A mennyei személyi (prédikáció, Húsvét utáni 3. vasárnap, 2020.05.03.)
textus: Zsid 11,13-16
A prédikáció:
„13Hitben haltak meg ezek mind, anélkül, hogy beteljesültek
volna rajtuk az ígéretek. Csak távolról látták és üdvözölték
azokat, és vallást tettek arról, hogy idegenek és jövevények a
földön. 14Mert akik így beszélnek, jelét adják annak, hogy
hazát keresnek. 15És ha arra a hazára gondoltak volna, amelyből
kijöttek, lett volna alkalmuk visszatérni. 16Így azonban jobb haza
után vágyakoztak, mégpedig mennyei után. Ezért nem szégyelli
Isten, hogy őt Istenüknek nevezzék, mert számukra várost
készített.”
A teljes istentisztelet videója:
A prédikáció:
Mi az, ami meghatározza a személyazonosságunkat? Néhány
alapadat csupán, de egész életünkre hatással van és nem lehet
megváltoztatni. Ilyen a születési idő, az „anyjaneve” és a
születési hely. Ezeket nem lehet megváltoztatni. És mindez ott
van a legfőbb iratunkban a személyi igazolványunkban. Az utóbbi
években már születéstől kiadják a személyiket, de amikor én
gyereke voltam, akkor 14 évesen kaptuk meg az elsőt (jelzem: én
még a „barnával” kezdtem). Nagyon nagy dolognak éreztük,
valahogyan felnőttebbek lettünk tőle. Nyolcadikban és
kilencedikben – amikor az első személyinek ideje volt –
mindenki bevitte az új személyit az osztályba és mi természetesen
mindig megvizsgáltuk, röhögtünk az igazolványképeken (nem is
tudom, hogy van-e valaki, aki jól néz ki egy igazolványban?). Én
mindig nagyot néztem és jól megjegyeztem, ha valaki nem Szolnokon
született. Szolnoki
származású vagyok, ami megyeszékhely, szóval viszonylag kevesen
vannak, voltak olyanok, akik fiatalok Szolnokon laknak, de nem ott
születtek. De volt egy-két személyi, ami még ennél is
különlegesebb volt. Azoké, akik még csak nem is Magyarországon,
hanem valamely más országban születtek. Főleg a kilencvenes
években… Nagyon menőnek tartottam őket. Én is úgy szerettem
volna, ha valami extra hely lett volna beleírva a személyibe
születési helyként… De hát ezen már nem lehet változtatni.
Azonban, ha az ember felnő, akkor – ha születési helyet nem is
– de lakóhelyet tud váltani. Vannak olyan városok (Szolnok és
Ajka is ilyen), ahol nagyon sokan élnek olyanok, akik nem itt
születtek, vagy nem itt voltak gyerekek. És még ma is,
rendszeresen hallok olyat, hogy a környékről sokan beköltöznek a
városba. Ez, tulajdonképpen nem is olyan extra, hiszen az egész
világ e felé halad. Ezt nevezzük urbanizációnak, azaz
városodásnak és városiasodásnak. Magyarul egyre többen vannak,
akik beköltöznek városokba. Ennek sok oka lehet, de főleg a
lehetőség és az életben, családban való kiteljesedés az, ami
motiválja az embereket, hogy faluról a városba, városból a
nagyobb városba költözzenek. Amikor mi is Somlószőlősről
beköltöztünk Ajkára, lassan négy évvel ezelőtt, akkor így
búcsúztak tőlem az ottani közösségből: „reméljük ott
megtalálja a számítását”. És talán már sokan hallották
vagy mondták ugyanezt: remélem megtalálod a számításod.
A mai igénk az Újszövetségből, annak is egy különleges
könyvéből, a Zsidókhoz írt levélből származik. Az első
fontos tudnivaló róla, hogy nem tudjuk ki írta. A második pedig
az, hogy szoros kapcsolatban van a Biblia első részével az
Ószövetséggel. Telis-tele van olyan utalásokkal, amelyek
összekötik ezt a levelet az Ószövetséggel, pontosabban fordítva,
az Ószövetséget ezzel a levéllel és így az Újszövetséggel. A
könyv nagy részében bizonyítékok sorakoznak arról, hogy Jézus
Krisztus a messiás és ő az az áldozat, amire szükség volt
ahhoz, hogy mi odatalálhassunk az Istenhez. Illetve azt taglalja,
hogy a feltámadott és mennybe ment Krisztus, hogy is főpapja mind
a mai napig népének. A mostani szakaszban pedig lezárása egy
nagyobb egységnek, amelyben fel vannak sorolva azok az ószövetségi
alakok, akiknek példaértékű hite volt. Ezek az ószövetségi
hívő emberek állandóan utaztak és költöztek. „Csak
távolról látták és üdvözölték [az
ígéreteket], és vallást tettek arról, hogy idegenek és
jövevények a földön.” Azokról az ígéretekről van itt
szó, amelyek mind-mind Jézusról szóltak. Szóval itt ebben a
részben nem arról van szó, hogy a nomádságuk miatt voltak
idegenek és jövevények, hanem azért mert még nem találkozhattak
az Isten legnagyobb tettével, jelesül, hogy Jézusban emberré
lett. „Jobb haza után vágyakoztak, mégpedig mennyei után.”
-írja a mai igénk.
És ez a mennyei haza pedig egy különleges városban öltött
testet. „számukra várost készített” az Isten, így
olvassuk. Ezek az régi ószövetségi emberek megszülettek valahol
útközben, és nomád-félnomád életmódjukból kifolyólag, hol
itt laktak, hol ott. Azonban egy helyre biztosan nem mentek: a
városba, hiszen ott nem nagyon lehet legeltetni. Éppen ezért
kimondhatjuk, hogy itt nem egy konkrét lokációról, földrajzi
pontról van szó, hanem valamilyen „lelki” helyről. Így a mai
igénk nagy megkülönböztetése, hogy az Isten valami nagyon másba
akarta őket vezetni. Az a hely, amit az Isten elkészített számukra
(és már most előre bocsátom, hogy számunkra is), valami nagyon
más, mint amit eddig tapasztaltak, tapasztaltunk.
Nagyon érdekes dolog a keresztény ember világszemlélete. Ugyanis
ellenirányú a szemlélete a nem hívő emberhez képest. Amíg a
nem hívő ember az életét a születése felől értelmezi,
jelesül, hogy telik az idő, öregszünk, meghalunk, addig a
keresztény ember az örök élet reménysége felől, (azaz az abban
való bizalomban, hogy az Isten, a fizikai valóságból való
kilépés után, magához vesz bennünket) értelmezi az egész földi
valóságot. Ezt nevezzük – teológiai műszóval –
eszkatologikus látásmódnak. Az eszkatológia az élet és világ
végét tárgyalja. De ez nem egyfajta naiv utópia, hogy az Isten
egyszer majd valamikor csinál majd valamit, amitől nekem jó lesz,
hanem egy bizonyosság, hogy Ő magához emel engem.
Méghozzá nem is akárhova, hanem pontosan abba a „városba”,
amiről a mai igénk beszél. A Jézus utáni embernek, így a ma
emberének is lehetősége van arra, hogy belépjen Krisztus nyomán
abba a városba, amiről olyan nagy emberek, mint Ábrahám, Jákob,
Mózes, stb. csak álmodtak! Nekik csak ígéretek voltak arra, hogy
lesz majd út abba a városba, de nekünk már, a feltámadás által,
bizonyosságunk van!
Így hát arra hív ma az igénk, hogy lelkileg urbanizálódjunk,
„költözzünk be”, de legalábbis induljunk el az odavezető
úton. Mert a helyünk készen áll!
„A Bárány vére volt az ár,
Őnála többé nincs
halál.
Krisztusban üdvöm készen vár,
Ott fenn, az
Isten trónjánál,
Ott fenn, az Isten trónjánál.”
Készen van a helyünk. Sőt! Jézus azt mondja: „aki hallja az
én igémet, és hisz abban, aki elküldött engem, annak örök
élete van, sőt ítéletre sem megy, hanem átment a halálból az
életbe” (Jn 5,24). Mit jelent ez? Ez azt jelenti, hogy aki
hisz Jézusban, annak már nem csak a helye van kész, de az új
lelki személyi igazolványa is! Az ittenin nem lehet megváltoztatni
a születési helyet, de az Úrtól kapunk egy másikat! Hiszen, aki
Krisztusban van, arról a Biblia úgy beszél, hogy újjászületett
(Jn 3,3). Így onnantól kezdve már nem csak az határoz meg
minket, nem csak az tartozik a személyazonosságunkhoz, hogy hol
születtünk erre a földre, hanem az, hogy az Isten városában
újjászülettünk! És ez a legfontosabb, hogy hazára, otthonra
számíthatunk amikor mindennek vége lesz!
Ma, az öröm (Jubilate) vasárnapján a legnagyobb öröm kerül
elénk! Annak az öröme, hogy az élet nem ennyi, hanem ennél
sokkal több. És ott végződik majd az Isten városában! Ámen
Nagyon szép prédikáció! :-) 10/10.
VálaszTörlés