Keresztény életpálya modell 2015 - IGE-idő sorozat 3. (prédikáció, Somlószőlős, Újév, 2015.01.01.)
textus:
Gen 8,21-22
„21Amikor
az ÚR megérezte a kedves illatot, ezt mondta magában az ÚR: Nem
átkozom meg többé a földet az ember miatt, bár gonosz az ember
szívének szándéka ifjúságától fogva, és nem irtok ki többé
minden élőt, ahogyan most cselekedtem. 22Amíg
csak föld lesz, nem szűnik meg a vetés és az aratás, a hideg és
a meleg, a nyár és a tél, a nappal és az éjszaka.”
Nincs
is jobb mintha egy új kezdete, egy új évet a kezdetekkel kezdünk.
A mai igénk az Biblia első könyvéből, Mózes első,
azaz a Teremtés könyvéből származik. És milyen jó, hogy ma
egyből két istentiszteleten vehetünk részt. Nem azért mert ma
még tartanánk még egyet, hanem, hogyha még hozzáolvasnánk a mai
igeszakaszunknak a környezetét, akkor kiderülne, hogy éppen egy
istentisztelet leírása ez a szakasz. Így valójában az igénk
által két istentiszteleten vehetünk rész, egyrészt ezen, amin
itt most vagyunk, másrészt pedig azon az istentiszteleten, amelyből
az igénk származik. És ráadásul különleges szavak ezek, hiszen
nem egy lelkész, vagy egy hívő ember mondja ezeket, hanem maga
az Isten! Noé és családja volt az, akik részt vettek azon az
istentiszteleten és maga az Úr szólt hozzájuk akkor.
Ha
Noé neve előkerül, akkor a legtöbbünknek a bárka, vagy azözönvíz ugrik be. Ez így is van rendjén, hiszen Noén és
családján keresztül menekítette meg az emberiséget az Isten. És
itt a lényeg: megmenekítette. Mert ez az istentisztelet a történet
végén szerepel, már az özönvíz után, és már nem is a hajón,
hanem a már megszáradt földön. Egy új kezdet hajnalán, akárcsak
ez a mai reggel is. Persze a talán egy új év kezdete és a
megtisztított világ új kezdete nem összehasonlítható erővel és
jelentőséggel bírnak a világ szempontjából, de igenis sorsdöntő
lehet Isten igéjének erejével a mi életünkben.
Sokan
cáfolják az özönvíz megtörténtét. Én magam nem vagyok tudós,
sem történész, sem kutató, így nem is az én tisztem, hogy
ítéletet hozzak ebben a kérdésben. Engem csak az ige üzenete
érdekel, amely ma is adott a számunkra. Meg, nem mellesleg, nem
is az özönvíz megtörténte, vagy nem megtörténte a lényeg,
hanem a tanulság, az eredmény, az amit az Úr cselekedett ez által.
A lényeg a szövetségkötés, amelyet az Isten köt az
emberiséggel, az emberrel. Az özönvíz után Noé és családja
egy új kezdetben együtt akarnak lenni az Istennel és hálát
akarnak neki adni. Ezért építenek oltárt és mutatnak be – a
kor szokása szerint – áldozatot. És ennek kapcsán szólal meg,
válaszol az Isten nekik és ma nekünk. „Nem átkozom meg többé
a földet az ember miatt, bár gonosz az ember szívének szándéka
ifjúságától fogva, és nem irtok ki többé minden élőt,
ahogyan most cselekedtem.” - arról már beszéltem,
hogy az Isten mindig betartja az ígéreteit, és itt most egy igen
komoly ígéretet tesz. Ez az ígéret pedig nem más, mit hogy bár
joga és ereje lenne, de nem bünteti meg a földet az ember vétkei,
az ember bűnei miatt. Nincsen többé átok ember miatt. És mi már
tudjuk, amit még Noé nem tudhatott, hogy Jézus Krisztus ennek a
záloga, hiszen az Istennek áldása, és az emberiség végső
megmentése rajta keresztül valósulhatott meg (Jer 33,20-22).
Két
földről beszél itt a Teremtés könyve. A magyar szövegben
nehezen jön ki, de az eredeti héberben itt két típusú földről
van szó. Az egyik, amelyről az mondja az ige, hogy „Nem
átkozom meg többé a földet” – eddig csak erről
beszéltünk – a termőföldet, a talajt érti [Héberül
אֲדָמָה֙
(adama)
innen származik az ember אָדָ֔ם(adam
– „Ádám”) szó utalva ezáltal az ember származására,
amelyet a földből teremtett Isten és a szétválaszthatatlan
függésre, amely a teremtés egészére vonatkozik.] A másik,
amiről még nem beszéltünk, az anyaföld, szülőföld, otthon, a
haza, ország jelentéstöbblettel rendelkező „föld”. Erről a
két földről és ezen a két földön való életről beszél
nekünk ma az ige.
Mert
szükségünk van talajra, mely élelmet és így életet ad a
számunkra, de szükségünk van egy otthonra, egy helyre, ahol
igazán önmagunk lehetünk és amely Istenhez köthet bennünket.
Jézus Krisztuson keresztül érthetjük meg ezt kettősséget, aki
ezt mondja: „Mert az Isten országa közöttetek van!” (Lk
17,21) Azt üzeni az ige számunkra, hogy itt ebben a közösségben
az Egyházban, a Gyülekezetben, amit a Biblia Krisztus testének is
nevez, ebben a közösségben valósulhat meg az a föld, az az
otthon és ország, amelyről a mai textus ezt írja: „Amíg
csak föld lesz, nem szűnik meg a vetés és az aratás, a hideg és
a meleg, a nyár és a tél, a nappal és az éjszaka.”
És
ez nem mást jelent számunkra, minthogy Isten bennünket és a
közöttünk megvalósuló országát is használja ahhoz, hogy ez a
világ jobb és teljesebb irányba haladhasson. Mi is, az evangélium
hirdetésével hozzájárulhatunk ahhoz, hogy ebben a világban az
igazság és a szeret törvénye legyen az, ami irányítja az
embereket, és ne az irigység, a haszonlesés, a gőg és a
szeretetlenség. Azért nem kell túlértékelni magunkat, de azt
bizton elmondhatjuk, hogy mi is munkatársai és elhívott „jobbítói”
vagyunk az Úrnak.
Így
bárhol is lakjuk, bármilyen nemzethez, néphez tartozzunk is, van
egy párhuzamos világ és a világ idejével-történetével
párhuzamosan futó történelem, amely az Isten népéhez, az Ő
országához kötődik. Persze világtól és annak fizikai
valóságától, idejétől, nem tudjuk függetleníteni magunkat és
nem is lenne jó, hiszen mi ebben (is) élünk. De, bár
elválaszthatatlanok, mégis meg kell különböztetni őket, mert a
keresztény embert végsőleg az határozza meg, hogy keresztény.
Nem lehet kilépni a fizikai világból, de hite által a keresztény
ember benne él a megváltás, Jézus Krisztus valóságában is.
Azt
hihetnénk, hogy ez a két világban élés zavarodottságot szül,
pedig nem így van. Pont, hogy a legnagyobb lelki szilárdságot és
lét-biztonságot adja. Mert így a keresztény embert egy új évnek
a kezdetén nem a bizonytalanság és kilátástalanság kell, hogy
áthassa, hanem a Isten ígéreteiben, az átok nélküli földben és
a jó jövőben való bizonyosság. Mert a jövő – velünk együtt
– Jézus Krisztushoz van kötve, aki a mi váltságunk és
menedékünk.
Manapság
divat életpályamodelleket felállítani. Már lelkészi életpálya
modellről is szoktak beszélni. Hát ennek az újévnek a kezdetén
beszéljünk keresztény életpálya modellről. Ezt a modellt –
ellentétben az előzőektől – nem egy grémium egy prominens
csoport, egy kormány, egy bizottság hozzá, vagy hozzá nem értő
emberei rakják össze, így vagy úgy, hanem maga az Isten határozza
meg: „Amíg csak föld lesz, nem szűnik meg a vetés és az
aratás, a hideg és a meleg, a nyár és a tél, a nappal és az
éjszaka.” Az Isten fenntartja ezt a világot és benne minket
is. Különösen bennünket, hiszen mi őhozzá, az ő országába,
földjéhez tartozunk. Bízzunk hát benne és lássuk meg, hogy az
Istennek jó terve van mindannyiunk élete felől 2015-ben is!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése