Miért? Szenvedély betegség nélkül (prédikáció, Somlószőlős, Húsvét utáni 3. vasárnap, 2015.04.28.)
textus:
Gen (1Móz) 1,1-4.26-31.2,1-4a
„1Kezdetben
teremtette Isten a mennyet és a földet. 2A
föld még kietlen és puszta volt, a mélység fölött sötétség
volt, de Isten Lelke lebegett a vizek fölött. 3Akkor
ezt mondta Isten: Legyen világosság! És lett világosság. 4Látta
Isten, hogy a világosság jó, elválasztotta tehát Isten a
világosságot a sötétségtől. […] 26Akkor
ezt mondta Isten: Alkossunk embert a képmásunkra, hozzánk
hasonlóvá: uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, az
állatokon, az egész földön és mindenen, ami a földön
csúszik-mászik. 27Megteremtette
Isten az embert a maga képmására, Isten képmására teremtette,
férfivá és nővé teremtette őket. 28Isten
megáldotta őket, és ezt mondta nekik Isten: Szaporodjatok,
sokasodjatok, töltsétek be és hódítsátok meg a földet.
Uralkodjatok a tenger halain, az ég madarain és a földön mozgó
minden élőlényen! 29Azután
ezt mondta Isten: Nektek adok az egész föld színén minden maghozó
növényt, és minden fát, amelynek maghozó gyümölcse van: mindez
legyen a ti eledeletek. 30Minden
földi állatnak, az ég minden madarának és minden földi
csúszómászónak pedig, amelyben élet van, eledelül adok minden
zöld növényt. És úgy történt. 31És
látta Isten, hogy minden, amit alkotott, igen jó. Így lett este,
és lett reggel: hatodik nap. […] 1Így
készült el a menny és a föld és minden seregük. 2A
hetedik napra elkészült Isten a maga munkájával, amelyet
alkotott, és megpihent a hetedik napon egész alkotó munkája után.
3Azután
megáldotta és megszentelte Isten a hetedik napot, mivel azon pihent
meg Isten egész teremtő és alkotó munkája után. 4Ez
a menny és föld teremtésének a története.”
Miért? Talán ez az egyik legfontosabb kérdése az emberiségnek. Miért.
Vágyunk arra, hogy a dolgoknak ne csak a mibenlétét, hanem a
miértjét is tudjuk. Miért vannak, miért történnek, miért
szükséges, miért kell, miért nem, vagy éppen miért igen. Ez a
vágy nagyon ősi, lehet, hogy az egyik legősibb vágya az
emberiségnek. Sokszor vitt előre ez a kérdés. Kutató,
tudósok, gondolkodók keresték a válaszokat különböző
miértekre és így haladt előre a tudomány, a technika, a
fejlődés. Az persze megint más kérdés, hogy hogyan használták
fel az így szerzett tudást, ismeretet, de ennek elemzése nem
feladata a mai istentiszteletünknek.
Az
viszont igen, hogy választ adjunk egy „miért”-re. Mégpedig
talán a legnagyobb miértre? Miért keletkezett ez a világ? Mivégre
vagyunk itt a Földön? A teremtéstörténet, amelyből részleteket
olvastam fel, erre keresi a választ. A Biblia nyitánya, (hiszen ezek
a legelső sorok a Szentírásban), már az emberiség ősi vágyától
indíttatva válaszokat keres. Nem véletlen, hiszen maga az Isten
nagyon jól ismer bennünket, tudja, hogy mire van szükségünk.
Miért? Mert ez a legfontosabb kérdése a teremtéstörténetnek! Mert, hitbeli szempontból ugyanis, a legfontosabb nem
az, hogy hogyan teremtette Isten a világot, hanem az, hogy miért!
Sokan
ebből a szakaszból kiindulva keresték a választ, sokan máshol. Így kaptak szárnyra emberi logikából kiinduló,
spekulatív elképzelések, mint például: Az Isten
szükségszerűségből teremtette a világot. Aki csak egy kicsit is
ismer az Istenből tudja, hogy az Isten semmit sem tesz
szükségszerűségből, tekintve, hogy ő Ura mindennek és
mindenkinek. Van aki úgy gondolta, hogy magányosságból teremtett
az Úr. Hát ez még képtelenebb ötlet. Hallottam olyat is, hogy az
Isten azért teremtette a világot, hogy rajtunk keresztül
tapasztaljon. Mintha nem ismerne, mintha szüksége lenne rá! És még sorolhatnám...
A
válasz ennél sokkal egyszerűbb és sokkal bátorítóbb. Isten
szeretetből és örömmel teremtette a világot! Direkt és nem
véletlenül. Minden úgy és azért történt, ahogyan az Isten
akarta. Nem véletlen az sem, hogy a teremtés minden egyes mozzanata
után azt olvassuk: „Látta Isten, hogy […]
jó”. Mert így jó. Megteremtette a világot, benne minden
élővel, elképzelhetővel és elképzelhetetlennel együtt. És végül
megteremtette az embert. De nem akárhogyan tette ezt, hanem azt
olvassuk, hogy saját képmására teremtette. Mit is jelent ez, hogy
képmás. Azt jelenti, hogy a teremtettségünk által, az Istenhez
tartozunk, hogy őtőle az ő szeretetéből és öröméből
származunk. Ez a legfontosabb tulajdonságunk, vagy fogalmazhatok
úgy is, hogy ez az ember alapbeállítása. És a hit, és az
Istenben való élet nem különleges (legalábbis ebben a
kontextusban), hanem a lehető legtermészetesebb dolog. Az nem
természetes, az az eltérő, ha az ember nem akar az Istenhez
tartozni, tudniillik az Istennel való kapcsolat a legalapvetőbb
állapot az embernek.
Az
oltár előtti igében is az örömről olvastunk: „Bizony,
bizony, mondom néktek, hogy ti sírni és jajgatni fogtok, a világ
pedig örül; ti szomorkodtok, de szomorúságotok örömre fordul.
Amikor az asszony szül, fájdalma van, mert eljött az ő órája,
de amikor megszülte gyermekét, nem emlékszik többé a gyötrelemre
az öröm miatt, hogy ember született a világra. Így most titeket
is szomorúság fog el, de ismét meglátlak majd titeket, és örülni
fog a szívetek, és örömötöket senki sem veheti el tőletek”
(Jn 16,20-22). Az a jó rend, amit az Atyaisten a teremtésben,
amiről eddig szó volt megrendült – azaz egészen pontosan – az
ember elvesztette a lehetőségét, hogy ebben a jó rendben, maradéktalanul az Isten jelenlétében élje az életét. Ezért van
az, hogy hiába alapállapota az embernek az Istennel való élet,
mégis a legtöbben nem az ő útján járnak. Ez a tragédia a
bűnnek a következménye, amely betört a világba és mind a mai
napig el akarja téríteni az embert, messze vinni az Istentől.
Pontosan ezt fejezi ki az Újszövetség „bűn” szava (ἁμαρτία
– hamartia) szó is, amely „céltévesztés”-t jelent. De az
Isten nem hagyott bennünket árván, nem hagyott reménység nélkül!
Jézus Krisztusban ez a rend ez a kapcsolat generálisan helyreállt
és nekünk lehetőségünk van Őáltala belekapcsolódni ebbe a
szeretetközösségbe! Ahol ugyan nem mentesülünk a fájdalomtól,
a nehézségektől, de örömünk lehet az életben, örülhetünk az
életnek ahelyett, hogy nyűgnek tartanánk.
Az
emberbe – legalábbis a legtöbbünkbe – bele van kódolva, hogy
ragaszkodjon az életéhez, szinte bármi áron. De nincsen annál
rosszabb, mikor egy olyan élethez ragaszkodunk, amely nem jó,
amiben nem érezzük helyén magunkat, vagy folyamatosan rosszul
érezzük magunkat a bőrünkben! Mert hogyan hívjuk azt az
állapotot, amikor valaki belső kényszerből körömszakadtáig ragaszkodik egy általa
is rossznak tartott dologhoz? Szenvedélybetegségnek. Az Isten nem
akarja, hogy mi rabok legyünk saját bőrünkben, mert ő jónak
teremtette a világot és benne bennünket.
Ezt a jót lehet megtapasztalni az örömben, amely Krisztus által
jött a világba. Azt az állapotot, amelyet már itt, a teremtésben
is olvashatunk: „Isten megáldotta őket”. Áldott
állapot, a szónak nem várandós, baba-várós értelmében, hanem
lelki értelmében (bár milyen érdekes, hogy az oltár előtti igében, Jézus pont a szülést
hozza példának az öröm kapcsán!). Áldottnak, Isten szava által.
Így olvassuk: „Isten megáldotta őket [ti.
az első emberpárt] és ezt mondta nekik” Istennek
van szava hozzánk. A vele való kapcsolat és az áldottság alapja
Isten szava.
Testvérek!
Az öröm vasárnapján legyen számunkra üzenetté az öröm, hogy
az Isten örömmel és szeretetből teremtette a világot, és ebben
a világban Jézus Krisztus által személyes szava van a számunkra.
Hogy megszólítottságunkban vele kapcsolatban lehessünk,
szeretetközösségben!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése