Zárak nélkül (prédikáció, Somlószőlős, Húsvét utáni 1. vasárnap, 2015.04.12.)
textus:
Jn 20,19-29
„19Aznap,
amikor beesteledett, a hét első napján, ott ahol összegyűltek a
tanítványok, bár a zsidóktól való félelem miatt az ajtók
zárva voltak, eljött Jézus, megállt középen, és így szólt
hozzájuk: „Békesség néktek!” 20És
miután ezt mondta, megmutatta nekik a kezét és az oldalát. A
tanítványok megörültek, hogy látják az Urat. 21Jézus
erre ismét ezt mondta nekik: „Békesség néktek! Ahogyan engem
elküldött az Atya, én is elküldelek titeket.” 22Ezt
mondván, rájuk lehelt, és így folytatta: „Vegyetek Szentlelket!
23Akiknek
megbocsátjátok a bűneit, azok bocsánatot nyernek, akikéit pedig
megtartjátok, azoknak a bűnei megmaradnak.” 24Tamás
pedig, egy a tizenkettő közül, akit Ikernek hívtak, éppen nem
volt velük, amikor megjelent Jézus. 25A
többi tanítvány így szólt hozzá: „Láttuk az Urat.” Ő
azonban ezt mondta nekik: „Ha nem látom a kezén a szegek helyét,
és nem érintem meg ujjammal a szegek helyét, és nem teszem a
kezemet az oldalára, nem hiszem.” 26Nyolc
nap múlva ismét benn voltak a tanítványai, és Tamás is velük.
Bár az ajtók zárva voltak, bement Jézus, megállt középen, és
ezt mondta: „Békesség néktek!” 27Azután
így szólt Tamáshoz: „Nyújtsd ide az ujjadat, és nézd meg a
kezeimet, nyújtsd ide a kezedet, és tedd az oldalamra, és ne légy
hitetlen, hanem hívő.” 28Tamás
pedig így felelt: „Én Uram, és én Istenem!” 29Jézus
így szólt hozzá: „Mivel látsz engem, hiszel: boldogok, akik nem
látnak és hisznek.””
Valami
más kezdődik húsvét után. Húsvét után visszatérnek a dolgos
és sokszor szürke hétköznapok és nagyon nagy kontraszt, különbség
tud lenni – érzésben – az ünnep és a hétköznap között.
Mennyire jó volt, amíg szünet volt, mennyire jó volt pihenni,
mennyire jó volt együtt lenni rokonokkal barátokkal, mennyire jó
volt a feltámadás felszabadító üzenetével találkozni! De aztán
minden visszatér a megszokott kerékvágásba és – mi tagadás –
a megszokott kerékvágás, egy ünnep, egy találkozás után nem
megkönnyebbülést, vagy éppen megnyugvást hoz, hanem inkább
kiszürkíti, megfakítja a képet. Visszatérnek a gondok, problémák,
amiket talán egy percre el lehetett felejteni az ünnepi asztal
körül…
A
tanítványoknak még ez sem adatott meg. Mármint a pillanatnyi
felejtés és nyugalom. Mert bár hallották a feltámadás hírét
Máriától, aki ott volt az üres sírnál (ahogyan azt húsvétkor hallottuk), de nem nagyon hittek neki. És ezért előjöttek a
félelmek és gondok, amik nagyon is valóságosak voltak. „amikor
beesteledett, a hét első napján, ott ahol összegyűltek a
tanítványok, bár a zsidóktól való félelem miatt az ajtók
zárva voltak” Miért féltek? Hát azért, hogy ők is úgy
végzik, ahogyan Jézus! Mert, ha a Mesterrel így bántak, akkor mi
lesz a tanítványokkal?! Bezárkózva várakoztak, de ki tudja mire,
vagy kire.
Élénken emlékszem még gyerekkoromból, hogy hogyan, és főleg, milyen
látványosan tudnak félni az emberek. Nem kellett belelátni az
életükbe, nem kellett olvasni gondolataiban, nem kellett semmilyen
különleges képesség. Gyerek és fiatalkorom nagy részét
panelben töltöttem és még ma is tisztán emlékszem ajtókra, arra,
hogy ennek vagy annak az embernek, családnak milyen ajtaja volt.
Mert az bizony sokat elárul. Rengeteg olyan lakásajtó volt, ami
már nem is tűnt lakásajtónak. Fölül zár, alul zár, a
kilincsnél vagy a gombnál, középen hevederzár, és az egészen
kívül egy rács, lehetőleg az is legalább két zárral...! Ezek az
ajtók nem is lakás bejáratnak, hanem inkább börtönkapunak tűntek. Persze, érthető volt, hiszen sok volt a betörés és a lopás.
Ez óhatatlan, ha sok ember lakik kis helyen, ideális a bűnözők
számára.
Csakúgy mint a tanítványok esetében. Ideális áldozatai lettek volna
a fennálló hatalomnak, hogy Jézus kivégzése után felszámoljanak
mindent és mindenkit, aki hozzá tartozott.
Mint
említettem, érthető a dolog. Érthető, hogy az emberek tartanak a
bűnözéstől és ezért bezárkóznak, sokszor extrém módon, és
érthető a tanítványok félelme is.
Csak
egy dolgot nem vettek figyelembe akkor is és ma sem. Hogy a bezárkózás
és a zárak nem oldják fel a félelmet! Soha! Nincsen az a zár és
nincsen az a búvóhely, ami eloszlathatná a félelmet. A
tanítványok is rettegtek a bezárt ajtók mögött, ahogyan a
házakban, panelokban sem lett jobb tőlük a hangulat. És amikor
visszatérünk a hétköznapokba, az ünnepek után, akkor döbbenünk
rá, hogy mennyi minden van, ami gond és probléma. Ezek legtöbb esetben igenis félelmetesek,és félelemben nem lehet élni! Valaminek fel kell
oldania a félelmet ahhoz, hogy teljes értékű életet tudjunk
élni, ne csak félelemmel teljes fél-életet! A bezárkózás,
elzárkózás, vagy éppen a tudomásul nem vevés pedig nem
megoldás.
És
akkor történik valami. Jézus megjelenik a tanítványoknak. És
bár hallottak róla, hogy Jézus feltámadt, maga is többször
említette, de akkor is váratlanul érte őket, a zárt ajtón
keresztül betoppanó Jézus! Milyen csodálatos, hogy a feltámadás
nem elragadta az emberiségtől, tőlünk a Megváltót, hanem pont,
hogy teljes valójában „odaadta”!
És
mit mond Jézus, mi az első szava a tanítványoknak: „Békesség
néktek!” Békesség. Hát ez, Jézus szava, tudja eloszlatni a
félelmet, nem a zárak. „ tanítványok megörültek, hogy
látják az Urat.” - olvassuk az igében. Igen, öröm váltja
fel a félelmet. Jézus elveszi a félelmet és örömöt ad a
helyébe!
Így
arra kérdésre, hogy van-e élet húsvét, vagy bármilyen ünnep
után, hogy lehet-e jól élni a hétköznapokban a válasz ez: Igen
lehet! Mert Jézus nem csupán „ünnepi” megváltó, hanem a
hétköznapokban is ott akar lenni mellettünk. Mert nem
karácsony-húsvét-pünkösd Jézus szava, hanem az év 365 napjára
érvényes üzenete van a számunkra: ő él, szeret és velünk akar
lenni!
És
ez nagyon fontos: velünk! Nem csak, hogy békességet hozott Jézus,
nem csak úgy mondta a magasból, hogy „nyugi, minden rendben
lesz!”. Az ő békéje valódi, belső, közvetlen békesség.
Hogyan olvassuk: „eljött Jézus, megállt középen, és így
szólt hozzájuk: „Békesség néktek!”” Közöttük állt
meg. Nem távolabb, nem a messzeségben, nem valahonnan az égből
üzent, hanem megjelent közöttük. Közösséget vállalt velük,
hiszen egy csapat voltak. És ez a közösség a feltámadással nem
hogy lazább, de még inkább szorosabb lett!
És
ezekből a félelemmel teli tanítványokból olyan apostolok lettek,
hogy egyszerűen szenzációs! Még Tamásból is, akit hitetlen
Tamásként szoktunk emlegetni (innen származik a „tamáskodás”
kifejezés is) olyan hírvivője lett az evangéliumnak, hogy a
hagyomány szerint még Indiáig is eljutott! Egyszerű emberek, rettenthetetlen misszionáriusok és nagy szónokok lettek! Miért?
Mert megszabadultak félelmeiktől. Egészen pontosan: Jézus
szabadította meg őket a félelemtől. Mert az ő szava az öröm
szava. Ahogyan Pál apostol is írja: „Mert nem a szolgaság
lelkét kaptátok, hogy ismét féljetek, hanem a fiúság Lelkét
kaptátok” (Róm 8,15).
Hagyományosan
ezt a mai vasárnapot fehér vasárnapnak szokták nevezni. Sok
helyen ekkor van a konfirmáció, illetve a felnőttkeresztelés. Ezen
kívül az egyházi hagyomány még egy igét köt ehhez a
vasárnaphoz Péter apostol első leveléből: „mint újszülött
csecsemők a hamisítatlan lelki tejet kívánjátok, hogy azon
növekedjetek az üdvösségre” (1Pét 2,2) Mert ez a vasárnap
a legalapvetőbb üzenet vasárnapja, amely üzenetet csak és
kizárólag húsvét fényében lehet megérteni, éppen ezért van
olyan közel húsvéthoz. Ez az üzenet olyan a keresztény ember
számára, mint az anyatej a baba számára. És ez az üzenet nem
más, mint hogy Jézus életével, halálával és feltámadásával
békességet és bűnbocsánatot, amely az Istenhez való tartozás
lehetősége, hozott! És csak akkor érthetjük meg ezt az üzenetet,
ha mi is találkozunk a Feltámadottal!
Adja
Isten, hogy mindannyiunk életében megvalósuljon a ez a találkozás
és ez a közösség!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése