Ima a vállalhatatlan emberekért (prédikáció, Húsvét ünnepe utáni 5. vasárnap, 2020.05.17.)
textus: 1Tim 2,1-3
A teljes istentisztelet videója:
Mindig izgalmas dolog átböngészni az aktuális népszámlálásnak
az adatait. Jó látni (még ha nem is átlátni), hogy Magyarország
népessége milyen összetételű a különböző szempontok alapján.
Engem – nyilvánvalóan – a vallási hovatartozás érdekel a
legjobban. Azonban – szintén nyilvánvalóan – idén a
legkevésbé aktuálisak az adatok, hiszen a legutóbbi népszámlálás
2011-ben volt, így a következő jövőre, 2021-ben lesz. Engem
személyesen is érint a dolog, mert pont a legutóbbi népszámlálás
évében lettem felszentelt lelkész, szóval a következő
népszámlálás adatai (az egyházi, illetve hitéleti dolgok
kapcsán) valahol rólam is szólni fognak. Az előző évtizedeknek
meglehetősen lesújtó tendenciája volt. Legalábbis papíron.
Egyre kevesebben vallják magukat egyházhoz/egyházunkhoz
tartozónak. Így – állami definíció szerint – van „X”
mennyiségű keresztény az országban. Csakhogy az egyház
definíciója szerint ez a szám, tulajdonképpen, még ennél is
kevesebb.
Nagyon összetett dolog kereszténynek lenni. Nem olyan, amit egy
rubrikába ikszeléssel el lehet inézni. Arra a kérdésre
válaszolni, hogy „Ki a keresztény?” nem egyszerű. Egy kicsit
olyan, mint amikor két régi jó ismerős évek óta nem látta
egymást, aztán egyszer összefutnak valahol a boltban, az utcán,
egy másik városban, akárhol és az egyik megkérdezi a másiktól:
„Na, mi a helyzet veled? Hogy vagy?” Ilyenkor, ha ezt tőlem
kérdezik (én már leszoktam erről a kérdésről, ilyen és
hasonló helyzetekben, szóval én ilyet nem kérdezek), akkor azt
szoktam mondani, hogy „Röviden: jól. Hosszabban? Nos, az legalább
két és fél óra lenne.” Nyilván nem lehet éveket egy
röp-találkozás alkalmával, a boltban a húsos pult előtt, vagy a
piros lámpa alatt zebránál megosztani, akkor sem, ha igen jó
ismerősről van szó.
Azonban van egy nagy különbség a „Ki a keresztény?” és a
„Mi a helyzet veled? Hogy vagy?” kérdésekre adható válaszok
között. Mégpedig az, hogy a „Ki a keresztény?”-re KELL,
HOGY TUDJUNK, ne csak hosszú, kimerítő,
alapos és mindenre kiterjedő választ adni, hanem valami rövidet
és frappánsat is. Nem a magunk vagy mások szórakoztatása
céljából, hanem mert életbe vágó, örök életbe vágó, hogy
legyen rövid válasz is. Ez persze nem azt jelenti, hogy a rövid
válasz pont olyan súlyú, vagy éppen helyettesítheti a hosszút,
hanem az, hogy befogadható „rajtkő”, „startvonal” lehessen
a hallgató számára.
Na, de most már adjunk választ a kérdésre: Ki a keresztény? Az
Apostolok Cselekedeteinek könyve így ír az legeslegelső
keresztény közösségről jeruzsálemi ősgyülekezetről: a
keresztények „kitartóan részt vettek az apostoli tanításban,
a közösségben, a kenyér megtörésében és az imádkozásban”
(Apcsel 2,42) 1. Apostoli azaz, a valódi és tiszta tanítás; 2.
közösség; 3. a kenyér megtörése, azaz az úrvacsora; és 4. az
imádság. Ha ezeket a jellemzőket nézzük, akkor azt hiszem a
népszámlálásban szereplő amúgy is igen sovány számok még
kisebbre zsugorodnának…
Ebben a prédikációban nincsen lehetőség arra, hogy mind a négy
jellemzőt kifejtsük. De mivel „Rogate” („kérjetek”) azaz
az imádság vasárnapja van, ezért kézenfekvő, hogy a negyedik
jellemzőről, az imádságról beszéljünk. A mai igénk is ezt
támogatja meg. Így szól, ezt írja Pál apostol a mai igénkben:
„Arra kérlek mindenekelőtt, hogy tartsatok könyörgéseket,
imádságokat, esedezéseket és hálaadásokat minden emberért, a
királyokért és minden feljebbvalóért, hogy nyugodt és csendes
életet élhessünk teljes istenfélelemben és tisztességben. Ez jó
és kedves a mi üdvözítő Istenünk színe előtt,” (1Tim
2,1-3)
– ez ma a textusunk, amely az imádságról, annak súlyáról
és sokszínűségéről beszél. Az ima fontosságához és
identitás, keresztény identitás képző erejéhez csatlakozik
Luther is: „Három dolog tesz kereszténnyé: az imádság, a
kísértésben való megmaradás a hitben, és a testvérei
beszélgetés.” A mai igénk gyönyörűen mutatja, hogy az ima
milyen összetett dolog és mennyire színes és változó.
Könyörgés, esedezés, hálaadás… és még sorolhatnánk. Azt
nyilván nem mondhatjuk ki, hogy aki imádkozik az keresztény, de
azt kimondhatjuk, hogy nagyon erős alappillére a keresztény
életnek az imádság. Ebből persze következik a kérdés, hogy
„Na, de akkor mi az imádság?” Erre azt tudom válaszolni, hogy
a hosszú válasz szintén minimum két és fél óra… Úgyhogy
inkább nézzük a rövidet. A mai igénk ezt meg is írja:
imádkozzatok „minden emberért, a királyokért és minden
feljebbvalóért, hogy nyugodt és csendes életet élhessünk teljes
istenfélelemben és tisztességben. Ez jó és kedves a mi üdvözítő
Istenünk színe előtt”
1. Tehát az imádság mindenek előtt olyan „dolog”, ami az
Isten színe elé visz, az Isten színe előtt zajlik. Persze
minden Isten színe előtt zajlik, de az ima egy olyan „tevékenység”,
amely tudatosítja bennünk, hogy az Isten színe előtt vagyunk.
Márpedig az Isten színe előtt az alázat az egyik legfontosabb
magatartási forma. Azaz, hogy az Isten akarata szerintire alakítom
az életemet.
2. És milyen ez az élet? Két szót hoz elénk Pál: „istenfélelem”
és „tisztesség”. Istenfélelem, görögül „eüszebeia”
azaz a „jó tisztelete”. És leginkább a Legfőbb Jó, az Isten
tisztelete, és a tisztesség, azaz a másik ember (mint ember)
tisztelete, tiszteletben tartása. Tehát az imádkozó, valódi
keresztény ember tiszteli a kapcsolataiban a másikat: az Istennel
való kapcsolatában tiszteli az Istent és az emberekkel való
kapcsolataiban tiszteli az embereket. Önmagukért. (Az emberek
tisztelete nyilván differenciált, azaz az általános „emberség”
tisztelet és az adott ember tettei által kiérdemelt tisztelet nem
egy és ugyanaz. De most nem is ez a témánk.)
3. És ezekből – az Isten színe előtt levésből és a
tiszteletből Isten és emberek felé – az következik, hogy az
ima célja a kapcsolat. Hogy kapcsolatban legyünk az Istennel és
kapcsolatban az emberekkel. Mégpedig (és most ezt alá kell húzni)
minden emberrel! Ez persze nem azt jelenti, hogy mind, a
lassan nyolc milliárd emberért imádkozni kellene mindig, minden
kereszténynek, hanem azt, hogy nincs olyan ember-
fajta/típus/csoport/halmaz, akiért/akikért a keresztény ember ne
imádkozna, imádkozhatna!
És Pál példát is hoz erre, mégpedig elképesztően aktuálisat:
„a királyokért és minden feljebbvalóért” Nos, ez azt
hiszem az egyik legkeményebb dió az imádságban. Azért imádkozni,
aki valamilyen szintű hatalommal rendelkezik fölöttem. Pl.: tanár,
igazgató, főnök, csoportvezető, menedzser, stb. Vagy éppen a
politikai potentátok helyben mint pl. a polgármester, vagy országos
szinten: pl. a miniszterelnök, vagy akár európai szinten, mint pl.
az EU-s parlament elnöke, vagy az Európa Tanács elnöke, ésatöbbi,
ésatöbbi… Nos, lelki füleimmel hallom, ahogyan a nézők jó
része felszisszen, felhorkan, felugrik, vagy csak felhúzza a
szemöldökét (kinek-kinek vérmérséklete szerint), valamely előbb
felsorolt pozíciónál. „Még, hogy én ezért vagy azért
imádkozzak! Hát, ott rohadjon meg, ahol van! Nemzetrontó,
hazaáruló, ilyen vagy olyan bérenc, lakáj vagy ügynök! Ki
keletre, ki nyugatra, ki északra vagy délre adta már el magát…”
És még sorolhatnám!
Egészen durva, amit az utóbbi évtizedek a nemzetünk
lelkiállapotával tettek pártpolitika címszó alatt…! Legyen az
bármelyik oldal, bármelyik „szín”! Sose felejtem el, hogy már
középiskolás koromban is az egyik barátom majdnem rám támadt,
mert más politikai véleményen voltunk. Pedig egy zenekarban
zenéltünk, tényleg barátok voltunk és még csak nem is
választhattunk, mert tizennyolc alatt voltunk. De már akkor és
olyan korúan szétszabdalt bennünket, közösségeinket a
pártpolitika.
És hogyan jön ez ide? Kedves Testvérek! Ki a keresztény? Többek
között az, aki imádkozik. Mi az imádság? Kapcsolat az Istennel,
amely az emberek felé, pontosabban minden ember felé fordít.
Lassan tíz éve valamit beírtunk (vagy helyettünk beírtak) a
népszámlálási adatok közé, keresztény/nem keresztény,
evangélikus vagy bármi más. De nem ez a papír tesz bennünket
kereszténnyé, hanem (sok minden más mellett az), ha tudunk
imádkozni. Tudunk imádkozni, mégpedig még a feljebbvalókért IS,
még a politikai ellenfelekért IS, vagy számunkra vállalhatatlan
emberekért IS! Persze nem azért imádkozni, hogy ott pusztuljon
meg ahol van, és nem is azért, hogy álljon át az „én”
oldalamra vagy ilyesmi… Nem, nem. Hanem azért, hogy ha pl. ő egy
„felsőbbség”, egy bármilyen szintű, de engem érintő vezető,
akkor jól vezesse azokat, akiket vezetni kell, hogy „hogy
nyugodt és csendes életet élhessünk teljes istenfélelemben és
tisztességben”. Ha meg éppen most nem „felsőbbség”,
akkor pedig be tudja tölteni a hivatását Isten nagyobb dicsőségére
és az emberek jóléte érdekében.
Vajon tudok ÍGY imádkozni emberekért? Igen? Akkor halleluja!
Dicsőség az Úrnak! Nem? Akkor önvizsgálatot kell tartanom, mert
valami difi van… De ez utóbbi esetben sem kell elcsüggednem.
Hiszen az ilyen imádság (ami most talán még nem megy) „jó
és kedves a mi üdvözítő Istenünk színe előtt”.
Márpedig, ha neki ez tetszik, akkor Ő segíteni fog engem abban,
hogy menjen a dolog, ha akarom, ha kérem, ha imádkozom… Ámen
Összetett, mégis abszolút érthető. Sőt, egyszerűen nagyszerű! :-)
VálaszTörlés