Felhő a hegyen (prédikáció, Somlószőlős, Vízkereszt ünnepe utáni utolsó vasárnap, 2015.01.25.)
textus:
Mt 17,1-13
„1Hat
nap múlva Jézus maga mellé vette Pétert, Jakabot és testvérét,
Jánost, és felvitte őket külön egy magas hegyre. 2És
szemük láttára elváltozott: arca fénylett, mint a nap, ruhája
pedig fehéren ragyogott, mint a fény. 3És
íme, megjelent előttük Mózes és Illés, és beszélgettek
Jézussal. 4Péter
ekkor megszólalt, és ezt mondta Jézusnak: „Uram, jó nekünk itt
lennünk. Ha akarod, készítek itt három sátrat: egyet neked,
egyet Mózesnek és egyet Illésnek.” 5Még
beszélt, amikor íme, fényes felhő árnyékolta be őket, és hang
hallatszott a felhőből: „Ez az én szeretett Fiam, akiben
gyönyörködöm, reá hallgassatok!” 6Amikor
a tanítványok ezt hallották, arcra borultak, és nagy félelem
fogta el őket. 7Ekkor
Jézus odament, megérintette őket, és így szólt hozzájuk:
„Keljetek fel, és ne féljetek!” 8Amikor
föltekintettek, senkit sem láttak, csak Jézust egyedül. 9Miközben
jöttek lefelé a hegyről, megparancsolta nekik Jézus: „Senkinek
se mondjátok el ezt a látomást, amíg fel nem támad az Emberfia a
halottak közül.” 10Erre
megkérdezték tőle tanítványai: „Miért mondják akkor az
írástudók, hogy Illésnek kell előbb eljönnie?” 11Ő
így válaszolt: „Illés valóban eljön, és helyreállít
mindent. 12Mondom
nektek, hogy Illés már eljött, de nem ismerték fel, hanem azt
tették vele, amit csak akartak: így fog szenvedni tőlük az
Emberfia is.” 13Ekkor
megértették a tanítványok, hogy Keresztelő Jánosról beszélt
nekik.”
Vannak
helyek, ahol az ember szeret lenni. Jó odamenni, jó visszatérni.
Vannak helyek, ahol az ember biztonságban érzi magát és nem is
akar megválni az adott helytől. Jobb esetben ilyen az otthon, a
lakóhely is. Vannak olyan helyek is, amelyek semlegesek, oda megyünk, ott tartózkodunk, de semmi különösebb érzelem nem fűz hozzá.
Ilyen a helyek többsége. És vannak olyan helyek, ahol nem
szeretünk lenni. Okkal vagy ok nélkül, de rossz érzésünk van
bizonyos helyektől. Van olyan, hogy egy adott helyen rossz dolgok
történtek és ezek emléke miatt nem kellemes az ott tartózkodás,
vagy – biztosan volt már ilyen velünk – egyszerűen valami
taszít az adott helyen. Nem tudjuk megfogalmazni, hogy mi de valami
miatt nagyon ellenszenves az adott ház, szoba, helyiség.
Péter,
Jakab és János, a három tanítvány, akik Jézussal ott voltak az
alapigében felolvasott események során, nagyon jól érezték
magukat ott a hegyen. Jól és biztonságban tudták az életüket,
nem is nagyon akartak elmenni onnan, ezt mondták Jézusnak: „Uram,
jó nekünk itt lennünk.” De miért is érezték így?
A három apostol Jézussal együtt felment erre a hegyre, ahol
különös és „földöntúli” dolog történt. Jézus
elváltozott és valami egészen különleges dolog történt vele.
Az ige így ír: „arca fénylett, mint a nap, ruhája pedig
fehéren ragyogott, mint a fény. És íme, megjelent előttük Mózes
és Illés, és beszélgettek Jézussal.” Jézus átváltozott
és olyan emberekkel beszélgetett, aki már nem is élnek,
legalábbis a földi értelemben nem. Persze nagyot tévednénk, ha
azt gondolnánk, hogy Jézus itt valamiféle szellemmé vált és
kísértetekkel vette fel a kapcsolatot, mert nem ez történt. Nem
szellemidézésről vagy ilyesmiről van szó. Jézus Krisztuson, ott
a hegyen, egy rövid időre, meglátszott egy pici szelet abból a
dicsőségből, abból a hatalomból és tisztaságból, ami az ő
sajátja, amivel rendelkezik. Isteni mivolta - mintha egy kulcslyukon néznénk - egy pillanatra
felsejlett a tanítványok, és most, mielőttünk is. És a
tanítványok ahogyan ezt megérezték – bár nem értették – el
sem akartak menni onnan. „Uram, jó nekünk itt lennünk. Ha
akarod, készítek itt három sátrat: egyet neked, egyet Mózesnek
és egyet Illésnek.” - mondták. „Hiszen itt vagy te, és
valahogyan, valami módon, itt vannak azok, akik a népünknek és
Istennek legnagyobb emberei közé tartoznak, Mózes, aki kihozott
bennünket Egyiptomból (ahogyan erről a múlt héten beszéltünk), és Illés, akit az Úr földi élete végén egy
tüzes szekéren magához vett. Ennél jobb helyet, ahol még ennél
is jobban éreznénk magunkat, el sem tudunk képzelni.” De csak
egy pillanatig tartott az egész, amikor fényes felhő szállt le
mindannyiukra és maga az Úr szólalt meg így: „Ez az én
szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm, reá hallgassatok!” A
tanítványok igen megrémültek, de Jézus így szólt hozzájuk:
„ne féljetek!”
Azt
hinnénk, hogy ekkorra már minden egyértelművé vált. Hogy a
tanítványok és mindenki számára egyértelmű, hogy Jézus a
Messiás. Ennek ellenére azt olvassuk, hogy amikor jönnek le a
hegyről – amit minden bizonnyal igencsak nehezményeztek – a
tanítványok értetlenkednek. Az írások szerint ugyanis Illésnek
kellett hamarabb eljönnie és csak utána jön el a messiás.
„Biztos, hogy te vagy a Messiás, nem Illésnek kell először
visszajönnie? Mert most megjelent ugyan egy pillanatra, de el is
tűnt.” Csóválhatjuk a fejünket a tanítványok értetlenségén teljes joggal, de azt is látnunk kell, hogy Jézus igazi
személyisége és igazi arca, nem csupán itt a hegyen mutatkozott
meg.
Augusztusban
költöztünk ide Szőlősbe. Azóta azt érzem, hogy nem is a Somló
lábához, hanem Angliába költöztünk, annyi csapadék esett. Most is
tiszta felhős az ég, és nem tudhatjuk mikor szakad le megint az
eső, vagy a hó. És jól tudjuk, hogy amikor felhős az ég, akkor a nap sem ad
annyi fényt a földre, hiszen a felhők eltakarják. A felhők
félhomályt, szinte sötétet is képesek csinálni. Ahogyan már
említettem, ezt olvassuk az igében, amikor Jézus a hegyen volt
„fényes felhő” szállt rá. Rendkívül sokatmondó ez a
kép, akár tudta Máté, akár nem, amikor leírta. Fényes felhő.
A felhő nem fényes, nincsen fénye, sőt inkább takarja a fényt,
elveszi a napfényt és félhomályt, sötétet csinál! Mégis
amikor az Isten kinyilvánítja, hogy Jézus az Ő Fia, akkor egy
látszólagos ellentmondás, látszólagosan kibékíthetetlen
ellentétekből álló „fényes felhő” az, ami leszáll Jézusra.
Ahogyan
jönnek le Ő és a tanítványok a hegyről, Jézus ezt mondja
nekik: „Senkinek se mondjátok el ezt a látomást, amíg fel
nem támad az Emberfia a halottak közül.” Mert micsoda
ellentét feszül, itt a hegyen megdicsőült Istenfú, akiről az
Atya azt mondja, mindenki füle hallatára, hogy „ő az én
szeretett Fiam” és aközött a személy között, akit véresre
korbácsolva kivégeztek a kereszten, mint egy közönséges bűnözőt.
És mégis, Jézus igazi arca, a Megváltó igazi személye ebben a
látszólagos ellentmondásban teljesedik ki. A dicsőséges Úr, aki
meghal az emberért.
Ezzel
az igével végérvényesen elbúcsúzunk a karácsonyi ünnepkörtől.
Bár itt is a fény, itt is csillogás van, de már láthatjuk a
passió, Jézus szenvedéstörténetének tragédiáját. Már a
húsvét felé fordítja a tekintetünket ez a textus. Mégis, nincs
miért komornak lennünk, mert ez jót jelent nekünk, mert, igen,
meg tudjuk tapasztalni a a dicsőséges Krisztust. Jó a hegyen
lenni, jó az ő jelenlétében közelében lenni, mert bár
félelmetes, de fényes, dicsőséges is. De az igazi tapasztalat, az
isteni szeretet igaz megtapasztalása, a keresztre nézve történhet
meg. Abban a szolgálatban, és ahogyan Pál apostol fogalmaz,
„szolgai formában” (Fil 2,7) történt meg, amely a
keresztben, az emberért, miértünk, mindannyiunkért való végső
áldozatban nyilvánult meg! Nekünk is szól ma a jézusi biztatás:
„ne féljetek!” „Sem tőlem, sem pedig mástól nem kell
félnetek!” - mondja Jézus - „Mert én mindent elvégeztem,
mindent megtettem, amit kellett azért, hogy nektek éltetek
lehessen! Hogy ott lehessetek az Isten szeretetében!”
Nem
kell tovább keresni, mert Jézus vár bennünket. Feltételek és
korlátok nélkül mindenkit, aki elfogadja, befogadja őt. Mindig
van lehetőségünk ezt megtenni, megszólítani őt. Tegyük hát
most is.
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése