A szabadság dala (prédikáció, Húsvét utáni 5. vasárnap, 2020.05.10.)
textus: Apcsel 16,25-35
„25Éjféltájban Pál és Szilász imádkozott, és énekkel
magasztalta az Istent, a foglyok pedig hallgatták őket. 26Ekkor
hirtelen nagy földrengés támadt, úgyhogy megrendültek a börtön
alapjai, hirtelen kinyílt minden ajtó, és mindegyikükről
lehulltak a bilincsek. 27Amikor a börtönőr felriadt álmából, és
meglátta, hogy nyitva vannak a börtönajtók, kivonta a kardját,
és végezni akart magával, mert azt hitte, hogy megszöktek a
foglyok. 28Pál azonban hangosan rákiáltott: Ne tégy kárt
magadban, mert valamennyien itt vagyunk! 29Ekkor az világosságot
kért, berohant, és remegve borult Pál és Szilász elé; 30majd
kivezette őket, és ezt kérdezte: Uraim, mit kell cselekednem, hogy
üdvözüljek? Ők pedig így válaszoltak: 31Higgy az Úr Jézusban,
és üdvözülsz mind te, mind a te házad népe. 32Ekkor hirdették
az Isten igéjét neki és mindazoknak, akik a házában voltak. 33Ő
pedig magához fogadta őket az éjszakának még abban az órájában,
kimosta sebeiket, és azonnal megkeresztelkedett egész háza népével
együtt. 34Azután házába vitte őket, asztalt terített nekik, és
örvendezett, hogy egész háza népével együtt hisz az Istenben.
35Amikor megvirradt, elküldték az elöljárók a
törvényszolgákat, és azt üzenték: Bocsásd szabadon azokat az
embereket!”
Az egész istentisztelet videója:
Két személy közötti kapcsolat milyensége sok mindenen múlik.
De az biztos, hogy az egyik legfontosabb a minőségi együtt töltött
idő. Én az utóbbi időszakban fedeztem fel egy olyan
társasjátékot, amelyet ketten lehet játszani és a feleségemmel
nagyon jókat játszunk együtt esténként. Minőségi idő. A játék
olyan, mint a sakk. Gondolkodni kell, stratégiát, tervet kieszelni.
Amikor a másik lép, akkor megpróbálni kitalálni, hogy ő mit
akar. „Ebből a lépésből az következik, abból meg amaz,…”
stb. De egy szint után már akármennyire is ismerem a játékot,
vagy a játékpartnert, nem tudom kitalálni a terveit, mert annyira
sok a változó. Onnantól csak a ráhagyatkozás marad. Lép
valamit, amire meg én fogok lépni valamit.
A mai igénk az Apostolok Cselekedeteinek könyvéből van, amely
könyv az egyház születésének és cseperedésének leírása.
(erről kicsit bővebben beszéltünk két hete) Egy nagyon
fontos pillanatnak vagyunk a tanúi a 16. fejezetben. Az evangélium
átkerül Európába. Ma, sokan úgy gondolkodnak, hogy Európa a
keresztény földrész. Rengeteget beszélnek arról, hogy a
keresztény Európa így a keresztény Európa úgy… Tudatosítani
kell azonban, hogy a kereszténység születési helye, és a bibliai
személyek mindegyike nem európai, hanem ázsiai, azon belül is
főleg zsidó. Szóval a kereszténység eleve nem egy európai
találmány, és Európa még a legjobb pillanataiban sem volt soha –
ténylegesen – keresztény. De ez egy másik történet… Szóval,
Pál apostol van itt központban. Álmot lát, amelyben egy makedón
származású férfi (Apcsel 16,9) jelenik meg neki, és kéri
őt, hogy segítsen rajtuk. Ezen az isteni jelen felbuzdulva Pál,
munkatársával Szilásszal együtt áthajózik az Égei-tengeren, és
így az evangélium eljut Európába. Micsoda történelmi pillanat –
gondolhatnánk jogosan. Erre így olvassuk a mai igénk előtt:
„Velük együtt a sokaság is rájuk támadt, az elöljárók
pedig letépették ruhájukat, és megbotoztatták őket. Sok ütést
mértek rájuk, majd börtönbe vetették őket, és megparancsolták
a börtönőrnek, hogy gondosan őrizze őket. Az pedig, mivel ilyen
parancsot kapott, a belső börtönbe vetette őket, és a lábukat
kalodába zárta.” (Apcsel 16,22-24) és a mai igénk így
folytatja: „Éjféltájban Pál és Szilász imádkozott, és
énekkel magasztalta az Istent, a foglyok pedig hallgatták őket.”
Mi van? No, álljunk meg egy szóra! Az evangélium eljut Európába,
kezd igazán kibontakozni valami egészen nagy dolog, erre az
apostolokat lecsukják?! Úgy tűnik, igen. Úgy tűnik Európa nem
fogadja olyan jó szívvel és nyitottan az evangéliumot… A
részletes okok a mai üzenet szempontjából annyira nem fontosak, a
lényeg az, hogy Pál és Szilász börtönben vannak – a ma is
létező – Filippi városában. Sőt, nem elég, hogy
börtönben, de kalodában is, ami csak még rosszabbá teszi a
dolgot. Aztán éjfél körül nagy földrengés történik. A
tudósok azt tippelik, hogy a Richter-skála szerinti ötös
és hetes erősség között lehetett valahol. Ennek hatására
„megrendültek a börtön alapjai, hirtelen kinyílt minden
ajtó”. A börtönőr, felriadva álmából, látta, hogy
minden tárva-nyitva, arra a logikus következtetésre jutott, hogy
megszöktek a foglyok, miközben a parancsa úgy szólt, hogy „hogy
gondosan őrizze őket”. Erre azt tette, amit akkor minden
katona tett volna a helyében a szégyen elkerülése érdekében,
öngyilkos akart lenni. De Pálék rászóltak, hogy ne tegye mert
itt vannak, nem mentek sehova. Erre a börtönőr leborul előttük,
magához fogadja őket a házába, megkeresztelkedik az egész
családdal együtt. És a poén a végén: másnap reggel parancsot
kap, hogy engedje el a foglyokat. Gondolom, egy földrengés után
volt jobb dolga a városvezetésnek, mint átutazó prédikátorokat
vegzálni… És így Pál és Szilász tovább tudnak menni. Milyen
szép, kerek, szinte mesés történet.
Csakhogy! Van itt egy-két furcsaság, ami igazán rávilágít
ennek a történetnek a különleges voltára, mélyére.
1. Amit már az elején említettünk. Eljut az evangélium Európába,
de szinte már a „tengerparton” lesittelik az apostolokat. Ez
azért súlyos.
2. Amikor Pált és Szilászt becsukják, sőt kalodába zárják,
akkor imádkoznak. Ebben még semmi furcsa sincsen, én is ezt
tenném. De úgy olvassuk: „Éjféltájban Pál és Szilász
imádkozott, és énekkel magasztalta az Istent” Nem tudom, én
hogyan viselném, ha börtönbe zárnának, és az ima is oké, de
hogy dicsérő éneket énekelni az Istennek. Én inkább
siránkoznék, vagy reménytelenül gubbasztanék a sarokban.
Vajon miért viselkedtek Pálék így? Miért nem voltak összetörve,
miért nem voltak megzuhanva – és főleg – miért nem estek
kétségbe?
3. Amikor a földrengés miatt a börtön ajtajai kinyíltak, akkor
miért nem szöktek meg? Hiszen igaztalanul voltak fogva tartva! Én
biztos meglógtam volna.
Ahhoz, hogy ezekre a furcsaságokra választ tudjunk adni két másik
– ha nem is furcsa, de mindenképpen jelzésértékű – eseményt
is meg kell néznünk a ami történetben.
1. Amikor Pál és Szilász maradnak a börtönben, nem menekülnek
el, akkor megakadályozzák, hogy a börtönőr öngyilkos legyen.
Amikor a smasszer látja, hogy nem szöktek meg, akkor leborul az
apostolok elé és így szól: „Uraim, mit kell cselekednem,
hogy üdvözüljek?” A börtönőr nyilván nem volt egy
teológiailag művelt alkat, úgyhogy nyilván nem az üdvözülés,
a mennybe jutás nüanszai felől érdeklődött. Főleg, mert
ráadásul nem is zsidó, hanem – minden valószínűség szerint –
római, vagy görög volt. De ha szó szerint fordítjuk az eredeti
görög nyelvből ezt a mondatot, akkor így hangzik: „Uraim,
mit kell cselekednem, hogy szabad legyek?” Gondoljunk bele, ezt
egy börtönőr kérdezi ezt a fogvatartottaktól! Hogyan legyen
szabad? Ez nem egy filozófiai kérdés, hanem valahonnan, nagyom
mélyről felszakadó kiáltás, ami mögött nem „csak” az ekkor
történt események, hanem egy egész élet tapasztalatai, emlékei
húzódnak meg. Ennek a börtönőrnek az Isten megérintette a
szívét és az el nem szökött apostolok nyomán hangzott neki és
családjának az evangélium, és így ők lettek az első nem zsidó
(a Biblia szóhasználata szerint: pogány) hátterű megkeresztelt,
hívő keresztények! Az elsők Európában. Ők a mi őseink, lelki
szempontból! Valami nagyon különleges történik itt! Valami
egészen rendkívüli!
2. És talán már csak hab tortán, hogy másnap megjött ennek a
börtönőrnek az új parancsa: „Bocsásd szabadon azokat az
embereket!”
Mindezek a furcsaságok a börtön, az éneklés, a földrengés, és
mindezek az események, a nem megszökés, a börtönőr kérdése és
a szabadon engedés, mind-mind valami nagyon szolgáltak, valami
nagyobbat. Az Isten tervét. Nem szeretem az „Apostolok
Cselekedetei” könyvcímet. Két ok miatt sem. Az egyik, mert nem
ez az eredeti címe, hanem az „Cselekedetek”, „Praxeisz”
görögül. Másrészt meg azért sem, mert ezzel a módosítással a
lényeg veszik el a címből, ami pont az, hogy nem az apostolok
cselekszenek, ahogyan ebben a történetben sem, hanem Krisztus. Az
evangéliumban a földön lévő Krisztus, itt pedig a feltámadás
után, a feltámadt Krisztus cselekszik sokszor (nem) az apostolokon
keresztül. És minden történet, minden esemény, legyen az jó
vagy rossz, kellemes, vagy tragikus, mind-mind a Feltámadott
cselekedete és az Isten tervének része. Ebben a történetben Pál
és Szilász viselkedtek úgy, ahogy, mert tudták ezt. Tudták, hogy
bármi is történjen ők a feltámadott Krisztus kezében vannak! És
ott a legjobb!
A prédikáció elején a társasjátékról beszéltem. Arról,
hogy mondjuk egy olyan taktikával teli játékban, mint pl. a sakk,
csak egy bizonyos szintig lehet tudni, következtetni arra, hogy mit
akar az adott lépéssel a játékpartner. Még akkor is ha olyan
közeli emberrel játszom, mint a feleségem. Az Isten a tervébe
invitál bennünket, mikor a hit ajándékát megkapjuk. Ez a szó
legnemesebb értelmében „társas-játék”. „Játék”, mert
az Istennek meg van a terve és a szabályokat is lefektette a
számunkra, és „társas” mert amellett, hogy az ő akarat
érvényesül, bennünket „társ”-ként hívott meg. Jézus a
tanítványokat az Isten kertjében dolgozó munkásoknak nevezi (Mt 9,38), de nem sima munkásoknak, hanem olyan munkásoknak, akik
egyben barátai is (Jn 15,14). Isten munkatársaiként, Jézus
barátjaként be kell látnunk azt, hogy nem látunk, nem láthatunk
mindent. Amit viszont megtehetünk, hogy egészen Istenre bízzuk
magunkat! És ez nem bizonytalanságot, hanem az Istenben való
elrejtőzés mindent felülmúló biztonságát adja majd nekünk,
hogy Pállal és Szilásszal együtt, a legmélyebb pillanatokban se
essünk kétségbe és bármikor szabadok lehessünk, és így a
gonosztól felszabadítva dicsérhessük az Istent. Ámen.
Nagyon szép prédikáció! :-)
VálaszTörlésKöszönöm 😊
TörlésÉn köszönöm! :)
Törlés