Fára mászni semmiből (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Ötvened vasárnap, 2015.02.15.)
textus:
Lk 18,31-43
„ 31Azután
maga mellé vette a tizenkettőt, és így szólt hozzájuk: „Most
felmegyünk Jeruzsálembe, és az Emberfián beteljesedik mindaz,
amit a próféták megírtak. 32A pogányok kezébe adják,
kigúnyolják, meggyalázzák, leköpik, 33és miután
megostorozták, megölik, de a harmadik napon feltámad.” 34Ők
azonban semmit sem fogtak fel ezekből. Ez a beszéd rejtve maradt
előlük, és nem értették meg a mondottakat. 35Történt
pedig, amikor Jerikóhoz közeledett, hogy egy vak ült az út
mellett, és koldult. 36Hallotta, hogy sokaság megy el
mellette, kérdezősködött, hogy mi ez. 37Megmondták neki,
hogy a názáreti Jézus megy arra. 38Ekkor így kiáltott fel:
„Jézus, Dávid Fia, könyörülj rajtam!” 39Akik elöl
mentek, rászóltak, hogy hallgasson el, de ő annál inkább
kiáltozott: „Dávid Fia, könyörülj rajtam!” 40Jézus
megállt, és megparancsolta, hogy vezessék hozzá. Amikor közel
jött, megkérdezte tőle: 41„Mit kívánsz, mit tegyek
veled?” Ő így szólt: „Uram, hogy lássak.” 42Jézus ezt
mondta neki: „Láss! A hited megtartott.” 43És azonnal
megjött a szeme világa, és követte őt, dicsőítve az Istent.
Amikor ezt látta az egész nép, dicsőítette Istent.”
Ma
van a böjtelő utolsó vasárnapja. Kedden húshagyó kedd és
szerdán hamvazó szerda van, és vége a farsangi időszaknak, kezdődik a böjt. A böjti időszak pedig – csakúgy mint az
advent - egy felkészülési, rákészülési időszak. Nem cél,
hanem inkább eszköz. Felkészülési időszak húsvét ünnepére,
amely a kereszténység legnagyobb ünnepe, hiszen ez a közepe, az
origója hitünknek: Jézus Krisztus halála és feltámadása. Ez az
a váltságmű, amelyben új élete és üdvössége lehet
mindnyájunknak.
Általában nem szeretjük azokat, akik előre megmondják dolgokat.
Nem szeretünk ilyen mondatokat hallani, hogy „én előre
megmondtam!”, „na ugye, nem megmondtam!?”, „én szóltam
előre, de nem hallgattál rám!”; „tudtam én, hogy ez lesz!”.
Nem szeretjük hallani ezeket a mondatokat. Egyrészt, mert ezekben
az estekben nem nekünk van igazunk, és senki sem szereti, ha nem
neki van igaza, másrészt pedig hivalkodónak, fennhéjázónak
tartjuk azt, aki ezt mondja, vagy éppen nagyképűnek,
kárörvendőnek. Nem szeretjük, ha valaki előre megmond dolgokat!
És
Jézus ebben az igében, még jóval a megtörténte előtt
kijelenti, hogy mi fog történni. Ezt mondja a tanítványoknak:
„Most felmegyünk Jeruzsálembe, és az Emberfián beteljesedik
mindaz, amit a próféták megírtak. 32A pogányok kezébe
adják, kigúnyolják, meggyalázzák, leköpik, 33és miután
megostorozták, megölik, de a harmadik napon feltámad.” Előre
megmondja, hogy mi fog történni, milyen események láncolata
következik, ha felmennek Jeruzsálembe. De van egy nagy különbség
Jézus és az emberek között, akik megmondanak előre valamit.
Mégpedig az, hogy Jézustól sohasem hallunk ilyen mondatokat, hogy
„én előre megmondtam!”, „na ugye, nem megmondtam!?”, „én
szóltam előre, de nem hallgattál rám!”; „tudtam én, hogy ez
lesz!”, mert ő nem ilyen. Ő nem fogja ezt sem a tanítványok
fejéhez vágni, sem pedig a miénkhez. Miért? Mert akitől az
„előre megmondtam” mondatok elhangoznak, az a saját igazságát,
és dicsőségét próbálja meg bizonygatni, Jézus pedig a mi
igazságunkért, a mi igaz voltunkért mondta el ezeket az
eseményeket előre, és jelenti ki most is. A mi igazságunkért történnek ezek. Hiszen
Jézus nem azért halt meg, hogy utána elmondhassa, hogy „én
megmondtam”, hanem azért, hogy nekünk életünk, a bűnből és
halálból szabadulásunk, az utolsó napon pedig, amikor az ítélő
szék elé kell állnunk, igazságunk lehessen. Hogy az Atya igaznak
fogadjon el minket Jézus Krisztusért!
És
hogyha erre rádöbbenünk, ha felismerjük, hogy Jézus miértünk
szolgált ebben a világban, akkor ismerjük fel igazán őt. És a
felismerést gyógyulás követheti. Nem véletlen az, hogy ezt a
kijelentést, (a passió, Jézus szenvedése történetének
kijelentését) egy gyógyítási, gyógyulási történet követi.
Ezt
írja az ige: „Történt pedig, amikor Jerikóhoz közeledett,
hogy egy vak ült az út mellett, és koldult. 36Hallotta, hogy
sokaság megy el mellette, kérdezősködött, hogy mi
ez. 37Megmondták neki, hogy a názáreti Jézus megy
arra. 38Ekkor így kiáltott fel: „Jézus, Dávid Fia,
könyörülj rajtam!”” Óriási kontrasztban van a
tanítványok értetlenkedése („Ők azonban semmit sem fogtak
fel ezekből.”) és ennek a vak embernek a „rálátása”
Jézus személyére. Ez a vak zsidó ember felismerte a legfőbb
érzékszerve nélkül is, hogy Jézus az a valaki, aki
meggyógyíthatja őt. Talán nem is került ez nála tudatos
szintre, talán fel sem fogta igazán, hogy mi történik, de
valahogyan megragadta Jézus személyét! Mert Jézus Krisztus
felismerése nem függ az érzékszervektől. Valami mélyebb, vagy
ha úgy tetszik, valami magasabb megtapasztalásról, megragadásról
van szó.
És
pontosan ezt alátámasztandó zajlik le a vak ember között és
Jézus között egy nagyon különleges párbeszéd:
Ezt
mondja a vak ember: - „Jézus, Dávid Fia, könyörülj rajtam!”
Jézus
kérdez: - „Mit kívánsz, mit tegyek veled?”
A
vak ember válasza: - „Uram, hogy lássak.”
Jézus
válasza: - „Láss! A hited megtartott.”
A
vak ember ott ül az út szélén és kiabál. Botránkoztat. Szinte
látom a képet, ahogyan a körülötte lévők csitítgatják. De ő
csak kiabál rendületlen. Dávid fiának hívja Jézust. Talán
hallotta, hogy talán ő az aki Dávid király házából jött
megmenteni a népet. Talán csak azért kiabálta pont ezt, mert úgy
gondolta, hogy Jézus ezt hallja szívesen. De egy bizonyos, hogy meg
volt győződve arról, hogy Jézus tud vele tenni valamit, valamiféle változást, jó változást tud hozni az életébe. A „könyörülj
rajtam” kifejezés szó szerint azt jelenti így hangzott:
„Szabadíts meg engem!” Hogy mitől? A vakságtól. Talán. Talán
nem. De vak ember biztos volt benne, hogy valami megváltozik Jézus
által. Jézus kérdez: „Mit kívánsz, mit tegyek veled?”
Micsoda kérdés ez? - gondolhatnánk. Hát persze hogy azt, hogy
lásson. De Jézus megvárja, míg a vak ember, eljut odáig, hogy
meg tudja, sőt meg merje fogalmazni: „Uram, hogy lássak.”
- ebben a megfogalmazásban benne van minden. Elfogadja Jézust maga
fölött valónak, hatalommal rendelkezőnek, ahogyan ő fogalmaz
„Úr”-nak, és meg meri fogalmazni a vágyát, hogy látni akar!
És ez az a pont ahol Jézus által megtörténhet a csoda: „Láss!
A hited megtartott.” - mondja Jézus és abban a pillanatban
lát. Jézus itt pedig ugyanazt a szót használja amit a vak:
„megtartott” - „megszabadított”.
Kiskoromban
soha sem szerettem fára mászni. Egyrészt mert enyhe tériszonyom
van, másrészt pedig mivel meglehetősen túlsúlyos voltam, sohasem lehettem benne biztos, hogy elbír-e a faág vagy sem.
Feltehetjük a kérdést, lelki vonatkozásban van-e olyan hogy
túlsúlyosak vagyunk, hogy van e olyan bűn, teher, helyzet,
mélység, amikor a hit nem tud megtartani? Van, mégpedig addig a
pillanatig, amíg rá nem jövünk arra, hogy nem mi tartjuk a hitet,
hanem a hit minket! Mert nem a munkánk a hit, hanem Istentől kapott
ajándék, amely értünk dolgozik. Amely ugyanúgy az Isten munkája,
mint a gyógyulás, ami általa van!
Ha
csak egy picit is beleízlelünk ebben a nagy kegyelembe,
szabadulásba, akkor nem fogunk tudni mást tenni, mint amit ebben a
történetben tettek a Jézus körül levők: „Amikor ezt látta
az egész nép, dicsőítette Istent.” Mi is tegyük ezt, de
nem csak ezt, hanem amit a megszabadult vak ember is tett: „követte
őt”, azaz mi is kövessük Jézust, ne üljünk tovább az út
szélén, hanem lépjünk rá!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése