Sivatagi só (prédikáció, Somlószőlős-Somlóvecse, Böjt 1. vasárnapja, 2015.02.22.)
textus:
Mt 4,1-11
„1Akkor elvitte
Jézust a Lélek a pusztába, hogy megkísértse az ördög. 2Miután
negyven nap és negyven éjjel böjtölt, végül megéhezett. 3Ekkor
odament hozzá a kísértő, és ezt mondta: „Ha Isten Fia vagy,
mondd, hogy ezek a kövek változzanak kenyérré.”4Ő így
válaszolt: „Meg van írva: Nem csak kenyérrel él az ember, hanem
minden igével, amely Isten szájából származik.” 5Ezután
magával vitte őt az ördög a szent városba, a templom párkányára
állította, 6és így szólt hozzá: „Ha Isten Fia vagy, vesd
le magadat, mert meg van írva: Angyalainak parancsot ad, és azok
tenyerükön hordoznak téged, hogy meg ne üsd lábadat a
kőbe.” 7Jézus ezt mondta neki: „Viszont meg van írva: Ne
kísértsd az Urat, a te Istenedet!” 8Majd magával vitte az
ördög egy igen magas hegyre, megmutatta neki a világ minden
országát és azok dicsőségét, 9és ezt mondta neki:
„Mindezt neked adom, ha leborulva imádsz engem.” 10Ekkor
így szólt hozzá Jézus: „Távozz tőlem, Sátán, mert meg van
írva: Az Urat, a te Istenedet imádd,
és csak neki szolgálj!” 11Ekkor elhagyta őt az ördög, és
íme, angyalok mentek oda, és szolgáltak neki.”
Az
új kezdet mindig izgalmas. Legalábbis én, szeretek új dolgokba
belekezdeni. Az új kezdet, valami újnak a kipróbálása, magában
rejti annak, a lehetőségét, hogy valami jó történik velem. Egy
új, esztendő, egy új tanév, egy új hely, egy új ember stb.
mind-mind valami jónak, valami többnek a lehetőségét rejtik.
Persze közben félünk az ismeretlentől, de ennek ellenére, vagy
inkább emellett az embernek szüksége van az újra, a
változatosságra.
A
böjti időszak elején vagyunk. Egy új szakasza jön az évnek, az
egyházi évnek, és ez mindig izgalmas. Annak a lehetősége, hogy a
böjt valami újat, valami többet hoz a számunkra. Ha nem így
lenne, akkor nem lenne más ez az időszak, mint egy évenként
ismétlődő rendszer újabb értelmetlen állomása. De nem kell,
hogy így legyen! Legyen ez a böjt megújulási lehetőség
mindannyiunk számára.
Sokan
azt gondolják, hogy a böjtben a „nem”-en van a hangsúly. Azon,
hogy mire mondok nemet. Nemet mondok a húsra (legalábbis pénteken),
vagy mást nem eszem, nem iszom, vagy megvonok magamtól, mert végül
is a böjt ezt jelenti. De tudnunk kell azt, hogy a böjt nem
önmagáért van, ahogyan erről a múlt héten beszéltem.
Nem azért van, hogy én nemet mondjak, csak azért mert így szokás.
Mert elsősorban a böjt nem „nem”, hanem „igen”. Nem „nem”
a húsra, vagy bármi másra, hanem „igen” az Istenre. „Igen”
arra a szeretetre, amit mutatott és mutat irántunk Jézus
Krisztusban.
Mi
sem bizonyítja ezt jobban, mint az a történet, amit felolvastam,
Jézus megkísértésének története. Jézus kint van a sivatagban (vagy ahogyan a Biblia fogalmaz: "pusztában") és az ördög megkísérti. Még jóformán hozzá sem kezdett a
szolgálatához, rögtön már az elején jön az ördög, hogy
meghiúsítsa. Mert az újból kisülhet valami jó és ezt a gonosz
nem akarja hagyni, csírájában akar elfojtani minden jót. Szóval
megkísérti Jézust a sivatagban. Jézust, mint Isten Fiát, Istent
nem tudta volna megkísérteni, csábítani a bűnre, de mivel Jézus
értünk – a tökéletes Istensége mellett – vállalta a teljes
emberséget is, ezért az ördög ezt próbálta meg kikezdeni. És
ezért fontos nekünk is ez a történet, mert nem valami egészen
különleges kísértésekről van szó, hanem nagyon is emberi,
nagyon is nekünk szánt kísértésekről, bűnökről, de éppen
ugyanennyire nekünk szánt védekezésről, megoldásról is.
Jézus
nem „nem”-et mond a kísértő szavaira, hogy „nem,
csakazértsem csábulok el!”, hanem „igen”-t mond az
Atyaistenre, az ő akaratára, igéjére. Figyeljük meg a
párbeszédet:
Kísértő:
„Ha Isten Fia vagy, mondd, hogy ezek a kövek változzanak
kenyérré.”
Jézus:
„Meg van írva: Nem csak kenyérrel él az ember, hanem minden
igével, amely Isten szájából származik.”
K:
„Ha Isten Fia vagy, vesd le magadat, mert meg van írva:
Angyalainak parancsot ad, és azok tenyerükön hordoznak téged,
hogy meg ne üsd lábadat a kőbe.”
J:
„Viszont meg van írva: Ne kísértsd az Urat, a te Istenedet!”
K:
„Majd magával vitte az ördög egy igen magas hegyre,
megmutatta neki a világ minden országát és azok dicsőségét, 9és
ezt mondta neki: Mindezt neked adom, ha leborulva imádsz engem.”
Három
kísértéssel próbálkozik a gonosz, és mind a három annyira
jellemző az emberre. Az első a szükségletek és az anyagi
javak kísértése. Jézus 40 napig böjtölt, ami nem azt
jelenti, hogy 40 napig nem evett húst, hanem azt, hogy 40 napig nem
evett semmit. Persze, hogy éhes volt már nagyon. (Nem mellesleg, Jézus
negyven napos böjtje miatt tart nálunk is negyven napig a böjti
időszak.) "Változtasd a köveket kenyérré" – mondja a kísértő, "használd a hatalmadat, az erődet arra, hogy a saját
szükségleteidet betöltsd, hogy a magad számára teremts meg
mindent, ami csak kell!" Ezzel még nem is lenne baj, csakhogy Jézus,
ha ezt tenné, akkor a maga kezébe venné a sorsát és nem
hagyatkozna az Atya gondoskodására, útmutatására, ráadásul
mindezt a Kísértő szavának engedve! És Jézus határozottan
igent mond az ő Atyjára: az ige, amire szükség van, az Istenre
való ráhagyatkozás (mindennapi kenyér) az igazi út.
A
második kísértés az ego, az „én” kísértése. „Rendben,
Isten Fia vagy, akkor tuti, hogy az Isten védelme alatt állsz,
ugorj le innen a magasból, a templom párkányáról”. Hát
persze, ha Jézus leugrana, akkor két lehetőség lenne a
végkimenetel tekintetében. Az első, hogy leugrik és meghal és
vége, a másik pedig, az hogy csoda történik és tényleg az
angyalok megmentik, ahogyan az ige írja. És mivel a templom és
környéke tele van emberekkel, ezért mindenki meglátná és rögtön
elhinnék, hogy ő a Messiás, a Megváltó. Nem is lenne rossz! De
Jézusnak (és az Atyának) nem ez a terve. Nem azért Jézus a
Megváltó, a Krisztus, hogy a maga dicsőségét és személyét
fényeztesse, hanem azért, mert bennünket akar megmenteni a
haláltól! És ez csak halállal lehetséges, az ő halálával, de
nem egy értelmetlen, halállal, amilyen a templom párkányáról
való leugrás lenne, hanem a kereszt által, amely a bűneinktől,
félelmeinktől és a haláltól szerzett szabadulást!
A
harmadik kísértés pedig a hatalomnak a kísértése. Ez a
legdrasztikusabb, mivel semmi más nem jött be, ezért a
legnyilvánvalóbb lázadást követi el a sátán. „Imádj engem
és neked adom az egész világot!” - mondja. Mert, a világ
még valóban a sátán kezében van, egyenlőre ő irányít, mert az Isten
még engedi, hogy így legyen. De Jézus pontosan azért jött, hogy
ha világ a gonosz irányítása alatt is van, de azok,
akik őt követik azok ne legyenek. Jézus pedig kijelenti, hogyha ő
lesz a legelhagyatottabb személy is a világon, akkor sem fogja az
Atyaistent lecserélni a gonoszra. És ezzel végleg legyőzi a
kísértést „Távozz tőlem, Sátán, mert meg van írva: Az
Urat, a te Istenedet imádd,
és csak neki szolgálj!” - mondja.
Szükségek-anyagi
javak, az ego, és a hatalom, ma is a legnagyobb kísértések. Az
ezekkel való rossz élés helytelen irányba visz bennünket, rossz
irányba az Istentől el és nem hozzá. A gonosz célja ma sem más,
mint, hogy rávegyen bennünket arra, hogy eltávolodjunk Istentől,
hogy ne őt válasszuk. De legyen ez a böjti időszak „igen” az
Istenre. Mondjunk igent az ő igéjére, az ő szeretetére, az ő
útjára! Így lehetünk mi a föld sója, vagy hogy ezen történet képénél maradjak: a szabadulásra váró világ, a sivatag sója!
És
biztosak lehetünk benne, hogy az Úr meg fog hallgatni minket. Böjt
első vasárnapját, az egyházi hagyomány szerint, invocavit-nak,
azaz a meghallgatás vasárnapjának is nevezik. Mert az Isten mindig
meghallja az „igen”-eket! Válaszol rájuk, és ahogyan Jézus is
legyőzte a kísértéseket, az ő nyomdokán járva mi is
győzedelmeskedhetünk!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése