Bérfeszültség (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Hetvened vasárnap, 2015.02.01.)
textus:
Mt 20,1-16
„1„Hasonló a mennyek országa a gazdához, aki korán reggel
kiment, hogy munkásokat fogadjon a szőlőjébe. 2Miután
megegyezett a munkásokkal napi egy dénárban, elküldte őket a
szőlőjébe. 3Amikor kiment kilenc óra tájban, látta, hogy
mások is állnak a piacon tétlenül, 4és ezt mondta nekik:
Menjetek ti is a szőlőbe, és ami jogos, megadom nektek. 5Azok
pedig elmentek. Ismét kiment tizenkét óra körül és délután
három óra tájban, és ugyanígy tett. 6Amikor pedig késő
délután öt óra tájban is kiment, még mindig talált ott
álldogálókat, és megkérdezte tőlük: Miért álltok itt egész
nap tétlenül? 7Azok pedig így válaszoltak: Mert senki sem
fogadott meg bennünket. Erre ezt mondta nekik: Menjetek ti is a
szőlőbe! 8Miután pedig beesteledett, ezt mondta a szőlő
gazdája a vincellérjének: Hívd elő a munkásokat, és fizesd ki
a bért, az utolsókon kezdve az elsőkig. 9Ekkor jöttek azok,
akik öt óra tájban álltak munkába, és kaptak egy-egy
dénárt. 10Amikor azután az elsők jöttek, azt gondolták,
hogy többet kapnak, de ők is csak egy-egy dénárt kaptak.11Amikor
átvették, zúgolódni kezdtek a gazda ellen, 12és ezt
mondták: Ezek az utolsók egy órát dolgoztak, és egyenlővé
tetted őket velünk, akik az egész nap terhét hordoztuk, és
szenvedtünk a hőségtől. 13Ő pedig így felelt egyiküknek:
Barátom, nem bánok veled igazságtalanul: Nem egy dénárban
egyeztél-e meg velem? 14Vedd, ami a tied, és menj el. Én
pedig az utolsónak is annyit akarok adni, mint neked. 15Hát
nem szabad-e nekem azt tennem a javaimmal, amit akarok? Vagy a te
szemed azért gonosz, mert én jó vagyok? 16Így lesznek az
utolsókból elsők, és az elsőkből utolsók.” ”
Nagy
érték a munka. Ha van valakinek, akkor ragaszkodik hozzá, ha
nincs, akkor találni akar. Van akinek van állandó munkája, valaki
pedig csak alkalmi munkákból él. Nem akarom túlragozni,
túlmisztifikálni, vagy éppen messiássá tenni a munkát. Nem
akarok defektusok felé elmozdulni, és ilyen leterhelt fogalmakat használni,
mint „munka hőse” stb., de a mindennapi betevő megszerzéséhez
szükséges munka és bér szükséges, hálásnak kell lennünk, ha van.
Sajnos, azonban ez nem így működik, mert van úgy az embernek nincsen. Nem
ismeretlen dolog a munkanélküliség. Sajnos egyre inkább nem. És
Jézus korában sem volt az. Amikor a jeruzsálemi templomot
építették – amiből ma csak a Siratófal van meg – akkor több
ezer, sőt tízezer embert vettek fel a munkára. Akkoriban nem
voltak még gépek, mindent emberi és állati erővel építettek. Amikor
befejezték, akkor ezeket az embereket elküldték és így az akkori
lakosság összlétszámához képest, igen sokak munkanélküliek
lettek. A szerencsésebbje haza tudott menni és otthon is dolgozni,
de a többségnek az egyetlen esélye az volt, ha valaki ott helyben
felfogadja őket. Ezek az emberek naponta kiálltak a piacra és
várták a gazdákat, tulajdonosokat, vállalkozókat, hogy velük
együtt ott álldogálók közül kiválasszák őket és elvigyék
napszámba.
Így történt ez a jézusi példázatban is. Korán
reggel kiment és kiválasztott egy jó pár embert, hogy dolgozzanak
a szőlőjébe. Aztán kilenckor, délben, háromkor még egy kört és délután ötkor egy utolsó kört. A munka végeztével kifizette őket. De a reggel
felfogadottak zúgolódni kezdtek, tudniillik ugyanannyit fizetett
azoknak, akiket délután ötkor fogadott fel, mint nekik, akik egész
nap dolgoztak. Ezt mondták: „Ezek
az utolsók egy órát dolgoztak, és egyenlővé tetted őket
velünk, akik az egész nap terhét hordoztuk, és szenvedtünk a
hőségtől.” Ma úgy mondanánk,
hogy a nap végére bérfeszültség alakult ki az egyes
munkavállalók csoportjai között. És, igaz, ami igaz, tényleg
furcsa dolog ez. Vagy mondjuk inkább úgy, hogy nem túl igazságos,
hogy azok, akik csupán egy-két órát dolgoztak – ugyanazt a
munkát végezve – ugyanannyit kapjanak, mint akik egész nap
gürcöltek. A gazda válasza meglepő: „Barátom,
nem bánok veled igazságtalanul: Nem egy dénárban egyeztél-e meg
velem? Vedd, ami a tied, és menj el. Én pedig az utolsónak is
annyit akarok adni, mint neked. Hát nem szabad-e nekem azt tennem a
javaimmal, amit akarok? Vagy a te szemed azért gonosz, mert én jó
vagyok? 16Így lesznek az utolsókból elsők, és az elsőkből
utolsók.” Igen, valóban
megegyeztek egy dénárban (kb. 4 gramm súlyú ezüstpénz), de a
munkavállaló szemszögéből mégiscsak igazságtalan, hogy más
ugyanannyit kap kevesebb munkáért.
Olyan
lezáratlannak tűnik ez a példázat. Hol a tanulság, vagy a
megkönnyebbülés a végén, a happy end?
Mint
minden példázat, a szőlőmunkások példázata is Isten
országáról, ill. Isten és ember kapcsolatáról szól. Így, fel
kell ettünk a kérdést magunknak, hogy mi az üzenet ennek a
példázatnak, ma, a mi számunka. Nyilván a szőlősgazda, akiről
a példázatban beszélünk az maga Isten és a szőlőmunkások az
emberek. A munka, az Isten országában való élet, azaz a hívő
élet. Van akit már hamar, gyerekkorában elhív az Isten, van, akit
csak később felnőttként szólít meg és van akit később idős
korában hív el magának. Mégis, bármennyit is tölt el az ember
az Istennek a jelenlétében, az ő útját járva, az Isten
mindenkinek ugyanazt ajánlja fel: az örök életet. Igazságtalanság
lenne? Igen! Határozottan. Bizony az Isten igazságtalan... És ez a
mi hatalmas „szerencsénk”! Mert, ha az Isten „csupán”
igazságos lenne, akkor semmi esélyünk sem lenne az ő közelébe
és főleg az örök életbe jutni. „Mert
az Isten „bolondsága” bölcsebb az emberek bölcsességénél,
és az Isten „erőtlensége” erősebb az emberek erejénél.”
- írja Pál (1Kor 1,25). És mi most, ennek az igének a kapcsán
bátran hozzátehetjük: Isten igazságtalansága igazságosabb, az
emberek igazságánál! Mert tegyük fel a kérdést: Mi lenne, ha az
Isten az ember szerint lenne igazságos? Ebben az esetben
mindannyiunknak annyi lenne! Ha az Isten teljesítmény alapján
ölelné magához az ember, vagy a vele töltött idő alapján
„mérné” az örök életet, akkor azzal mindannyiunk halálos
ítéletét írná alá! És nem fizikai, hanem kettős-bibliai
értelemben (Jel 20,14; Jel 2,11 stb.) Akkor sohasem jutnánk el az ő színe elé, ahol örökké együtt lehetünk vele, az Ő örök országában. De ne menjünk ilyen messzire, ha így lenne, akkor itt
ezen a földön sem tapasztalhatnánk meg az ő szeretetét,
segítségét, jelenlétét. Akkor ez a világ is a darabjaira esne.
De,
hála az Úrnak, nem a mi teljesítményünk, vagy éppen
igyekezetünk a megítélésünk alapja, hanem az ő akarata. „Én
pedig az utolsónak is annyit akarok adni, mint neked.”
- mondja a Gazda annak a szőlőmunkásnak, akit először fogadott
fel. A „bér” nem alku tárgya, hanem egyedül a Gazda akaratának
függvénye. A vele való kapcsolat eredménye. Egy olyan kapcsolaté,
szeretetközösségé amelybe az Isten hívja meg az embert, nem
pedig az ember „csalja oda” az Istent.
Érdekes,
ezzel kapcsolatban megfigyelni, a különböző időpontokban
meghívott munkásoknak a „szerződését”. Akiket a Gazda első
körben felfogadott, korán reggel, azokkal „megegyezett
[…]
napi egy dénárban”. Akiket
kilenc, dél és három órakor állított munkába, azoknak ezt
mondta? „Menjetek
ti is a szőlőbe, és ami jogos, megadom nektek.”.
Akiket pedig délután ötkor, mindössze egy órával a munka vége
előtt hívott meg, azoknak pedig csupán ennyit mondott: „Menjetek
ti is a szőlőbe!”. Amíg a
reggelieknek konkrét szerződése volt, a középsőknek az igazság
ígérete, addig az utolsóknak „csak” a gazdába vetett bizalom
maradt! Mégis ugyanannyit kapnak, mint az elsők és ráadásul
legelőször kapják meg! Pontosan ezért van egy ilyen zárása
ennek a történetnek, mintegy tanulságként: „Így
lesznek az utolsókból elsők, és az elsőkből utolsók.”
Ez
is azt támasztja alá, hogy Isten számára, a kapcsolat a
legfontosabb. A legértékesebb az, ha valaki bízik benne,
függetlenül tettektől és szavaktól. Hogyha rá tudja, rá tudjuk
bízni az életünket és elfogadjuk, hogy ő „egy óra alatt” is
tud jót tenni velünk! És akar is! Mert az egész élet egy
verseny, kivéve a Istennel való közösségünket, mert az a
menedék és otthon mindannyiunk számára!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése