Bátran (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Húsvét utáni 2. vasárnap, 2015.04.19.)
textus:
Ez 34,10-16.31
„10Így
szól az én URam, az ÚR: Én most a pásztorok ellen fordulok, és
számonkérem tőlük a nyájamat. Véget vetek annak, hogy ők
legeltessék a nyájat, magukat sem fogják többé legeltetni a
pásztorok. Kiragadom szájukból juhaimat, és nem esznek belőlük
többé. 11Mert
így szól az én Uram, az ÚR: Majd én magam keresem meg juhaimat,
és én viselem gondjukat. 12Ahogyan
a pásztor gondját viseli a nyájnak, amikor ott áll juhai között,
amelyek szét voltak szóródva, úgy viselem gondját juhaimnak.
Kiszabadítom őket mindenünnen, ahová csak szétszóródtak egy
felhős, borús napon. 13Kivezetem
őket a népek közül, és összegyűjtöm az országokból, azután
beviszem őket a saját földjükre. Legeltetni fogom őket Izráel
hegyein, a völgyekben és az ország minden lakóhelyén. 14Jó
legelőn legeltetem majd őket, és Izráel magas hegyein fognak
tanyázni. Jó tanyájuk lesz, ott heverésznek, és kövér legelőn
legelésznek Izráel hegyein. 15Én
legeltetem juhaimat, és én keresek nekik pihenőhelyet - így szól
az én Uram, az ÚR. 16Az
elveszettet megkeresem, az eltévedtet visszaterelem, a sérültet
bekötözöm, a gyengét erősítem, a kövérre és az erősre
vigyázok; úgy legeltetem őket, ahogy kell.
31Mert
ti az én juhaim, az én legelőm nyája vagytok. Emberek vagytok, én
pedig Istenetek! - így szól az én Uram, az ÚR. ”
A
keresztény szolgálat alapvető eleme, minden keresztény ember
feladata, mégis igen méltánytalanul elhanyagolt dolog a bátorítás.
Az a szolgálat, hogy lelket öntünk másokba, vigasztaljuk őket és
segítünk továbblendülni, továbblépni egy-egy nehéz, vagy éppen
tragikus helyzetben vagy esemény után. A Biblia tele van olyan
igékkel, amelyek a bátorításról szólnak, akár az Ószövetségről
beszélünk (5Móz 3,28; Zsolt 7,10; Zsolt 138,3 stb.), akár az
Újszövetségről. Azt lehet mondani, hogy az Egyház története
bátorításról bátorításra épült, alakult már a kezdetek
kezdetén is.
Az Apostolok Cselekedeteinek könyve, amely az Egyház
történetének kezdeteibe enged belepillantást, sokszor arról
számol be, hogy Pál és más apostolok szinte minden gyülekezetben
bátorítottak (Apcsel 11,23; 14,22; 16,40; 20,1; 15,31). Manapság
inkább a panaszkodás és a problémák keringetése a „divat” a
keresztény közösségekben, pedig a bátorítás az egyik
legfontosabb szolgálat, amit a közösség végezhet ebben a sokszor
kilátástalannak tűnő és pesszimista, hovatovább
hungaropesszimista környezetben.
Nagyon
emlékszem, hogy amikor el kezdtem komolyabban zenélni és az első
fellépéseim voltak mennyit jelentett a körülöttem lévő
emberek, vagy éppen a család bátorítása. Akkor még szinte
remegő tagokkal álltam színpadra. Aztán amikor felnőttem, akkor
is nagyon nagy szükség lett volna bátorításra és már nem a
zene kapcsán, hanem az ÉLET kapcsán! Mert a mindennapokban is
nagyon nagy szükség van bátorításra, mert a legnagyobb feladatok
nem a színpadon vagy valamilyen különleges helyszínen és
körülmények között vannak, hanem otthon a hétköznapokban. Mert
mindenkinek lehetnek jobb pillanatai, amikor kicsit más, kicsit jobb
minden, de az igazi kihívás a mindennapok küzdelmeiben van! Hogy
azokat a kanyarokat vegye jól az ember, amit az ÉLET produkál!
Hát, kedves Testvérek az egész ige, a mai egész textus nem más,
mint egy nagy bátorítás! Mégpedig nem mástól, mint minden
bátorítás és minden bátorság forrásától az Atyaistentől!
Méghozzá három bátorítás is van ebben az igében. De mi ez a
három? 1. A világ nem következmények nélküli; 2. Az Istennek
van terve; 3. Mindenkinek azt akarja adni, amire szüksége van
De
nézzük meg ezeket a bátorítások egyesével, külön-külön.
1. A
világ nem következmények nélküli
Az
igénk az ítélet szavaival kezdődik: „Én most a pásztorok
ellen fordulok, és számonkérem tőlük a nyájamat. Véget vetek
annak, hogy ők legeltessék a nyájat, magukat sem fogják többé
legeltetni a pásztorok. Kiragadom szájukból juhaimat, és nem
esznek belőlük többé.” Az ige a nyáj és a pásztor képét
használja, hogy jobban megérthessük az üzenetet, amely nem más,
mint, hogy maga az Isten az, aki odafigyel a világra.
Véssük
be ezt mélyen testvérek: akárhogyan is látszik, akármennyire is
úgy tűnik, hogy a nagyok, az urak, a vezetők, a jobb helyzetben
levők azt teszik a kis emberrel, amit akarnak. Akármennyire is úgy
tűnik, hogy manapság az egyszerű emberekkel azt lehet tenni,
amihez a nagyoknak kedve szottyan, de ez nem igaz. Mert, ha ma, vagy
holnap, vagy bármikor a jövőben nem is kell számolniuk a
következményekkel, de az Istennél „fel van írva” minden! Ő
tudja, mindazokat a sérelmeket, amiket elszenvedtünk, ő ismeri
azokat az igazságtalan, rossz, vagy éppen fölösleges tortúrákat amim, mindenfajta kárpótlás, vagy jóvátétel
nélkül át kellett mennünk!
Ő tudja és orvosolni akarja, gondunkat akarja viselni.
Mert ez a lényeg, nem pedig a büntetés. Ez az ige nem arról szól, hogy
abból nyerjünk erőt, hogy az Isten majd jól megbünteti azokat,
akik kiszúrtak velünk, hanem az a bátorítás, hogy mindentől és
mindenkitől függetlenül az Isten az aki gondoskodik rólunk!
És
így el is jutottunk a második bátorításhoz, ami nem más, mint…
2.
Az Istennek terve van
Igen,
az Istennek van terve a világgal és a mi életünkkel is. A világ
nem a látszólagos káoszon és véletlenszerűségeken áll vagy
bukik, hanem az Isten terve az, ami kormányozza azt. És ez a terv,
az Isten terve, jó! Jó terve van velünk. Az ige így ír, ilyen
szavakat használ, ezt mondja az Úr: „Majd én magam keresem
meg juhaimat, és én viselem gondjukat. […]
Kiszabadítom őket […]
Kivezetem őket […],
azután beviszem őket a saját földjükre.” Aktív és
tevékeny Istenünk van, aki a saját terve szerint alakítja a világ
és a mi sorsunkat. Ilyen módon az Úr az, aki keretet tud
biztosítani a mi életünk számára. Ő tudja megmutatni, hogy
honnan hová tart(hat) az életünk. Hogy van értelme ennek a földi
létnek és van célja is. És mindez Őhozzá kapcsolódik.
3.
Mindenkinek azt akarja adni, amire szüksége van
Mert
az Úr egy szükségbetöltő Isten! Igen, a szükséget tölti be.
Ne felejtsük el és ne ringassuk magunkat hamis hitbe. Az Úr nem a
mi kényünk-kedvünk-akaratunk szerint cselekszik, persze sokszor
teljesíti kéréseinket, és gondolataink, imádságaink fontosak a
számára, de ő a szükségeinket akarja elsősorban betölteni.
Sokszor ez egybe esik kéréseinkkel, hiszen a mindennapi kenyérre
és egyéb fontos fizikai szükségleteink vannak, amik
elengedhetetlenek és jó és helyes ezeket kérni az Úrtól. De sok
esetben viszont az akaratunk és rossz irányba vivő vágyaink miatt
nem látjuk a fától az erdőt és nem fedezzük fel igazi (sokszor
nem fizikai) szükségleteinket. Röviden összefoglalva: Az Úr
legtöbbször nem azt adja, amit akarunk, hanem amire szükségünk
van! Ahogyan az alapigénk írja, még mindig a nyáj és a pásztor
példáján keresztül: „Az elveszettet megkeresem, az
eltévedtet visszaterelem, a sérültet bekötözöm, a gyengét
erősítem, a kövérre és az erősre vigyázok; úgy legeltetem
őket, ahogy kell.”
Ezt
fogalmazza meg Pál a második korinthusi levélben: „Az
Istennek pedig van hatalma arra, hogy minden kegyelmét kiárassza
rátok, hogy mindenütt mindenkor minden szükségessel
rendelkezzetek, és bőségben éljetek minden jó cselekedetre.”
(2Kor 9,8)
1.
A világ nem következmények nélküli; 2. Az Istennek van terve; 3.
Mindenkinek azt akarja adni, amire szüksége van – És mindez Isten tette! Talán ez a legnagyobb, összefoglaló bátorítás, ami
ebben az igében van: hogy van Istenünk és ő jó!
Testvérek,
emeljük fel szívünket az Úrhoz, aki a bátorság forrásaként
minket is elhívhat a bátorítás szolgálatára. Nem legyünk
restek soha testvéreink és mindenki bátorítására, ha szükséget
látunk! Ezért imádkozzunk! Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése