Van helyed! (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Vízkereszt utáni 2. vasárnap, 2015.01.18.)
textus:
Ex 33,12-23
„12Majd
ezt mondta Mózes az ÚRnak: Lásd, te azt mondod nekem, hogy
vezessem ezt a népet. De nem adtad tudtomra, kit küldesz velem.
Pedig azt mondtad: Név szerint ismerlek téged, és megnyerted
jóindulatomat. 13Ha
valóban megnyertem jóindulatodat, ismertesd meg velem a te utadat,
hadd tudjam meg tőled, hogy megnyertem jóindulatodat. Nézd, ez a
nép mégiscsak a te néped! 14Az
ÚR így felelt: Megnyugtat téged, ha az orcám megy veletek?
15Mózes
azt mondta: Ha nem jön velünk a te orcád, akkor ne is vigyél
tovább bennünket! 16Mi
másból tudnánk meg, hogy én és a te néped megnyertük
jóindulatodat, ha nem abból, hogy velünk jössz? Ez különböztet
meg engem és a te népedet minden más néptől a föld színén.
17Az
ÚR így szólt Mózeshez: Megteszem ezt is, amiről beszéltél,
mert megnyerted jóindulatomat, és név szerint ismerlek. 18Mózes
pedig ezt mondta: Mutasd meg nekem dicsőségedet! 19Az
ÚR így felelt: Elvonultatom előtted egész fenségemet, és
kimondom előtted az ÚR nevét. Kegyelmezek, akinek kegyelmezek, és
irgalmazok, akinek irgalmazok. 20Orcámat
azonban nem láthatod - mondta -, mert nem láthat engem ember úgy,
hogy életben maradjon. 21És
ezt mondta az ÚR: Van itt hely nálam, állj a kősziklára! 22És
amikor elvonul dicsőségem, a kőszikla hasadékába állítalak, és
kezemmel betakarlak, amíg elvonulok. 23Azután
elveszem kezemet, és megláthatsz hátulról, mert orcámat senki
sem láthatja meg.”
Elég
sokat utazik velünk kislányunk Zoé. A legtöbb helyre jön velünk
együtt, hiszen még olyan kicsi, hogy nem lehet magára hagyni, a
nagyszülők pedig messze vannak, így magunknak kell megoldani. Ha
autóval megyünk, akkor pedig általában autósülésbe tesszük.
Mivel még kicsi, ezért fekvő autósülése van, aminek van egy
fogantyúja, így nem csak az autóban lehet benne, hanem kézben is lehet vinni. Bizonyára sokan hallottuk már ezt a kifejezést, hogy
mózeskosár, hát a mi autósülésünk egy mózeskosár. A mózeskosarat
pedig arról a Mózesről nevezték el, akiről az alapigében
hallhattunk. Ő menekült meg egy ilyen szurokkal vízhatlanná tett
kicsi kosárban, amikor Egyiptom uralkodója, a fáraó, meg akart
ölteni minden fiúgyermeket Izrael népéből. Mindezt a gaz tettet
azért akarta megtenni, hogy nehogy túlzottan megerősödjön, az
akkor Egyiptom földjén rabszolgaként tartott Izrael. Aztán Isten
kiválasztotta Mózest arra, hogy kivezesse a népet az egyiptomi
rabszolgaságból.
Történetünk
idején Izrael népe már túl van vándorlásának egy részén és
a Sínai (vagy más néven Hóreb) hegy lábánál táborozik. És
ekkor zajlik le ez a nem mindennapi beszélgetés Mózes és Isten
között. Mózes igen kétségbeesett, mert nem nagyon tud mit
kezdeni a néppel, akik állandóan széthúznak, zúgolódnak,
hitetlenkednek, keményfejűek. De hát mégiscsak az Istennek a
népe. A zaklatott Mózest csak egy dolog tudja megnyugtatni, és az
Úr tudja mi ez: „Megnyugtat téged, ha az orcám megy veletek?”
- kérdezi az Úr. Mózes pedig azonnal belekapaszkodik ebbe a
„felajánlásba”: „Ha nem jön velünk a te orcád, akkor ne
is vigyél tovább bennünket! Mi
másból tudnánk meg, hogy én és a te néped megnyertük
jóindulatodat, ha nem abból, hogy velünk jössz? Ez különböztet
meg engem és a te népedet minden más néptől a föld színén.”
Az eredeti szöveg gyönyörűen fogalmazza meg ezeket a mondatokat.
A héber tudniillik úgy mondja a „föld színén”-t, hogy a
„föld arcán”. Így Mózes megragadja a lényeget, ami
megkülönbözteti Isten választottjait és a többieket. Akik
Istenhez tartoznak, azokkal ott van Isten „arca”, míg mások
csupán a föld „arcán” vannak!
Mindennek
a jelentőségét csak fokozza, hogy pont ez előtti szakasz szól a
szent sátornak építéséről, ami a templom megfelelője volt. Ne
feledjük, Izrael ekkor még vándorol, nem lett volna értelme egy
kőtemplomot építeni, ha úgyis tovább állnak. Megépült a
sátor, de az egésznek csak akkor és csakis akkor lett értelme, ha
az Isten is ott van benne. Mert nem a sátor vagy templom vonzza oda
az Istent, hanem Isten teszi a templommá a helyet ahol megjelenik.
Így formálja az Egyiptomból kivonuló tömeget néppé, majd a
népet gyülekezetté az Isten.
Ma sincsen másképpen. Lehet
bármink, bármilyen helyünk, bármilyen templomunk, legyünk
bárkik, de a gyülekezet mindig Isten Szentlelkének munkája! A
gyülekezet nem szervezeti egység, nem jogi fogalom, hanem
elsősorban az Isten jelenlétében összegyűlt és az Isten
jelenléte által formált közösség.
Mert,
kedves testvérek, nem gondolhatjuk azt, hogy majd mi teremtünk
helyet az Istennek. Ezért megtévesztő az „istentisztelet” mint
kifejezés. Mert ez nem azt jelenti, hogy mi elmegyünk valahova
tisztelni az Istent, hanem azt, hogy az Isten tiszteletét teszi
nálunk! És ez nagy különbség! Nem mi hívjuk meg az Istent, ő
hív meg minket. Ezért mondja az Úr Mózesnek, mielőtt a kérésére
megmutatja jelenlétét: „Van itt hely nálam, állj a
kősziklára!” - És most nekünk is mondja: „Van hely
nálam!” Van számunkra hely az Istennél. Elkészített hely, ránk
szabott, nekünk kialakított hely! Isten az ő igéjében meghívót
küldött a számunkra az ő jelenlétébe, oltalmába.
Ez
a szakasz igen érzékletesen írja le a találkozást. Ilyen
megfogalmazásokat használ: Isten arca, Isten keze, Isten háta,
mintha közeli és megfogható lenne. És igen, sőt, kivehetjük a
„minthá”-t az előző mondatból és kijelenthetjük az Isten
megismerhető, és jelenléte megragadható. S bár nem a kezünk
számára, hanem a hitünk számára, de ez talán még valóságosabb!
Hiszen
a mi számunkra már ott van Jézus Krisztus, akiben az Isten
megmutatta magát nem csak Mózesnek, nem csak egy népnek, hanem
mindenki számára. Kinyújtotta ölelő karját az egész világ
felé és felénk is és ezt mondja: „Van itt hely nálam!” És
így az ő jelenlétében formálódhatunk mi is tömegből
gyülekezetté!
És
ez bizony nem pontszerű alkalom, hogy „most akkor gyülekezetté
lettünk”, hanem egy folyamat. Ahogyan Isten is több évtizednyi
vándorlás során formálta Izrael népét, úgy mi is úgy
válhatunk, vagy éppen tarthatjuk meg „gyülekezetségünket”,
ha az Istennel vándorolunk együtt, és azon az úton járunk, amit
ő kijelölt számunkra. Mózes kissé megtévedve ezt mondta: „Mi
másból tudnánk meg, hogy én és a te néped megnyertük
jóindulatodat, ha nem abból, hogy velünk jössz?” - pedig
valójában a lényeg pont abban, van, hogy nem az Isten jön velünk,
hanem mi megyünk Ővele!
Mert
az Isten nélkül nem csak szent sátor, vagy templom veszti el a
lényegét, hanem maga az út is, az élet is. Isten nélkül Mózesék
számára nem lett volna más az Egyiptomból való kivonulás mint
menekülés. Márpedig a menekülés közben az ember csak arra
gondol, hogy elhagyja azt a helyet ahonnan menekül. Számunkra sem
lehet más az élet mint menekülés, ha nincs benne az Isten. Mert
ha nincsen benne, akkor csak menekülünk a rossz helyzetekből,
rossz kapcsolatokból, próbálunk szabadulni betegségekből,
függőségekből, próbáljuk ezeket és a veszélyeket elkerülni.
De az Istennel az életet nem csak túlélni lehet, hanem igazán
megélni. Mert ő a bűn és a halál útja helyett egy alternatívát,
választási lehetőséget kínál mindannyiunk számára. Az élet
és a hit útját, ahol az Ő arca, jelenléte mindig velünk lesz.
Erre bizonyíték és mód pedig Jézus Krisztus halálán és
feltámadásán keresztül vezet. És ha rálépünk erre az útra,
akkor az Isten elvezet bennünket egy helyre, ahol útjaink
keresztezik egymást, és az Istenben bízók csoportjából
gyülekezet válik.
„Van
itt hely nálam! Várlak!” - mondja az Úr.
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése