Látáskorrekció, avagy a felismerés ünnepe (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Vízkereszt ünnepe, 2015.01.04.)
textus:
Ézs 60,1-6
„1Kelj
fel, tündökölj, mert eljött világosságod, rád ragyogott az ÚR
dicsősége. 2Bár
még sötétség borítja a földet, sűrű homály a nemzeteket, de
fölötted ott ragyog az ÚR, dicsősége meglátszik rajtad.
3Világosságodhoz
népek jönnek, és királyok a rád ragyogó fényhez. 4Emeld
föl tekintetedet, és nézz körül! Mindnyájan összegyűltek, és
hozzád jönnek, fiaid messziről jönnek, leányaidat ölben hozzák.
5Ha
majd látod, örömre derülsz, repesve tágul a szíved. Özönlik
hozzád a tengerek kincse, a népek gazdagsága hozzád kerül.
6Ellep
a tevék sokasága, Midján és Éfa tevéi. Mindnyájan Sebából
jönnek, aranyat és tömjént hoznak, és az ÚR dicső tetteit
hirdetik.”
Két
nap múlva vízkereszt ünnepe van, de mi most tekintsünk rá és
beszéljünk róla, ezen a vasárnapon. Mi tulajképpen vízkereszt
ünnepe? Hagyományosan két evangéliumi történet kötődik
vízkereszthez. A három bölcs (vagy ahogy mondani szokták:
király) érkezése a kisded Jézushoz, ill. Jézus
megkeresztelkedésének (bemerítésének) ünnepe, mikor is elkezdi nyilvános
szolgálatát. Érdekes ezt a két történetet egymás mellé tenni.
Nagy különbség van a két történet között.
Az
első a három bölcs történetében, ezek a bölcsek Jézus előtt
hódolnak, ajándékokat hoznak neki, keresik, mert a csillag
elvezeti őket Izrael új királyához. Erre utal Ézsaiás próféta
is az alapigében, ahogy Isten Lelke több száz évvel Jézus
születése előtt kijelentette neki: „Özönlik hozzád a
tengerek kincse, a népek gazdagsága hozzád kerül. 6Ellep
a tevék sokasága, Midján és Éfa tevéi. Mindnyájan Sebából
jönnek, aranyat és tömjént hoznak, és az ÚR dicső tetteit
hirdetik.” Ez a hódolat, és a hatalom előtti leborulás
története, ahogyan a bölcsek felismerik Jézusban a királyt.
A
második történetben, a már felnőtt Jézusról van szó. Aki
odamegy Keresztelő Jánoshoz, hogy keresztelje meg. János igencsak
ódzkodik ettől, ahogyan mondja: „Nekem volna szükségem arra,
hogy megkeresztelj, és te jössz hozzám?” (Mt 3,14) De
Jézusnak ragaszkodik hozzá, az igazság érdekében és, hogy
megmutassa Keresztelő Jánosnak szolgálatának jelentőségét.
Megtehette volna, hogy rábólint János ódzkodására és ő
kereszteli meg Jánost, de nem tette. Ez a történet az alázatnak a
története.
Ebből
a két történetből kiderül, kedves testvérek, hogy vajon
karácsonykor, amikor ünnepeltük Jézus születését, vajon előre
ittunk-e a medve bőrére vagy sem! Kiderül, hogy a kicsoda is a Kisded, hogy vajon jól tettük-e, hogy megünnepeltük őt.
Vízkereszt
ünnepe a felismerés ünnepe, annak az ünnepe, hogy a Krisztus
személye Jézusban nyilvánvalóvá válik. Nyilvánvalóvá válik, kicsoda
is ő!
Két
évvel ezelőtt lézeres szemműtéten estem át, előtte szemüveges
voltam és igen rossz volt a szemem. Már szemüveggel sem lehetett
korrigálni száz százalékosan. Ezért a távoli dolgokat nagyon
nehezen láttam. Így az arcokat is csak egészen közelről ismertem fel.
Ha valaki jött velem szemben az utcán és integetett,
akkor bajban voltam, mert nem tudtam, hogy valaki másnak integet,
aki mögöttem jön, vagy nekem. Vagy például, a tömegben nagyon
nehezen vettem észre az ismerősöket, csak a sok homályos foltot láttam. Ezért kialakult bennem, az a szokás, hogy a járásukról,
mozgásukról ismerem fel az embereket, mert mindenki másképpen,
nagyon egyedien, mozog. Így nem kellett az arcot látnom, csak a
mozgást kellett figyelni. Persze ez nem mindig jött be, biztos csak akkor
lehettem az aktuális személy kilétében, ha nagyon közel ért és
láttam az arcát is. Pót-megoldás volt ez.
Hát,
kedves testvérek, a karácsony ünnepi fénye után, jó megnézni,
rendesen, közelről, hogy kicsoda is Jézus. Sokszor az erős ünnepi fény is homályossá teheti a látást. Vízkereszt ünnepe közel hozza, egészen élesen láthatóvá teszi Jézus személyét. Mit látunk most már tisztán és közelről? Két
történetet: a 3 bölcs, a hódolat és hatalom történetét és a
keresztség, azaz az alázat történetét. Hatalom és alázat, e
kettő, látszólag, ellentmondó fogalom az, ami által
felismerhetjük, valódi fényében, világosságban láthatjuk Jézus
személyét. Felismerni Őt a király-szolgát, avagy szolga-királyt, aki nem restellett
Istenként emberré lenni értünk! És nem csak emberré lenni,
hanem emberi formában szolgálni is. Mert egyrészt belehelyezkedett
az emberi környezetbe, vállalva azt teljesen, alázattal, másrészt
pedig a megváltásunkért dolgozott Isteni hatalmával.
Döbbenetes
ez a kettősség! Egyrészt nem kiszámolható, nem megérthető, de másrészt pedig hit által megragadható! Mert ez a hatalom és
alázat az, amin keresztül Jézus személyét megérthetjük és
rajta keresztül az Atyát. Ez be tudja világítani az életünket.
„Világosságodhoz népek jönnek” - ahogyan az Ézsaiás írja.
Minket is erre hív ma az ige, hogy gyűljünk e köré a világosság
köré, mert Jézus személyében „az ÚR dicsőség”-ét
találhatjuk meg. A három bölcs és Keresztelő János is Jézus
fényében ismerték fel, hogy valami nagyon nagy dolog van itt
készülőben. Ők még nem tudhatták akkor, de mi ma már igen,
hogy ez a nagy dolog a megváltás, a bűntől és a haláltól való
szabadság szolgálata volt-van-lesz.
És
még arra is kellett rájönniük, hogy ez egészen más formában fog
megtörténni, mint amire számítottak. A három bölcs először
Jeruzsálemben, Heródes királyi palotájában keresték, az „új
királyt”. Értelemszerű. De aztán az Úr egy kicsi vidéki
faluba, Betlehembe vezette őket. Keresztelő János pedig nem is
értette Jézus alázatát: „hogy én kereszteljelek meg téged?”
- kérdezte.
Nekünk
is fel kell ismerünk vízkereszt ünnepén, hogy a megváltás nagy
és hatalmas tettei, amelyek mind a mai napig dolgoznak, hiszen Jézus
mind a mai napig munkálkodik sokak megtérésén, ezek a hatalmas
tettek, sokszor igen apró formákban nyilvánulnak meg, jelentéktelennek tűnő helyeken és módokon. Lehet, hogy pont itt
Somlószőlősön fog igazán megnyilvánulni a Krisztus munkája
igazán. Adja Isten, hogy így legyen.
*
Amikor
valaki rájön valami nagy dologra, felismer valami, vagy valaki
fontosat, akkor általában, követi azt egy érzés, hogy "ezt meg
kell osztanom valakivel, el akarom mondani valakinek". De mégis talán
a legfontosabb dolgokat a legnehezebb elmondani másnak. Mert féltjük
azt és persze magunkat is. Félünk, hogy a másik, akinek elmondjuk
nem ért meg, vagy kinevet, vagy szörnyülködni fog, vagy
egyszerűen csak másképpen reagál, mint, ahogyan azt megkívánnánk
egy-egy fontos gondolat, érzés, rádöbbenés kapcsán.
Hatványozottan
igaz lehet ez akkor, hogyha életünk legnagyobb felismerését
akarnánk megosztani másokkal: a szolga-király Jézus Krisztus örömhírét. Azt,
hogy van egy másik valóság ezen a fizikain megfoghatón kívül,
hogy lehetőség van egy teljesebb életre, hogy meg lehet szabadulni
a rossz dolgoktól, félelemtől, rossz szokásoktól, bűnöktől,
terhektől, amik nyomasztanak és hogy Jézus Krisztus a személyes
megváltónk akar lenni, nem csak úgy általában! Volt olyan idő,
amikor ezt nem volt szabad, nem lehetett hangsúlyozni, hirdetni. De
ma, szerintem, a legnagyobb akadály az, hogy tartunk azoktól a
reakcióktól, amit kiválthat másokból, ha elmondjuk nekik. Van
benne igazság. Pál írja: „mi a megfeszített Krisztust
hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan megütközés, a pogányoknak
pedig bolondság,” (1Kor 1,23) Nem új keletű a félelmünk,
de figyeljük meg, hogy hogyan folytatja Pál ezt a szakaszt: „e
maguknak az elhívottaknak, zsidóknak és görögöknek egyaránt,
az Isten ereje és az Isten bölcsessége. Mert az Isten „bolondsága”
bölcsebb az emberek bölcsességénél, és az Isten „erőtlensége”
erősebb az emberek erejénél.” (1Kor 1,24-25)
Kedves
Testvérek! Vízkeresztben, Jézus Krisztus személyének és
szolgálatának nyilvánvalóvá válásban Isten erejét és
bölcsességét kaptuk meg. Ez az az üzenet, és csakis ez, amely
megváltoztathatja és megválthatja az ember életét. Mi megkaptuk
ezt az üzenetet. Nem a sajátunk, nem rendelkezünk vele, de Isten
ezen keresztül munkálkodik közöttünk. És azt szeretné, ha ez
minél több emberhez eljutna. Hirdessük hát Jézus Krisztus
örömhírét, és ne féljünk Isten ereje és bölcsessége velünk
lesz!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése