Jézus mögött (prédikáció, Somlószőlős-Rigács, Vízkereszt utáni 1. vasárnap, 2015.01.11.)
textus:
Lk 2,41-51
„41Szülei
évenként elmentek Jeruzsálembe a húsvét ünnepére. 42Amikor
tizenkét éves lett, szintén felmentek Jeruzsálembe az ünnepi
szokás szerint. 43Miután
pedig elteltek az ünnepnapok, és hazafelé indultak, a gyermek
Jézus ott maradt Jeruzsálemben. Szülei azonban ezt nem vették
észre. 44Mivel
azt hitték, hogy az útitársaik körében van, elmentek egy napi
járóföldre, és csak akkor kezdték keresni a rokonok és az
ismerősök között. 45De
mivel nem találták, visszatértek Jeruzsálembe, és ott keresték
tovább. 46Három
nap múlva találták meg a templomban, amint a tanítómesterek
körében ült, hallgatta és kérdezte őket, 47és
mindenki, aki hallotta, csodálkozott értelmén és feleletein.
48Amikor
szülei meglátták, megdöbbentek, anyja pedig így szólt hozzá:
„Gyermekem, miért tetted ezt velünk? Íme, apád és én nagy
bánattal kerestünk téged.” 49Mire
ő így válaszolt: „Miért kerestetek engem? Nem tudtátok, hogy
az én Atyám házában kell lennem?” 50Ők
azonban a nekik adott választ nem értették. 51Jézus
ezután elindult velük, elment Názáretbe, és engedelmeskedett
nekik. Anyja mindezeket a szavakat megőrizte szívében,”
„Anyja
mindezeket a szavakat megőrizte szívében,” - olvastuk az
utolsó mondatban. Milyen szép ez a megfogalmazás „megőrizte a
szívében”. Pedig ez egy igen prózai gondolat, de egyben
rendkívül fontos is. Jézus korában ugyanis még nem úgy volt
mint ma. Ma ha a szívről beszélünk – és nem orvosi értelemben
– akkor az érzelmekre gondolunk. Jézusék korában azonban a szív
nem az érzelmek, hanem az intellektus helye volt, azaz a
gondolkodásé. Ma már tudjuk persze, hogy a gondolkodás az agyban,
az elmében történik, de akkor még másképpen gondolták. Így
amikor azt olvassuk, hogy „Anyja mindezeket a szavakat megőrizte
szívében,”, akkor az nem azt jelenti, hogy valamiféle tartós
érzelmi hullámot élt át, hanem az, hogy „nem felejtette el”;
„gondolkodott róla”. Hát, nekünk is van min gondolkodni, hogy
hova is tegyük ezt, a 12 éves Jézusról szóló történetet.
Az
embereket mindig is érdekelték a színfalak mögött játszódó
események, vagy éppen a múlt titkai. Ha van egy híres ember,
akkor sok újságíró, elkezd kutatni, hogy „rendben, hogy most
híres, de mi volt az előtt, honnan, jött ez a valaki”. Nincsen
ez másképpen Jézussal sem, hiszen ő talán az egyik leghíresebb személy
a világon. Egyértelmű, hogy sokan voltak, akik kutatták, hogy
kicsoda is ő és honnan jött, mit csinált az előtt, mielőtt
híres lett, és hogy vajon ő mindig különleges volt, vagy csak
azzá vált stb. Rengeteg olyan irat keletkezett, amelyek valós vagy
vélt igazuk birtokában, megpróbálták leírni Jézus gyerek, ill.
fiatalakorát. Egészen elképesztő történetek születtek, amiknek
– bátran mondom – semmi közük sincs a valósághoz. Pl.: hogy
a Kisjézus agyaggalambot gyurmázik gyerekkorában, rálehel és az
élővé válva elrepül. Vagy: a Kisjézus és Kisjúdás együtt
homokoznak és a Kisjúdás megöl valakit játék közben, Jézus
meg feltámasztja… Döbbenetes, hogy mire képes az emberi fantázia
csakhogy kitöltse azt azt űrt, amibe a vágyai hajszolják! Annak a
vágya, hogy valami többet, valami titkosat tudjon meg.
Az
evangélisták közül Lukács – aki ezt a szakaszt is írta –
érdeklődik a legjobban Jézus gyermekkora után. De ő nem a
bulvárújságíró szemével nézi Jézust, hanem úgy, mint aki a
Messiás, a világ Megváltója. Nem az a célja, hogy az emberek
kíváncsiságát kielégítse, hanem az, hogy pontosan megírja
mindazt, amire szükség van ahhoz, hogy teljes kép alakuljon ki
bennünk Jézussal kapcsolatban (Lk 1,1-3). Ez a történet, a
12 éves Jézus eltűnése és megtalálása a templomban, is ezt
szolgálja.
Jézus
ebben a történetben még gyermek. Nem csak a mi mércénkkel, hanem
az akkori kor mércéjével is. Tudnunk kell, hogy akkoriban sokkal
hamarabb felnőtté váltak az emberek. Ma sokan még huszonévesen
is otthon laknak és nincsen családjuk, de akkoriban kb. a 13. év
volt a felnőtt kor határa. Nem véletlen, hogy a zsidó vallásban
mind a mai napig a bar-micvó, ahol a 13 éves nagykorúvá, kvázi
felnőtté válik. De ne menjünk annyira messze. Minálunk a
konfirmáció is nem véletlen, hogy hagyományosan, 13 év körüli,
kb. 6-os, 7-es, 8-os korban történik, ahol is a gyermekből
„felnőtt” gyülekezeti tag lesz. Nos, Jézus ebben a történetben
még éppen gyermek. Az sem véletlen, hogy a csodás születés
mellett még van legalább egy történet, ami a gyermek Jézusról
szól. Ezzel azt akarja nekünk az ige elmondani, hogy Jézus nem
spórolt meg semmit az emberlétből. Nem lett azonnal felnőtt, nem
nőtt fel gyorsabban mint más, nem ugrott fejlődési szintet, hanem
ugyanolyan emberlétben élt, mint bármelyikünk. De ez a történet
azt is megmutatja, hogy Jézus mégiscsak Isten Fia volt, aki
küldetéssel jött közénk.
És
– nem mellesleg – példát is adott a számunkra és minden ember
számára. Azt olvastuk, hogy Jézust elvesztették a szülei és
háromnapi keresgélés után találták meg a templomban,
Jeruzsálemben. Jézus pedig ott ült a tanítók és okos emberek
között és „hallgatta és kérdezte őket”. Semmi csoda
sincsen ebben. Jézus ott ült a tanítók között és azt tette,
amit egy gyereknek kell: hallgatott, kérdezett. Persze, ha őt
kérdezték, akkor a válaszokból, meg az egész kiállásából
látszott, hogy ő több mint egy kisgyermek („mindenki, aki
hallotta, csodálkozott értelmén és feleletein.”), de mégsem
akart idő előtt felnőni, mert nem kell, mert az nem jó. Ott volt,
ahol lennie kellett, azt tette amit tennie kellett.
A
szülei persze égre-földre keresték, hiszen három napra eltűnt.
Mária, Jézus édesanyja ezt mondta, mikor végre megtalálták:
„Íme, apád és én nagy bánattal kerestünk téged.” A
kifejezés, amit itt Mária használ (bánattal - ὀδυνάω –
odünaó; ld még: Lk 16,24-25: „gyötrődni” és Apcsel 20,38: „szomorkodni”) teljes, egész emberre ható
szenvedést fejez ki. Most, hogy én is apa lettem, van sejtésem mit
érezhettek.
Jézus
azonban nem válaszol, hanem kérdez tőlük. És itt érkezünk meg
a textusunk lényegéhez: „Miért kerestetek engem?”
(Egészen pontosan: „Mit kerestek engem?”) „Nem tudtátok,
hogy az én Atyám házában kell lennem?” Érdekes, hogy
József itt sem szól egy szót sem. Mintha egészen
egyértelmű lenne, hogy az „Atya háza” az nem az ő háza,
hanem az Istené, a templom. De tévedünk ha azt hisszük, hogy az a
lényege a történetnek, hogy Jézust egyáltalán nem érdekli a
szüleinek sorsa, érzései, mert neki sokkal nagyobb, az Isten
dolgaival kell törődnie. Ez nem igaz. Ezután az eset után ezt
olvassuk: „Jézus ezután elindult velük, elment Názáretbe,
és engedelmeskedett nekik.” - Jézus nem egy személytelen
valaki, aki muszájból lett emberré, de igazából, csak egy testbe
zárt Isten! Igenis törődött a szüleivel, törődött az
emberekkel. Mikor a kereszten függött, még abban helyzetben is
gondoskodott az édesanyáról, rábízta az egyik tanítványára.
Jézus
kérdésében nem csupán az a lényeg, hogy ő hol volt, hanem az is
milyen okból keresték őt! Nem csupán a lokáció, de a motiváció
a lényeg! Azaz: miért keresték a szülei Jézust – és most
nekünk is fel lett téve a kérdés – mi miért keressük Jézust?
Mit akarunk tőle, mi a motivációnk, mi az ami vezérel bennünket!
Mert Jézus mindig megtalálható a számunkra, a kérdés csak az,
hogy miért keressük őt!
Mert
Jézus nem titkokat, nem valami elrejtett bölcsességet, vagy éppen
szép szavakat, bölcs gondolatokat akar nekünk átadni, hanem saját
magát! Mert az ő személye és az ővele való személyes kapcsolat
az, ami lényeg, a megváltásunk lényege! Nem egy koravén bölcselkedő volt ő, hanem a
Magasságos Istennek a Fia, aki az teljes emberlétet vállalva
munkálkodott és munkálkodik értünk. Ha nyitottan, befogadóan
közeledünk felé, akkor szívünkbe fogadhatjuk őt és vezetni fog
bennünket.
Mert
ez a 12 éves Jézus utóbb felnőtt és önmagát adta értünk.
Személyesen értünk is, bár 2000 évvel utána élünk. Bármit is
keresel Jézusban, vagy Jézusnál, Őt fogod megtalálni, az Ő
személyét és szolgálatát, nem többet, de nem is kevesebbet!
Adja
Isten, hogy Ő személyes valósággá, megváltóvá válhasson a
számunkra!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése