek ellenére az emberek nem lettek boldogabbak, hanem
inkább elvesztik az Istenben való hitüket. Sokan nem találnak
semmit, ami értelmet és célt adna az életüknek. A technika
fejlődése nem adta meg azt a pluszt, amire sokan számítottak.
Ugyanolyan esendők vagyunk, mint 2000 évvel ezelőtt, és ugyanúgy
rászorulunk a kegyelemre, mint akkor. Kevés olyan időt ismer a
történelem, mint amilyenben élünk. De ahogy egy közmondás
tartja: „Ahol legnagyobb a szükség, legközelebb a segítség”.
Hasonló volt a sorsa Izraelnek is. Isten soha nem hagyta el az ő
népét. Válságos és nehéz időkben mindig adott szabadítókat,
vezéreket. Az egyiptomi szolgaság idején Mózest, a babilóniai
fogság idején Ezsdrást.
Nem volt ez másképp a később sem. A kereszténység védelmében
ott látjuk Nagy Konstantint, Luthert. Magyarok közül Bocskait, és
még rengeteg nagy nevet sorolhatnék most fel. Mind nyomorúságos
időkben jelentek meg, hogy az Úr szabadításának eszközeivé
legyenek. Az Isten eddig is és a jövőben is megadja nekünk a
szabadulás lehetőségét a nyomorúságból.
„Abban az időben megmenekül néped, mindaz, aki be lesz írva a
könyvbe.” Mondja a próféta, de ehhez hasonlót olvashatunk a
jelenések könyvében is „Még egy könyv nyittatott ki, az élet
könyve, és a halottak a könyvbe írottak alapján ítéltettek
meg”. Az élet könyvébe kiknek a neve van beírva? Azoké, akik
Krisztushoz járultak, Őt fogadják el megváltójuknak. Jézus
nélkül nincs „beiratkozás”, tehát szabadulás sincs.
Annak, hogy ma sokan panaszkodnak, hogy nehéznek,
elviselhetetlennek érzik a terheket és nem találnak semmiben sem
örömöt, annak az az oka, hogy nem Jézussal él, emiatt nem
szabad, és nem tud örvendezni a nehéz körülmények közt. A
neveik nincsenek beírva az élet könyvébe. Térjetek vissza
Krisztushoz és több lesz az erő a kereszt hordozásához és több
lesz az öröm a szenvedések közepette.
Az ember élete a Szentírás szerint a halállal nem ér véget. Ez
egyfelől boldog vigasztalás, másfelől félelmetes intelem is!
Vigasztalás a hívőnek: Ne rettegj a haláltól, nem megsemmisülés
az. A hívő ember reménnyel telve néz arra a napra. Úgy, ahogy
Luther mondta: a kedves ítéletnapra. Mert Aki eljön, ugyanaz Aki
már eljött. Aki a kereszten elmondta: elvégeztetett. Elvégeztetett
Isten üdvözítő cselekedete. De félelmetes figyelmeztetés a hit
nélkül élőknek! Ne gondoljuk, hogy a halállal és a halálban
mindennek vége. A „felvilágosult” Istentagadó, vallásgúnyoló
Voltaire rettegett a halálos ágyán! Gyötörte és kínozta a
lelkiismerete. Minden vagyonát felajánlotta az orvosnak, hogy az
cserébe meghosszabbítsa az életét. Amikor tudatosult benne, hogy
ez nem lehetséges, akkor kétségbeesetten ezt mondta: akkor
elvesztem!
Bizony elveszett! Hiszen ő mint ateista, nem látott maga előtt
semmit csak a teljes megsemmisülést, és a veszteség fájdalmát,
hogy meg kell válnia mindattól, ami számára eddig fontos volt:
szeretteitől, a tudománytól, az élet minden szépségétől. Mi
abban az áldásban részesültünk, hogy előttünk még itt van a
választási lehetőség. Jobbra vagy balra? Krisztus mellett élet
és üdvösség vár, a Tőle elfordultak pedig megnézhetik a saját
elhibázott életüket, ami tele van panasszal, és ahhoz hasonlóra,
vagy annál rosszabbra készülhetnek.
Mi, emberek mindig keressük az élet értelmét, létezésünknek a
célját. Mindenki mást talál. Valaki számára a legfontosabb a
karrier, és minden mást ennek rendel alá. Másoknak pedig a
pillanatnyi öröm, az élvezetek. Valamennyien ismerünk
zsugoriakat, akik számára az elsődleges, hogy minél több pénzt,
kincset összegyűjtsenek. Egy dolog megegyezik ezeknek az embereknek
az életében, hogy amikor felismerik, hogy elérkezett az utolsó
perc, akkor döbbennek rá, hogy ez mind mennyire hiábavaló volt.
Rájönnek, hogy mennyi mindent mulasztottak, hogy mégiscsak
eltékozolták az életüket és szeretnének Voltaire-hez hasonlóan
még egy kis időt, hogy helyrehozhassák azt, amit elrontottak,
mentsék ami menthető. Számomra nagyon érdekes François
Villon egyik műve, a Haláltánc
ballada. A kalandos életű középkori költő felsorolja korának
jellegzetes alakjait, az uralkodót, a bankárt, az alkimistát, az
örömlányt, a tudóst. Ők
valamennyien megegyeznek abban, hogy amint elérkezett az utolsó
perc, megrémülnek, kétségbeesnek, haladékért könyörögnek:”
Aránypárnáin ült a Dáma s üvöltve sírt: ne még, ne
még...” Tűznél állt az alkimista, s óráját nézte, mely
lejárt. Isten vagy ördög: egy napot még, amíg megoldom a
talányt.” Egyedül az egyszerű parasztember az, aki nem fél az
elmúlástól. Tudja, hogy életében elvégezte azt, ami az ő
feladata volt. Nem múltak el az évei haszontalanul, és nem fél a
haláltól. „A vén Paraszt már tudta, s várta alkonytájt kinn
az udvaron”
Ez azért is különösen kedves számomra, mert az én dédapám is
parasztember volt, és családtagok elbeszéléseiből tudom, hogy az
ő utolsó napja is hasonló szellemben telt. Utolsó szavai,
melyeket fiához intézett ezek voltak: „ Fiam, előttem az út.”
Számára a halál egy újabb állomás volt, amely természetes
folytatása eddigi életének. Életében végig dolgozott, szép
nagy családja volt és a családjával együtt keresztény hitben
élt, joggal gondolhatta azt, hogy itt e földön eleget tett
hivatásának. A földi utat végigjárta. Nyugodt lélekkel áll az
úr ítélőszéke elé. Nem volt benne félelem, gyermeki bizalommal
várta a percet, amikor teremtőjének kezébe adhatja lelkét.
Noha a dédapámat nem ismertem, de úgy gondolom, az ő élete
példaértékű lehet mindnyájunk számára. Sokat dolgozott,
megfáradt. Tudta, hogy az élete nem volt értelmetlen, hiszen
gyermekek, unokák vették körül, ezért joggal gondolhatta, hogy
van aki itt a földi életben folytassa az útját, és remélhette,
hogy az ő neve is bekerült az élet könyvébe. Pontos ismeretei
neki sem voltak és nekünk sem lehetnek arról, hogy mi vár ránk
halálunk után és hogy milyen az a „nem ismert tartomány ahonnan
nem tér meg az utazó.” De mint az a gyermek, akinek az Isten
szerető szülőket adott, biztos lehet abban, hogy a szülei minden
körülmények között vigyáznak rá, és nem eshet bántódása,
úgy bízhatunk mi is Isten atyai szeretetében. Sajnos nem minden
gyermeknek adatott meg ez, hogy szerető családban nőhet fel, hogy
gondoskodó szülők kísérik lépteit. Jómagam is a tanulmányaim
mellett egy javító intézetben dolgozom gyermekfelügyelőként, és
látom azt, hogy a szülői szeretet hiánya milyen sebeket ejt a
gyermekek lelkén. Ők, mint ahogy egyébként mi valamennyien,
egyedül Isten irgalmában és óvó szeretetében bízhatunk, hogy
mint ahogy életünkben mellettünk van, halálunkban sem hagy el
minket. Ezért nyugalommal és várakozással tekinthetünk mi is az
előttünk álló útra. Mert ahogy a próféta is mondja: abban az
időben megmenekül néped, mindaz, aki be lesz írva a könyvbe.
Köszönjük neked Urunk
drága igédet, mely ma is hangzik, és örök életre hív.
Köszönjük ajándékaidat, áldásaidat, amikkel elhalmoztál: az
örömöt, a szeretetet, amit másokon keresztül mutattál felénk.
Hálásak vagyunk, hogy Te utat mutatsz nekünk, és segítesz is
rajta célba érni. Köszönjük az időt, amely rendelkezésünkre
áll: Add, hogy megbecsüljük és bölcsen osszuk be napjainkat.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése